Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
3063-ILPP1-2.4512.85.2016.2.MR
z 6 grudnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2016 r. (data wpływu 3 października 2016 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 listopada 2016 r. (data wpływu 1 grudnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Inwestycji (…) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 października 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Inwestycji (…). Wniosek uzupełniono w dniu 1 grudnia 2016 r. o doprecyzowanie opisu sprawy i adres elektroniczny do doręczeń.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 28 listopada 2016 r.).

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT).

Gmina jako organizator publicznego transportu zbiorowego zamierza w latach 2017-2019 zrealizować inwestycję obejmującą swym zakresem:

  • przebudowę ulic: (…), przebudowę chodników, ciągu pieszo-rowerowego oraz zatok postojowych dla autobusów i samochodów – czynności w tym zakresie stanowią, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 oraz art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: ustawa o samorządzie gminnym) realizację zadań własnych Gminy obejmujących sprawy z zakresu: gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego i lokalnego transportu zbiorowego;
  • utworzenie inteligentnego systemu transportu, którego sterownia (pomieszczenie zarządcze) będzie zlokalizowana w Urzędzie Miejskim oraz zakup taboru niskoemisyjnego, tj. 2 autobusów elektrycznych wraz z 2 stacjami ładowania, stanowiącymi odrębne urządzenia – czynności w tym zakresie stanowią, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym, realizację zadania własnego Gminy obejmującego sprawy z zakresu lokalnego transportu zbiorowego;
  • utworzenie węzła przesiadkowego, integrującego występujące w mieście gałęzie transportu, na który składać się będą m.in.: przystanek dla linii autobusów elektrycznych z wiatą przystankową i elektroniczną tablicą informacyjną systemu ITS, parking dla rowerów, parking dla samochodów osobowych – czynności w tym zakresie stanowią, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 oraz art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym, realizację zadań własnych Gminy obejmujących sprawy z zakresu: gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego i lokalnego transportu zbiorowego;
  • przebudowę oświetlenia drogowego wraz z usunięciem ewentualnych kolizji z liniami elektroenergetycznymi – czynności w tym zakresie stanowią, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym, realizację zadania własnego Gminy obejmującego sprawy z zakresu: gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;
  • przebudowę istniejącej sieci wodociągowej i kanalizacyjnej – w efekcie której może nastąpić zmiana lokalizacji umiejscowienia wodociągu bądź rozdzielenie kanalizacji spławnej na kanalizację sanitarną – czynności w tym zakresie stanowią, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym, realizację zadania własnego Gminy obejmującego sprawy z zakresu: wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz;
  • zagospodarowanie terenów zielonych, zakup koszy ulicznych, pachołków drogowych, tablic informacyjnych – czynności w tym zakresie stanowią, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 12 oraz art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym, realizację zadań własnych Gminy obejmujących sprawy z zakresu: zieleni gminnej i zadrzewień oraz gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego.

Nazwa przedmiotowej Inwestycji to: (…).

W efekcie realizacji przedmiotowej Inwestycji zostanie wyznaczona nowa bezpłatna linia komunikacyjna na terenie miasta.

Ponoszone w powyższym zakresie wydatki będą dokumentowane wystawianymi na Gminę fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego.

Infrastruktura nabyta/powstała wskutek realizacji Inwestycji pozostanie własnością Gminy. Zakupione w ramach Inwestycji autobusy elektryczne będą kursowały po wyznaczonej w ramach Inwestycji, nowej, bezpłatnej linii komunikacyjnej, która będzie funkcjonowała w oparciu o przepisy ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym.

Przedmiotowa linia komunikacyjna będzie obsługiwana przez wyłonionego przez Gminę w drodze przetargu operatora publicznego transportu zbiorowego, tj. przedsiębiorcę uprawnionego do prowadzenia działalności w zakresie przewozu osób, z którym Gmina zawrze stosowną umowę o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego na tejże linii komunikacyjnej. Operator za pełnioną funkcję będzie otrzymywał od Gminy rekompensatę, tj. wynagrodzenie pokrywające koszty ponoszone przez niego w związku ze świadczeniem na objętej umową linii komunikacyjnej usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego.

Gmina nie będzie pobierała jakichkolwiek opłat w związku z funkcjonowaniem nowej linii komunikacyjnej. Przede wszystkim korzystanie z przebudowanych ulic, węzła przesiadkowego, chodników, ciągu pieszo-rowerowego oraz zatok postojowych dla autobusów i samochodów jak również terenów zielonych będzie dla użytkowników nieodpłatne. Również przebudowane oświetlenie drogowe nie będzie generowało po stronie Gminy żadnych dochodów. Także od wyłonionego w drodze przetargu operatora publicznego transportu zbiorowego jak również od spółki świadczącej usługi w zakresie publicznego transportu zbiorowego przy wykorzystaniu obecnie istniejących linii komunikacyjnych na terenie Gminy nie będą pobierane jakiekolwiek opłaty tytułem korzystania z wytworzonej w ramach Inwestycji infrastruktury (obecnie w strukturze Gminy funkcjonuje już spółka transportowa, która działa w swoim imieniu i na swoją rzecz). Co więcej ani Gmina, ani wybrany operator publicznego transportu zbiorowego nie będą pobierać opłat tytułem przejazdu zakupionymi autobusami.

W konsekwencji w opinii Gminy nabywane towary i usługi zarówno w trakcie realizacji Inwestycji, a także po jej zakończeniu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Gmina nie będzie również wykorzystywała powstałego/nabytego w ramach Inwestycji majątku w tym w szczególności przebudowanych dróg, chodników, ciągu pieszo-rowerowego, zatok postojowych oraz terenów zielonych w innych niż jego zasadnicze przeznaczenie celach, przykładowo na potrzeby umieszczania przez jakiekolwiek podmioty tablic reklamowych, czy też ogłoszeń.

Ponadto Gmina zaznacza, że w przypadku powstania w efekcie realizacji Inwestycji w związku z przebudową istniejącej sieci wodociągowej i kanalizacyjnej nowych elementów infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, bądź ulepszenia tej infrastruktury efekty Inwestycji w tym zakresie zostaną nieodpłatnie udostępnione do eksploatacji Sp. z o.o. (dalej: Spółka), tj. podmiotowi realizującemu na terenie Gminy zadania własne Gminy w zakresie zbiorowego dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Po upływie okresu trwałości przedmiotowego projektu inwestycyjnego, przekraczającego 5-letni okres od oddania przedmiotowych elementów infrastruktury do użytkowania, Gmina ewentualnie wniesie je aportem do Spółki.

W konsekwencji całość wytworzonego/przebudowanego w ramach przedmiotowej Inwestycji majątku będzie ogólnodostępna i nie będzie generowała po stronie Gminy jakichkolwiek dochodów.

Gmina zamierza ubiegać się o dofinansowanie na realizację wskazanej Inwestycji ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Gmina będzie beneficjentem środków przyznanych z dofinansowania.

Gmina zaznacza, że zarówno realizacja Inwestycji, jak i udostępnianie majątku powstałego na skutek jego realizacji, zgodnie w szczególności z art. 7 ust. 1 m.in. pkt 2 i 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, będzie się odbywała w ramach realizacji zadań własnych Gminy, do których należą w szczególności sprawy dotyczące gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego i lokalnego transportu zbiorowego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Inwestycji?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Inwestycji.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje co do zasady prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Stosownie natomiast do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku określonych na fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści powyższej regulacji wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Dla oceny możliwości skorzystania przez podatnika VAT z prawa do odliczenia w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT, w szczególności pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.

Odnosząc się do wskazanej powyżej przesłanki warunkującej możliwość skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego, tj. związku ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych, zdaniem Gminy, brak będzie bezsprzecznego i bezpośredniego związku pomiędzy wydatkami ponoszonymi na realizację Inwestycji a wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu VAT.

Zgodnie bowiem z treścią art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Z wyżej przytoczonych przepisów wynika, że na gruncie przepisów ustawy o VAT opodatkowaniu podlega dostawa towarów lub świadczenie usług wyłącznie wówczas, gdy mają one charakter odpłatny (z pewnymi wyjątkami dotyczącymi nieodpłatnych świadczeń zrównanych z czynnościami świadczonymi odpłatnie, które nie znajdują zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Mając na uwadze, że powstały/nabyty w wyniku realizacji Inwestycji majątek będzie ogólnodostępny i w związku z jego funkcjonowaniem Gmina nie będzie pobierała odpłatności – tj. Gmina nie będzie świadczyła przy jego wykorzystaniu odpłatnych czynności w zakresie transportu zbiorowego, a operator publicznego transportu zbiorowego, wykorzystujący przedmiotową infrastrukturę do świadczenia usług w zakresie przewozu osób nie będzie zobowiązany do uiszczania na rzecz Gminy jakichkolwiek opłat tytułem korzystania z tego majątku, a także Gmina nie będzie pobierała opłat za korzystanie z majątku od innych użytkowników, w tym spółki świadczącej usługi w zakresie publicznego transportu zbiorowego przy wykorzystaniu obecnie istniejących linii komunikacyjnych na terenie Gminy jak również Spółki, realizującej zadania Gminy w zakresie zbiorowego dostarczania wody i odprowadzania ścieków w zakresie ewentualnie udostępnionych jej elementów przebudowanej infrastruktury wodno-kanalizacyjnej – czynność jego udostępniania w opinii Gminy nie będzie podlegała opodatkowaniu VAT. Wytworzona w ramach Inwestycji infrastruktura nie będzie również przez Gminę odpłatnie udostępniana na rzecz jakichkolwiek podmiotów w celach innych niż jej zasadnicze przeznaczenie, w szczególności na potrzeby umieszczania tablic reklamowych, czy też ogłoszeń.

W konsekwencji warunek związku ponoszonych wydatków z czynnościami opodatkowanymi nie zostanie spełniony i tym samym, zdaniem Gminy, nie będzie ona uprawniona do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację przedmiotowej Inwestycji.

Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 27 listopada 2015 r. o sygn. IPTPP3/4512-493/15-2/OS, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi – odnosząc się do prawa do odliczenia VAT naliczonego od wydatków ponoszonych przez jednostkę samorządu terytorialnego na inwestycję w zakresie drogi – wskazał, że: „Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. »…«, ponieważ Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał towarów i usług nabywanych w związku z realizacją inwestycji do czynności opodatkowanych podatkiem VAT”.

Zdaniem Gminy również art. 86 ust. 2a oraz art. 90 ust. 1 ustawy o VAT nie znajdą zastosowania w przedmiotowej sprawie. Powyższe przepisy bowiem umożliwiają podatnikowi odliczenie określonej części VAT naliczonego od wydatków, które są ponoszone w pewnym zakresie zarówno w związku z działalnością opodatkowaną VAT, jak i odpowiednio pozostającą poza zakresem regulacji ustawy o VAT oraz korzystającą ze zwolnienia z opodatkowania VAT. Infrastruktura wytworzona w wyniku realizacji Inwestycji będzie natomiast służyła Gminie wyłącznie do działalności nieobjętej zakresem VAT.

Reasumując, zdaniem Gminy, Gmina nie będzie uprawniona do odliczenia podatku – naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację przedmiotowej Inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W świetle cytowanych wyżej przepisów możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. W każdym przypadku należy więc dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – w myśl ust. 2 ww. artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W tym miejscu należy wskazać, że stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Jak stanowi art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in.:

  • gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy);
  • wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym);
  • lokalnego transportu zbiorowego (art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym);
  • zieleni gminnej i zadrzewień (art. 7 ust. 1 pkt 12 ustawy o samorządzie gminnym).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). W tym tylko zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Oznacza to, że w pozostałym zakresie, np. w zakresie zadań własnych nałożonych na gminę na podstawie odrębnych przepisów, jednostki samorządu terytorialnego nie występują jako podatnicy podatku VAT.

Z przedstawionej treści wniosku wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, i jako organizator publicznego transportu zbiorowego zamierza w latach 2017-2019 zrealizować Inwestycję (…). Gmina zamierza ubiegać się o dofinansowanie na realizację wskazanej Inwestycji ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014-2020. Gmina będzie beneficjentem środków przyznanych z dofinansowania. W efekcie realizacji przedmiotowej Inwestycji zostanie wyznaczona nowa bezpłatna linia komunikacyjna na terenie miasta. Ponoszone w powyższym zakresie wydatki będą dokumentowane wystawianymi na Gminę fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego. Gmina nie będzie pobierała jakichkolwiek opłat w związku z funkcjonowaniem nowej linii komunikacyjnej. Korzystanie z przebudowanych ulic, węzła przesiadkowego, chodników, ciągu pieszo-rowerowego oraz zatok postojowych dla autobusów i samochodów jak również terenów zielonych będzie dla użytkowników nieodpłatne. Również przebudowane oświetlenie drogowe nie będzie generowało po stronie Gminy żadnych dochodów. Także od wyłonionego w drodze przetargu operatora publicznego transportu zbiorowego jak również od spółki świadczącej usługi w zakresie publicznego transportu zbiorowego przy wykorzystaniu obecnie istniejących linii komunikacyjnych na terenie Gminy nie będą pobierane jakiekolwiek opłaty tytułem korzystania z wytworzonej w ramach Inwestycji infrastruktury. Co więcej ani Gmina, ani wybrany operator publicznego transportu zbiorowego nie będą pobierać opłat tytułem przejazdu zakupionymi autobusami. Gmina nie będzie również wykorzystywała powstałego/nabytego w ramach Inwestycji majątku w tym w szczególności przebudowanych dróg, chodników, ciągu pieszo-rowerowego, zatok postojowych oraz terenów zielonych w innych niż jego zasadnicze przeznaczenie celach, przykładowo na potrzeby umieszczania przez jakiekolwiek podmioty tablic reklamowych, czy też ogłoszeń. W konsekwencji, nabywane towary i usługi zarówno w trakcie realizacji Inwestycji, a także po jej zakończeniu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Całość wytworzonego/przebudowanego w ramach przedmiotowej Inwestycji majątku będzie ogólnodostępna i nie będzie generowała po stronie Gminy jakichkolwiek dochodów. Zarówno realizacja Inwestycji, jak i udostępnianie majątku powstałego na skutek jego realizacji, będzie się odbywała w ramach realizacji zadań własnych Gminy, zgodnie ustawą o samorządzie gminnym.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego podatku VAT nie zostanie spełniony, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – nabywane towary i usługi zarówno w trakcie realizacji Inwestycji, a także po jej zakończeniu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto, całość wytworzonego/przebudowanego w ramach przedmiotowej Inwestycji majątku będzie ogólnodostępna i nie będzie generowała po stronie Gminy jakichkolwiek dochodów. Zarówno realizacja Inwestycji, jak i udostępnianie majątku powstałego na skutek jego realizacji, będzie się odbywała w ramach realizacji zadań własnych Gminy, zgodnie ustawą o samorządzie gminnym. Zatem Gmina w kontekście tej czynności nie będzie działała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

W konsekwencji, skoro w niniejszych okolicznościach efekty przedmiotowej Inwestycji nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych Wnioskodawcy, zarówno w trakcie Inwestycji jak i po jej zakończeniu, nie będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację Inwestycji pn. „…”. Tym samym, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z przedmiotową Inwestycją na zasadach określonych przepisami ustawy o podatku od towarów i usług (w drodze odliczenia lub zwrotu).

Reasumując, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Inwestycji (…).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wskazać należy, że granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest wydanie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Zainteresowany występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do zdarzenia przyszłego przedstawionego przez niego, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 Ordynacji podatkowej. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej, tut. Organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Należy zatem zaznaczyć, że w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu sprawy, w szczególności wykorzystywania przez Gminę nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które zostały przedstawione we własnym stanowisku a nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Ponadto, tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj