Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-2.4012.470.2017.1.JK
z 21 grudnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 października 2017 r. (data wpływu 23 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu w części dotyczącej termomodernizacji budynku A – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu w części dotyczącej termomodernizacji budynku A.

We wniosku przedstawiono następujący następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT, podatek).

Z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina dokonała centralizacji rozliczeń VAT ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi Gminy w związku z ustawą z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych ma realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 1454, dalej: ustawa centralizacyjna). Tym samym, począwszy od rozliczenia VAT składanego za miesiąc styczeń 2017 r. Gmina ujmuje w swojej deklaracji VAT-7 kwoty obrotu wszystkich jednostek budżetowych Gminy oraz – jeżeli wystąpią w danym okresie rozliczeniowym – kwoty VAT naliczonego podlegające odliczeniu na poziomie poszczególnych jednostek budżetowych.

Gmina nie dokonała i nie zamierza dokonywać w przyszłości centralizacji rozliczeń VAT „wstecz” – tj. do dnia 31 grudnia 2016 r. kiedy to Gmina i jej wszystkie jednostki organizacyjne były odrębnie zarejestrowanymi podatnikami VAT (tj. Gmina obsługiwana przez Urząd Miasta i Gminy była czynnym podatnikiem VAT, a poszczególne jednostki budżetowe korzystały ze zwolnienia podmiotowego z VAT w związku z osiąganym rocznie poziomem obrotów niższych niż 150 tys. PLN).

Wśród jednostek budżetowych, których rozliczenia VAT zostały scentralizowane z Gminą z dniem 1 stycznia 2017 r. są Zespół Szkolno-Przedszkolny (dalej: A) oraz Zespół Szkół z Oddziałami Integracyjnymi (dalej: B). W ramach A funkcjonuje Szkoła Podstawowa oraz Przedszkole Publiczne. Z kolei w ramach B do dnia 31 sierpnia 2017 r. funkcjonowała Szkoła Podstawowa i Publiczne Gimnazjum. W związku z reformą systemu oświaty prowadzącą do likwidacji gimnazjów i powrotu do 8-klasowej szkoły podstawowej z dniem 1 września 2017 r. szkoły podstawowe funkcjonujące w ramach A i B stały się 8 letnimi Szkołami Podstawowymi, a dodatkowo klasy dotychczasowego Publicznego Gimnazjum funkcjonujące w ramach B zostały włączone do funkcjonującej w tym zespole Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi. Przedmiotowe zmiany mają wpływ na zakres działalności publicznoprawnej wykonywanej przez obie jednostki i nie mają wpływu na prowadzoną w obu szkołach działalność opodatkowaną podatkiem VAT (tj. zarówno przed reformą systemu oświaty, jak i po reformie zakres działalności opodatkowanej VAT w obu Jednostkach jest analogiczny).

A prowadzi całą swoją działalność w jednym zabytkowym budynku. Z kolei B prowadzi działalność łącznie w trzech budynkach – w zabytkowym budynku, w którym do 31 sierpnia 2017 r. funkcjonowało Publiczne Gimnazjum, a od 1 września 2017 r. prowadzi działalność Szkoła Podstawowa, w nowoczesnym głównym budynku szkoły oddanym do użytkowania w 2013 r., w którym od początku działalność prowadzi Szkoła Podstawowa oraz w budynku hali sportowej służącej całej jednostce.

A wykonuje następującą działalność w swoim budynku:

  1. w ramach reżimu publicznoprawnego, który pozostaje poza sferą opodatkowania VAT, działalność w zakresie bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki w wymiarze 5 godzin dziennie w odniesieniu do dzieci w wieku przedszkolnym oraz działalność w zakresie bezpłatnej edukacji publicznej dzieci i młodzieży w wymiarze przewidzianym dla szkoły podstawowej (do 31 sierpnia 2017 r. według ustroju 6-letniej szkoły podstawowej a od 1 września 2017 r. według ustroju 8-letniej szkoły podstawowej),
  2. w ramach reżimu cywilnoprawnego, który podlega opodatkowaniu VAT, działalność z zakresu statutowej działalności edukacyjnej obejmującą:
    1. odpłatne usługi wychowania przedszkolnego w czasie przekraczającym wymiar 5 godzin dziennie, które podlegają zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm., dalej: ustawa o VAT),
    2. odpłatne usługi z zakresu edukacji publicznej obejmujące wydawanie na wniosek zainteresowanego duplikatu świadectwa lub legitymacji, które podlegają zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

B wykonuje następującą działalność:

  1. w zabytkowym budynku:
    1. w ramach reżimu publicznoprawnego, który pozostaje poza sferą opodatkowania VAT do 31 sierpnia 2017 r. działalność w zakresie bezpłatnej edukacji publicznej dzieci i młodzieży w wymiarze przewidzianym dla 3 letniej szkoły gimnazjalnej, a od 1 września 2017 r. działalność w zakresie bezpłatnej edukacji publicznej dzieci i młodzieży w wymiarze przewidzianym dla ustroju 8-letniej szkoły podstawowej oraz dwóch ostatnich klas szkoły gimnazjalnej,
    2. w ramach reżimu cywilnoprawnego, który podlega opodatkowaniu VAT, odpłatne usługi z zakresu edukacji publicznej obejmujące wydawanie na wniosek zainteresowanego duplikatu świadectwa lub legitymacji, które podlegają zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT;
  2. w nowoczesnym, głównym budynku szkoły:
    1. w ramach reżimu publicznoprawnego, który pozostaje poza sferą opodatkowania VAT, do 31 sierpnia 2017 r. działalność w zakresie bezpłatnej edukacji publicznej dzieci i młodzieży w wymiarze przewidzianym dla 6-letniej szkoły podstawowej, a od 1 września 2017 r. działalność w zakresie bezpłatnej edukacji publicznej dzieci i młodzieży w wymiarze przewidzianym dla ustroju 8-letniej szkoły podstawowej,
    2. w ramach reżimu cywilnoprawnego, który podlega opodatkowaniu VAT, odpłatne usługi z zakresu edukacji publicznej obejmujące wydawanie na wniosek zainteresowanego duplikatu świadectwa lub legitymacji, które podlegają zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT,
  3. w budynku hali sportowej w ramach reżimu publicznoprawnego, który pozostaje poza sferą opodatkowania VAT, do 31 sierpnia 2017 r. działalność w zakresie bezpłatnej edukacji publicznej dzieci i młodzieży z zakresu wychowania fizycznego w wymiarze przewidzianym dla 6-letniej szkoły podstawowej i 3-letnej szkoły gimnazjalnej, a od 1 września 2017 r. działalność w zakresie bezpłatnej edukacji publicznej dzieci i młodzieży z zakresu wychowania fizycznego w wymiarze przewidzianym dla ustroju 8-letniej szkoły podstawowej i dwóch ostatnich klas szkoły gimnazjalnej.

Gmina działając poprzez Urząd Miasta i Gminy:

  1. nie wykonuje żadnej działalności w budynku A,
  2. wykonuje następującą działalność w budynkach B:
    1. w budynku zabytkowym w ramach reżimu publicznoprawnego Gmina oddała do bezpłatnego używania (użyczenia) 8,71% całkowitej powierzchni budynku na rzecz przedsiębiorcy świadczącego usługi z zakresu żywienia dzieci celem prowadzenia stołówki szkolnej (w szczególności pomieszczenia kuchni, chłodni, magazynu suchego, zmywalni naczyń, obieralni, pomieszczeń socjalnych i korytarzy),
    2. w ramach reżimu cywilnoprawnego, który podlega opodatkowaniu VAT, działalność obejmującą:
      • w budynku zabytkowym odpłatne usługi odsprzedaży energii cieplnej z tytułu jej zużycia przez przedsiębiorcę świadczącego usługi z zakresu żywienia dzieci w ramach stołówki szkolnej, które podlegają opodatkowaniu według stawki VAT 23% (w wysokości ustalonej ryczałtowo w umowie zawartej w tym zakresie z przedmiotowym przedsiębiorcą na podstawie zarządzenia Burmistrza Miasta i Gminy w sprawie regulaminu rozliczania ciepła przeznaczonego na ogrzewanie budynku),
      • w budynku zabytkowym odpłatne usługi sprzedaży energii cieplnej z tytułu jej zużycia przez mieszkańców sąsiedniego budynku komunalnego, które podlegają opodatkowaniu według stawki VAT 23% (w wysokości ustalonej ryczałtowo na podstawie zarządzenia Burmistrza Miasta i Gminy w sprawie regulaminu rozliczania ciepła przeznaczonego na ogrzewanie budynku),
      • w nowoczesnym, głównym budynku szkoły odpłatne usługi krótkotrwałego wynajmu pomieszczeń klasowych, które podlegają opodatkowaniu według 23% stawki VAT na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT,
      • w nowoczesnym, głównym budynku szkoły odpłatne usługi stałej dzierżawy pomieszczeń na rzecz Biblioteki Publicznej Miasta i Gminy oraz podmiotu prowadzącego sklepik szkolny, które podlegają opodatkowaniu według 23% stawki VAT na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT,
      • w budynku hali sportowej odpłatne usługi udostępnienia powierzchni użytkowych w hali sportowej na cel wydarzeń o charakterze innym niż sportowy, w tym pomieszczeń kawiarni wraz z wyposażeniem na cel imprez prywatnych zainteresowanych, które podlegają opodatkowaniu według 23% stawki VAT na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT,
      • w budynku hali sportowej odpłatne usługi rekreacyjne w zakresie wstępu na obiekt sportowy, które podlegają opodatkowaniu według 8% stawki VAT na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT w związku z poz. 186 załącznika nr 3 do przedmiotowej ustawy.

A, B oraz Gmina poprzez Urząd Miasta i Gminy będą prowadziły analogiczną do wyżej wskazanej działalność w budynkach szkół w kolejnych 10 latach.

Mając na uwadze powyższe wszystkie wydatki Gminy obsługiwanej poprzez Urząd Miasta i Gminy oraz A ponoszone na funkcjonowanie tej jednostki, w tym wydatki na budynek jednostki, są związane wyłącznie z działalnością pozostającą poza zakresem opodatkowania VAT oraz z działalnością zwolnioną z VAT.

W przypadku wydatków ponoszonych przez Gminę działającą poprzez Urząd Miasta i Gminy i B wydatki ponoszone na poszczególne budynki B służą odpowiednio:

  • wydatki na zabytkowy budynek zarówno z działalności pozostającej poza zakresem opodatkowania VAT, działalności zwolnionej z opodatkowania VAT oraz działalności opodatkowanej według 23% stawki VAT,
  • wydatki na nowoczesny, główny budynek szkoły zarówno z działalności pozostającej poza zakresem opodatkowania VAT, działalności zwolnionej z opodatkowania VAT oraz działalności opodatkowanej według 23% stawki VAT,
  • wydatki na budynek hali sportowej zarówno działalności pozostającej poza zakresem opodatkowania VAT i działalności opodatkowanej według 23% stawki VAT.

Podsumowując powyższe wydatki m.in. na zabytkowy budynek B stanowią tzw. wydatki o charakterze mieszanym, czyli wydatki związane jednocześnie z prowadzeniem działalności pozostającej poza zakresem opodatkowania VAT, działalności zwolnionej z VAT oraz działalności opodatkowanej według podstawowej stawki VAT, których nie można w obiektywny sposób bezpośrednio przyporządkować do prowadzenia poszczególnych rodzajów działalności. W szczególności nie jest możliwe w tym przypadku bezpośrednie przyporządkowanie tych wydatków, bowiem działalność opodatkowana odnosi się do ryczałtowo ustalanych obciążeń za zużycie energii cieplnej, bez możliwości przypisania tych obciążeń przykładowo do konkretnej powierzchni budynku (powierzchnia oddana na rzecz przedsiębiorcy prowadzącego stołówkę jest bowiem użyczona, a mieszkańcy sąsiedniego budynku komunalnego w ogóle nie zajmują powierzchni w termomodernizowanym budynku zabytkowym).

Gmina działając poprzez Urząd Miasta i Gminy skalkulowała proporcje odliczenia VAT dla wydatków o charakterze mieszanym ustalając, że proporcje odliczenia VAT dla 2016 r. i 2017 r. wynoszą odpowiednio:

  • 6% i 8% proporcja odliczenia, o której mowa w art. 86 ust. 2a, 2b ustawy o VAT (dalej: prewspółczynnik), skalkulowana według metody rekomendowanej Urzędom na podstawie Rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (dalej: Rozporządzenie),
  • 68% i 47% proporcja odliczenia, o której mowa w art. 90 ust. 3, 4 oraz art. 91 ust. 1 ustawy o VAT (dalej: współczynnik).

W konsekwencji powyższego zakres odliczenia VAT od wydatków uznanych za tzw. wydatki mieszane Gminy, ponoszonych na poziomie Urzędu Miasta i Gminy, w oparciu o dwie ww. proporcje – iloczyn prewspółczynnika i współczynnika – jest corocznie niższy niż 8,71% (iloczyn 6% i 68% wynosi ok. 4,08%, a iloczyn 8% i 47% wynosi 3,76%). Zakres czynności opodatkowanych w Gminie obsługiwanej poprzez Urząd Miasta i Gminy jest stały i Gmina nie planuje jego istotnego zwiększenia w latach kolejnych, w związku z czym Gmina zapewnia, że iloczyn prewspółczynnika VAT i współczynnika VAT w kolejnych 10 latach nie osiągnie wartości wyższej niż 8,71%.

W latach 2016-2017 Gmina realizuje projekt „Kompleksowej termomodernizacji budynków użyteczności publicznej Gminy (…)” (dalej: wydatki inwestycyjne w projekcie termomodernizacji). Przedmiotowe wydatki są udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę i są ponoszone przez Gminę działającą poprzez Urząd Miasta i Gminy. W odniesieniu do faktur dokumentujących ww. Inwestycję nie wystąpią ograniczenia wynikające z art. 88 ustawy o VAT.

Projekt termomodernizacji jest realizowany w budynku A (czyli w jedynym budynku, w jakim funkcjonuje jednostka) oraz w zabytkowym budynku B (czyli w pierwszym z trzech budynków B opisanych powyżej, co oznacza, że nie jest on realizowany w nowoczesnym głównym budynku szkoły oraz w budynku hali sportowej).

Gmina wystąpiła z wnioskiem o dofinansowanie projektu termomodernizacji obu zabytkowych budynków w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej (tj. Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach osi priorytetowej „Gospodarka niskoemisyjna”, działanie „Efektywność energetyczna w budynkach użyteczności publicznej i sektorze mieszkaniowym”). W ramach złożonego wniosku Gmina stara się o przyznanie dofinansowania do kwoty brutto wydatków wskazanych we wniosku jako kwalifikowane, a zatem Gmina stara się o przyznanie dofinansowania zarówno do kwoty netto, jak i podatku VAT naliczonego przypisanego do wydatków uznanych za kwalifikowane w projekcie. Przyznanie dofinansowania do kwoty podatku VAT naliczonego jest możliwe wyłącznie w przypadku braku prawa do odliczenia przedmiotowych kwot VAT przez beneficjenta.

Wydatki inwestycyjne na projekt termomodernizacji obejmują odpowiednio:

  • w budynku A w szczególności docieplenie dachu, docieplenie ścianek poddasza, wymianę okien, modernizację źródeł ciepła, tj. zdemontowanie starego kotła olejowego, montaż nowego kotła gazowego kondensacyjnego oraz pompy ciepła, w tym wykonanie niezbędnych prac remontowych pomieszczeń dotychczasowej kotłowni olejowej na potrzeby montażu pomy ciepła i przebudowę strychu na potrzeby instalacji kotła gazowego, montaż podziemnego zbiornika gazu, wykonanie otworów wiertniczych i studni zbiorczej – wszystkie wydatki ponoszone przez Gminę na budynek A stanowią wydatki kwalifikowane w ramach projektu,
  • w zabytkowym budynku B w szczególności docieplenie części dachu (w tym wymianę części pokrycia dachu), docieplenie ścianek i stropów poddasza, wymianę okien poddaszowych, modernizację źródła ciepła, tj. montaż pompy ciepła wraz z wykonaniem niezbędnych prac remontowych pomieszczeń dotychczasowej kotłowni olejowej na potrzeby montażu pompy ciepła oraz wykonanie otworów wiertniczych i studni zbiorczej – w tym przypadku 91,29% ponoszonych wydatków w ramach projektu stanowi tzw. wydatki kwalifikowane, a pozostała część 8,71% wydatków to tzw. wydatki niekwalifikowane (dodatkowo wydatki niekwalifikowane obejmują jeszcze inne prace i usługi w ramach termomodernizacji i remontu budynku zabytkowego, które nie są jednak przedmiotem zapytania w ramach niniejszego wniosku w związku z czym Gmina nie wymienia ich szczegółowo).

Po ukończeniu projektu inwestycja będzie stanowić dla Gminy dwa odrębne środki trwałe o wartości przekraczającej kwotę netto 15 tys. PLN każdy (w szczególności po wykonaniu termomodernizacji odrębnymi OT zostanie dokonane zwiększenie wartości budynku A oraz budynku zabytkowego B). Planowany termin zakończenia prac budowlanych A to 31 października 2017 r., a w B to 2018 r.

Przedmiotem zapytania w ramach przedłożonego wniosku jest kwestia prawa do odliczenia VAT po stronie Gminy obsługiwanej poprzez Urząd Miasta i Gminy od wydatków inwestycyjnych na termomodernizację ww. budynków szkół wykazanych jako wydatki kwalifikowane w projekcie (tym samym Gmina nie wnioskuje o przeprowadzenie analizy jej prawa do odliczenia VAT od wydatków niekwalifikowanych w projekcie).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych uznanych za kwalifikowane w projekcie termomodernizacji budynku A?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych uznanych za kwalifikowane w projekcie termomodernizacji budynku A, bowiem wydatki te służą wyłącznie działalności statutowej Gminy pozostającej poza zakresem opodatkowania VAT i działalności Gminy zwolnionej z opodatkowania VAT.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT zasadniczo w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na podstawie powyższego przepisu możliwość skorzystania z prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego występuje pod warunkiem, że zakupy dokonywane są przez czynnego podatnika VAT oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych generujących powstanie zobowiązania z tytułu podatku VAT należnego.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 powołanego przepisu, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku VAT w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, nawet jeżeli należą do zadań własnych wymienionych w art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2016 r., poz. 446, z późn. zm., dalej: ustawa o samorządzie gminnym).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. W myśli art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty m.in. w zakresie edukacji publicznej (zgodnie z pkt 8 przedmiotowego przepisu) oraz w zakresie utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (zgodnie z pkt 15 tego przepisu).

Na podstawie art. 3 ustawy centralizacyjnej jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r. Zgodnie z art. 4 ustawy centralizacyjnej, jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych. Natomiast poprzez jednostkę organizacyjną zgodnie z art. 2 pkt 1 przedmiotowej ustawy rozumie się utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy; urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.

Jak Gmina wskazała w opisie sprawy wydatki Gminy obsługiwanej poprzez Urząd Miasta i Gminy oraz A ponoszone na funkcjonowanie tej jednostki, w tym wydatki na budynek jednostki, są związane wyłącznie z działalnością pozostającą poza zakresem opodatkowania VAT oraz z działalnością zwolnioną z VAT. W szczególności w budynku A Gmina działając poprzez Urząd Miasta i Gminy nie wykonuje działalności, a działając poprzez swoją jednostkę budżetową A Gmina wykonuje następujące czynności:

  1. w ramach reżimu publicznoprawnego, który pozostaje poza sferą opodatkowania VAT, działalność w zakresie bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki w wymiarze 5 godzin dziennie w odniesieniu do dzieci w wieku przedszkolnym oraz działalność w zakresie bezpłatnej edukacji publicznej dzieci i młodzieży w wymiarze przewidzianym dla szkoły podstawowej (do 31 sierpnia 2017 r. według ustroju 6-letniej szkoły podstawowej, a od 1 września 2017 r. według ustroju 8-letniej szkoty podstawowej),
  2. w ramach reżimu cywilnoprawnego, który podlega opodatkowaniu VAT, działalność z zakresu statutowej działalności edukacyjnej obejmującą:
    • odpłatne usługi wychowania przedszkolnego w czasie przekraczającym wymiar 5 godzin dziennie, które podlegają zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm., dalej: ustawa o VAT),
    • odpłatne usługi z zakresu edukacji publicznej obejmujące wydawanie na wniosek zainteresowanego duplikatu świadectwa lub legitymacji, które podlegają zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Tym samym Gmina wykorzystuje budynek częściowo do działalności organu władzy publicznej, a częściowo do działalności podatnika VAT, przy czym wykonującego czynności niegenerujących podatku VAT należnego.

Jednocześnie dla oceny prawa do odliczenia VAT po stronie Gminy nie ma znaczenia, że same wydatki inwestycyjne na termomodernizację są ponoszone przez Gminę działającą poprzez Urząd Miasta i Gminy, a będą wykorzystywane do prowadzenia działalności Gminy poprzez jednostkę budżetową A. Ustawa centralizacyjna potwierdza bowiem, że należy rozpatrywać działalność Gminy i jej jednostek budżetowych jako działalność jednego podatnika VAT.

Stanowisko Gminy, w świetle którego w opisanym stanie sprawy Gmina nie ma prawa do odliczenia VAT od wydatków na budynek, w którym prowadzi wyłącznie działalność pozostającą poza zakresem opodatkowania VAT i działalność zwolnioną z VAT, potwierdzają przykładowo:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: Dyrektor KIS) z dnia 1 września 2017 r. o sygn. 0115-KDIT1.2.4012.413.2017.1.KK, w której organ uznał, że „prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w sytuacji, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. (...) Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu”;
  • interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z dnia 31 sierpnia 2017 r. o sygn. 0111.KDIB3.2.4012.479.2017.1.MD, w której organ wyjaśnił, że „w budynku Zespołu Szkół w ..., Zespołu Szkół im. …, oraz Szkoły Podstawowej im. …, prowadzona jest działalność niepodlegająca opodatkowaniu oraz działalność zwolniona od podatku VAT zatem z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do pełnego jak i częściowego odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych przez Gminę, a związanych z realizacją projektu, w zakresie ww. budynków użyteczności publicznej”;
  • interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z dnia 23 czerwca 2017 r. o sygn. 0112-KDIL1-3.4012.126.2017.2.JNA, zgodnie z którą „w przedmiotowej sprawie obiekty użyteczności publicznej są wykorzystywane tylko do czynności wykonywanych w ramach zadań własnych, niepodlegających opodatkowaniu oraz zwolnionych od podatku VAT. Efekt realizowanego projektu nie służy Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem stwierdzić należy, że towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W odpowiedzi zatem na pytanie Wnioskodawcy należy stwierdzić, że nie ma on prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. Kompleksowa termomodernizacja budynków użyteczności publicznej na terenie A, dofinansowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020”.

Reasumując, w przedstawionym przez Gminę opisie sprawy wymagany związek uprawniający do pomniejszenia kwoty podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony nie występuje, a w konsekwencji Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych uznanych za kwalifikowane w projekcie termomodernizacji budynku A, bowiem wydatki te służą wyłącznie działalności statutowej Gminy pozostającej poza zakresem opodatkowania VAT i działalności Gminy zwolnionej z opodatkowania VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym – nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy – obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań, jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  1. podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  2. podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z kolei, zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 1454, z późn. zm.), jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r.

W myśl art. 4 ww. ustawy – jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych.

Stosownie do art. 2 pkt 1 tej ustawy – przez jednostkę organizacyjną rozumie się:

  1. utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy,
  2. urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875, z późn. zm.) – gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy – do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy edukacji publicznej oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 8 i pkt 15 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina dokonała centralizacji rozliczeń VAT ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi Gminy w związku z ustawą z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych ma realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego. Tym samym, począwszy od rozliczenia VAT składanego za miesiąc styczeń 2017 r. Gmina ujmuje w swojej deklaracji VAT-7 kwoty obrotu wszystkich jednostek budżetowych Gminy oraz – jeżeli wystąpią w danym okresie rozliczeniowym – kwoty VAT naliczonego podlegające odliczeniu na poziomie poszczególnych jednostek budżetowych.

Gmina nie dokonała i nie zamierza dokonywać w przyszłości centralizacji rozliczeń VAT „wstecz” – tj. do dnia 31 grudnia 2016 r. kiedy to Gmina i jej wszystkie jednostki organizacyjne były odrębnie zarejestrowanymi podatnikami VAT (tj. Gmina obsługiwana przez Urząd Miasta i Gminy była czynnym podatnikiem VAT, a poszczególne jednostki budżetowe korzystały ze zwolnienia podmiotowego z VAT w związku z osiąganym rocznie poziomem obrotów niższych niż 150 tys. PLN).

Wśród jednostek budżetowych, których rozliczenia VAT zostały scentralizowane z Gminą z dniem 1 stycznia 2017 r. są Zespół Szkolno-Przedszkolny oraz Zespół Szkół z Oddziałami Integracyjnymi. W ramach A funkcjonuje Szkoła Podstawowa oraz Przedszkole Publiczne. W związku z reformą systemu oświaty prowadzącą do likwidacji gimnazjów i powrotu do 8-klasowej szkoły podstawowej z dniem 1 września 2017 r. szkoły podstawowe funkcjonujące w ramach A stała się 8 letnią Szkołą Podstawową. Przedmiotowe zmiany mają wpływ na zakres działalności publicznoprawnej wykonywanej przez jednostkę i nie mają wpływu na prowadzoną w szkole działalność opodatkowaną podatkiem VAT (tj. zarówno przed reformą systemu oświaty jak i po reformie zakres działalności opodatkowanej VAT w Jednostce jest analogiczny).

A prowadzi całą swoją działalność w jednym zabytkowym budynku.

A wykonuje następującą działalność w swoim budynku:

  1. w ramach reżimu publicznoprawnego, który pozostaje poza sferą opodatkowania VAT, działalność w zakresie bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki w wymiarze 5 godzin dziennie w odniesieniu do dzieci w wieku przedszkolnym oraz działalność w zakresie bezpłatnej edukacji publicznej dzieci i młodzieży w wymiarze przewidzianym dla szkoły podstawowej (do 31 sierpnia 2017 r. według ustroju 6-letniej szkoły podstawowej a od 1 września 2017 r. według ustroju 8-letniej szkoły podstawowej),
  2. w ramach reżimu cywilnoprawnego, który podlega opodatkowaniu VAT, działalność z zakresu statutowej działalności edukacyjnej obejmującą:
    • odpłatne usługi wychowania przedszkolnego w czasie przekraczającym wymiar 5 godzin dziennie, które podlegają zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,
    • odpłatne usługi z zakresu edukacji publicznej obejmujące wydawanie na wniosek zainteresowanego duplikatu świadectwa lub legitymacji, które podlegają zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Gmina działając poprzez Urząd Miasta i Gminy nie wykonuje żadnej działalności w budynku A.

A, B oraz Gmina poprzez Urząd Miasta i Gminy będą prowadziły analogiczną do wyżej wskazanej działalność w budynkach szkół w kolejnych 10 latach.

Mając na uwadze powyższe wszystkie wydatki Gminy obsługiwanej poprzez Urząd Miasta i Gminy oraz A ponoszone na funkcjonowanie tej jednostki, w tym wydatki na budynek jednostki, są związane wyłącznie z działalnością pozostającą poza zakresem opodatkowania VAT oraz z działalnością zwolnioną z VAT.

W latach 2016-2017 Gmina realizuje projekt „Kompleksowej termomodernizacji budynków użyteczności publicznej Gminy (…)”. Przedmiotowe wydatki są udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę i są ponoszone przez Gminę działającą poprzez Urząd Miasta i Gminy. W odniesieniu do faktur dokumentujących ww. Inwestycję nie wystąpią ograniczenia wynikające z art. 88 ustawy o VAT.

Projekt termomodernizacji jest realizowany m.in. w budynku A (czyli w jedynym budynku, w jakim funkcjonuje jednostka).

Gmina wystąpiła z wnioskiem o dofinansowanie projektu termomodernizacji obu zabytkowych budynków w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej (tj. Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach osi priorytetowej „Gospodarka niskoemisyjna”, działanie „Efektywność energetyczna w budynkach użyteczności publicznej i sektorze mieszkaniowym”). W ramach złożonego wniosku Gmina stara się o przyznanie dofinansowania do kwoty brutto wydatków wskazanych we wniosku jako kwalifikowane, a zatem Gmina stara się o przyznanie dofinansowania zarówno do kwoty netto jak i podatku VAT naliczonego przypisanego do wydatków uznanych za kwalifikowane w projekcie. Przyznanie dofinansowania do kwoty podatku VAT naliczonego jest możliwe wyłącznie w przypadku braku prawa do odliczenia przedmiotowych kwot VAT przez beneficjenta.

Wydatki inwestycyjne na projekt termomodernizacji obejmują odpowiednio w budynku A w szczególności docieplenie dachu, docieplenie ścianek poddasza, wymianę okien, modernizację źródeł ciepła, tj. zdemontowanie starego kotła olejowego, montaż nowego kotła gazowego kondensacyjnego oraz pompy ciepła, w tym wykonanie niezbędnych prac remontowych pomieszczeń dotychczasowej kotłowni olejowej na potrzeby montażu pomy ciepła i przebudowę strychu na potrzeby instalacji kotła gazowego, montaż podziemnego zbiornika gazu, wykonanie otworów wiertniczych i studni zbiorczej – wszystkie wydatki ponoszone przez Gminę na budynek A stanowią wydatki kwalifikowane w ramach projektu,

Po ukończeniu projektu inwestycja będzie stanowić dla Gminy odrębny środek trwały o wartości przekraczającej kwotę netto 15 tys. PLN każdy (w szczególności po wykonaniu termomodernizacji odrębnymi OT zostanie dokonane zwiększenie wartości budynku A). Planowany termin zakończenia prac budowlanych to 31 października 2017 r.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych uznanych za kwalifikowane w projekcie termomodernizacji budynku A.


Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W przedmiotowej sprawie obiekt użyteczności publicznej, tj. budynek A jest wykorzystywany tylko do czynności wykonywanych w ramach zadań własnych, niepodlegających opodatkowaniu oraz zwolnionych od podatku VAT. Efekt realizowanego projektu nie służy Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem stwierdzić należy, że towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w części dotyczącej termomodernizacji budynku A. Powyższe wynika, z tego, że w zakresie realizacji projektu nie są spełnione przesłanki, wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do odliczenia podatku, tj. wydatki związane z realizacją projektu nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości dotyczących możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych (kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego). Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Niniejsza interpretacja dotyczy kwestii braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu w części dotyczącej termomodernizacji budynku A. Natomiast w pozostałym zakresie zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Odnośnie powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj