Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4012.68.2017.2.MS
z 11 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2017 r., poz. 201, ze zm.) - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 26 czerwca 2017 r. (data wpływu 3 lipca 2017 r.), uzupełnionym pismem z 2 sierpnia 2017 r. (data wpływu 11 sierpnia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu pn. „…” - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

.

W dniu 3 lipca 2017 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu pn. „…”.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z 2 sierpnia 2017 r. (data wpływu 11 sierpnia 2017 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr 0111-KDIB3-3.4013.68.2017.1.MS z 26 lipca 2017 r.

.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

.

Wnioskodawca (Park Narodowy) jest Państwową Osobą Prawną. Działa na podstawie ustaw:

  • ustawa o finansach publicznych - ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.),
  • ustawa o ochronie przyrody - ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 1651),
  • ustawa o podatku od towarów i usług - ustawa z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.),
  • rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 1 kwietnia 2003 r. w sprawie T. Parku Narodowego (Dz.U. Nr 65 z 2003 r. poz. 599),
  • rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 3 października 2012 r. w sprawie szczegółowego sposobu prowadzenia gospodarki finansowej parku narodowego (Dz.U. z dnia 5 listopada 2012 r. poz. 1212),
  • rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 18 marca 2013 r. w sprawie parków narodowych lub niektórych ich obszarów, gdzie za wstęp pobiera się opłaty (Dz.U. z 2013 r. poz. 400).

    .

Opis stanu faktycznego:

Wnioskodawca do 31 grudnia 2011 r. był państwową jednostką budżetową, od 1 stycznia 2012 r. jest państwową osobą prawną.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT.

Przychodami Wnioskodawcy są według ustawy o ochronie przyrody (wyciąg z ustawy o ochronie przyrody art. 8h ust. 1):

  • dotacje z budżetu państwa;
  • dotacje oraz pożyczki z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej;
  • dotacje oraz pożyczki z Wojewódzkich Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej;
  • wpływy z opłat o których mowa art. 12 ust. 3;
  • wpływy z opłat pobieranych w związku z działalnością edukacyjną parku narodowego oraz za wstęp do obiektów związanych z tą działalnością;
  • wpływy z tytułu wynajmu pomieszczeń;
  • wpływy z tytułu dzierżaw, najmu lub użytkowania nieruchomości;
  • wpływy ze sprzedaży produktów uzyskiwane w ramach realizacji zadań wynikających z planu ochrony, lub zadań ochronnych;
  • wpływy ze sprzedaży materiałów edukacyjnych, informacyjnych i naukowych;
  • wpływy ze sprzedaży składników rzeczowych majątku ruchomego;
  • wpływy z tytułu nawiązek orzeczonych wobec sprawców skazanych za wykroczenia przeciwko środowisku;
  • inne nie wymienione przychody wynikające z działalności parku narodowego.

    .

Przychodami Wnioskodawcy mogą również być:

  • dobrowolne wpłaty;
  • spadki, zapisy i darowizny;
  • świadczenia rzeczowe;
  • wpływy z przedsięwzięć organizowanych na rzecz ochrony przyrody;
  • środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej;
  • środki pochodzące ze źródeł zagranicznych, niepodlegające zwrotowi, inne niż środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej;
  • dotacje z budżetów jednostek samorządu terytorialnego przeznaczone na realizację zadań związanych z ochroną wartości przyrodniczych lub kulturowych regionu.

    .

Przeważający rodzaj działalności według PKD (2007 r.) to 9104.Z - działalność ogrodów botanicznych, zoologicznych oraz obszarów i obiektów chronionej przyrody.

Z tego tytułu Wnioskodawca uzyskuje przychody z opłat za wstęp, czyli zgodnie z art. 5 p. 26 za wejście lub wjazd na obszar objęty ochroną ścisłą lub czynną w celu naukowym, edukacyjnym, turystycznym lub rekreacyjnym (opodatkowane stawką 8%) i udostępnianie (opodatkowane stawką 23%).

Obok wykonywania działalności statutowej określonej w art. 8b.1 ustawy o ochronie przyrody, do których należy w szczególności:

  1. Prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku narodowego, zmierzających do realizacji celów, o których mowa w art. 8 ust 2,
  2. Udostępnianie Parku Narodowego na zasadach określonych w planach ochrony, o którym mowa w artykule 18, lub zadaniach ochronnych, o których mowa w artykule 22 i w zarządzeniach dyrektora parku narodowego,
  3. Prowadzenie działań związanych z edukacją przyrodniczą,

park uzyskuje przychody niezwiązane bezpośrednio z działalnością statutową. Są to następujące tytuły przychodów:

  • z najmu i dzierżawy obiektów na cele mieszkaniowe (zwolnione z VAT) oraz cele inne niż mieszkaniowe (opodatkowane stawką 23%),
  • z dzierżawy gruntów (opodatkowane stawką 23%),
  • z wynajmu obiektów (opodatkowane stawką 23%),
  • ze sprzedaży wydawnictw według stawek z faktur zakupu (wg obowiązujących stawek).

    .

Wnioskodawca złożył wniosek w konkursie 2.4.1/2/2016 Działania o charakterze dobrych praktyk, związane z ochroną zagrożonych gatunków i siedlisk przyrodniczych.

Wniosek o dofinansowanie nr...

Tytuł projektu: „....”.

Celem projektu jest poprawa działań ukierunkowanych na ochronę przyrody T. Parku Narodowego, w szczególności przeciwdziałanie degradacji siedlisk i poprawa stanu ochrony gatunków zagrożonych.

W ramach projektu będą przeprowadzone następujące działania:

  • modernizacja 16 km szlaków w otoczeniu D. poprzez remont nawierzchni, zapewnienie odwodnienia oraz zabezpieczenie przed erozją zdegradowanych terenów w sąsiedztwie ścieżek. Wpłynie to na uporządkowanie ruchu turystycznego na ścieżkach, zahamowanie wydeptywania siedlisk w bezpośrednim ich sąsiedztwie, oraz regenerację zdegradowanych siedlisk. W celu zabezpieczenia cennych gatunków roślin przed uszkodzeniem lub zniszczeniem, prowadzony będzie nadzór botaniczny nad pracami terenowymi.
  • zmniejszenie penetracji 5 ostoi zwierząt w rejonie D. i K. poprzez ograniczenie nielegalnej turystyki pieszej i narciarskiej. W rejonie nielegalnych ścieżek zostanie zamontowane 20 fotopułapek z modułem GSM, które będą wykorzystywane do interwencji przez pracowników Parku.

W ramach projektu przewiduje się wykonanie następujących zadań:

  1. Opracowanie projektu modernizacji szlaków.
  2. Nadzór botaniczny w trakcie prowadzenia prac terenowych związanych z modernizacją szlaków.
  3. Zakup 20 fotopułapek.
  4. Doładowanie kart SIM w fotopułapkach.
  5. Zakup laptopa do gromadzenia danych (materiały z fotopułapek) zebranych w trakcie projektu.
  6. Zakup tablic informacyjnyc (informacja o prowadzonych pracach).
  7. Zakup piktogramów i fladr.
  8. Roboty budowlane.
  9. Nadzór budowlany.
  10. Opublikowanie artykułów w kwartalniku „T.”.
  11. Wykonanie i montaż tablic informacyjnych i pamiątkowych.
  12. Koordynacja projektu.
  13. Obsługa finansowo-księgowa projektu.


  14. .

Sprzedaż biletów wstępu do Parku Narodowego odbywa się na podstawie art. 12 u.o.p., rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 18 marca 2013 r. w sprawie parków narodowych lub niektórych ich obszarów, gdzie za wstęp pobiera się opłaty i zarządzenia dyrektora T. Parku Narodowego dotyczącego opłat za wstęp na teren T. Parku Narodowego. Opłaty za wstęp do Parku Narodowego pobierane są w wyznaczonych punktach kasowych, wysokość opłat jest ograniczona w art. 12 ust. 5 u.o.p.

Wnioskodawca nie pobiera bezpośrednio opłat za wstęp do D., ponieważ część obszaru D. jest własnością W. w W., która to prowadzi sprzedaż biletów wstępu u wylotu D. we własnym zakresie.

Istnieje jednak możliwość dotarcia do D. innymi szlakami, które zaczynają się w punktach, prowadzonych przez T. Park Narodowy, gdzie wymagane jest wykupienie biletów wstępu do T.

W piśmie z 2 sierpnia 2017 r. Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Efekt realizacji projektu „...” będzie służył do incydentalnych czynności opodatkowanych.
  2. Wnioskodawca będzie pobierał opłaty za korzystanie przez osoby z efektów projektu w postaci biletów wstępu.

    .

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

.

Czy Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług (VAT), w związku z realizacją projektu „…”?

.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odliczenia podatku VAT określonego w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Zakupy dokonywane w celu wykonania opisanego powyżej projektu nie są związane bezpośrednio ze sprzedażą opodatkowaną. W ramach realizowanych zadań nie następuje wytwarzanie towarów i usług podlegających sprzedaży, tym samym Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przypadku zadań realizowanych w ramach projektu pn. „...” nie zachodzi prawo do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ planowane działania są związane w sposób bezpośredni i jednoznaczny z działalnością statutową wynikającą z art. 8b.1 ustawy o ochronie przyrody.

.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT.

W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni lub pośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również wskazać, że wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h.

.

Stosownie do art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2006 r. o ochronie przyrody (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 1651 ze zm.) formami ochrony przyrody są parki narodowe.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy park narodowy tworzy się w celu zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej i walorów krajobrazowych, przywrócenia właściwego stanu zasobów i składników przyrody oraz odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt lub siedlisk grzybów.

Stosownie do art. 8a ust. 1 ww. ustawy park narodowy jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 885, ze zm.).

Jak stanowi art. 8b ust. 1 ustawy, do zadań parków narodowych należy w szczególności:

  1. prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku narodowego, zmierzających do realizacji celów, o których mowa w art. 8 ust. 2;
  2. udostępnianie obszaru parku narodowego na zasadach określonych w planie ochrony, o którym mowa w art. 18, lub zadaniach ochronnych, o których mowa w art. 22, i w zarządzeniach dyrektora parku narodowego;
  3. prowadzenie działań związanych z edukacją przyrodniczą.

Parki narodowe mogą wykonywać działalność gospodarczą na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. z 2015 r. poz. 584, z późn. zm.), z ograniczeniami wynikającymi z ustawy (art. 8b ust. 2).

.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca (Park Narodowy) jest Państwową Osobą Prawną. Działa na podstawie ustaw:

  • ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.),
  • ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 1651),
  • ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.),
  • rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 kwietnia 2003 r. w sprawie T. Parku Narodowego (Dz.U. Nr 65 z 2003 r. poz. 599),
  • rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 października 2012 r. w sprawie szczegółowego sposobu prowadzenia gospodarki finansowej parku narodowego (Dz.U. z dnia 5 listopada 2012 r. poz. 1212),
  • rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 18 marca 2013 r. w sprawie parków narodowych lub niektórych ich obszarów, gdzie za wstęp pobiera się opłaty (Dz.U. z 2013 r. poz. 400).

Wnioskodawca złożył wniosek w konkursie 2.4.1/2/2016 Działania o charakterze dobrych praktyk, związane z ochroną zagrożonych gatunków i siedlisk przyrodniczych.

Wniosek o dofinansowanie nr ...

Tytuł projektu: „…”.

Celem projektu jest poprawa działań ukierunkowanych na ochronę przyrody T. Parku Narodowego, w szczególności przeciwdziałanie degradacji siedlisk i poprawa stanu ochrony gatunków zagrożonych.

W ramach projektu będą przeprowadzone następujące działania:

  • modernizacja 16 km szlaków w otoczeniu D. poprzez remont nawierzchni, zapewnienie odwodnienia oraz zabezpieczenie przed erozją zdegradowanych terenów w sąsiedztwie ścieżek. Wpłynie to na uporządkowanie ruchu turystycznego na ścieżkach, zahamowanie wydeptywania siedlisk w bezpośrednim ich sąsiedztwie, oraz regenerację zdegradowanych siedlisk. W celu zabezpieczenia cennych gatunków roślin przed uszkodzeniem lub zniszczeniem, prowadzony będzie nadzór botaniczny nad pracami terenowymi.
  • zmniejszenie penetracji 5 ostoi zwierząt w rejonie D. i K. poprzez ograniczenie nielegalnej turystyki pieszej i narciarskiej. W rejonie nielegalnych ścieżek zostanie zamontowane 20 fotopułapek z modułem GSM, które będą wykorzystywane do interwencji przez pracowników Parku.

W ramach projektu przewiduje się wykonanie następujących zadań:

  1. Opracowanie projektu modernizacji szlaków.
  2. Nadzór botaniczny w trakcie prowadzenia prac terenowych związanych z modernizacją szlaków.
  3. Zakup 20 fotopułapek.
  4. Doładowanie kart SIM w fotopułapkach.
  5. Zakup laptopa do gromadzenia danych (materiały z fotopułapek) zebranych w trakcie projektu.
  6. Zakup tablic informacyjnyc (informacja o prowadzonych pracach).
  7. Zakup piktogramów i fladr.
  8. Roboty budowlane.
  9. Nadzór budowlany.
  10. Opublikowanie artykułów w kwartalniku „T.”.
  11. Wykonanie i montaż tablic informacyjnych i pamiątkowych.
  12. Koordynacja projektu.
  13. Obsługa finansowo-księgowa projektu.


Sprzedaż biletów wstępu do Parku Narodowego odbywa się na podstawie art. 12 u.o.p., rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 18 marca 2013 r. w sprawie parków narodowych lub niektórych ich obszarów, gdzie za wstęp pobiera się opłaty i zarządzenia dyrektora T. Parku Narodowego dotyczącego opłat za wstęp na teren T. Parku Narodowego. Opłaty za wstęp do Parku Narodowego pobierane są w wyznaczonych punktach kasowych, wysokość opłat jest ograniczona w art. 12 ust. 5 u.o.p.

Wnioskodawca nie pobiera bezpośrednio opłat za wstęp do D., ponieważ część obszaru D. jest własnością W. w W., która to W. prowadzi sprzedaż biletów wstępu u wylotu D. we własnym zakresie.

Istnieje jednak możliwość dotarcia do D. innymi szlakami, które zaczynają się w punktach, prowadzonych przez T. Park Narodowy, gdzie wymagane jest wykupienie biletów wstępu do T. Parku Narodowego.

Przeważający rodzaj działalności według PKD (2007 r.) to 9104.Z - działalność ogrodów botanicznych, zoologicznych oraz obszarów i obiektów chronionej przyrody.

Z tego tytułu Wnioskodawca uzyskuje przychody z opłat za wstęp, czyli zgodnie z art. 5 p. 26 za wejście lub wjazd na obszar objęty ochroną ścisłą lub czynną w celu naukowym, edukacyjnym, turystycznym lub rekreacyjnym (opodatkowane stawką 8%) i udostępnianie (opodatkowane stawką 23%).

W piśmie z 2 sierpnia 2017 r. na pytanie tut. organu: „Czy efekt realizacji projektu „...” będzie przez Wnioskodawcę wykorzystywany (będzie Wnioskodawcy służył) do wykonywania jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem VAT?” Wnioskodawca stwierdził, że „Efekt realizacji projektu „...” będzie służył do incydentalnych czynności opodatkowanych”.

Natomiast na pytanie „Czy Wnioskodawca będzie pobierał jakiekolwiek opłaty (będzie uzyskiwał jakiekolwiek przychody) za korzystanie przez osoby lub podmioty z efektów wskazanego projektu” podał, że „Wnioskodawca będzie pobierał opłaty za korzystanie przez osoby z efektów projektu w postaci biletów wstępu”.

Analizując przedstawiony opis zdarzenia przyszłego należy wskazać, że z okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca w ramach wykonywanej działalności świadczy również usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem uzyskuje dochód m.in. z tytułu opłat za wstęp na teren Parku Narodowego (opłaty za wstęp, czyli zgodnie z art. 5 p. 26 za wejście lub wjazd na obszar objęty ochroną ścisłą lub czynną w celu naukowym, edukacyjnym, turystycznym lub rekreacyjnym - opodatkowane stawką 8% i udostępnianie - opodatkowane stawką 23%).

Nie ulega wątpliwości, że fakt wykupienia wstępu do Parku Narodowego oznacza, iż odwiedzający Park będą korzystać z jego infrastruktury, w tym ze szlaków pieszych w rejonie D., które Wnioskodawca ma zamiar zmodernizować w związku z realizacją projektu.

Wnioskodawca wskazał, że będzie pobierał opłaty za korzystanie przez osoby z efektów projektu w postaci biletów wstępu (istnieje możliwość dotarcia do D. innymi szlakami, które zaczynają się w punktach, prowadzonych przez T. Park Narodowy, gdzie wymagane jest wykupienie biletów wstępu do T. Parku Narodowego).

W związku z powyższym - wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy - realizowany projekt tj.:

  • modernizacja 16 km szlaków w otoczeniu D. poprzez remont nawierzchni, zapewnienie odwodnienia oraz zabezpieczenie przed erozją zdegradowanych terenów w sąsiedztwie ścieżek, która wpłynie na uporządkowanie ruchu turystycznego na ścieżkach, zahamowanie wydeptywania siedlisk w bezpośrednim ich sąsiedztwie, oraz regenerację zdegradowanych siedlisk. W celu zabezpieczenia cennych gatunków roślin przed uszkodzeniem lub zniszczeniem, prowadzony będzie nadzór botaniczny nad pracami terenowymi,
  • zmniejszenie penetracji 5 ostoi zwierząt w rejonie D. i K. poprzez ograniczenie nielegalnej turystyki pieszej i narciarskiej. W rejonie nielegalnych ścieżek zostanie zamontowane 20 fotopułapek z modułem GSM, które będą wykorzystywane do interwencji przez pracowników Parku,

będzie mieć związek z czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur VAT (dokumentujących ponoszone wydatki w związku z realizacją projektu pn. „...”), zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. w zakresie w jakim realizowany projekt służy sprzedaży opodatkowanej.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy, będącej przedmiotem interpretacji, pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj