Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
1462-IPPB1.4511.1064.2016.3.KS1
z 17 stycznia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r, poz 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 12 października 2016 r. (data wpływu 17 października 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy przez Spółkę od wynagrodzeń wypłacanych z tytułu świadczenia przez osoby kluczowe usług doradczych, wykonywanych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 października 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy przez Spółkę od wynagrodzeń wypłacanych z tytułu świadczenia przez osoby kluczowe usług doradczych, wykonywanych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest spółką akcyjną (dalej: Wnioskodawca, Spółka), która działa jako operator sieci komórkowej w Polsce. Biorąc pod uwagę zmieniające się dynamicznie otoczenie biznesowe oraz oczekiwania w środowisku pracodawców i pracowników, Spółka podjęła decyzję o zmianie strategii współpracy z kluczowymi dla niej osobami. W efekcie, Spółka planuje wdrażanie innowacyjnych rozwiązań biznesowych, które mają zapewnić zwiększenie kreatywności pracowników, wpłynąć pozytywnie na elastyczność w zatrudnieniu oraz politykę kadrową Spółki, co w konsekwencji przyczyni się do zwiększenia retencji doświadczonych osób oraz wpłynie pozytywnie na wyniki finansowe Spółki.

Jednocześnie, w organizacji są grupy osób, których wykonywane czynności mają charakter dualny. Część ich obowiązków to czynności o charakterze zarządczym i managerskim, a część o charakterze eksperckim, wymagających wiedzy i umiejętności specjalistycznych.


W związku z powyższym dualizmem obowiązków, Spółka proponuje swoim pracownikom różne rozwiązania, do których, po spełnieniu określonych warunków, mogą oni przystąpić. W opinii Wnioskodawcy, na podstawie wewnętrznych oraz zewnętrznych analiz i opinii, jednym z rozwiązań zwiększających kreatywność, niezależność oraz w konsekwencji produktywność osób pełniących kluczowe funkcje w Spółce, może być staranne rozdzielenie zakresu obowiązków na czynności związane z zarządzaniem oraz czynności związane z doradztwem. Takie rozwiązanie, na przykładzie stanowiska Dyrektora Departamentu Kontrolingu, polegałoby na wspomnianym wydzieleniu funkcji zarządczych w Spółce, tj. przykładowo m.in.:

  1. zarządzania finansami Spółki,
  2. kształtowania i realizacji strategii finansowej,
  3. nadzoru nad przygotowaniem planów budżetowych,
  4. zarządzania podległym zespołem

od czynności doradczych, na przykład:

  • analizy rentowności kontrahentów, produktów oraz projektów (np. na potrzeby działu sprzedaży),
  • projektowania rozwiązań w zakresie optymalizacji kosztów osobowych (np. na potrzeby działu HR),
  • przeprowadzanie analiz finansowych na potrzeby zespołu marketingu.

W związku z powyższym, Spółka postanowiła zaproponować nowy system współpracy członkom zarządu (dalej: Członkowie Zarządu) oraz managerom (dalej: Managerowie lub łącznie dalej Kluczowe Osoby), którzy wykonują w Spółce oba rodzaje czynności. W tym celu, Wnioskodawca przeanalizował oraz wstępnie wyodrębnił zakres obowiązków w podziale na zarządzanie i doradztwo dla każdego rodzaju stanowiska, które potencjalnie może być objęte nową formułą współpracy.

Po przeprowadzonej analizie, okazało się, iż nie wszystkie Kluczowe Osoby wykonują obowiązki eksperckie lub nie jest możliwe rozdzielenie funkcji zarządczych od realizowanych czynności doradczych czy eksperckich. W związku z tym postanowiono, że przystąpienie danego Członka Zarządu/Managera do nowej formuły współpracy ze Spółką nastąpi każdorazowo po dogłębnej analizie pełnionych przez nich aktualnie i faktycznie obowiązków. Jednym z warunków branych pod uwagę przy przystąpieniu do nowej formuły współpracy jest m.in. zgoda danej osoby na ponoszenie ryzyka gospodarczego i prowadzenie działalności gospodarczej. W konsekwencji, osoby co do których weryfikacja zgodnie z wymienionymi warunkami nie będzie pozytywna, pozostaną we współpracy ze Spółką na niezmienionych zasadach. Oznacza to, iż faktyczna współpraca ze Spółką osób objętych zmianą będzie istotnie różnić się w wielu aspektach od współpracy osób, które nie zostaną objęte nową strukturą.

W przypadku osób, które przejdą weryfikację pozytywnie, w celu optymalnego doboru formuły współpracy, Spółka postanowiła zaproponować zawarcie kontraktów menedżerskich, obejmujących swym zakresem wydzielone funkcje zarządzania realizowane przez obie grupy. Jednocześnie, Spółka zamierza współpracować z Kluczowymi Osobami w oparciu o osobne umowy o świadczenie usług w ramach prowadzonych przez nich działalności gospodarczych w zakresie pełnionych czynności doradczych, nieobejmujących funkcji zarządczych. W związku z tym, Spółka planuje rozwiązać umowy o pracę ze spełniającymi określone powyżej warunki Członkami Zarządu oraz Managerami. Natomiast po uprzednim wprowadzeniu takiego rozdzielenia zakresu obowiązków, kompetencji i odpowiedzialności jak np. przedstawiono powyżej, zostaną z nimi zawarte kontrakty menedżerskie, na podstawie których Kluczowe Osoby otrzymywać będą wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji zarządczych w Spółce.


I tak, po wprowadzeniu wyżej wymienionych zmian, w ramach czynności zarządzania Kluczowe Osoby będą kierować bieżącymi sprawami i działalnością Spółki oraz reprezentować ją na zewnątrz, w ramach określonych odpowiednio kompetencji zarządczych. W szczególności, można wyróżnić następujące czynności zarządcze:

  • Kierownictwo strategiczne dotyczące polityki finansowej, komercyjnej, marketingowej Spółki,
  • Kierownictwo w zakresie realizacji celów finansowych Spółki,
  • Zarządzanie procesem planowania rocznego i zapewnienie kompletności oraz terminowości w zakresie jego sporządzania,
  • Kierownictwo nad wizerunkiem i komunikacją z zewnętrznymi interesariuszami,
  • Nadzór i stymulacja współpracy międzynarodowej aby wzmocnić pozycję Spółki na rynku,
  • Kontrola nad podległymi pracownikami w zakresie obejmującym jakość, dokładność, efektywność, terminowość pracy i orientację na klienta,
  • Zarządzanie podległymi pracownikami, wyznaczanie celów i rozliczanie pracowników z powierzonych im zadań,
  • Kształtowanie struktur organizacyjnych Spółki,
  • Zarządzanie ryzykiem operacyjnym.

Dodatkowo, w ramach wykonywania przez Kluczowe Osoby czynności specjalistycznych Spółka planuje zawarcie osobnych umów o świadczenie usług doradczych (dalej: Umowy) w ramach prowadzonej przez nich samodzielnej działalności gospodarczej. Usługi świadczone przez poszczególnych Członków Zarządu i Managerów będą miały charakter doradczy, ekspercki (dalej: Usługi doradcze). Wnioskodawca chciałby zaznaczyć, że Usługi doradcze nie będą dotyczyć czynności zarządzania, czynności managerskich lub o podobnym charakterze. Kluczowe Osoby złożą formalne oświadczenia do Spółki o prowadzonej w tym zakresie działalności gospodarczej.

Za świadczone Usługi doradcze Członkowie Zarządu i Managerowie otrzymywać będą wynagrodzenie, wynikające z zawartych ze Spółką Umów. W związku z faktem, iż zaangażowanie Kluczowych Osób w realizację Usług doradczych będzie miało charakter ekspercki, uzależniony od zlecenia Wnioskodawcy wynagrodzenie za te usługi będzie określone ryczałtowo lub według stawek godzinowych. Wynagrodzenie z tytułu Umów płatne będzie na podstawie miesięcznie wystawianych faktur przez Członków Zarządu / Managerów.

W ramach Umowy, wykonywane Usługi doradcze prowadzących działalność gospodarczą na rzecz Spółki będą obejmować w szczególności:

  • Usługi eksperckie w zakresie analiz ekonomicznych, strategii handlowych,
  • Doradztwo w zakresie projektów i procesów optymalizacyjnych oraz strategii operacyjnej,
  • Doradztwo w zakresie strategii sprzedaży,
  • Przygotowanie analiz i opracowań dotyczących potrzeb biznesowych Spółki oraz ich transformacji na konkretne produkty czy procesy,
  • Prognozowanych kierunków rozwoju rynku telekomunikacyjnego,
  • Czynności eksperckie dotyczące kwestii relacji z partnerami biznesowymi,
  • Ekspertyzy powdrożeniowe efektów zaimplementowanych projektów,
  • Konsultacje w zakresie opracowywania i aktualizacji strategii handlowej i kierunków ekspansji rynkowej,
  • Konsultacje w ramach spotkań wewnętrznych Spółki i zewnętrznych z zakresu strategii,
  • Analiza możliwości optymalizacyjnych organizacji pracy w przedsiębiorstwie,
  • Tworzenie ekspertyz w ramach wdrażanych projektów,
  • Bieżącą analizą sytuacji na rynku telekomunikacyjnym,
  • Udział w spotkaniach projektowych w charakterze eksperta,
  • Poszukiwanie biznesowych możliwości zwiększenia aktywów Spółki,
  • Ocenę działalności Spółki pod kątem międzynarodowych standardów,
  • Analizę strategiczną w odniesieniu do nowych rozwiązań handlowych z punktu widzenia możliwości prawnych,
  • Analizy, interpretacje oraz prezentowanie wniosków powdrożeniowych zaimplementowanych projektów.

Zasadniczo, z uwagi na wysoce specjalistyczną wiedzę i umiejętności Kluczowych Osób, Usługi doradcze będą świadczone przez nich samodzielnie. Jednakże, po uprzednim powiadomieniu Spółki i uzyskaniu jej zgody, będzie istniała możliwość realizacji poszczególnych Usług doradczych w ramach zleceń we współpracy z osobami trzecimi.

Kluczowe Osoby będą ponosić ryzyko gospodarcze prowadzonej działalności gospodarczej, będzie na nich spoczywała również pełna odpowiedzialność za rezultat Usług doradczych, w tym także w przypadku gdy ich wykonanie będzie realizowane przez osoby trzecie za zgodą Spółki.

Członkowie Zarządu i Managerowie, jako niezależni przedsiębiorcy nie będą podlegali kierownictwu Spółki w związku z wykonywaniem na jej rzecz Usług doradczych. Ponadto, Usługi doradcze świadczone przez Kluczowe Osoby, ze względu na ich charakter, nie będą wymagały ich wykonywania w miejscu wyznaczonym przez zlecającego te czynności, tj. np. przez Wnioskodawcę. Możliwe będzie ich wykonywanie w dowolnym miejscu.

W ramach Umowy, Kluczowe Osoby będą wykonywać jedynie czynności specjalistyczne i nie będą mieć prawa do podejmowania decyzji. Spółka chciałaby podkreślić, że zakres czynności wykonywanych w ramach Umowy nie będzie dotyczyć czynności zarządzania wykonywanych przez Kluczowe Osoby w ramach ich funkcji managerskich w Spółce. W szczególności, w ramach Umowy, Spółka nie powierzy im jakichkolwiek czynności kierowania (zarządzania). Przedmiotem Umowy, jak zostało przedstawione powyżej, będą jedynie czynności, których istotą jest wiedza specjalistyczna jednocześnie będą odrębne od czynności zarządczych wykonywanych w ramach zawartego ze Spółką kontraktu menedżerskiego.


Ponadto, Członkowie Zarządu oraz Managerowie zostaną zarejestrowani jako podatnicy VAT i z tytułu świadczenia usług w ramach Umowy będą wystawiać faktury VAT.


Podsumowując, w związku z dualizmem wykonywanych obowiązków, Kluczowe Osoby będą współpracować ze Spółką na podstawie poniższych umów oraz będą stosownie wynagradzani:

  1. na podstawie kontraktu menedżerskiego, z tytułu obowiązków wykonywanych w ramach zarządzania Spółką poza prowadzoną działalnością gospodarczą, oraz
  2. z tytułu świadczenia usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, na podstawie faktur wystawianych zgodnie z postanowieniami Umowy.

Przedmiotem niniejszego wniosku są zagadnienia związane wyłącznie w odniesieniu do wynagrodzenia za świadczenie usług, o którym mowa w punkcie b) (wypłacanego na podstawie Umowy).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy przysporzenie majątkowe uzyskiwane przez Kluczowe Osoby z tytułu świadczenia Usług doradczych na podstawie Umowy, powinno być zakwalifikowane jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zgodnie z art. 14 UPDOF i czy w związku z tym Spółka nie będzie miała obowiązku poboru i wpłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzenia wypłacanego na podstawie Umowy oraz przekazania właściwemu organowi podatkowemu i Kluczowym Osobom informacji podatkowej PIT-11?


Zdaniem Wnioskodawcy, przysporzenie majątkowe uzyskiwane przez Kluczowe Osoby z tytułu świadczenia Usług doradczych na podstawie Umowy, powinno być zakwalifikowane jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zgodnie z art. 14 UPDOF i w związku z tym, Spółka nie będzie miała obowiązku poboru i wpłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzenia wypłacanego na podstawie Umowy oraz przekazania właściwemu organowi podatkowemu i Kluczowym Osobom informacji podatkowej PIT-11.


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy


W myśl art. 5a pkt 6 UPDOF, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

  • wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  • polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  • polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1,2 i 4-9 UPDOF.


Dodatkowo, zgodnie z art. 5b ust. 1, aby prowadzona działalność mogła zostać uznana za pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu UPDOF, wobec wykonywanych czynności nie mogą zostać spełnione łącznie następujące warunki:

  • odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
  • są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
  • wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie zaś do art. 13 pkt 7 UPDOF, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.


Jednocześnie, w myśl przepisu art. 13 pkt 9 UPDOF, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, uważa się także przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Mając na uwadze przywołane przepisy prawa w odniesieniu do przedstawionego zdarzenia przyszłego, w celu ustalenia obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych przez Spółkę, istotną kwestią jest zatem określenie czy wynagrodzenie wypłacone przez Spółkę Kluczowym Osobom z tytułu świadczonych Usług doradczych powinno być klasyfikowane jako przychody z działalności gospodarczej.

O kwalifikacji wykonywanej działalności na gruncie prawa podatkowego decyduje rzeczywisty charakter wykonywanej działalności (faktyczny zakres świadczonych usług). Zdaniem Spółki, w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego, Usługi doradcze mieścić się będą w definicji pozarolniczej działalności gospodarczej zgodnie z przywołanym powyżej art. 5a pkt 6 UPDOF. Pozarolnicza działalność gospodarcza Kluczowych Osób w zakresie prowadzonych Usług doradczych będzie działalnością usługową, w której wykorzystywana zostanie ich wiedza ekspercka oraz która będzie prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły.

Co więcej, nie będą także spełnione warunki, o których mowa w art. 5b ust. 1 UPDOF, wykluczające uznanie świadczonych czynności za pozarolniczą działalność gospodarczą. Stosowne w tej kwestii przesłanki zostaną odzwierciedlone zarówno w Umowach oraz zgodnie z założeniami wdrażanego przez Spółkę elastycznego systemu współpracy także w praktyce wykonywania swoich obowiązków przez Kluczowe Osoby.

Zgodnie z przedstawionym opisem zdarzenia przyszłego, Kluczowe Osoby będą prowadzić samodzielną działalność gospodarczą, we własnym imieniu i jako niezależni przedsiębiorcy, w ramach której świadczyć będą usługi specjalistyczne i eksperckie, o czym formalnie poinformują Spółkę. Usługi doradcze będą świadczone bezpośrednio przez Kluczowe Osoby (lub we współpracy z osobami trzecimi). Wynagrodzenie za świadczone Usługi doradcze będzie wypłacane Członkom Zarządu i Managerom na podstawie Umowy (o świadczenie usług), zgodnie z otrzymywanymi przez Spółkę fakturami.

Kluczowe Osoby będą ponosić ryzyko gospodarcze prowadzonej działalności gospodarczej; będzie na nich spoczywała również pełna odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat Usług doradczych zleconych przez Spółkę, w tym także w przypadku gdy ich wykonanie będzie realizowane przez osoby trzecie za zgodą Spółki.

W związku z wykonywaniem na rzecz Spółki Usług doradczych Kluczowe Osoby nie będą podlegały kierownictwu Spółki. Ponadto, Usługi doradcze świadczone przez Członków Zarządu i Managerów, ze względu na ich charakter, nie będą wymagały ich wykonywania w miejscu wyznaczonym przez zlecającego te czynności, tj. np. przez Spółkę.


Jednocześnie, stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 2 i 3 UPDOF, odrębnymi źródłami przychodów są:

  • działalność wykonywana osobiście,
  • pozarolnicza działalność gospodarcza.

Podział ten ma wpływ na sposób ustalenia podstaw opodatkowania, jego wysokości oraz obowiązków obliczenia, poboru oraz wpłat zaliczek na podatek dochodowy.


I tak, przepis art. 14 ust. 1 UPDOF stanowi, iż za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 - tj. pozarolniczej działalności gospodarczej - uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat skont. W myśl art. 44 ust. 1 pkt 1 UPDOF, podatnicy osiągający dochody z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14 (przywołanym powyżej), są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h.

Jednocześnie, w kwestii braku obowiązków Wnioskodawcy jako płatnika do poboru zaliczek na podatek dochodowy należy odwołać się do art. 41 ust. 1 UPDOF. Zgodnie z tym przepisem osoby prawne, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Regulacja zawarta w art. 41 ust. 1 UPDOF wskazuje zatem, iż obowiązek poboru zaliczek przez płatnika uzależniony jest od tego czy wypłacane wynagrodzenie stanowi dla otrzymującego m.in. przychód z działalności wykonywanej osobiście, o którym mowa w art. 13 UPDOF w związku art. 10 ust. 1 pkt 2.

W związku z powyższym, w przypadku, gdy uzyskiwany przychód stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 oraz art. 14 UPDOF, na podmiocie dokonującym wypłaty wynagrodzenia, zgodnie z przepisami UPDOF, nie spoczywają obowiązki obliczenia, poboru i wpłaty na konto urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Podkreślić należy, że zakres Usług doradczych świadczonych przez Kluczowe Osoby w ramach planowanej ze Spółką współpracy nie będzie dotyczył czynności wykonywanych przez nich jako Członków Zarządu i Managerów w ramach ich obowiązków zarządczych. W szczególności, przedmiotem Umów o współpracę nie będą czynności związane z bieżącym prowadzeniem spraw Spółki i jej reprezentowaniem na zewnątrz w zakresie przewidzianym unormowaniami kodeksu spółek handlowych i wewnętrznymi regulacjami Spółki. Zakres Usług doradczych będzie odrębny od czynności kierowniczych i zarządczych wykonywanych w ramach kontraktów menedżerskich, dodatkowo będzie odnosił się wyłącznie do doradztwa i usług eksperckich w ściśle określonym zakresie, specjalistycznym i odrębnym od funkcji managerskich pełnionych jako Kluczowe Osoby w ramach poszczególnych obszarów Spółki.

Ponadto, biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy prawa podatkowego oraz opierając się na przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym stwierdzić należy, iż Usług doradczych świadczonych na rzecz Wnioskodawcy przez Kluczowe Osoby w ramach prowadzonej działalności gospodarczej - wykonywanych w ramach tej działalności - nie można zakwalifikować jako wykonywanych w ramach kontraktu menedżerskiego, umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, czy też umowy o podobnym charakterze. Kluczowym Osobom w ramach Umów nie będzie zlecone zarządzanie przedsiębiorstwem Spółki, a więc Umowy te pozbawione będą podstawowego elementu charakterystycznego dla umów mających za przedmiot usługi zarządzania.


W związku z tym, przychodów z tytułu świadczenia Usług doradczych nie można zakwalifikować do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 UPDOF.


Przychody te, z uwagi na charakter wykonywanych Usług doradczych oraz współpracy pomiędzy Spółką a Kluczowymi Osobami, stanowić będą przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 3 oraz art. 14 UPDOF w związku z art. 5a oraz art. 5b ust. 1.


W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, Spółka nie będzie zobowiązana do poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, z tytułu wypłacanego Kluczowym Osobom wynagrodzenia za wykonywanie opisanych we wniosku Usług doradczych.


Stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę potwierdzone zostało również w licznych interpretacjach m.in. Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 31 lipca 2015 r. (sygn. IPTPB1/4511- 285/15-2/MD), Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 17 grudnia 2013 r. (sygn. IBPBII/1/415-880/13/ASz), Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 17 stycznia 2013 r. (sygn. IPPB1/415-1503/12-4/EC), Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 24 października 2012 r. (sygn. IPPB1/415-963/12-3/JB), Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 17 kwietnia 2012 r. (sygn. IPPB2/415-124/12-2/MG) oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 31 stycznia 2011 r. (sygn. ITPB1/415-1031b/10/MR).


Mając na uwadze przytoczone fakty i argumenty, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie stanowiska zaprezentowanego w niniejszym wniosku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego – jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Jednocześnie Tut. Organ wskazuje, iż aktualnie obowiązującą w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych jest ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.).


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj