Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/4511-513/16-2/EC
z 8 czerwca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 11 maja 2016 r. (data wpływu 16 maja 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania przychodu z częściowo odpłatnych świadczeń w związku z zakupem wycieczki – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 maja 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania przychodu z częściowo odpłatnych świadczeń w związku z zakupem wycieczki.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych podlegającym w Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w ramach której świadczy usługi podwykonawstwa w zakresie doradztwa finansowego i ubezpieczeń. Usługi podwykonawstwa wykonuje w ramach umów zawartych z O. Sp. z o.o. (zwaną dalej: „Spółką").

W umowie zawartej pomiędzy Spółką, a Wnioskodawcą zostały określone kryteria wydajności dokonywanych przez Wnioskodawcę czynności, dających jednolitą miarę wartości sprzedaży produktów w zależności od rodzaju produktu, wysokości składki, a także wysokości otrzymanej przez Spółkę prowizji.

Spółka na rzecz której Wnioskodawca świadczy usługi podwykonawstwa organizuje i zamierza organizować w przyszłości konkursy sprzedażowe. Celem organizacji konkursów jest zwiększenie sprzedaży oferowanych produktów. Możliwość udziału w konkursie jest/będzie ograniczona do podwykonawców. Zasady konkursu są/będą określone w regulaminie konkursu, który ustala/będzie ustalał zasady wyłaniania zwycięzców, termin rozstrzygnięcia konkursu, a także nagrody dla zwycięzców i sposób ich wydawania. Zgodnie z treścią regulaminu w konkursie zostało/zostanie wyłoniona określona liczba zwycięzców, którzy w określonym terminie osiągną najlepsze wyniki sprzedażowe. Zwycięzcy będą wybierani z poszczególnych grup po określoną ilość osób z każdej grupy zaszeregowania. Poziom sprzedaży zostanie ustalony w oparciu o jednolitą miarę wartości sprzedaży produktów. Nagrodą w konkursie będzie możliwość zakupu wycieczki zagranicznej (dla podwykonawcy i osoby towarzyszącej) po cenie znacząco odbiegającej od ceny rynkowej.


Istnieje możliwość rezygnacji z nagrody przez któregoś z wyłonionych zwycięzców, w takim przypadku Spółka nie przewiduje wyboru na jego miejsce innej osoby z listy uczestników, która osiągnęła relatywnie wysoki wynik sprzedaży.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w związku z zakupem wycieczki zagranicznej stanowiącej nagrodę w konkursie sprzedażowym, po cenie znacząco odbiegającej od ceny rynkowej, po stronie Wnioskodawcy powstanie jakikolwiek przychód podatkowy (w rozumieniu UPDOF), np. przychód z częściowo odpłatnych świadczeń?


Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z zakupem wycieczki zagranicznej stanowiącej nagrodę w konkursie sprzedażowym, po cenie znacząco odbiegającej od ceny rynkowej, po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód podatkowy, w tym przychód z częściowo odpłatnych świadczeń.


Na mocy art. 14 ust. 1 UPDOF za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.


Przychodem z działalności gospodarczej jest w myśl art. 14 ust. 2 pkt 8 UPDOF wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125.


Na podstawie art. 11 ust. 1 UPDOF przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.


Zgodnie z treścią ust. 2 ww. artykułu wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.


Natomiast na podstawie ust. 2a tego artykułu wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
  4. w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Jak zostało wskazane w ust. 2b ww. artykułu jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustalona według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.


W konsekwencji powyższych uregulowań otrzymanie przez podatnika częściowo odpłatnego świadczenia powoduje powstanie przychodu, stanowiącego różnicę pomiędzy wartością świadczenia, a odpłatnością przez niego poniesioną. Na gruncie przepisów prawa podatkowego częściowo odpłatne świadczenie może mieć miejsce w przypadku transakcji zawieranych na warunkach odbiegających od warunków rynkowych.

W przedmiotowym przypadku należy uznać, że nagroda w konkursie sprzedażowym, którą jest możliwość zakupu wycieczki zagranicznej po cenie znacząco niższej od ceny rynkowej nie ma charakteru częściowo nieodpłatnego świadczenia. Stanowi ona formę zbliżoną do upustu cenowego (bonifikaty, rabatu).

UPDOF reguluje kwestię określania wartości rynkowej w stosunku do przychodów określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 UPDOF. Zgodnie z art. 19 ust. 3 UPDOF wartość rynkową rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.

Pojęcie ceny rynkowej należy każdorazowo rozpatrywać w kontekście charakteru danej transakcji oraz jej uwarunkowań ekonomicznych. Nie ulega wątpliwościom, że stosowanie upustów cenowych w ramach prowadzonego przedsięwzięcia należy uznać za uzasadnione działanie podatnika. W rezultacie, sprzedaż przez Spółkę wycieczki zagranicznej Wnioskodawcy w przypadku zwycięstwa w konkursie, poprzez osiągnięcie najwyższego poziomu sprzedaży produktów Spółki, posiada uzasadnienie ekonomiczne świadczące o zachowaniu rynkowego charakteru transakcji.

Należy wskazać, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia bonifikaty czy rabatu. Zgodnie ze słownikowym znaczeniem termin „bonifikata" oznacza „zniżkę, rabat od ustalonej ceny towaru”, natomiast „rabat" definiowany jest jako „zniżka od całej sumy należnej za towar" (Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego).

W rezultacie zakup przez Wnioskodawcę wycieczki zagranicznej od Spółki po cenie znacząco odbiegającej od ceny rynkowej, stanowiącej nagrodę za osiągnięcie najwyższych wyników sprzedaży produktów Spółki, nie spowoduje powstania u nich jakiegokolwiek przychodu, w tym przychodu z tytułu częściowo nieodpłatnego świadczenia.

Powyższe stanowisko potwierdza interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 30 grudnia 2015 r., o znaku ILPB3/4510-1-466/15-6/AO, w której za prawidłowe zostało uznane stanowisko podatnika, że „po stronie kontrahentów nabywających w ramach akcji promocyjnej prawo do zakupu nagród (bonów towarowych, wycieczek itp.) za symboliczną złotówkę nie powstaje przychód z tytułu otrzymania częściowo nieodpłatnych świadczeń".


Pogląd ten został podzielony również w:

  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 24 września 2015 r., o znaku IPPB1/4511-920/15-2/EC,

Reasumując, zakup przez Wnioskodawcę wycieczki zagranicznej po cenie znacząco odbiegającej od ceny rynkowej, będącej nagrodą w konkursie sprzedażowym organizowanym przez Spółkę, nie spowoduje powstania po stronie Wnioskodawcy przychodu z tytułu częściowo nieodpłatnych świadczeń.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania (art. 11 ust. 2 ww. ustawy).


Zgodnie z art. 11 ust. 2a ww. ustawy wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
  4. w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika (art. 11 ust. 2b ww. ustawy).


Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera katalog przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.


W treści art. 10 ust. 1 pkt 3 i 9 ww. ustawy, ustawodawca jako źródła przychodów wskazał pozarolniczą działalność gospodarczą oraz inne źródła.


W myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17.

Natomiast zgodnie z treścią art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 – tj. pozarolniczej działalności gospodarczej – uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.


W myśl art. 14 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125.


Zgodnie natomiast z art. 44 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, podatnicy osiągający dochody z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14, są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h.


Jak wynika z powyższego, podatnicy uzyskujący dochody ze źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, sami dokonują opodatkowania tych dochodów.


Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w ramach której świadczy usługi podwykonawstwa w zakresie doradztwa finansowego i ubezpieczeń. Usługi podwykonawstwa wykonuje w ramach umów zawartych z O. Sp. z o.o. (zwaną dalej: „Spółką").


Spółka na rzecz której Wnioskodawca świadczy usługi podwykonawstwa organizuje i zamierza organizować w przyszłości konkursy sprzedażowe. Celem organizacji konkursów jest zwiększenie sprzedaży oferowanych produktów. Możliwość udziału w konkursie jest/będzie ograniczona do podwykonawców. Zasady konkursu są/będą określone w regulaminie konkursu, który ustala/będzie ustalał zasady wyłaniania zwycięzców, termin rozstrzygnięcia konkursu, a także nagrody dla zwycięzców i sposób ich wydawania. Zgodnie z treścią regulaminu w konkursie zostało/zostanie wyłoniona określona liczba zwycięzców, którzy w określonym terminie osiągną najlepsze wyniki sprzedażowe. Zwycięzcy będą wybierani z poszczególnych grup po określoną ilość osób z każdej grupy zaszeregowania. Poziom sprzedaży zostanie ustalony w oparciu o jednolitą miarę wartości sprzedaży produktów. Nagrodą w konkursie będzie możliwość zakupu wycieczki zagranicznej (dla podwykonawcy i osoby towarzyszącej) po cenie znacząco odbiegającej od ceny rynkowej.


Istnieje możliwość rezygnacji z nagrody przez któregoś z wyłonionych zwycięzców, w takim przypadku Spółka nie przewiduje wyboru na jego miejsce innej osoby z listy uczestników, która osiągnęła relatywnie wysoki wynik sprzedaży.


Należy zauważyć, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia bonifikaty, rabatu. Słownik wyrazów obcych Kopalińskiego definiuje pojęcie – bonifikata, rabat, opust, upust, jako zniżkę ceny dóbr lub usług, przyznawaną przez sprzedającego (wykonawcę usługi) po dokonaniu transakcji. Termin „rabat”, zgodnie ze słownikowym znaczeniem tego pojęcia oznacza „zniżkę, ustępstwo procentowe od ustalonych cen towaru, głównie na rzecz nabywców płacących gotówką, kupujących dużą ilość towaru jednorazowo lub w określonym czasie, upust” (Słownik Języka Polskiego PWN R-Z, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996).


„Ceną” – zgodnie z definicją zawartą w art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. z 2013r., poz. 385) – jest wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę.


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wynika, że przedmiotowy konkurs sprzedażowy adresowany jest wyłącznie do podwykonawców.


W związku z powyższym należy stwierdzić, że krąg osób uprawnionych do uczestnictwa w konkursie sprzedażowym jest ograniczony - uczestnikami programu są wyłącznie podwykonawcy.


W przypadku, gdy Wnioskodawca w ramach wskazanego we wniosku konkursu sprzedażowego zakupi towary/usługi, które nie znajdują się ofercie podstawowej Spółki, np. wycieczki po cenie znacznie znacząco odbiegającej od ceny rynkowej - to po stronie Wnioskodawcy powstanie przychód z częściowego nieodpłatnego świadczenia. Przychód ten stanowić będzie przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, tj. przychód ze źródła o którym mowa w art. 14 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. ust. 1 pkt 3 cytowanej ustawy, który winien być przez nich opodatkowany zgodnie z wybraną formą opodatkowania.


A zatem stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.


Końcowo, odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych wskazać należy, że rozstrzygnięcia w nich zawarte nie są wiążące dla tutejszego Organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników, osadzonych w określonym stanie faktycznym lub zdarzeniu przyszłym i tylko w tych sprawach rozstrzygnięcia w każdej z nich zawarte są wiążące. Nie wywołują one zatem żadnych skutków prawnych w odniesieniu do innych podatników.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj