Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-350/14/JD
z 15 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z 20 marca 2014 r. (data wpływu do tut. BKIP 25 marca 2014 r.), uzupełnionym 24 maja 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy przychodem podatkowym z tytułu sprzedaży towaru za promocyjną cenę w ramach prowadzonej akcji promocyjnej będzie kwota odpowiadająca promocyjnej cenie sprzedaży, pomniejszonej o należny podatek VAT (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2014 r. do tut. BKIP wpłynął wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy przychodem podatkowym z tytułu sprzedaży towaru za promocyjną cenę w ramach prowadzonej akcji promocyjnej będzie kwota odpowiadająca promocyjnej cenie sprzedaży, pomniejszonej o należny podatek VAT. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego też pismem z dnia 4 czerwca 2014 r. Znak: IBPBI/2/423-350/14/JD IBPBI/2/423-631/14/JD IBPBII/1/415-243/14/MK wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano 24 czerwca 2014 r.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką kapitałową (spółką z o.o.) prowadzącą działalność gospodarczą polegającą m.in. na świadczeniu usług serwisowania pojazdów (samochodów ciężarowych i osobowych) oraz sprzedaży części samochodowych. Z uwagi na rosnącą konkurencyjność na rynku, Wnioskodawca planuje wdrożenie akcji promocyjnej (marketingowej) adresowanej wyłącznie do osób fizycznych, w tym do osób fizycznych prowadzących indywidualną działalność gospodarczą oraz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Założenia akcji promocyjnej są następujące:

  • akcja promocyjna adresowana jest m.in. do osób fizycznych, które we własnym imieniu zlecają serwisowanie samochodów Wnioskodawcy; koszty wykonania usługi serwisowej przez Wnioskodawcę uiszcza osoba zlecająca serwis samochodu. Wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej dotyczy wyłącznie tej grupy osób fizycznych,
  • w zależności od wartości zleconych Wnioskodawcy usług serwisowych, osobie zlecającej serwis (klientowi Wnioskodawcy) przypisywana jest określona w regulaminie akcji promocyjnej ilość punktów. W każdym przypadku punkty przypisywane są konkretnemu klientowi, ponoszącemu koszty usługi serwisowej,
  • po zgromadzeniu w wyżej opisany sposób przewidzianej regulaminem akcji promocyjnej liczby punktów, klient Wnioskodawcy wybiera z udostępnianego przez Wnioskodawcę katalogu promocyjnego towar o przypisanej mu wartości punktowej. Wybrany towar Wnioskodawca będzie sprzedawał klientowi po promocyjnej cenie 1 zł brutto (0,81 zł + VAT). Każdy klient, który zgromadzi wymaganą regulaminem liczbę punktów może nabyć od Wnioskodawcy towar w promocyjnej cenie. Sprzedaż towaru dokumentowana będzie fakturą VAT lub paragonem,
  • wartość rynkowa wszystkich towarów ujętych w katalogu promocyjnym, bez uwzględnienia przyznanego w ramach akcji promocyjnej rabatu, będzie przekraczać 1 zł; wartość rynkowa części towarów ujętych w katalogu promocyjnym, bez uwzględnienia przyznanego w ramach akcji promocyjnej rabatu, będzie przekraczać 760 zł,
  • w ramach akcji promocyjnej, Wnioskodawca (będący jednocześnie organizatorem akcji promocyjnej) nie będzie oferował w promocyjnej cenie 1 zł brutto towarów znajdujących się w ofercie handlowej Wnioskodawcy. Towary sprzedawane za promocyjną cenę 1 zł brutto przez Wnioskodawcę nabywane będą specjalnie na potrzeby akcji promocyjnej od podmiotów trzecich niepowiązanych z Wnioskodawcą,
  • z udziału w akcji promocyjnej wyłączone są osoby powiązane z Wnioskodawcą.

Celem zamierzonej akcji promocyjnej jest utrzymanie i zwiększenie obrotów Wnioskodawcy. Możliwość nabycia atrakcyjnych towarów (typu: sprzęt elektroniczny, odzież, wycieczka itp.) za promocyjną cenę 1 zł, po zleceniu Wnioskodawcy wykonania usług serwisowych o wartości określonej w regulaminie akcji promocyjnej obrotu, zachęca klientów do kontynuowania współpracy z Wnioskodawcą.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy przychodem podatkowym z tytułu sprzedaży towaru za promocyjną cenę 1 zł brutto za sztukę w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę akcji promocyjnej, na potrzeby ustalenia zobowiązania podatkowego z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych, będzie kwota odpowiadająca promocyjnej cenie sprzedaży 1 zł pomniejszona o należny podatek VAT (cena sprzedaży netto)? (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Zdaniem Spółki, w przedstawionej sytuacji przychodem podatkowym na potrzeby ustalenia zobowiązania podatkowego Wnioskodawcy z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych będzie cena sprzedaży netto towaru sprzedawanego w ramach akcji promocyjnej, tj. wartość ceny netto sprzedaży - 0,81 zł za każdą sztukę sprzedawanego towaru.

Uzasadniając powyższe stanowisko Wnioskodawca wskazuje, że w rozumieniu ustawy o CIT, przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej (art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 851, dalej „ustawa o CIT”).

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym (winno być zdarzeniu przyszłym) sprzedaż towarów za promocyjną cenę nie może zostać uznana za odbiegającą od warunków rynkowych. Udzielona nabywcom towarów - klientom Wnioskodawcy znaczna bonifikata cenowa pozwalająca na nabycie towarów za promocyjną cenę ściśle wiąże się bowiem z określonym zachowaniem kontrahentów Wnioskodawcy, którzy - aby zyskać możliwość nabycia towaru po promocyjnej cenie - muszą wcześniej nabyć określoną ilości oferowanych przez Wnioskodawcę usług.

Celem sprzedaży promocyjnej jest zatem maksymalizacja przychodów Wnioskodawcy z tytułu sprzedaży usług oferowanych przez Wnioskodawcę w regularnej cenie, poprzez zachęcenie klientów do zlecania Wnioskodawcy wykonania dla nich kolejnych, pełnopłatnych usług serwisowych. Wprowadzenie sprzedaży promocyjnej na warunkach określonych w regulaminie akcji promocyjnej w założeniu Wnioskodawcy doprowadzi do wzrostu wielkości, a przede wszystkim wartości obrotów z jego klientami. Klient uzyska bowiem prawo do nabycia towaru po promocyjnej cenie tylko wówczas, jeśli wcześniej nabędzie od Wnioskodawcy określone świadczenia o ustalonej w regulaminie akcji promocyjnej wartości. Wartość ta została przy tym przez organizatora akcji promocyjnej ustalona na takim poziomie, że upust cenowy udzielony nabywcy towaru promocyjnego zawiera się w całości w cenie wcześniej zleconych przez uczestnika promocji, pełnopłatnych usług serwisowych (a nawet ją przekroczy). Oferowanie towarów w sprzedaży promocyjnej jest zatem niewątpliwie uzasadnione ekonomicznie.

Zamierzona akcja promocyjna i umożliwienie nabywania w ramach tej akcji towarów za cenę 1 zł ma na celu zwiększenie sprzedaży usług Wnioskodawcy, pozyskanie przez niego nowych kontrahentów (zainteresowanych nabyciem towarów w promocyjnych cenach) oraz utrzymanie pozycji na rynku i poziomu sprzedaży usług przez Wnioskodawcę. Sprzedaż promocyjna towarów pozostaje zatem w bezpośrednim związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością i ma na celu zwiększenie sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT oraz przychodów podatkowych Wnioskodawcy.

Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że obniżenie ceny za promocyjny towar do kwoty 1 zł brutto, który jednakowoż można nabyć tylko po spełnieniu wymogów przewidzianych regulaminem akcji promocyjnej, nie może być uznane za odbiegające od wartości rynkowej bez uzasadnionej przyczyn. Stanowisko to jest uzasadnione tym bardziej, że ustawa o CIT za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uznaje także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont (art. 12 ust. 3 ustawy o CIT). Ustawodawca zatem wprost przewiduje, że wartości udzielonych przez podatnika bonifikat pomniejszają przychód podatnika.

Stąd zdaniem Wnioskodawcy, w analizowanym przypadku przychodem ze sprzedaży każdego towaru w ramach akcji promocyjnej będzie cena określona w umowie sprzedaży, tj. kwota 1 zł (art. 14 ust. 1 ustawy o CIT). Podstawę opodatkowania stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo w art. 7a ust. 1 ustawy o CIT (...) (art. 18. ust. 1 ustawy o CIT), tj. dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; dochodem jest (...) nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (at. 7 ust. 1-2 ustawy o CIT). Tym samym, w niniejszym stanie faktycznym podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym będzie stanowiła cena sprzedaży netto (bez wartości należnego podatku VAT), tj. kwota 0,81 zł.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w następujących indywidualnych interpretacjach podatkowych:

Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 4 lutego 2013 r., znak: IPPB5/423-1172/12-2/KS;

Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 20 marca 2012 r., znak: IPPB3/423-1101/11-4/GJ, a także w
interpretacji Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 30 czerwca 2006 r., znak: 1472/ROP1/423-154/212/06/PK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 2 i 3 wydano odrębne interpretacje.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj