Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/4512-110/15/BS
z 10 kwietnia 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2015 r. (data wpływu 2 lutego 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku przy wynajmie pokoi gościnnych w ramach agroturystyki – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 lutego 2015 r. został złożony wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku przy wynajmie pokoi gościnnych w ramach agroturystyki.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca od 1996 r. posiada gospodarstwo rolne o powierzchni powyżej 1 hektara w miejscowości ... gmina ..., powiat ... . Gospodarstwo rolne jest położone w obszarze wiejskim na terenie jednej gminy. Jako rolnik Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia od podatku VAT i posiada status rolnika ryczałtowego. W skład gospodarstwa rolnego wchodzi m.in. dom mieszkalny położony w innej miejscowości we wsi ..., na terenie tej samej gminy. Oprócz prowadzenia gospodarstwa rolnego od 2008 r. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna, której przeważającą działalnością jest świadczenie usług sprzątania PKD 81.29.Z. Działalność gospodarcza jest opodatkowana podatkiem VAT. Od 2007 r. w budynku mieszkalnym położonym we wsi ... w ramach agroturystyki Wnioskodawca wynajmuje 5 pokoi gościnnych turystom. Wynajem jest sezonowy w okresie letnim bez świadczenia dodatkowych usług. Budynek ten nie jest wykorzystywany w działalności gospodarczej i nie widnieje w ewidencji środków trwałych prowadzonej dla działalności gospodarczej. Na dzień dzisiejszy w Urzędzie Gminy ... do podatku od nieruchomości „budynek ten jest sklasyfikowany jako budynek mieszkalny”. Klasyfikacji tej dokonano w 2014 r. z urzędu na podstawie ustawy o podatkach lokalnych. Na tej podstawie Urząd Gminy ... dokonał korekty podatku od nieruchomości za lata 2013-2014. Przed tą datą budynek ten (do końca 2012 r.) był sklasyfikowany jako budynki lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Do roku 2013 przychód z agroturystyki Wnioskodawca traktował jako dochód zwolniony od podatku dochodowego. W 2014 r. Wnioskodawca został wezwany do Urzędu Skarbowego w ... w sprawie zbadania zasadności korzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym z przychodów z agroturystyki. Po przeprowadzeniu czynności sprawdzających urzędnik skarbowy nakazał Wnioskodawcy, aby sam wykazał przychód z agrobiznesu z przychodami z działalności gospodarczej i łącznie te dochody opodatkował na zasadach ogólnych. Wnioskodawca skorygował deklaracje podatkowe za lata 2008-2013 i odprowadził podatek dochodowy na zasadach ogólnych i jednocześnie podatek VAT. W 2014 r. przychód z agroturystyki Wnioskodawca wykazywał wraz z przychodami z działalności gospodarczej, opodatkował podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych i naliczył od tych przychodów podatek VAT.


W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:


Czy w/w wynajem 5 pokoi gościnnych w ramach agroturystyki turystom w budynku mieszkalnym należącym do gospodarstwa rolnego jest zwolniony od podatku od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy, dochody gospodarstwa rolnego z agroturystyki nie podlegają zwolnieniu od podatku VAT.

Wnioskodawca uważa, że usługę wynajmu do 5 pokoi Wnioskodawca winien opodatkować podatkiem VAT w wysokości 8% i wykazać w deklaracji VAT-7 łącznie z VAT należnym z działalności gospodarczej. Zwolnieniu z VAT podlega tylko dostawa produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej dokonywana przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego. W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyjątkiem usług weterynaryjnych, podkuwania koni i schronisk dla zwierząt stanowią usługi rolnicze, które na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT są zwolnione od podatku od towarów i usług. Jednakże usługi agroturystyczne nie zostały wymienione w załączniku nr 2 do ustawy o VAT. Są natomiast rozumiane jako usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU 55 „Usługi związane z zakwaterowaniem.” Grupowanie to zostało wymienione w poz. 163 załącznika nr 3 do ustawy, jako podlegające opodatkowaniu stawką 8 % na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 5a ww. ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

Z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:


  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jak stanowi art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W świetle art. 41 ust. 2 ww. ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Natomiast na podstawie art. 146a pkt 1 i pkt 2 cyt. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:


  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.


Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 cyt. ustawy.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych (art. 2 pkt 19 ustawy).

Przez produkty rolne, zgodnie z art. 2 pkt 20, rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim. Natomiast przez usługi rolnicze, zgodnie z art. 2 pkt 21, rozumie się usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 36 ww. ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe.

Należy ponadto zauważyć, że stosownie do art. 43 ust. 20 ustawy o podatku od towarów i usług, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 36, nie ma zastosowania do usług wymienionych w poz. 163 załącznika nr 3 do ustawy.

Pod poz. 163 załącznika nr 3 do ustawy, zawierającego wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% (w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2016 r., na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy, stawka ta wynosi 8%), wymienione zostały „usługi związane z zakwaterowaniem” – PKWiU 55.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest właścicielem domu mieszkalnego, w którym, wynajmuje 5 pokoi gościnnych turystom w okresie letnim, bez świadczenia usług dodatkowych. Dla wykonywanych usług Wnioskodawca wskazał grupowanie PKWiU 55 – „Usługi związane z zakwaterowaniem.”

Uwzględniając powyższe wskazać należy, że wynajem pokoi na cele agroturystyczne, nie będzie korzystał ze zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku od towarów i usług. Słuszne jest także stanowisko Wnioskodawcy, że świadczenie usług wynajmu pokoi gościnnych w ramach agroturystyki nie mieści się w zwolnieniu określonym przez ustawodawcę w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, gdyż usługi te nie zostały wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.

Zatem, mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis, jak również powołane przepisy wskazać należy, że skoro wynajem pokoi mieści się w grupowaniu PKWiU 55 „Usługi związane z zakwaterowaniem”, to czynności te podlegają opodatkowaniu stawką podatku 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 i poz. 163 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej klasyfikacji usług do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z czym interpretację wydano w oparciu o grupowanie wskazane w złożonym wniosku.

Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Końcowo nadmienia się, że niniejszą interpretacją rozstrzygnięto zagadnienie w zakresie podatku od towarów i usług, natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – ( t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj