Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/4512-207/16/IK
z 22 czerwca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 7 marca 2016 r. (data wpływu 14 marca 2016 r.), uzupełnionym pismem z 5 maja 2016 r. (data wpływu 11 maja 2016 r), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korzystania w obrocie gospodarczym z nawy skróconej Spółki oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku ze stosowaniem nazwy skróconej nabywcy, bez konieczności wystawiania not korygujących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 marca 2016 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korzystania w obrocie gospodarczym z nawy skróconej Spółki oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku ze stosowaniem nazwy skróconej nabywcy, bez konieczności wystawiania not korygujących.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 5 maja 2016 r. (data wpływu 11 maja 2016 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 2 maja 2016 r. znak: IBPP2/4512-207/16/IK.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca działa w formie prawnej spółki komandytowej, której wspólnikiem -komplementariuszem jest spółka kapitałowa działająca w formie prawnej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Firma (nazwa) komplementariusza, która znajdować się musi w firmie spółki - Wnioskodawcy, jest bardzo długa, zawierając kilkadziesiąt znaków. Ze względu na znaczącą długość firmy spółki - Wnioskodawcy zdarza się, że jej kontrahenci (w tym zagraniczni, a nawet organy publiczne) nie są w stanie zamieścić całej firmy spółki -Wnioskodawcy w swych systemach informatycznych, w wyniku czego w wystawianych przez nich dokumentach (w tym również w fakturach VAT) stosują skrót w którym forma prawna wspólnika - komplementariusza skracana jest do postaci „sp. z o.o.” W rezultacie całość firmy spółki - Wnioskodawcy skracana jest do postaci „B.H. P. Ś. O. P. sp. z o.o. sp.k.” i tak też umieszczana jest np. na fakturach. Dotąd Wnioskodawca korygował takie dokumenty, rozważa jednak możliwość odstąpienia od dokonywania korekt w przyszłości. Wnioskodawca wyjaśnia również, że umowa spółki dopuszcza możliwość skracania firmy (nazwy) Wnioskodawcy do postaci: „B.H.P. Ś. O. P. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.”

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że:

  1. Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym oraz składa deklaracje VAT-7.
  2. Zakupy towarów i usług dokumentowane przedmiotowymi fakturami VAT są wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
  3. Na zgłoszeniu VAT-R i NIP-8 została podana skrócona nazwa wnioskodawcy zgodna z umową spółki komandytowej, tj. „B.H.P. Ś. O. P. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.”
  4. Jak wskazano we wniosku, dotyczy on skróconej postaci nazwy w formie: „B.H.P. Ś. O. P. sp. z o.o. sp.k.” podczas gdy w zgłoszeniu VAT-R oraz NIP-8 podano nazwę skróconą: „B.H.P. Ś. O. P. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.”
  5. rzedmiotowe faktury VAT zawierają prawidłowy nr NIP oraz prawidłowy adres Wnioskodawcy wobec czego, w ocenie Wnioskodawcy, umożliwiają jego prawidłową identyfikację.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy Wnioskodawca jest uprawniony, bez konieczności wystawiania not korygujących, do dokonywania odliczania naliczonego podatku od towarów i usług (VAT) w oparciu o faktury otrzymane od swych kontrahentów w których firma Wnioskodawcy wskazana została jako: „B.H.P. Ś. O. P. sp. z o.o. sp.k.”, a jednocześnie na fakturach tych podany został prawidłowy numer identyfikacji podatkowej (NIP) Wnioskodawcy?
  2. Czy Wnioskodawca w obrocie gospodarczym dla celów podatkowych może korzystać z firmy (nazwy) skróconej do postaci: „B.H.P. Ś. O. P. sp. z o.o. sp.k.” i czy dopuszczalne jest przyjmowanie przez nią faktur oraz faktur korygujących do ewidencji i korzystanie z prawa do odliczenia (względnie zwrotu) podatku naliczonego, jeśli dokumenty te zawierają skrót firmy (nazwy): „B.H.P. Ś. O. P. sp. z o.o. sp.k.”, bez wystawiania not korygujących lub faktur korygujących do postaci: „B.H.P. Ś. O. P. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.”?
  3. Czy fakt posłużenia się przez kontrahentów Wnioskodawcy na fakturze dokumentującej sprzedaż na jej rzecz towarów i usług niepełną firmą (nazwą) Wnioskodawcy w brzmieniu „B.H.P. Ś. O. P. sp. z o.o. sp.k.” lub podobnie skróconą, pozbawia Wnioskodawcę możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego w takich fakturach?
  4. Czy Wnioskodawca musi, celem uzyskania możliwości odliczenia podatku naliczonego, przesyłać kontrahentowi posługującemu się w fakturze jej niepełną firmą (nazwą) w postaci: „B.H.P. Ś. O. P. sp. z o.o. sp.k.” noty korygujące, w których korygowana byłaby firma (nazwa) Wnioskodawcy do postaci: „B.H.P. Ś. O. P. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.”?

Stanowisko Wnioskodawcy.

  1. Wnioskodawca jest uprawniony, bez konieczności wystawiania not korygujących, do dokonywania odliczania naliczonego podatku od towarów i usług (VAT) w oparciu o faktury otrzymane od swych kontrahentów, w których firma Wnioskodawcy wskazana została jako: „B.H.P. Ś. O. P. sp. z o.o. sp.k.”, a jednocześnie na fakturach tych podany został prawidłowy numer Identyfikacji podatkowej (NIP) wnioskodawczyni;
  2. Może ona w obrocie gospodarczym dla celów podatkowych korzystać z firmy (nazwy) skróconej do postaci: „B.H.P. Ś. O. P. sp. z o.o. sp.k.” i dopuszczalne jest przyjmowanie przez nią faktur oraz faktur korygujących do ewidencji i korzystanie z prawa do odliczenia (względnie zwrotu) podatku naliczonego, jeśli dokumenty te zawierają skrót firmy (nazwy): „B.H.P. Ś. O. P. sp. z o.o. sp.k.”, bez wystawiania not korygujących lub faktur korygujących do postaci: „B.H.P. Ś. O. P. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.”
  3. Fakt posłużenia się przez kontrahentów Wnioskodawczyni na fakturze dokumentującej sprzedaż na jej rzecz towarów i usług niepełną firmą (nazwą) Wnioskodawcy w brzmieniu „B.H.P. Ś. O. P. sp. z o.o. sp.k.” lub podobnie skróconą, nie pozbawia Wnioskodawcy możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego w takich fakturach;
  4. Wnioskodawca nie musi, celem uzyskania możliwości odliczenia podatku naliczonego, przesyłać kontrahentowi posługującemu się w fakturze niepełną firmą (nazwą) w postaci: „B.H.P. Ś. O. P. sp. z o.o. sp.k.” not korygujących, w których korygowana byłaby firma (nazwa) Wnioskodawcy do postaci: „B.H.P. Ś. O. P. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.”

Uzasadniając powyższe Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z art. 104 § 3 Kodeksu spółek handlowych („KSH”): „Jeżeli komplementariuszem jest osoba prawna, firma spółki komandytowej powinna zawierać pełne brzmienie firmy (nazwy) tej osoby prawnej z dodatkowym oznaczeniem „spółka komandytowa”. W ocenie Wnioskodawcy, mimo że działanie polegające na skracaniu oznaczenia formy prawnej wspólnika - komplementariusza, jest sprzeczne z powołanym przepisem KSH, to jednak uznawać je należy za dopuszczalne w świetle przepisów ustawy o VAT, o ile umożliwia ono prawidłową identyfikację podatnika (np. poprzez podanie prawidłowego numeru identyfikacji podatkowej - NIP). W art. 88 ustawy o VAT ustawodawca wskazał bowiem zamknięty katalog przypadków, w których faktury VAT nie stanowią podstawy do odliczenia podatku naliczonego. W rezultacie, w aktualnym stanie prawnym brak prawa do odliczenia podatku VAT wskazanego w fakturze dotyczy tylko tych elementów faktury, które zostały uznane za nieprawidłowe, czyli w których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością lub stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane (np. takie, które są czynnościami pozornymi). Takie faktury są nierzetelne, natomiast faktura, w której błędnie wpisano skrót firmy (nazwy) jednej ze stron transakcji, jest tylko wadliwa technicznie, gdyż jeden z jej elementów nie spełnia wymogów, o których mowa w art. 106e ustawy o VAT. Wada ta nie pozbawia jednak faktury przymiotu bycia dokumentem uprawniającym Wnioskodawcę do dokonania odliczenia podatku naliczonego, który wykazany został w takiej fakturze.

Wskazać warto, że zasadność poglądu Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w stanowiskach organów podatkowych, np. w:

  1. indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 13.11.2008 r., ILPB1/415-626/08-2/AG, w której stwierdzono, że użycie przez dostawców na wystawionej fakturze bądź rachunku skrótu nazwy formy prawnej odbiorcy – „Sp. z o.o. Sp.k.” zamiast Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.k. - nie powoduje obowiązku wysławiania noty korygującej do takiej faktury. Faktura jednocześnie może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów;
  2. indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 29.04.2014 r., ITPP2/443-201/14/AP;
  3. indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 02.06.2011 r., ILPP2/443-401/11-4/EN.

Do tożsamego wniosku prowadzi również analiza zachowującego aktualność orzecznictwa sądów administracyjnych, które w wyrokach NSA: z dnia 27.05.1997 r. SA/Łd 3262/95, z dnia 25.06.1997 r., SA/Lu 2437/95, czy też z dnia 17.11.1997 r. I SA/Wr 758/97, zgodnie reprezentuje pogląd, że nieprawidłowe skracanie firmy (nazwy) spółki w sposób, który w połączeniu z analizą pozostałych zawartych na fakturze danych umożliwia bezproblemową identyfikację podmiotu, nie może prowadzić do stosowania sankcji i pozbawienia takich faktur waloru dowodu księgowego dla celów podatkowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Faktury są dokumentami potwierdzającymi rzeczywiste transakcje gospodarcze dokonywane przez podatnika. Faktura pełni szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku od towarów i usług, dlatego też niezwykle istotne jest prawidłowe oznaczenie wszystkich elementów faktury.

Stosownie do art. 106e ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT faktura powinna zawierać imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy.

Ponadto, jak stanowi art. 106k ust. 1 ustawy o VAT nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę zawierającą pomyłki, z wyjątkiem pomyłek w zakresie danych określonych w art. 106e ust. 1 pkt 8-15, może wystawić fakturę nazywaną notą korygującą.

Jak stanowi art. 106k ust. 2 ustawy o VAT faktura, o której mowa w ust. 1, wymaga akceptacji wystawcy faktury.

Zatem treść ww. przepisów oznacza możliwość korygowania m.in. pomyłek w sposobie określenia nabywcy, np. błąd w nazwie, adresie lub numerze identyfikacyjnym. Wskazuje to, że w tym trybie mogą być prostowane jedynie pomyłki dotyczące tego konkretnego podatnika. W sytuacji, gdy nabywca otrzyma fakturę zawierającą błędy tylko w niektórych elementach nazwy, wówczas może je skorygować notą korygującą.

Na podstawie art. 106k ust. 3 ustawy o VAT faktura, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać:

  1. wyrazy "NOTA KORYGUJĄCA";
  2. numer kolejny i datę jej wystawienia;
  3. imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy i numer za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, a także numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej;
  4. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura, o której mowa w ust. 1, określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6;
  5. wskazanie treści korygowanej informacji oraz treści prawidłowej.

Zgodnie z ust. 4 wyżej cytowanego artykułu, przepisy ust. 1-3 nie naruszają przepisów dotyczących wystawiania faktur korygujących.

Z przywołanych przepisów wynika, ze w sytuacji, gdy nabywca otrzyma fakturę zawierającą błędy w elementach nazwy sprzedawcy lub nabywcy albo oznaczenia towaru lub usługi, może je skorygować notą korygującą.

Zgodnie z treścią art. 104 § 1, 2 oraz 3 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 1030 ze zm.), zwanej dalej „k.s.h.” firma spółki komandytowej powinna zawierać nazwisko jednego lub kilku komplementariuszy oraz dodatkowe oznaczenie "spółka komandytowa". Dopuszczalne jest używanie w obrocie skrótu "sp.k.". Jeżeli komplementariuszem jest osoba prawna, firma spółki komandytowej powinna zawierać pełne brzmienie firmy (nazwy) tej osoby prawnej z dodatkowym oznaczeniem "spółka komandytowa" (...).

Zgodnie natomiast z art. 160 § 1 i 2 k.s.h. firma spółki może być obrana dowolnie; powinna jednak zawierać dodatkowe oznaczenie "spółka z ograniczoną odpowiedzialnością". Dopuszczalne jest używanie w obrocie skrótu "spółka z o.o." lub "sp. z o.o.".

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 476 ze zm.), podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2a, są obowiązani do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego albo organu właściwego na podstawie odrębnych przepisów.

Natomiast w myśl art. 5 ust. 3 ww. ustawy, zgłoszenie identyfikacyjne podatników niebędących osobami fizycznymi zawiera: pełną i skróconą nazwę (firmę), formę organizacyjno-prawną, adres siedziby, numer identyfikacyjny REGON, organ rejestrowy lub ewidencyjny i numer nadany przez ten organ, wykaz rachunków bankowych, adresy miejsc prowadzenia działalności, adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej oraz przedmiot wykonywanej działalności określony według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych, a ponadto:

  1. w przypadku zakładów (oddziałów) osób prawnych oraz innych wyodrębnionych jednostek wewnętrznych będących podatnikami - NIP oraz inne dane dotyczące jednostki macierzystej;
  2. w przypadku spółek cywilnych, osobowych spółek handlowych i podmiotów podlegających wpisowi do rejestru przedsiębiorców na zasadach określonych dla spółek osobowych - dane dotyczące wspólników, w tym również identyfikator podatkowy poszczególnych wspólników;
  3. w przypadku podatkowych grup kapitałowych - dane dotyczące spółek wchodzących w skład grupy, w tym również NIP nadane tym spółkom.

Ust 4 ww. artykułu stanowi, że zgłoszenie identyfikacyjne podatników niebędących osobami fizycznymi zawiera w szczególności pełną i skróconą nazwę (firmę), formę organizacyjno-prawną, adres siedziby, numer identyfikacyjny REGON, organ rejestrowy lub ewidencyjny i numer nadany przez ten organ, wykaz rachunków bankowych, adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej oraz przedmiot wykonywanej działalności określony według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych (…).

Stosownie do art. 96 ust. 1 ustawy o VAT podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne.

Wzór dokumentu VAT-R zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług określony został rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 5 kwietnia 2004 r. w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją podatników w zakresie podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 55, poz. 539 ze zm.).

Regulacje zawarte w § 1 ww. rozporządzenia określają wzór zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług, stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia (VAT-R). W części B1 tego zgłoszenia – „Dane identyfikacyjne”, w poz. 11 należy podać nazwę pełną, natomiast w poz. 12 nazwę skróconą podatnika.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza więc możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Jednakże z przesłanek wskazanych w art. 88 ustawy o VAT nie wynika, że występuje ograniczenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w przypadku, gdy faktura dokumentująca sprzedaż towarów lub usług zawiera skróconą nazwę sprzedawcy lub nabywcy.

Z treści przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym oraz składa deklaracje VAT-7. Wnioskodawca działa w formie prawnej spółki komandytowej, której wspólnikiem - komplementariuszem jest spółka kapitałowa działająca w formie prawnej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Na zgłoszeniu VAT-R i NIP-8 została podana skrócona nazwa Wnioskodawcy zgodna z umową spółki komandytowej, tj. „B.H.P. Ś. O. P. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.” Ze względu na znaczącą długość firmy spółki - Wnioskodawcy zdarza się, że jej kontrahenci (w tym zagraniczni, a nawet organy publiczne) nie są w stanie zamieścić całej firmy spółki -Wnioskodawcy w swych systemach informatycznych, w wyniku czego w wystawianych przez nich dokumentach (w tym również w fakturach VAT) stosują skrót w którym forma prawna wspólnika - komplementariusza skracana jest do postaci „sp. z o.o.” W rezultacie całość nazwy Wnioskodawcy skracana jest do postaci „B.H.P. Ś. O. P. sp. z o.o. sp.k.” i tak też umieszczana jest np. na fakturach. Przedmiotowe faktury VAT zawierają prawidłowy nr NIP oraz prawidłowy adres Wnioskodawcy wobec czego, w ocenie Wnioskodawcy, umożliwiają jego prawidłową identyfikację.

Odnosząc powołane wyżej przepisy prawa do przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że możliwe jest korzystanie w obrocie gospodarczym z nazwy skróconej zawartej w zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R.

Dla oceny zdarzenia przyszłego należy jednakże rozpatrzyć, jakie konsekwencje w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego powoduje stosowanie w fakturach dokumentujących poniesione wydatki błędnej nazwy podmiotu wskazanego jako nabywca.

Jak już zaznaczono powyżej, faktura VAT jest dokumentem odzwierciedlającym prawidłowy przebieg zdarzenia gospodarczego zarówno pod względem przedmiotu transakcji, jak i podmiotów biorących w niej udział. Przy ocenie zdarzenia gospodarczego nie można jednak pominąć okoliczności towarzyszących transakcji, wskazujących na rzeczywisty charakter podmiotu dokonującego zakupu. Faktury VAT są dokumentem o charakterze sformalizowanym.

Co do zasady zatem, faktury muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego w tym względzie. Prawidłowość materialnoprawna faktury zachodzi, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze. A contrario, nie będzie można uznać za prawidłową faktury, gdy sprzecznie z jej treścią wykazuje ona zdarzenie gospodarcze, które w ogóle nie zaistniało bądź zaistniało w innych rozmiarach albo między innymi podmiotami. Elementy formalne faktury VAT wymagane przez art. 106b ust. 1 ustawy o VAT mają wyłącznie znaczenie dowodowe. Jedynie braki merytoryczne faktury mogą wywołać skutek materialny w postaci zmian w przedmiocie lub podstawie opodatkowania, a także doprowadzić do niewłaściwego określenia wysokości podatku.

Należy zatem zauważyć, że błąd w nazwie nabywcy (tj. umieszczenie na fakturze niepełnej nazwy podatnika lub nazwy skróconej innej od nazwy skróconej zawartej w zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R) przy jednoczesnym prawidłowym numerze NIP Spółki i prawidłowym adresie jest jedynie wadą techniczną, niewyłączającą możliwości prawidłowego określenia nabywcy towaru, a jednocześnie pozostającą bez znaczenia dla wysokości zobowiązania podatkowego.

Nie można zatem stwierdzić, że wystawienie faktury w sposób opisany we wniosku pozbawia Wnioskodawcę prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego z niej wynikającego.

Jak wynika z przytoczonych wyżej regulacji prawnych, prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT uzależnione jest nie tylko od spełnienia warunków wynikających z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, ale również od niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis art. 88 ustawy o VAT enumeratywnie określa listę przypadków, w których podatnik został pozbawiony prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, jednakże nie wymienia opisanej we wniosku nieprawidłowości jako przesłanki negatywnej powodującej utratę prawa do odliczenia podatku naliczonego (oczywiście w sytuacji gdy faktura odzwierciedla prawdziwe zdarzenie gospodarcze).

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym a zakupy towarów i usług udokumentowane przedmiotowymi fakturami VAT, są wykorzystywane przez Spółkę wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wobec powyższego stwierdzić należy, że w sytuacji gdy na otrzymanych przez Wnioskodawcę fakturach VAT umieszczono niepełną nazwę Wnioskodawcy lub nazwę skróconą inną od nazwy skróconej zawartej w zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R, lecz na podstawie innych danych zawartych w fakturze, takich jak adres oraz numer identyfikacji podatkowej jest możliwa identyfikacja Spółki, Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z przedmiotowych faktur, pod warunkiem spełnienia przesłanek wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zastosowanie opisanej wyżej nazwy odbiorcy na fakturach nie powoduje błędu skutkującego koniecznością wystawienia not korygujących, gdyż nie wpływa to na prawidłowość tych dokumentów. W związku z powyższym faktury te mogą stanowić podstawę do odliczenia (względnie zwrotu) wykazanego w nich podatku naliczonego na zasadach i w terminach wskazanych przepisami prawa.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj