Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-631/14/JD
z 15 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z 20 marca 2014 r. (data wpływu do tut. BKIP 25 marca 2014 r.), uzupełnionym 24 czerwca 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych ze sprzedażą premiową (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2014 r. do tut. BKIP wpłynął wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych ze sprzedażą premiową. Znak: IBPBI/2/423-350/14/JD IBPBI/2/423-631/14/JD IBPBII/1/415-243/14/MK wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano 24 czerwca 2014 r.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką kapitałową (spółką z o.o.) prowadzącą działalność gospodarczą polegającą m.in. na świadczeniu usług serwisowania pojazdów (samochodów ciężarowych i osobowych) oraz sprzedaży części samochodowych. Z uwagi na rosnącą konkurencyjność na rynku, Wnioskodawca planuje wdrożenie akcji promocyjnej (marketingowej) adresowanej wyłącznie do osób fizycznych, w tym do osób fizycznych prowadzących indywidualną działalność gospodarczą oraz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Założenia akcji promocyjnej są następujące:

  • akcja promocyjna adresowana jest m.in. do osób fizycznych, które we własnym imieniu zlecają serwisowanie samochodów Wnioskodawcy; koszty wykonania usługi serwisowej przez Wnioskodawcę uiszcza osoba zlecająca serwis samochodu. Wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej dotyczy wyłącznie tej grupy osób fizycznych,
  • w zależności od wartości zleconych Wnioskodawcy usług serwisowych, osobie zlecającej serwis (klientowi Wnioskodawcy) przypisywana jest określona w regulaminie akcji promocyjnej ilość punktów. W każdym przypadku punkty przypisywane są konkretnemu klientowi, ponoszącemu koszty usługi serwisowej,
  • po zgromadzeniu w wyżej opisany sposób przewidzianej regulaminem akcji promocyjnej liczby punktów, klient Wnioskodawcy wybiera z udostępnianego przez Wnioskodawcę katalogu promocyjnego towar o przypisanej mu wartości punktowej. Wybrany towar Wnioskodawca będzie sprzedawał klientowi po promocyjnej cenie 1 zł brutto (0,81 zł + VAT). Każdy klient, który zgromadzi wymaganą regulaminem liczbę punktów może nabyć od Wnioskodawcy towar w promocyjnej cenie. Sprzedaż towaru dokumentowana będzie fakturą VAT lub paragonem,
  • wartość rynkowa wszystkich towarów ujętych w katalogu promocyjnym, bez uwzględnienia przyznanego w ramach akcji promocyjnej rabatu, będzie przekraczać 1 zł; wartość rynkowa części towarów ujętych w katalogu promocyjnym, bez uwzględnienia przyznanego w ramach akcji promocyjnej rabatu, będzie przekraczać 760 zł,
  • w ramach akcji promocyjnej, Wnioskodawca (będący jednocześnie organizatorem akcji promocyjnej) nie będzie oferował w promocyjnej cenie 1 zł brutto towarów znajdujących się w ofercie handlowej Wnioskodawcy. Towary sprzedawane za promocyjną cenę 1 zł brutto przez Wnioskodawcę nabywane będą specjalnie na potrzeby akcji promocyjnej od podmiotów trzecich niepowiązanych z Wnioskodawcą,
  • z udziału w akcji promocyjnej wyłączone są osoby powiązane z Wnioskodawcą.

Celem zamierzonej akcji promocyjnej jest utrzymanie i zwiększenie obrotów Wnioskodawcy. Możliwość nabycia atrakcyjnych towarów (typu: sprzęt elektroniczny, odzież, wycieczka itp.) za promocyjną cenę 1 zł, po zleceniu Wnioskodawcy wykonania usług serwisowych o wartości określonej w regulaminie akcji promocyjnej obrotu, zachęca klientów do kontynuowania współpracy z Wnioskodawcą.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy koszt poniesiony przez Wnioskodawcę na nabycie towarów, które w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę akcji promocyjnej będą przedmiotem sprzedaży promocyjnej za cenę 1 zł brutto za sztukę, Wnioskodawca może w całości zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów o których mowa w art. 15 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych? (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, może on w całości zaliczyć koszty rzeczywiście poniesione na nabycie towarów następnie zbywanych przez niego w ramach akcji promocyjnej za cenę 1 zł brutto za sztukę, do kosztów uzyskania przychodu o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 851, dalej „ustawa o CIT”).

Wnioskodawca wskazuje, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (art. 15 ust. 1 ustawy o CIT). Aby określony wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodu, musi on zatem pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub ze źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu, jak również nie może on znajdować się na liście kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

W ocenie Wnioskodawcy, koszty poniesione przez niego na zakup towarów następnie sprzedawanych klientom Wnioskodawcy w ramach akcji promocyjnej po cenie 1 zł brutto niewątpliwie zostają poniesione w celu osiągnięcia przez niego wyższych przychodów i pozostają w związku przyczynowym z przychodem generowanym w konsekwencji ich nabycia. Akcja promocyjna w ramach której klienci Wnioskodawcy zyskują możliwość nabywania atrakcyjnych towarów po obniżonej cenie 1 zł brutto skłaniać bowiem będzie dotychczasowych klientów Wnioskodawcy do zlecania mu wykonywania kolejnych (pełnopłatnych) usług serwisowych oraz zachęci nowych klientów do nawiązania współpracy z Wnioskodawcą - co w konsekwencji prowadzić winno do wzrostu przychodów Wnioskodawcy (zasady i cele prowadzonej sprzedaży promocyjnej zostały szczegółowo przedstawiane w opisie zdarzenia przyszłego). Tym samym koszty zakupu towarów promocyjnych przez Wnioskodawcę niewątpliwie uznać należy za poniesione w celu osiągnięcia przychodów.

Jednocześnie, koszty zakupów towarów podlegających dalszej sprzedaży w promocyjnej cenie 1 zł brutto (podobnie jak wszelkie koszty prowadzenia akcji promocyjnych przez podatnika) nie znajdują się na liście kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

W konsekwencji przyjąć należy, że poniesione przez Wnioskodawcę (będącego sprzedawcą) koszty zakupu towarów odsprzedawanych później przez niego w ramach akcji promocyjnej za 1 zł brutto, jakkolwiek nieuwzględnione w cenie sprzedawanego finalnym nabywcom towaru, w przedstawionej sytuacji stanowią w całości koszty uzyskania przychodu, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Powyższe stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w następujących interpretacjach podatkowych:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 2 września 2010 roku, znak: ILPB4/423-10/10-3/MC;
  • interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 30 czerwca 2006 roku, znak: 1472/ROP1/423-154/212/06/PK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1 i 3 wydano odrębne interpretacje.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj