Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
1061-IPTPP1.4512.490.2016.2.MGo
z 16 listopada 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 15 września 2016 r., (data wpływu 26 września 2016 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 września 2016 r., (data wpływu 21 października 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do otrzymania zwrotu podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 września 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do otrzymania zwrotu podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 15 września 2016 r., (data wpływu 21 października 2016 r.) o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego, przeformułowanie pytania oraz przedstawienie własnego stanowiska.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Stowarzyszenie … „…” z siedzibą w …, w dniu 22 września 2016 r. zostało wpisane na podstawie sygnatury akt … przez Sąd Rejonowy w … Wydział Gospodarczy do Krajowego Rejestru Sądowego jako Stowarzyszenie pod numerem KRS: …, którego głównym celem jest przede wszystkim: wszechstronny rozwój wsi, wspieranie rozwoju gospodarczego, kulturalnego i sportowego wsi, upowszechnianie wiedzy dotyczącej przygotowywania wsi polskiej do integracji z Unią Europejską i pozyskania funduszy unijnych oraz przekazanie i kultywowanie tradycji regionu. Stowarzyszenie w dniu 2 sierpnia 2013 r. uzyskało z Urzędu Skarbowego w … potwierdzenie zarejestrowania podmiotu jako podatnika VAT czynnego (VAT-5) i uzyskało numer identyfikacji podatkowej. Stowarzyszenie … „…” w lipcu 2016 r. wygrało konkurs w ramach programu „Równać szanse – 2016” na realizację swojego projektu pod tytułem „…” i otrzymało na ten cel dotację finansową ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej zgodnie z umową dotacji nr … zawartą między Stowarzyszeniem … „…” z siedzibą w …, za pośrednictwem … Fundacji … z siedzibą w … przez … Fundację … w …. Dotacja w ramach programu „Równać szanse – 2016” została przelana na wskazany przez Stowarzyszenie odrębny rachunek bankowy, który został założony tylko i wyłącznie na potrzeby realizacji ww. projektu.

Zgodnie z założeniami projektu 25-osobowa grupa młodzieży ze wsi … zacznie 15-miesięczne warsztaty z instruktorami gdzie będą grane spektakle, organizowane wystawy, pokazy, kiermasze, przygotowywane potrawy regionalne itp. Uzyskane środki z bezzwrotnej pomocy zagranicznej będą w całości przeznaczone na zakup materiałów i towarów oraz na opłatę instruktorów prowadzących warsztaty w ramach organizowanego projektu. W związku z czym Stowarzyszenie będzie dokumentować i dokonywać nabycia towarów i usług na faktury VAT prowadząc ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy. Stowarzyszenie będzie dokonywać zapłaty za zakupione towary i usługi z rachunku bankowego na którym znajdują się wyłącznie środki z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, bądź w drodze płatności gotówkowych, po uprzednim wypłaceniu z tego konta. Stowarzyszenie … „…” posiada zaświadczenie wydane przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych w dniu 22 sierpnia 2016 r. potwierdzające finansowanie dotacji ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Wobec powyższego stanu faktycznego czy Stowarzyszenie ma prawo do złożenia deklaracji VAT-7 w urzędzie skarbowym z prośbą o zwrot podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na zakup towarów i usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, gromadzonych na specjalnym w tym celu utworzonym rachunku bankowym?

W odpowiedzi na wezwanie 1061-IPTPP1.4512.490.2016.1.MGo do uzupełnienia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Stowarzyszenie … „…” wyjaśniło, że zgodnie z umową dotacji nr … realizuje projekt pod tytułem „…” finansowany ze środków uzyskanych z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Jest to pomoc dla Polski na podstawie jednostronnej deklaracji rządu Stanów Zjednoczonych. Zgodnie z art. 217 § 1 i 2 pkt 1 Kodeksu postępowania administracyjnego w związku z § 6 ust. 4 i § 25 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z założeniami projektu 25-osobowa grupa młodzieży ze wsi … zacznie 15-miesięczne warsztaty z instruktorami gdzie będą grane spektakle, organizowane wystawy, pokazy, kiermasze, przygotowywane potrawy regionalne itp. Celem projektu jest wyrównywanie szans młodych ludzi na dobry start w dorosłe życie. Istotą programu jest nauka – podczas realizacji projektu młodzież pozna i odtworzy tradycję naszego regionu, w związku z czym będą przygotowywane potrawy regionalne. Dlatego Stowarzyszenie będzie musiało zakupić niezbędną żywność, a także krajalnice, pojemniki, miski, noże itp. (przedmioty i sprzęty kuchenne) czyli narzędzia, które pomogą przygotować potrawy. Ponadto będą organizowane spektakle, gdzie młodzież będzie się uczyć wystawiać sztukę, w związku z czym Stowarzyszenie będzie musiało zakupić wszelkie rekwizyty tj. ubrania dla młodzieży, materiały do scenografii i charakteryzacji oraz wszelkie inne niezbędne towary. Będą również organizowane wystawy plastyczne młodzieży, w związku z czym Stowarzyszenie dokona zakupu farb akrylowych, palet, pędzli, płótna, sztalug itd. Zgodnie z zapisami zawartej umowy dotacji nr … otrzymane środki nie mogą być przeznaczone na finansowanie podatku od towarów i usług tj. umowa dotacji wyłącza możliwość opłacania podatku ze środków finansowych z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Stowarzyszenie zamierza ubiegać się o zwrot podatku naliczonego na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia towarów lub usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 poz. 1656). Środki finansowe otrzymane przez Stowarzyszenie za pośrednictwem … Fundacji … z siedzibą w … od … Fundacji … w … stanowią środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej o których mowa w § 8 ust. 4 pkt 2 ww. rozporządzenia, co jest potwierdzone zaświadczeniem uzyskanym dnia 22 sierpnia 2016 r. z Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Zakupy towarów i usług dokonane przez Stowarzyszenie w ramach realizacji programu „Równać szanse – 2016” nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług i związane będą z wykonywaniem czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Faktury dokumentujące poniesione w ramach projektu wydatki będą wystawione na Stowarzyszenie …– „…”. W celu wykazania kwot zwrotu podatku VAT Stowarzyszenie będzie prowadziło ewidencję o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o VAT. Stowarzyszenie w całości zapłaci należność obejmującą podatek naliczony z tytułu dokonanego nabycia towarów lub usług oraz będzie posiadało faktury lub faktury korygujące dokumentujące poniesione wydatki. Stowarzyszenie posiada rachunek bankowy, na którym są wyodrębnione środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Kwoty podatku naliczonego z tytułu dokonywanych nabyć towarów i usług nie będą mogły pomniejszać podatku należnego oraz nie zostaną zwrócone przez właściwy urząd skarbowy na podstawie odrębnych przepisów. Kwota podatku nie zostanie zaliczona przez Stowarzyszenie do objęcia kosztami kwalifikowanymi w rozumieniu przepisów regulujących zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Dla czynności nabycia towarów i usług lub importu towarów nie będzie miała zastosowania stawka podatku VAT w wysokości 0%. Za środki finansowe otrzymane od … Fundacji … Stowarzyszenie nie będzie dokonywało importu towarów. Za środki finansowe otrzymane z bezzwrotnej pomocy zagranicznej Stowarzyszenie nie będzie dokonywało wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub dostawy towarów dla której podatnikiem jest jej nabywca na podstawie art. 96 ust 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54 poz. 535 z późn. zm.). Naczelnik Urzędu Skarbowego w … w dniu 2 sierpnia 2013 r. potwierdził zarejestrowanie Stowarzyszenia … „…” jako podatnika VAT czynnego. W związku z czym czy Stowarzyszenie zarejestrowane jako podatnik VAT czynny jest uprawnione do otrzymania zwrotu podatku naliczonego na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług?

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku).

Czy Stowarzyszenie zarejestrowane jako podatnik VAT czynny na podstawie art. 96 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54 poz. 535 z późn. zm.) jest uprawnione do otrzymania zwrotu podatku naliczonego na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), rejestracja jako podatnika VAT czynnego nie będzie stanowiła przeszkody do otrzymania zwrotu podatku naliczonego od nabyć towarów i usług sfinansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Z przepisów rozporządzenia nie wynika jednoznacznie czy podatnik ubiegający się o zwrot podatku naliczonego powinien dokonać rejestracji jako podatnik VAT czynny, czy jako podatnik VAT zwolniony. Jest tylko zapis, zgodnie z którym zwrot podatku przysługuje podatnikom którzy złożyli zgłoszenie rejestracyjne, brak konkretnych zapisów w rozporządzeniu może świadczyć o dowolności sposobu rejestracji. Ponadto Stowarzyszenie spełni wszystkie warunki wymienione w rozporządzeniu, które są niezbędne do ubiegania się o zwrot podatku naliczonego, a mianowicie:

  1. na podstawie art. 96 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) naczelnik urzędu skarbowego w … w dniu 2 sierpnia 2013 r. potwierdził zarejestrowanie Stowarzyszenia … „…” jako podatnika VAT czynnego (VAT-5),
  2. Stowarzyszenie będzie prowadziło ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,
  3. należności obejmujące podatek naliczony z tytułu dokonywanych nabyć towarów lub usług zostaną w całości zapłacone,
  4. Stowarzyszenie posiada odrębny rachunek bankowy, na którym przekazane są środki z bezzwrotnej pomocy zagranicznej,
  5. Stowarzyszenie posiada zaświadczenie wydane przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych, które potwierdza, że zakupy towarów i usług dokonywane przez Stowarzyszenie zgodnie z realizacją programu finansowane są ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Stowarzyszenia … „…” ubiegając się o zwrot podatku naliczonego złoży deklarację podatkową VAT-7 wraz z wnioskiem do Urzędu Skarbowego w …. Prawo do złożenia deklaracji podatkowej przez podatnika VAT czynnego wynika z art. 99 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 1 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Tym samym można stwierdzić, że zarejestrowany podatnik VAT czynny może otrzymać zwrot podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Natomiast w myśl art. 96 ust. 3 ustawy, podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

W myśl art. 96 ust. 4 tej ustawy, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika jako „podatnika VAT czynnego”, a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego”, i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013, poz. 1656 z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem”, przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Zgodnie z § 8 ust. 1 rozporządzenia, podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe przekazane im bezpośrednio na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przysługuje zwrot podatku naliczonego, pod warunkiem że do tych czynności nie miała zastosowania stawka 0%.

W ust. 2 ww. § 8 rozporządzenia wskazano, że przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.

Na podstawie § 8 ust. 3 cyt. rozporządzenia, za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w ust. 1 i 2, uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:

  1. Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu (CPF), a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed dniem 1 maja 2004 r. na sfinansowanie programów realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;
  2. kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA).

Stosownie do § 8 ust. 4 rozporządzenia, za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w ust. 1 i 2, uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:

  1. umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,
  2. jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy

-z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Z treści § 9 ust. 1 rozporządzenia wynika, że zwrot podatku nie dotyczy kwot podatku naliczonego:

  1. o które został pomniejszony lub mógł być pomniejszony podatek należny lub
  2. które zostały zwrócone przez właściwy urząd skarbowy na podstawie odrębnych przepisów.

Według § 9 ust. 2 ww. rozporządzenia, przepis § 8 nie ma zastosowania przy nabyciu za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, gdy kwota podatku została zaliczona do objęcia kosztami kwalifikowanymi w rozumieniu przepisów regulujących zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Przepis § 10 ust. 1 rozporządzenia stanowi, że zwrot podatku przysługuje podatnikom, którzy spełniają następujące warunki:

  1. złożyli zgłoszenie rejestracyjne i posiadają numer identyfikacji podatkowej;
  2. prowadzą ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy;
  3. w całości zapłacili należność obejmującą podatek naliczony z tytułu dokonanego nabycia towarów lub usług oraz posiadają fakturę lub fakturę korygującą, a w przypadku importu towarów - dokument stwierdzający zapłatę cła i podatków pobieranych przez organy celne, w przypadku zaś wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - fakturę wystawioną przez dostawcę, a także dokumenty handlowe potwierdzające dokonanie dostawy lub świadczenie usług;
  4. posiadają rachunek bankowy, na którym są wyodrębnione środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej;
  5. posiadają zaświadczenie wydane przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych, że nabycie zostało sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 4 pkt 2, a w przypadku nabycia sfinansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej wymienionych w § 8 ust. 3 i 4 pkt 1 - przedstawią takie zaświadczenie, gdy naczelnik urzędu skarbowego zażąda jego przedstawienia w związku z potrzebą jednoznacznej identyfikacji tych środków.

Zwrot podatku przysługuje także podatnikom, którzy kwotę podatku naliczonego zapłacili z innych środków niż środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 10 ust. 2 rozporządzenia).

Zatem, zwrot podatku w trybie przepisów rozdziału 4 ww. rozporządzenia, po spełnieniu określonych w tych przepisach warunków, przysługuje podatnikom.

Z kolei przymiot podatnika przypisany jest osobie fizycznej, osobie prawnej, jednostce organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, samodzielnie wykonującej działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy. Samodzielność gospodarcza w prowadzeniu działalności gospodarczej oznacza możliwość podejmowania decyzji, a zarazem posiadanie odpowiedniego stopnia odpowiedzialności za podjęte decyzje, w tym za szkody poniesione wobec osób trzecich, jak również ponoszenie przez podmiot ryzyka gospodarczego.

Aby spełnić warunek § 10 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, podatnik ubiegający się o ww. zwrot podatku, winien spełnić przesłanki do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego w trybie art. 96 ust. 1 ustawy.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Stowarzyszenie w dniu 2 sierpnia 2013 r. uzyskało potwierdzenie zarejestrowania podmiotu jako podatnika VAT czynnego (VAT-5) i uzyskało numer identyfikacji podatkowej. Stowarzyszenie w lipcu 2016 r. wygrało konkurs w ramach programu „Równać szanse – 2016” na realizację swojego projektu pod tytułem „…” i otrzymało na ten cel dotację finansową ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej zgodnie z umową dotacji nr … zawartą między Stowarzyszeniem, za pośrednictwem … Fundacji … z siedzibą w … przez … Fundację … w …. Środki finansowe otrzymane przez Stowarzyszenie stanowią środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej o których mowa w § 8 ust. 4 pkt 2 ww. rozporządzenia. Zgodnie z zapisami zawartej umowy dotacji nr … otrzymane środki nie mogą być przeznaczone na finansowanie podatku od towarów i usług, tj. umowa dotacji wyłącza możliwość opłacania podatku ze środków finansowych z bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Dotacja została przelana na wskazany przez Stowarzyszenie odrębny rachunek bankowy, który został założony tylko i wyłącznie na potrzeby realizacji ww. projektu. Uzyskane środki z bezzwrotnej pomocy zagranicznej będą w całości przeznaczone na zakup materiałów i towarów oraz na opłatę instruktorów prowadzących warsztaty w ramach organizowanego projektu. Dla czynności nabycia towarów i usług lub importu towarów nie będzie miała zastosowania stawka podatku VAT w wysokości 0%.

Kwoty podatku naliczonego z tytułu dokonywanych nabyć towarów i usług nie będą mogły pomniejszać podatku należnego oraz nie zostaną zwrócone przez właściwy urząd skarbowy na podstawie odrębnych przepisów. Kwota podatku nie zostanie zaliczona przez Stowarzyszenie do objęcia kosztami kwalifikowanymi w rozumieniu przepisów regulujących zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Stowarzyszenie będzie dokumentować i dokonywać nabycia towarów i usług na faktury VAT prowadząc ewidencję o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy. Stowarzyszenie będzie dokonywać zapłaty za zakupione towary i usługi z rachunku bankowego na którym znajdują się wyłącznie środki z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, bądź w drodze płatności gotówkowych, po uprzednim wypłaceniu z tego konta. Stowarzyszenie … „…” posiada zaświadczenie wydane przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych w dniu 22 sierpnia 2016 r. potwierdzające finansowanie dotacji ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Dokonując analizy przedstawionych wyżej okoliczności zdarzenia przyszłego w świetle powołanych przepisów rozporządzenia należy stwierdzić, że skoro uzyskane przez Wnioskodawcę środki stanowią środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 4 pkt 2 rozporządzenia, a Stowarzyszenie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i spełnia warunki określone w § 9 i § 10 ww. rozporządzenia z dnia 16 grudnia 2013 r., to będzie mieć prawo do zwrotu podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. „…”.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14 b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj