Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1-1/4511-1-131/16-2/APR
z 2 listopada 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Kółka Rolniczego przedstawione we wniosku z dnia 4 sierpnia 2016 r. (data wpływu 12 sierpnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów członków kółek rolniczych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 sierpnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów członków kółek rolniczych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, tj. Kółko Rolnicze powstało w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku. Jego celem statutowym jest:

  1. Utrwalanie własności i prawa dziedziczenia indywidualnych gospodarstw rolnych.
  2. Równoprawne traktowanie zawodu rolnika z innymi grupami zawodowymi.
  3. Obrona praw i interesów zawodowych, materialnych, socjalnych i kulturalnych rolników indywidualnych oraz ich rodzin.
  4. Rozwój indywidualnych gospodarstw rolnych i wzrost ich produktywności.
  5. Zapewnienie opłacalności produkcji rolnej i należytego wyposażenia rolnictwa w środki produkcji.
  6. Poprawa materialnych, socjalnych i oświatowo-kulturalnych warunków pracy i życia ludności rolniczej.

Kółko Rolnicze jest osobą prawną i jest zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym.

Członkami Kółka Rolniczego jest 11 rolników indywidualnych prowadzących gospodarstwa rolne i jednocześnie zamieszkałych w A. oraz będących osobami fizycznymi.

W czerwcu 2016 roku Wnioskodawca otrzymał przelewem na konto bankowe środki z likwidacji Spółdzielni Kółek Rolniczych (SKR), której to spółdzielni Wnioskodawca był członkiem. Na otrzymaną kwotę składały się podzielone na poszczególnych członków SKR wypracowane zyski oraz zwrot wniesionych przez wnioskodawcę wkładów. Razem z obu tytułów wnioskodawca otrzymał w czerwcu 2016 kwotę 86734,00 zł. Wnioskodawca nie posiada innych środków finansowych.

Walne Zgromadzenie członków Kółka Rolniczego jako organ upoważniony do podejmowania decyzji w imieniu Kółka Rolniczego podjęło w lipcu 2016 uchwałę o przeznaczeniu i wypłacie dla każdego z członków Kółka Rolniczego kwoty 7000,00 zł pomniejszonej o podatek PIT dla każdego z członków Kółka Rolniczego. Uchwała została podjęta jednomyślnie, przy obecności wszystkich członków Kółka.

Wypłacone środki mają służyć celowi statutowemu, tj. poprawie materialnych, socjalnych i oświatowo-kulturalnych warunków pracy i życia ludności rolniczej (taki cel jest wskazany jako jeden z celów działania Wnioskodawcy we wpisie do Krajowego Rejestru Sądowego). Należy podkreślić, że wszyscy członkowie Kółka Rolniczego są czynnymi rolnikami i wskazane środki poprawiłyby ich warunki życia i pracy – Wnioskodawca wskazuje, że takie przeznaczenie środków wydaje się odpowiadać celom i działaniom statutowym Kółka Rolniczego. Wnioskodawca pragnie zauważyć, że wypłacone środki nie pochodzą z wkładów czy też składek członkowskich poszczególnych członków Kółka Rolniczego, na rzecz których będzie dokonana wypłata środków co mogłoby mieć wpływ na sposób opodatkowania (nie jest to zwrot wkładów czy też składek członkowskich).

Wnioskodawca chce wskazać, że w celu zasięgnięcia informacji o prawidłowym sposobie opodatkowania takiej wypłaty konsultował to zarówno z pracownikami Urzędu Skarbowego jak i Infolinii Podatkowej Ministerstwa Finansów. Przeprowadzone rozmowy telefoniczne nie dały jednoznacznej odpowiedzi czy Kółko Rolnicze ma jako płatnik potrącić 19% podatek – PIT-8AR, czy też nie jest w takim przypadku płatnikiem i powinno wypłacić całą kwotę 7000 zł swoim członkom i wystawić PIT-8C – w tym wypadku wypłata taka byłaby później opodatkowana u poszczególnych członków w ich rocznych zeznaniach podatkowych podatku PIT.

Pomimo tego, że Wnioskodawca jest zdania, że prawidłowa jest druga ze wskazanych w poprzednim zdaniu opcji, to z ostrożności na początku sierpnia 2016 r. dokonał wypłaty środków każdemu z członków w kwocie 5670 zł. Każdemu z członków Kółka Rolniczego potrącona została z wypłaconych środków kwota 1330 zł, którą to kwotę Kółko Rolnicze jako płatnik przekaże tytułem podatku PIT-8AR za m-c 08/2016 na konto Urzędu Skarbowego.

W razie uzyskania odpowiedzi na niniejszy wniosek o interpretację, która wskaże inny sposób opodatkowania tego typu wypłaty na rzecz swoich członków - Kółko Rolnicze podejmie kroki stosowne do otrzymanej interpretacji. Jeśli niesłusznie przekazała wpłatę tytułem podatku PIT-8AR - wystąpi o jej zwrot i niesłusznie pobraną kwotę na podatek zwróci członkom oraz wystawi dla każdego z członków PIT-8C, który również przekaże do urzędu skarbowego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Jaki jest prawidłowy sposób opodatkowania powyższej operacji wypłaty środków, której dokonało Kółko Rolnicze i jakie są obowiązki na gruncie ustawy o PIT obydwu stron tej operacji tj. Kółka Rolniczego oraz poszczególnych członków Kółka, którzy otrzymali wyżej opisane środki na poprawę warunków materialnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle obowiązujących przepisów podatkowych poniższy sposób opodatkowania jest prawidłowy i wiąże się on z niżej wskazanymi obowiązkami dla stron tej operacji:

  1. Wnioskodawca winien wypłacić poszczególnym członkom całość uchwalonej kwoty w wysokości 7000,00 zł, bez potrącania i przekazywania do US zaliczki na podatek dochodowy, gdyż nie ma takiego obowiązku.
  2. Wnioskodawca jako wypłacający sporządza dla każdego z członków Kółka Rolniczego „Informację o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych PIT-8C”, w której ujmuje kwotę wypłaconą członkowi w części D, jako przychód opodatkowany zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o PIT.
  3. Poszczególni członkowie Kółka Rolniczego, którzy otrzymali opisane wyżej środki będą obowiązani do rozliczenia i wykazania dochodu tytułem otrzymanej kwoty w swoim rocznym zeznaniu podatkowym (np. PIT-36 lub PIT-37) jako dochody opodatkowane według skali podatkowej (określonej w art. 27 ustawy o PIT) łącznie z innymi ewentualnymi dochodami opodatkowanymi wg skali podatkowej i będą oni obowiązani do ewentualnej zapłaty podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów (art. 9 ust. 2 ww. ustawy).

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku, w drodze rozporządzenia wydanego przez Ministra Finansów.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, źródłami przychodów są również inne źródła.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do treści art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Jak dowodzi użycie sformułowania „w szczególności”, definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 42a ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Należy zaznaczyć, że Kółka Rolnicze działają w oparciu o ustawę z dnia 8 października 1982 r. o społeczno-zawodowych organizacjach rolników (Dz. U. Nr 32, poz. 217, z późn. zm.) i na podstawie powołanej ustawy – posiadają osobowość prawną i podlegają wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego – Rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej.

Z przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, że w czerwcu 2016 roku Wnioskodawca otrzymał przelewem na konto bankowe środki z likwidacji Spółdzielni Kółek Rolniczych (SKR), której to spółdzielni Wnioskodawca był członkiem. Na otrzymaną kwotę składały się podzielone na poszczególnych członków SKR wypracowane zyski oraz zwrot wniesionych przez wnioskodawcę wkładów. Walne Zgromadzenie członków Kółka Rolniczego jako organ upoważniony do podejmowania decyzji w imieniu Kółka Rolniczego podjęło w lipcu 2016 uchwałę o przeznaczeniu i wypłacie dla każdego z członków Kółka Rolniczego kwoty 7000,00 zł pomniejszonej o podatek PIT dla każdego z członków Kółka Rolniczego. Uchwała została podjęta jednomyślnie, przy obecności wszystkich członków Kółka. Wypłacone środki mają służyć celowi statutowemu, tj. poprawie materialnych, socjalnych i oświatowo-kulturalnych warunków pracy i życia ludności rolniczej (taki cel jest wskazany jako jeden z celów działania Wnioskodawcy we wpisie do Krajowego Rejestru Sądowego).

Biorąc pod uwagę powyższe należy zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że wypłacone członkom Kółka środki będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Od tego rodzaju przychodu Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do pobrania zaliczki na podatek dochodowy, zobowiązany natomiast będzie do sporządzenia i przesłania podatnikowi oraz właściwemu urzędowi skarbowemu informacji PIT-8C, w której wykaże kwotę otrzymanych przez członka środków.

Z uwagi na powyższe stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Końcowo należy zauważyć, że dokonując weryfikacji stanowiska Wnioskodawcy, tutejszy Organ nie odniósł się do kwestii opodatkowania przychodów poszczególnych członków Kółka, którzy otrzymali opisane środki na poprawę warunków materialnych, ponieważ w tej kwestii Kółko Rolnicze nie jest „zainteresowanym” w rozumieniu ustawy Ordynacja podatkowa.

Zgodnie z przepisem art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, wyłącznie interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zainteresowanym jest każdy, kto złoży wniosek w sprawie indywidualnej, która jego dotyczy. Przepis ten wymaga, aby pomiędzy sprawą przedstawioną we wniosku a Wnioskodawcą, istniał – indywidualnie określony – związek, łączący ze sprawą Wnioskodawcę jako „zainteresowanego”, a więc mającego własny interes, potrzebę uzyskania interpretacji w dotyczącej go sprawie.

„Zainteresowanym” w rozumieniu art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa jest podmiot, w odniesieniu do którego wykładnia znajdujących zastosowanie w sprawie przepisów podatkowych może rzutować na prawidłowe określenie jego obowiązku podatkowego.

Celem indywidualnej interpretacji prawa podatkowego jest udzielenie rzetelnej i wiążącej informacji, w jaki sposób organ podatkowy zinterpretuje przepisy podatkowe w opisanym we wniosku stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, a w konsekwencji udzielenie informacji co do zasad obliczenia podatku. Nie chodzi więc o każdy interes prawny, lecz o interes prawnopodatkowy i to taki, który dotyczy bezpośrednio wnioskodawcy.

Podmiot występujący z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji może wnioskować o określenie własnej sytuacji prawnopodatkowej, a nie sytuacji prawnopodatkowej innych podmiotów.

Oznacza to, że niniejsza interpretacja została wydana wyłącznie w indywidualnej sprawie Wnioskodawcy w zakresie obowiązków płatnika i nie wywołuje skutków prawnych dla innych podmiotów (poszczególnych członków Kółka).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj