Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/423-123/14-2/MS
z 2 maja 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko — przedstawione we wniosku z 20 stycznia 2014r. (data wpływu do Biura KIP w Płocku – 5 lutego 2014r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:


  • możliwości prowadzenia jednej ewidencji rachunkowej dla celów obliczenia dochodu z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie wszystkich Stref dla wszystkich posiadanych Zezwoleń (pytanie nr 1) — jest prawidłowe,
  • ustalenia limitu wysokości pomocy publicznej udzielonej poprzez zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych w kwocie wynikającej z sumy iloczynów dostępnej intensywności pomocy publicznej oraz wydatków kwalifikowanych dla poszczególnych Zezwoleń dotyczących wszystkich Sfer (pytanie nr 2) — jest prawidłowe,
  • możliwości objęcia zwolnieniem dochód z całej działalności prowadzonej na terenie Stref i objętej zakresem posiadanych Zezwoleń, wykorzystując najpierw limit dostępnej pomocy publicznej w ramach Zezwolenia uzyskanego wcześniej, a po wyczerpaniu limitu zezwolenia dostępnego w ramach Zezwolenia (lub po jego wygaśnięciu), limit wynikający z kolejnego, późniejszego Zezwolenia, aż do wyczerpania limitu zezwolenia z ostatniego Zezwolenia (pytanie nr 3) — jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 5 lutego 2014r. do Biura KIP w Płocku wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości prowadzenia jednej ewidencji rachunkowej dla celów obliczenia dochodu z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie wszystkich Stref dla wszystkich posiadanych Zezwoleń, ustalenia limitu wysokości pomocy publicznej udzielonej poprzez zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych w kwocie wynikającej z sumy iloczynów dostępnej intensywności pomocy publicznej oraz wydatków kwalifikowanych dla poszczególnych Zezwoleń dotyczących wszystkich Sfer oraz możliwości objęcia zwolnieniem dochodu całej działalności prowadzonej na terenie Stref i objętej zakresem posiadanych Zezwoleń, wykorzystując najpierw limit dostępnej pomocy publicznej w ramach Zezwolenia uzyskanego wcześniej, a po wyczerpaniu limitu zezwolenia dostępnego w ramach Zezwolenia (lub po jego wygaśnięciu), limit wynikający z kolejnego, późniejszego Zezwolenia, aż do wyczerpania limitu zezwolenia z ostatniego Zezwolenia.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


E. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka), polski rezydent podatkowy, prowadzi działalność gospodarczą przede wszystkim w zakresie produkcji i sprzedaży urządzeń AGD oraz urządzeń do użytku profesjonalnego.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie dwóch Specjalnych Stref Ekonomicznych, na podstawie następujących zezwoleń:


  1. zezwolenie nr 148 z dnia 20 stycznia 2004 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie X Specjalnej Strefy Ekonomicznej na prowadzenie działalności produkcyjnej, handlowej i usługowej w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie strefy, określonych w:
    • Maszyny pralnicze ładowane od góry - 29.71.13-30.12,
    • Maszyny pralnicze ładowane od góry - 29.71.13-30.22,
    • Suszarki o pojemności do 10kg suchej bielizny - 29.71.13-70.00,
    (powyższe kody według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług /PKWiU/ z 2004 r.);
  2. zezwolenie nr 62 z dnia 1 października 2004 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej „I.” na prowadzenie działalności produkcyjnej, handlowej i usługowej w zakresie wyrobów wytworzonych i usług świadczonych na terenie strefy, określonych w:
    • Sprzęt gospodarstwa domowego, elektryczny - 29.71,
    (powyższy kod według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług /PKWiU/ z 2004 r.);
  3. zezwolenie nr 64 z dnia 10 stycznia 2005 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej „I.” na prowadzenie działalności produkcyjnej, handlowej i usługowej w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie strefy, określonych w:
    • Sprzęt gospodarstwa domowego, elektryczny - 29.71,
    (powyższy kod według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług /PKWiU/ z 2004 r.);
  4. zezwolenie nr 78 z dnia 19 lipca 2005 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej „I.” na prowadzenie działalności produkcyjnej, handlowej i usługowej w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie strefy, określonych w:
    • Sprzęt gospodarstwa domowego, elektryczny 29.71,
    • Sprzęt gospodarstwa domowego, nieelektryczny 29.72,
    (powyższe kody według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług /PKWiU/ z 2004 r.);
  5. zezwolenie nr 144 z dnia 13 maja 2008 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej „I.” na prowadzenie działalności produkcyjnej, handlowej i usługowej w wyrobów wytworzonych i usług świadczonych na terenie strefy, określonych w:
    • Sprzęt gospodarstwa domowego, elektryczny - 29.71,
    • Sprzęt gospodarstwa domowego, nieelektryczny - 29.72,
    • Piece, paleniska i palniki piecowe - 29.21,
    (powyższe kody według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług /PKWiU/ z 2004 r.);
  6. zezwolenie nr 289 z dnia 2 marca 2010 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie X Specjalnej Strefy Ekonomicznej na prowadzenie działalności produkcyjnej, handlowej i usługowej w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie strefy, określonych w: (powyższy kod według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług /PKWiU/ z 2008 r.);
  7. zezwolenie nr 212 z dnia 17 marca 2011 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej „I.” na prowadzenie działalności produkcyjnej, handlowej i usługowej w zakresie wyrobów wytworzonych i usług świadczonych na terenie strefy, określonych w:
    • Sprzęt gospodarstwa domowego, elektryczny - 27.51,
    • Sprzęt gospodarstwa domowego, nieelektryczny - 27.52,
    • Piece, paleniska i palniki piecowe - 28.21,
    (powyższe kody według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług /PKWiU/ z 2008r.), (dalej wszystkie zezwolenia zwane łącznie: Zezwoleniami, a strefy: Strefami).

Mając na uwadze profil działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę, wszystkie powyższe kody PKWiU określone w Zezwoleniach wchodzą w zakres podstawowej działalności operacyjnej Spółki.


Wielkość przysługującej Spółce pomocy publicznej w formie zwolnienia z podatku dochodowego obliczana jest w oparciu o odpowiednie przepisy rozporządzeń regulujących funkcjonowanie danej Strefy:


  1. w przypadku X Specjalnej Strefy Ekonomicznej zastosowanie znajdują:
    • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2008 r. w sprawie x specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 232, poz. 150 ze zm.),
    • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 listopada 2006 r. w sprawie x specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 202, poz. 1485 ze zm.),
    • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie x specjalnej strefy ekonomiczne (Dz. U. Nr 222, poz. 2251 ze zm.),
    • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 czerwca 1996 r. w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej w województwie x (Dz. U. Nr 88, poz. 397 ze zm.);
  2. w przypadku Specjalnej Strefy Ekonomicznej zastosowanie znajdują:
    • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2008 r. w sprawie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz. U. Nr 232, poz. 1561 ze zm.),
    • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 5 grudnia 2006 r. w sprawie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz. U. Nr 236, poz. 1705 ze zm.),
    • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz. U. Nr 218, poz. 2211 ze zm.),

a także w oparciu o rozporządzenie Rady Ministrów z 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. Nr 232, poz. 1548 ze zm.).


Wielkość przysługującej Spółce pomocy publicznej w formie zwolnienia z podatku dochodowego jest kalkulowana z uwzględnieniem maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru oraz wysokości kosztów inwestycji (wydatków) kwalifikujących się do objęcia pomocą.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy Spółka jest zobowiązana do prowadzenia tylko jednej ewidencji rachunkowej dla celów obliczenia dochodu (straty) z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie wszystkich Stref dla wszystkich posiadanych Zezwoleń i tylko jednej odrębnej ewidencji rachunkowej dla działalności prowadzonej poza Strefami i podlegającej opodatkowaniu podatkiem dochodowym?
  2. Czy Spółce przysługuje prawo do zwolnienia z opodatkowania dochodu w kwocie wynikającej z sumy iloczynów dostępnej intensywności pomocy publicznej oraz wydatków kwalifikowanych dla poszczególnych Zezwoleń dotyczących wszystkich Stref?
  3. Czy dla celów obliczenia dochodu opodatkowanego (straty podatkowej) oraz dochodu (straty) podlegającej zwolnieniu z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Stref, Spółka może objąć zwolnieniem dochód z całej działalności prowadzonej na terenie Stref i objętej zakresem posiadanych Zezwoleń, wykorzystując najpierw limit dostępnej pomocy publicznej w ramach Zezwolenia uzyskanego wcześniej, a po wyczerpaniu limitu zwolnienia dostępnego w ramach tego Zezwolenia (lub po jego wygaśnięciu), limit wynikający z kolejnego, późniejszego Zezwolenia, aż do wyczerpania limitu zwolnienia z ostatniego Zezwolenia?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad. 1.


Spółka jest zobowiązana do prowadzenia tylko jednej ewidencji rachunkowej dla celów obliczenia dochodu (straty) z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie wszystkich Stref dla wszystkich posiadanych Zezwoleń i tylko jednej odrębnej ewidencji rachunkowej dla działalności prowadzonej poza Strefami i podlegającej opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Żaden przepis prawa nie obliguje Spółki do prowadzenie odrębnej ewidencji rachunkowej dla każdego poszczególnego zezwolenia i w stosunku do każdej poszczególnej Strefy, w związku z czym Spółka może prowadzić tylko dwie odrębno ewidencje rachunkowe:


  • jedną dla celów obliczenia dochodu (straty) z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie wszystkich Stref dla wszystkich posiadanych Zezwoleń, oraz
  • drugą dla celów obliczenia dochodu (straty) z tytułu działalności prowadzonej poza Strefami i podlegającej opodatkowaniu podatkiem dochodowym (niekorzystającej ze zwolnienia z opodatkowania).

Niezależnie od liczby posiadanych Zezwoleń na prowadzenie działalności na terenie Stref, oraz niezależnie od ilości Stref na których terenie działa Spółka, w celu ustalenia przychodu (dochodu) na działalności zwolnionej, Spółka jest zobowiązana do prowadzenia jednej ewidencji spełniającej wymogi art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej: updop), bez konieczności ustalania odrębnego wyniku zwolnionego dla poszczególnych Zezwoleń lub dla poszczególnych Stref.


Na mocy art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm.) dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 tej ustawy, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 updop, wolne od podatku dochodowego są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274, z 2008 r. Nr 118, poz. 746 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.


Zgodnie z art. 17 ust. 4 updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 34, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.


Stosownie do art. 9 ust. 1 updop, podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowana i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia odpisów amortyzacyjnych.

Zgodnie natomiast z art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 updop, przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów i kosztów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym lub są wolne od podatku.


W konsekwencji, zwolnieniem podatkowym objęty jest dochód z działalności gospodarczej:


  • prowadzonej przez Spółkę na terenie Strefy, która to działalność równocześnie
  • została wymieniona w posiadanym Zezwoleniu.

Brak jest w przepisach regulacji nakazujących, w przypadku posiadania przez przedsiębiorcę więcej niż jednego zezwolenia strefowego, ustalanie wyniku finansowego lub podatkowego podlegającego zwolnieniu odrębnie dla każdego z zezwoleń. Tym samym, w celu ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym, Spółka zobowiązana jest jedynie na podstawie prowadzonej ewidencji rachunkowej do wyodrębnienia odpowiednio przychodów oraz kosztów działalności zwolnionej z opodatkowania (prowadzonej na terenie Stref na podstawie Zezwoleń) oraz opodatkowanej.


Nie ma natomiast obowiązku ustalania wyniku zwolnionego z podatku dochodowego od osób prawnych odpowiednio na każde poszczególne Zezwolenie lub na każdą poszczególną Strefę.


Zgodnie z § 5 ust. 5 rozporządzenia Rady Ministrów z 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. Nr 232, poz. 1548 ze zm.), zwolnienia od podatku dochodowego przysługują wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie strefy. W przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy. Przepis o analogicznej treści znajdował się w rozporządzeniach Rady Ministrów dotyczących funkcjonowania poszczególnych Stref, wydanych przed 30 grudnia 2008 r. (tj. przed dniem, w którym weszło w życie ww. rozporządzenie Rady Ministrów z 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych).

Zgodnie ze wskazanymi przepisami, obowiązek ustalania odrębnego wyniku podatkowego odnosi się wyłącznie do sytuacji, kiedy ten sam podatnik prowadzi jednocześnie działalność na terenie Strefy i poza nią. W konsekwencji, zdaniem Spółki, w przypadku prowadzenia działalności w całości na terenie dwóch i więcej różnych Stref, na podstawie dwóch i więcej zezwoleń strefowych (obecnie siedmiu), Spółka będzie zobowiązana do prowadzenia tylko jednej ewidencji spełniającej wymogi art. 9 ust. 1 updop, czyli w sposób zapewniający m.in. określenie kwoty dochodu zwolnionego z podatku dochodowego od osób prawnych oraz podlegającego opodatkowaniu, niezależnie od liczby posiadanych Zezwoleń i niezależnie od liczby Stref, w których funkcjonuje Spółka. W przepisach regulujących zasady kalkulacji wyniku podatkowego przedsiębiorcy prowadzącego działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej brak jest bowiem wymogu dodatkowego podziału dochodów z działalności prowadzonej na terenie Strefy dla projektów inwestycyjnych związanych z poszczególnymi Zezwoleniami. Tym samym nie ma obowiązku wydzielania w ramach działalności zwolnionej dochodów z poszczególnych Zezwoleń lub z poszczególnych Stref.


Jednocześnie, ewidencja prowadzona przez Spółkę umożliwia rozliczenie wszystkich projektów pod kątem wypełnienia warunków określonych w Zezwoleniach oraz ustalenia kosztów kwalifikowanych poniesionych w związku z realizacją tych projektów dla celów kalkulacji przysługującego Spółce limitu pomocy publicznej. Spółka kalkulując dostępną pulę pomocy publicznej, uwzględniać będzie intensywność pomocy wynikającą z wydatków kwalifikowanych ponoszonych w ramach każdego z Zezwoleń.


Stanowisko powyżej przedstawione znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych wydanych przez organy podatkowe, przykładowo:


  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 15 listopada 2013 r., nr IPTPB3/423-382/13-2/KJ,
  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 29 października 2013 nr IBPBI/2/423-1006/13/CzP,
  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 7 lutego 2013 nr IPTPBI/423-142712/MO,
  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 29 czerwca 2012 r., nr IPTPB3/423-127/12-3/KJ,
  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 15 listopada 2012 r., nr ILPB3/423-310/12-2/AO,
  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 2 marca 2011 r., nr ILPB3/423-946/10-2/MM,
  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 24 września 2010 r., nr IPPB3/423-480/10-4/MS.

Podsumowując, zdaniem Spółki, niezależnie od liczby posiadanych Zezwoleń oraz liczby Stref, na terenie których Spółka prowadzi działalność, Spółka jest zobowiązana tylko do odrębnego ewidencjonowania dochodu opodatkowanego i zwolnionego, nie jest natomiast zobowiązana do wyodrębniania dochodu zwolnionego osiąganego w ramach poszczególnych Zezwoleń lub w ramach poszczególnych Stref.


Ad. 2. i 3.


Spółce przysługuje prawo do zwolnienia z opodatkowania dochodu w kwocie wynikającej z sumy iloczynów dostępnej intensywności pomocy publicznej oraz wydatków kwalifikowanych dla poszczególnych Zezwoleń dotyczących wszystkich Stref.

Dla celów obliczenia dochodu opodatkowanego (straty podatkowej) oraz dochodu (straty) podlegającej zwolnieniu z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Stref, Spółka może objąć zwolnieniem dochód z całej działalności prowadzonej na terenie Stref i objętej zakresem posiadanych Zezwoleń, wykorzystując najpierw limit dostępnej pomocy publicznej w ramach Zezwolenia uzyskanego wcześniej, a po wyczerpaniu limitu zwolnienia dostępnego w ramach tego Zezwolenia (lub po jego wygaśnięciu), limit wynikający z kolejnego, późniejszego Zezwolenia, aż do wyczerpania limitu zwolnienia z ostatniego Zezwolenia.


Zdaniem Spółki, w przypadku posiadania kilku Zezwoleń, Spółka korzysta ze zwolnienia podatkowego będącego sumą limitów pomocy publicznej wynikających z wszystkich Zezwoleń, dotyczących wszystkich Stref łącznie.

Ponadto, dla celów obliczenia dochodu opodatkowanego (straty podatkowej) oraz dochodu (straty) podlegającej zwolnieniu z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Stref, Spółka może objąć zwolnieniem dochód z całej działalności prowadzonej na terenie Stref i objętej zakresem wszystkich posiadanych Zezwoleń, wykorzystując najpierw limit dostępnej pomocy publicznej w ramach Zezwolenia uzyskanego wcześniej, a po wyczerpaniu limitu zwolnienia dostępnego w ramach tego Zezwolenia, limit wynikający z późniejszego Zezwolenia.


Innymi słowy, po wyczerpaniu limitu zwolnienia dostępnego w ramach wcześniej uzyskanego Zezwolenia (lub po jego wygaśnięciu), zwolnieniu podlegać będzie dochód z całej działalności prowadzonej na terenie wszystkich Stref, aż do momentu wyczerpania puli zwolnienia dostępnej w ramach kolejnego posiadanego przez Spółkę Zezwolenia.

Jak wskazano w stanowisku Spółki w odniesieniu do pytania pierwszego, w przypadku posiadania przez podatnika więcej niż jednego zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy, nie ma obowiązku odrębnego ustalania wyniku zwolnionego z opodatkowania na poszczególne zezwolenia. Wystarczające jest łączne ustalenie dochodu zwolnionego z opodatkowania dla wszystkich Zezwoleń, które posiada i będzie posiadać Spółka.

W konsekwencji, Spółka w przypadku posiadania wielu Zezwoleń korzysta ze zwolnienia podatkowego będącego sumą limitów pomocy publicznej wynikających ze wszystkich Zezwoleń z wszystkich Stref. Po uzyskaniu przez Spółkę nowego Zezwolenia, limit pomocy publicznej wynikający z nowego Zezwolenia powinien zostać zsumowany z limitem pomocy publicznej wynikającym z wszystkich posiadanych już wcześniej Zezwoleń poprzez ustalenie maksymalnego dostępnego poziomki pomocy publicznej, wynikającej z. kolei z połączenia iloczynów wydatków kwalifikowanych dla wszystkich Zezwoleń oraz dostępnej intensywności pomocy publicznej dla wszystkich Stref.


Zwolnienie z podatku dochodowego wykorzystywane będzie w ten sposób, że w pierwszej kolejności wykorzystany zostanie limit przysługującej pomocy publicznej w ramach wcześniejszego Zezwolenia, przy czym zwolnieniu podlegać będzie dochód z całej działalności prowadzonej na terenie Stref w zakresie określonym w Zezwoleniach. Następnie, po wykorzystaniu (lub wygaśnięciu) wcześniejszego Zezwolenia, Spółka będzie wykorzystywać limit przysługujący na podstawie kolejnego, późniejszego Zezwolenia (w stosunku do całości dochodu podlegającego zwolnieniu), aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy publicznej dostępnej na podstawie wszystkich Zezwoleń, jednak nie dłużej niż do momentu wygaśnięcia Zezwoleń.


W tym miejscu Spółka wskazuje, że stanowisko Spółki znajduje poparcie w wydawanych przez organy podatkowe interpretacjach.


Przykładowo, Spółka przywołuje następujące pisma:


  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 19 października 2013 r., nr IBPBI/2/423-1007/l 3/CzP,
  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 10 października 2013 r., IBPBI/2/423-830/13/JD;
  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 24 lutego 2012 r., nr IBPBI/2/423-18/12/SD;
  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 23 listopada 2012 r., nr IPTPB3/423-306/12-2/KJ;
  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 20 grudnia 2011 r., nr IPTPB3/423-242/11-2/MF,
  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 8 marca 2010 r., nr IBPBI/2/423-1520/09/MO.

Podsumowując, dopóki Spółka będzie miała prawo do korzystania z ulgi podatkowej w ramach któregokolwiek z Zezwoleń w ramach którejkolwiek ze Stref, będzie ona również uprawniona do zwolnienia z opodatkowania dochodu pochodzącego z całej działalności Spółki (prowadzonej na terenie Stref w ramach posiadanych Zezwoleń).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Spółki w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu stanu faktycznego w zakresie pytania nr 1 i 2 uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 i 2.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Spółki w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu stanu faktycznego w zakresie pytania nr 3 uznaje się za nieprawidłowe.


Odnosząc się do możliwości objęcia zwolnieniem dochodu z całej działalności prowadzonej na terenie Stref i objętej zakresem posiadanych Zezwoleń, wykorzystując najpierw limit dostępnej pomocy publicznej w ramach Zezwolenia uzyskanego wcześniej, a po wyczerpaniu limitu zezwolenia dostępnego w ramach Zezwolenia (lub po jego wygaśnięciu), limit wynikający z kolejnego, późniejszego Zezwolenia, aż do wyczerpania limitu zezwolenia z ostatniego Zezwolenia, tj. pytanie nr 3 podkreślić należy, że:


Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej "ustawa o pdop; updop"), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o sse, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Natomiast z ust. 4 art. 17 updop wynika, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 34, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. 1994 r. Nr 123, poz. 600 ze zm.), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, o którym mowa w art. 16 ust. 1i 2 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych uprawnia do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy i korzystania z pomocy publicznej i określa przedmiot i warunki prowadzenia działalności.


Mając na uwadze powyższe przepisy należy przede wszystkim podkreślić, iż zwolnienia podatkowe są odstępstwem od zasady powszechności i równości opodatkowania, w związku z tym przepisy dotyczące zwolnień powinny być interpretowane ściśle, zgodnie z wykładnią językową.

Z wykładni gramatycznej, którą należy stosować przy ocenie zakresu zwolnień podatkowych, wynika, iż wolny od podatku dochodowego od osób prawnych jest wyłącznie dochód uzyskany z działalności gospodarczej, w zakresie określonym w zezwoleniu, prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Jeżeli dany rodzaj (przedmiot) działalności gospodarczej nie jest wymieniony w zezwoleniu, to dochód z takiej działalności nie podlega zwolnieniu.


Podstawowym warunkiem objęcia zwolnieniem od podatku jest to, aby badane dochody były „dochodami uzyskanymi z działalności gospodarczej”. Niezależnie od tego wymogu, działalność generująca te dochody powinna spełniać dwa kolejne warunki:


  1. powinna być prowadzona na terenie specjalnej strefy ekonomicznej i
  2. powinna być prowadzona na podstawie stosownego zezwolenia.

Odnosząc powyższe do opisu stanu faktycznego, w tym w szczególności do faktu, iż Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie specjalnych stref ekonomicznych na podstawie Zezwoleń określających przedmiot działalności gospodarczej w odmienny sposób:


  • zezwolenia od 1 do 4 oraz 6 dotyczą działalności określonej wg PKWiU zakresem Działu 29.71(wg kodów PKWiU z 2004r.) i Działu 27.51 lub 27.52 (wg kodów PKWiU z 2008r.), które należy uznać za tożsame oraz
  • zezwolenia 5 i 7 dotyczą działalności poszerzonej — w stosunku do ww. Zezwoleń — o piece, paleniska i palniki piecowe określone wg PKWiU zakresem Działu 29.21(wg kodów PKWiU z 2004r.) i Działu 28.21(wg kodów PKWiU z 2008r.).

Warto podkreślić, ż zwolnienie wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie ma charakteru podmiotowego. Nie obejmuje ono, zatem wszystkich dochodów podmiotu gospodarczego prowadzącego działalność gospodarczą na terenie strefy na podstawie zezwolenia, lecz tylko te dochody, które zostały uzyskane z działalności prowadzonej w ramach zezwolenia, a więc działalności określonej w tym zezwoleniu.

W sytuacji, gdy Wnioskodawca uzyskuje dochody z tytułu prowadzenia działalności produkcyjnej, handlowej i usługowej w zakresie wyrobów wytwarzanych na terenie specjalnej strefy, określonych jako: „Piece, paleniska i palniki piecowe” to nie mogą one korzystać ze zwolnienia dostępnego w ramach Zezwolenia innego niż to, w którym ten rodzaj działalności występuje.

W świetle opisanego we wniosku stanu faktycznego (Wnioskodawca posiada zezwolenia określające działalność gospodarczą o różnym zakresie przedmiotowym), należy stwierdzić, że przyjmując stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym uprawniony jest do objęcia zwolnieniem dochodu z całej działalności prowadzonej na terenie Stref i objętej zakresem posiadanych Zezwoleń, wykorzystując najpierw limit dostępnej pomocy publicznej w ramach Zezwolenia uzyskanego wcześniej, a po wyczerpaniu limitu zezwolenia dostępnego w ramach Zezwolenia (lub po jego wygaśnięciu), limit wynikający z kolejnego, późniejszego Zezwolenia, aż do wyczerpania limitu zezwolenia z ostatniego Zezwolenia, organ potwierdziłby, że zakres przedmiotowy działalności gospodarczej określony w uzyskanych zezwoleniach nie ma znaczenia.


Takie stanowisko jest niedopuszczalne co znajduje potwierdzenie m.in. w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 24 lutego 2012 r. sygn. akt I SA/Wr 1506/11 w którym czytamy, że: „Sąd w niniejszej sprawie podziela pogląd wyrażony w powołanym wyroku WSA w Krakowie z 9 marca 2011 r., że wyraźne i jednoznaczne odwołanie się w przedmiotowym zwolnieniu do symboli i nazw grupowań z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.) determinować musi sposób wykładni jego treści przy rozstrzyganiu o zakresie przedmiotowym działalności gospodarczej Spółki korzystającej ze zwolnienia podatkowego. Skoro bowiem w przedmiotowym akcie administracyjnym odwołano się do pewnych kategorii prawnych (specjalistycznej nomenklatury) - to brak jest racjonalnych przesłanek do interpretacji treści pozwolenia w inny sposób, aniżeli przez pryzmat przepisów statystycznych. Jak natomiast wynika z opisanego przez Spółkę stanu faktycznego, zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie SSE określa przedmiot tej działalności najpierw poprzez ogólne wskazanie, że zezwoleniem jest objęta działalność produkcyjna, handlowa i usługowa, a następnie doprecyzowanie obszaru tej działalności za pomocą odwołania się do konkretnych wyrobów (poprzez wskazanie ich klasyfikacji statystycznej), w zakresie których ta produkcja, handel i usługi mogą być wykonywane. Wnioskować z tego należy, że wszelkie czynności, noszące nawet cechy działalności produkcyjnej, handlowej lub usługowej, jednak nie podejmowane w odniesieniu do ściśle określonego w zezwoleniu katalogu wyrobów, nie mieszczą się działalności podejmowanej na podstawie zezwolenia.”


W ocenie organu, zaprezentowana przez Wnioskodawcę — dla celów podatkowych, gdy podatnik sumuje przychody i koszty ich uzyskania z poszczególnych zakładów położonych w różnych specjalnych strefach ekonomicznych — metoda wykorzystywania pomocy publicznej wg chronologicznej kolejności uzyskiwanych Zezwoleń możliwa jest tylko i wyłącznie, gdy wszystkie uzyskane Zezwolenia mają tak samo określony zakres podmiotowy działalności gospodarczej. W innej sytuacji, metoda ta nie może być zastosowana co wynika wprost z treści art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr z 2012 poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj