Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/4510-399/16-1/MJ
z 29 września 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 4 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 lipca 2016 r. (data wpływu 21 lipca 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy połączenie Spółki Przejmującej ze Spółką Przejmowaną spowoduje osiągniecie dochodu podlejącego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe, (pytanie nr 1 wniosku).


UZASADNIENIE


W dniu 21 lipca 2016 r. wpłynął ww. wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie ustalenia, czy połączenie Spółki Przejmującej ze Spółką Przejmowaną spowoduje osiągniecie dochodu podlejącego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Spółka jest osobą prawną (spółką z ograniczoną odpowiedzialnością) z siedzibą na terytorium Polski, podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: „CIT") oraz czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT"). Główną działalnością Spółki jest dystrybucja i wytwarzanie ciepła oraz wytwarzanie energii elektrycznej.

Spółka jest jedynym udziałowcem G sp. z o.o. (dalej: „Sp. z o.o." lub „Spółka Przejmowana") prowadzącej działalność w zakresie produkcji i dystrybucji ciepła na cele ogrzewania i cele technologiczne oraz w zakresie usług telekomunikacyjnych. Spółka jest wierzycielem Sp. z o.o. z tytułu umowy pożyczki długoterminowej, która zgodnie z umową ma zostać spłacona w terminie do dnia 11 grudnia 2020 r.

Spółka zamierza uzyskać dofinasowanie z funduszy unijnych na rozbudowę miejskiej sieci ciepłowniczej w celu połączenia jej z dotychczasową siecią Sp. z o.o. Warunkiem uzyskania dofinansowania jest likwidacja źródła węglowego będącego własnością Sp. z o.o. Dzięki połączeniu systemów miejskiej sieci ciepłowniczej i sieci Spółki możliwa będzie dalsza rozbudowa systemu w kierunku kolejnych dzielnic.

Otrzymanie dotacji jest możliwe, jeżeli efekt środowiskowy uzyskany będzie poprzez likwidację kotłowni węglowej oraz budowę sieci w jednej ze Spółek, przy jednoczesnym zachowaniu trwałości projektu przez 5 kolejnych lat. W związku z tym, konieczne jest przeprowadzenie restrukturyzacji Spółki i Sp. z o.o., w ramach której Spółka przejmie majątek Sp. z o.o. w ramach połączenia. Bez dokonania tego połączenia, Spółka nie będzie miała możliwości wystąpienia z wnioskiem o uzyskanie dotacji.

W związku z opisanym zdarzeniem Spółka zamierza połączyć się z Sp. z o.o. (dalej: „Połączenie"). Połączenie to nastąpi w trybie przewidzianym w art. 492 § I pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 1030 z późn. zm.; dalej: „KSH"), to jest poprzez przeniesienie całego majątku Spółki Przejmowanej na Spółkę Przejmującą. Połączenie, zgodnie z art. 506 § 1 i § 4 KSH, zostanie dokonane na podstawie uchwały Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników Spółki Przejmującej oraz uchwały Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników Spółki Przejmowanej, obejmującej zgodę na Plan Połączenia. W związku z tym, że Spółka Przejmująca jest jedynym wspólnikiem Spółki Przejmowanej, nie nastąpi wydanie udziałów Spółki Przejmującej wspólnikom Spółki Przejmowanej. Połączenie nastąpi bez podnoszenia kapitału zakładowego Spółki Przejmującej, zgodnie z art. 515 § 1 KSH. Planowane jest również, że Połączenie zostanie rozliczone w księgach rachunkowych metodą łączenia udziałów, wymagającą m.in. przekształcenia danych porównawczych. Po Połączeniu Spółka będzie w całości kontynuowała działalność prowadzoną przez Sp. z o.o.

W myśl art. 494 § 1 KSH w wyniku Połączenia Spółka Przejmująca z dniem Połączenia (dalej: ..Dzień Połączenia") wstąpi we wszystkie prawa i obowiązki Spółki Przejmowanej. Na Spółkę Przejmującą z Dniem Połączenia przejdą w szczególności zezwolenia, koncesje oraz ulgi, które zostały przyznane Spółce Przejmowanej przed ich Połączniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej. W wyniku Połączenia Spółka Przejmująca zgodnie z art. 93 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej wstąpi we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki Spółki Przejmowanej.


Za dokonaniem Połączenia Spółki z Sp. z o.o. przemawia szereg argumentów. Powody, dla których planowane jest przejęcie, są następujące:


  • złożenie wniosku o uzyskanie dotacji z funduszy unijnych na rozbudowę sieci i likwidację źródła węglowego;
  • posiadanie zarówno sieci ciepłowniczych, jak i kotłowni (przeznaczonych do likwidacji) w jednym podmiocie;
  • Połączenie Spółki z Sp. z o.o. spowoduje integrację przedsiębiorstw obydwu spółek i prowadzonej przez te spółki działalności, co ułatwi procesy zarządzania tymi działalnościami; na skutek Połączenia nastąpi również integracja zasobów obydwu podmiotów, co w założeniu powinno umożliwić bardziej efektywne wykorzystanie tych zasobów oraz osiągnięcie efektu synergii w działalności Połączonych spółek;
  • Połączenie Spółki z Sp. z o.o. ograniczy koszty zarządzania środkami finansowymi w ramach Grupy;
  • Połączenie umożliwi łączącym się spółkom redukcję kosztów administracyjnych i operacyjnych związanych z funkcjonowaniem dwóch odrębnych osób prawnych; zbędne stanie się sporządzanie odrębnych planów finansowych, uproszczeniu ulegną także procedury związane ze składaniem deklaracji podatkowych.


W związku z powyższym planowane Połączenie nastąpi z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, a jego głównym, bądź jednym z głównych celów nie będzie unikanie lub uchylenie się od opodatkowania, o którym mowa w art. 10 ust. 4 ustawy o CIT.


W związku z powyższym zadano min. następujące pytanie (oznaczone nr 1 wniosku):


Czy w związku z przedstawionym w opisie zdarzenia przyszłego Połączeniem Spółki Przejmującej ze Spółką Przejmowaną, Spółka osiągnie dochód (przychód) podlejący opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych?


W zakresie pytania nr 2 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Wnioskodawca przedstawił następujące stanowisko:


Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w wyniku Połączenia Spółki Przejmującej ze Spółką Przejmowaną nie powstanie dla Spółki dochód (przychód) podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Tworzenie, organizację, funkcjonowanie, rozwiązywanie, łączenie, podział i przekształcanie spółek handlowych reguluje art. 491 § 1 KSH. Zgodnie z art. 491 KSH spółki kapitałowe mogą się łączyć między sobą oraz ze spółkami osobowymi. Połączenie może być dokonane m.in. przez przeniesienie całego majątku spółki przejmowanej na inną spółkę przejmującą za udziały lub akcje, które spółka przejmująca wydaje wspólnikom spółki przejmowanej - tzw. łączenie się przez przejęcie na mocy art. 492 § 1 pkt 1 KSH. Natomiast w myśl art. 516 § 6 KSH przepisy § 1, 2, 4 i 5 (uproszczone połączenie) stosuje się odpowiednio w przypadku przejęcia przez spółkę przejmującą swojej spółki jednoosobowej.

Na mocy art. 493 § 1 KSH, Sp. z o.o. zostanie rozwiązana, bez przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego, w dniu wykreślenia z rejestru.

Jednocześnie, Spółka wstąpi z dniem połączenia we wszystkie prawa i obowiązki Sp. z o.o. prawa i obowiązki następców prawnych regulowane są również przez Ordynację Podatkową. W świetle art. 93 § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej, z zastrzeżeniem sytuacji przewidzianej w art. 93e tej ustawy, osoba prawna łącząca się przez przejęcie innej osoby prawnej wstępuje we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się spółek.

W odniesieniu do skutków podatkowych łączenia spółek kapitałowych oraz zagadnienia dotyczącego kwalifikacji do grupy dochodów z udziału w zyskach osób prawnych zastosowanie ma art. 10 ust. 1 ustawy o CIT, zgodnie z którym dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału.


Jednocześnie, w myśl art. 10 ust. 2 ustawy o CIT, przy połączeniu lub podziale spółek:


  1. dla spółki przejmującej lub nowo zawiązanej nie stanowi dochodu, o którym mowa w ust. 1, nadwyżka wartości otrzymanego przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną majątku spółki przejmowanej lub dzielonej ponad nominalną wartość udziałów (akcji) przyznanych udziałowcom (akcjonariuszom) spółki przejmowanej lub dzielonej;
  2. dla spółki przejmującej, która posiada w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej udział w wysokości mniejszej niż 10%, dochód stanowi nadwyżka wartości przejętego majątku odpowiadająca procentowemu udziałowi w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej nad kosztami uzyskania przychodu obliczonymi zgodnie z art. 15 ust. lk lub art. 16 ust. 1 pkt 8; dochód ten określa się na dzień wykreślenia spółki przejmowanej lub dzielonej z rejestru albo na dzień wydzielenia.


Stosownie natomiast do treści art. 10 ust. 4 ustawy o CIT, przepisów ust. 2 pkt 1 oraz art. 12 ust. 4 pkt 12 nie stosuje się w przypadkach, gdy połączenie lub podział spółek nie są przeprowadzane z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, lecz głównym bądź jednym z głównych celów takiej operacji jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.


Z kolei jak stanowi art. 10 ust. 5 ustawy o CIT, przepis ust. 2 ma zastosowanie wyłącznie do spółek będących podatnikami:


  1. o których mowa w art. 3 ust. 1, przejmujących majątek innych spółek mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, albo
  2. o których mowa w art. 3 ust. 1, przejmujących majątek spółek podlegających w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, albo
  3. o których mowa w art. 3 ust. 2, podlegających w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, przejmujących majątek spółek będących podatnikami, o których mowa w art. 3 ust. 1.


Wskazany powyżej przepis art. 10 ust. 2 pkt 1 w związku z art. 10 ust. 4 ustawy o CIT formułuje ogólną zasadę, że przy połączeniu / podziale spółek dla spółki przejmującej lub nowo zawiązanej nie stanowi dochodu z udziału w zyskach osób prawnych nadwyżka wartości otrzymanego przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną majątku spółki przejmowanej lub dzielonej ponad nominalną wartość udziałów (akcji) przyznanych udziałowcom (akcjonariuszom) spółki przejmowanej lub dzielonej, jeżeli połączenie lub podział spółek są przeprowadzane z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych.

Jednym z wyjątków od powyższej zasady jest sytuacja, kiedy spółka przejmująca posiada w kapitale zakładowym spółki przejmowanej udział w wysokości mniejszej niż 10%. W takiej sytuacji intencją ustawodawcy jest opodatkowanie spółki przejmującej, w przypadku gdy wartość przejętego przez nią majątku spółki przejmującej jest wyższa od kosztów uzyskania przychodów obliczonych zgodnie z art. 15 ust. 1k lub art. 16 ust. 1 pkt 8 ustawy o CIT. Z taką sytuacją nie będziemy mieć jednak do czynienia, bowiem jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego - na dzień połączenia Spółka będzie 100% udziałowcem Sp. z o.o. Co za tym idzie, Połączenie będzie neutralne, mając na uwadze powyższe uregulowania należy bowiem stwierdzić, że w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego zastosowanie znajdzie przepis art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT, gdyż nie zostały wyłączone z zakresu jego stosowania sytuacje, w których spółka przejmująca posiada 100% udziałów w spółce przejmowanej.

Powyższe stanowisko znajduje odzwierciedlenie w licznych indywidualnych interpretacjach przepisów prawa podatkowego wydawanych przez organy podatkowe. Tytułem przykładu, Spółka wskazuje na indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 20 marca 2015 r. (znak ITPB3/423-613/14/MK), w której na gruncie stanu faktycznego: „ Wnioskodawca - spółka akcyjna rozważa połączenie ze spółką z o.o., w której Spółka posiada 100% udziałów (dalej: „Spółka Przejmowana"). Przejęcie nastąpi po dniu 1 stycznia 2015 r. i na skutek połączenia cały majątek Spółki Przejmowanej zostanie przeniesiony na Spółką Przejmującą (...)" organ stwierdził, że: „(...) dla Wnioskodawcy (spółki przejmującej) planowane połączenie przez przejęcie będzie neutralne podatkowo, o ile zostaną spełnione warunki określone w art. 10 ust. 4 tej ustawy".

Podobne stanowisko przedstawiono również w indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 19 lutego 2014 r. (sygn. akt IPPB3/423-983/13-2/AG): „w konsekwencji w sytuacji przedstawionej w zdarzeniu przyszłym gdy spółka przejmująca (Wnioskodawca) spółkę przejmowaną (Spółkę) posiadać będzie na dzień połączenia 100% udziałów w tej spółce przejmowanej, zastosowanie znajduje art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Spółka przejmująca będąca udziałowcem spółki przejmowanej w wyniku połączenia nie może wydać samej sobie swoich własnych udziałów w zamian za majątek spółki przejmowanej. Oznacza to, że dochodzi po prostu do przejęcia majątku tej spółki i wygaśnięcia prawa z tytułu posiadanych udziałów w spółce przejmowanej, którego wartość nie stanowi jednak dochodu podatkowego na podstawie art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Z uwagi na powyższe, należy stwierdzić, iż zgodnie z dyspozycją art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (z uwzględnieniem art. 10 ust. 5 tej ustawy), nie będzie stanowiła dochodu (przychodu) z udziału w zyskach osób prawnych dla Wnioskodawcy (spółki przejmującej) wartość otrzymanego przez nią majątku Spółki Przejmowanej (...)". Analogiczne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie również w interpretacjach z dnia 18 czerwca 2014 r. (znak IPPB3/423-323/14-2/AG) oraz z dnia 8 maja 2014 r. (znak IPPB3/423-206/14-2/AG). Również Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 27 lutego 2015 r. (znak IBPBI/2/423-1440/14/IZ), stwierdził, że: „(...) w oparciu o przesłanki z art. 10 ust. 2 pkt 1 w związku z art. 10 ust. 4 updop, planowane połączenie przez przejęcie będzie dla spółki przejmującej (Wnioskodawcy) neutralne podatkowo oraz nie będzie stanowiła dla spółki przejmującej (Wnioskodawcy) dochodu z udziału w zyskach osób prawnych wartość otrzymanego przez nią majątku spółki przejmowanej (Y Spółki z o. o.), jeżeli połączenie spółek będzie przeprowadzane z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych ".

Spółka pragnie podkreślić, że w przedstawionym na wstępie opisie zdarzenia przyszłego nie będą zachodziły przesłanki zastosowania art. 10 ust. 4 ustawy o CIT, który wyłącza stosowanie art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT, ponieważ planowane Połączenie przez przejęcie Sp. z o.o. przez Wnioskodawcę nastąpi z przyczyn uzasadnionych ekonomicznie, a nie w celu uniknięcia lub uchylenia się od opodatkowania.

Zgodnie z art. 10 ust. 4 ustawy o CIT, art. 10 ust. 2 pkt 1 nie znajduje zastosowania w przypadku, gdy połączenie spółek nie jest przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych. W takich okolicznościach zatem, przejęcie spółki wiąże się z obowiązkiem rozpoznania dochodu podlegającego opodatkowaniu CIT przez spółkę przejmującą.

Stanowisko to zostało potwierdzone m.in. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 31 października 2013 r. (znak ITPB3/423-351/13/PST), w której organ podatkowy zgodził się ze stanowiskiem wnioskodawcy, że: „w oparciu o przesłanki z art. 10 ust. 2 pkt 1 w związku z art. 10 ust. 4 ustawy, nie będzie stanowiła dochodu z udziału w zyskach osób prawnych dla Wnioskodawcy (spółki przejmującej) wartość otrzymanego przez nią majątku Spółki Zależnej (spółki przejmowanej), jeżeli połączenie spółek będzie przeprowadzane z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych. Gdyby jednak warunek, o którym mowa w art. 10 ust. 4 ustawy, nie został spełniony, a głównym bądź jednym z celów połączenia obu spółek było uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania, wówczas przepis art. 10 ust. 2 pkt 1 ustawy nie będzie miał zastosowania (...). Dochód taki może powstać w sytuacji gdy połączenie nie będzie dokonywane z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych lecz głównym bądź jednym z głównych celów takiej operacji jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania".


Jak zostało natomiast wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, powody, dla których przeprowadzone zostanie Połączenie są następujące:


  • złożenie wniosku o uzyskanie dotacji z funduszy unijnych na rozbudowę sieci i likwidację źródła węglowego (bez dokonania połączenia Spóła nie będzie miała możliwości wystąpienia z wnioskiem o uzyskanie dotacji);
  • posiadanie zarówno sieci ciepłowniczych, jak i kotłowni (przeznaczonych do likwidacji) w jednym podmiocie;
  • Połączenie Spółki z Sp. z o.o. spowoduje integrację przedsiębiorstw obydwu spółek i prowadzonej przez te spółki działalności, co ułatwi procesy zarządzania tymi działalnościami; na skutek połączenia nastąpi również integracja zasobów obydwu podmiotów, co w założeniu powinno umożliwić bardziej efektywne wykorzystanie tych zasobów oraz osiągnięcie efektu synergii w działalności połączonych spółek;
  • Połączenie Spółki z Sp. z o.o. ograniczy koszty zarządzania środkami finansowymi w ramach Grupy;
  • Połączenie umożliwi łączącym się spółkom redukcję kosztów administracyjnych i operacyjnych związanych z funkcjonowaniem dwóch odrębnych osób prawnych; zbędne stanie się sporządzanie odrębnych planów finansowych, uproszczeniu ulegną także procedury związane ze składaniem deklaracji podatkowych.


W związku z powyższym w ocenie Wnioskodawcy, przejęcie Sp. z o.o. podyktowane będzie jedynie przesłankami o charakterze ekonomicznym, ponieważ transakcja ta będzie miała na celu uzyskanie dotacji z funduszy unijnych na rozbudowę sieci i likwidację źródła węglowego oraz zwiększenie jej konkurencyjności i efektywności. Wynika stąd, iż art. 10 ust. 4 ustawy o CIT w opisanym zdarzeniu przyszłym nie znajdzie zastosowania, a wobec tego przejęcie Sp. z o.o. przez Wnioskodawcę nie będzie wiązało się z powstaniem po stronie Wnioskodawcy dochodu (przychodu) podlegającego opodatkowaniu CIT.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w oparciu o przesłanki z art. 10 ust. 2 pkt 1 w związku z art. 10 ust. 4 ustawy o CIT, planowane Połączenie przez przejęcie będzie dla Spółki Przejmującej neutralne podatkowo oraz nie będzie stanowiła dla Spółki Przejmującej dochodu (przychodu) z udziału w zyskach osób prawnych wartość otrzymanego przez nią majątku Spółki Przejmowanej, ponieważ Połączenie spółek będzie przeprowadzane z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego – jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Odnośnie powołanych interpretacji indywidualnych, podkreślić należy, iż zostały one wydane w indywidualnych sprawach, w określonych stanach faktycznych i tylko do nich się odnoszą. Nie są jednak wiążące dla tut. organu, który wydał przedmiotową interpretację indywidualną.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718 z późn. zm.). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj