Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4.4012.363.2017.2.AKO
z 23 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 20 lipca 2017 r. (data wpływu 25 lipca 2017 r.), uzupełnionym na wezwanie tut. Organu z dnia 22 września 2017 r. (doręczone dnia 26 września 2017 r.) pismem z dnia 2 października 2017 r. (data wpływu 5 października 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania planowanej transakcji sprzedaży działek oznaczonych numerami 135/17, 135/18, 135/19, 135/20, 135/21, 135/22, 135/23, 135/24, 135/25 oraz 135/26, wraz z określonymi czynnościami rozbiórkowymi, jako dostawę niezabudowanych terenów budowlanych podlegającą opodatkowaniu według stawki 23% – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 25 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania planowanej transakcji sprzedaży działek oznaczonych numerami 135/17, 135/18, 135/19, 135/20, 135/21, 135/22, 135/23, 135/24, 135/25 oraz 135/26, wraz z określonymi czynnościami rozbiórkowymi, jako dostawę niezabudowanych terenów budowlanych podlegającą opodatkowaniu według stawki 23%.

Powyższy wniosek został uzupełniony na wezwanie tut. Organu nr 0114-KDIP4.4012.363.2017.1.AKO z dnia 22 września 2017 r. (doręczone dnia 26 września 2017 r.) pismem z dnia 2 października 2017 r. (data wpływu 5 października 2017 r.).


Wniosek uzupełniony został dodatkowo pismem z dnia 12 października 2017 r. (data wpływu 18 października 2017 r.).


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Sp. z o.o. (Strona postępowania w sprawie; dalej: Nabywca) zamierza nabyć od Przedsiębiorstwa „U.” S.A. w likwidacji (posiadający w postępowaniu status zainteresowanego; dalej: Zbywca) dziesięć działek oznaczonych odpowiednio numerami 135/17, 135/18, 135/19, 135/20, 135/21, 135/22, 135/23, 135/24, 135/25 oraz 135/26.

Działki 135/17, 135/18, 135/19, 135/20, 135/25


Na działkach o wskazanych numerach znajdują się następujące naniesienia:

  • działka nr 135/17 stanowi teren utwardzony betonem,
  • działka nr 135/18 stanowi teren utwardzony betonem i asfaltobetonem,
  • działka nr 135/19 stanowi teren utwardzony betonem i asfaltobetonem,
  • działka nr 135/20 stanowi teren utwardzony betonem i asfaltobetonem,
  • działka nr 135/25 stanowi teren utwardzony betonem i płytami drogowymi betonowymi, kostką brukową. Północna część wskazanej działki stanowi tereny nieutwardzone zielone.

Na wskazanym obszarze znajduje się również plac utwardzony prefabrykowanymi płytami drogowymi, składowisko kruszyw z naniesieniami w postaci betonowych murków oporowych, a także wykonane z kostki betonowej utwardzenie, wykorzystywane jako parking.

Działka o numerze 135/18 jest od maja 2000 r. wynajmowana przez Zbywcę, najem jest opodatkowany podatkiem od towarów i usług. Na utwardzenia znajdujące się na wskazanych działkach nie były czynione nakłady przekraczające 30% ich wartości.


Działka 135/26


Działka nr 135/26 stanowi teren utwardzony betonem i asfaltobetonem oraz jest wykorzystywany jako droga i plac; zachodnia część działki stanowi teren nieutwardzony zielony. Część utwardzona tej działki stanowi jedyny dojazd bezpośredni oraz pośredni do działki 135/18.


Na powyższe naniesienia były czynione nakłady w wysokości przekraczającej 30% ich wartości początkowej (koniec inwestycji przypada na 31 lipca 2007 roku).


Działki 135/21, 135/22, 135/23, 135/24


Na działkach o wskazanych numerach znajdują się 3 budynki niemieszkalne, 6 budynków magazynowych i 1 budynek biurowy, które są wykorzystywane przez Sprzedającego jako pomieszczenia magazynowo-biurowe do prowadzenia własnej działalności gospodarczej Zbywcy, opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. W latach 90. część lub wszystkie ze wskazanych działek były przedmiotem najmu, jednak ze względu na upływ czasu Wnioskodawcy nie są w stanie stwierdzić, których działek dotyczył najem.

Dodatkowo, na działce 135/23 znajduje się również budynek, w którym znajduje się przyłącze zasilające teren. Na budynek biurowy, znajdujący się na działce 135/22, były czynione nakłady przekraczające 30% wartości początkowej (ostatnia inwestycja została zakończona w dniu 5 maja 2014 r.). Ponadto, na działce 135/21 znajduje się wiata konstrukcyjna, na którą były czynione nakłady przekraczające 30% wartości początkowej (ostatnia inwestycja została zakończona w dniu 31 października 2003 r.).

Na pozostałe budynki nie były czynione nakłady, których wartość przekroczyła 30%.


Okoliczności wspólne oraz okoliczności sprzedaży


Wszystkie wskazane nieruchomości zostały nabyte 20 marca 1996 r. od Skarbu Państwa na podstawie umowy sprzedaży w wyniku nowacji umowy o oddanie mienia Skarbu Państwa do odpłatnego korzystania z dnia 2 sierpnia 1991 r. Przez wszystkie działki przebiega infrastruktura podziemna (sieć wodno-kanalizacyjna), na którą były czynione nakłady przekraczające 30% wartości początkowej (ostatnia inwestycja została zakończona w dniu 31 grudnia 2007 r.). Media występujące na terenie działek to infrastruktura kanalizacji deszczowej, wodociągi, zasilanie energetyczne, kanalizacja sanitarna.

Ponadto, nieruchomości nie zostały objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego ani nie została wobec nich wydana decyzja o warunkach zabudowy. Podkreślenia wymaga jednak, że Nabywca uzależnia dokonanie czynności od uzyskania decyzji o warunkach zabudowy dla wszystkich nabywanych działek – decyzja o warunkach zabudowy zostanie zatem uzyskana jeszcze przed zawarciem umowy ostatecznej. Nabywca po dokonaniu zakupu planuje wyburzyć wszystkie znajdujące się na wskazanych działkach naniesienia oraz wybudować budynek magazynowo-biurowy. Nabywca uzależni podpisanie umowy ostatecznie przenoszącej własność sprzedawanej nieruchomości (przenoszącej prawo do rozporządzania terenem jak właściciel) od uzyskania warunków zabudowy zgodnych z zamierzeniami budowlanymi. Jeszcze przed dokonaniem dostawy (zawarciem umowy ostatecznej) Nabywca uzyska pozwolenie na rozbiórkę, zostanie podpisany protokół wydania terenu w celu rozpoczęcia prac rozbiórkowych, zostanie rozpoczęta rozbiórka budynku murowanego („garażowego”) zlokalizowanego na działce 135/21. Na zbywanym terenie zostanie również postawiona tablica informacyjna, wskazująca na nową inwestycję oraz zamiar Nabywcy wyburzenia naniesień znajdujących się na zbywanych działkach. Na koszt zbywcy, jeszcze przed zawarciem umowy ostatecznie przenoszącej własność, zostaną rozebrane wiaty magazynowe o konstrukcji metalowej.


W nadesłanym uzupełnieniu wniosku z dnia 2 października 2017 r. Wnioskodawca wskazał, że:


Wszystkie nieruchomości zabudowane oraz niezabudowane zostały nabyte 20 marca 1996 r. od Skarbu Państwa na podstawie umowy sprzedaży w wyniku nowacji umowy o oddanie mienia Skarbu Państwa do odpłatnego korzystania z dnia 2 sierpnia 1991 r. Nieruchomości te zostały więc nabyte przed wejściem w życie ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z informacją zawartą w treści aktu notarialnego, w formie którego nieruchomości zostały nabyte dnia 20 marca 1996 r., na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 grudnia 1995 r. i Zał. nr 6 poz. 6 i 7 (Dz. U. Nr 154 poz. 797), czynność ta była zwolniona od podatku od towarów i usług.


Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadku poniesionych nakładów, przekraczających 30 % wartości początkowej naniesień znajdujących się na wymienionych we wniosku działkach.


Opisane działki wraz z naniesieniami nie były ani nie są wykorzystywane do działalności zwolnionej od podatku.


Na działce dz. 135/21 znajdują się łącznie 4 budynki magazynowe:

  • jednokondygnacyjny budynek magazynowy o łącznej powierzchni zabudowy 55 m2, usytuowany na zachodniej granicy działki, na części działki graniczącej z działką o numerze 135/20;
  • jednokondygnacyjny budynek magazynowy o łącznej powierzchni użytkowej 107 m2, usytuowany przy wschodniej granicy działki;
  • jednokondygnacyjny budynek magazynowy o łącznej powierzchni użytkowej 274 m2, usytuowany przy wschodniej granicy działki;
  • jednokondygnacyjny budynek magazynowy o łącznej powierzchni użytkowej 95 m2, usytuowany przy wschodniej granicy działki.

Ponadto, w centralnej części działki 135/21 znajduje się wiata konstrukcyjna, na którą były czynione nakłady przekraczające 30% wartości początkowej (ostatnia inwestycja została zakończona w 2003 roku).


Na działce dz. 135/22 znajdują się łącznie dwa budynki niemieszkalne, jeden budynek biurowy i jeden budynek magazynowy.


  • jednokondygnacyjny budynek niemieszkalny o łącznej powierzchni zabudowy 17 m2 usytuowany w południowej części działki, przy zachodniej granicy działki;
  • dwukondygnacyjny budynek biurowy o łącznej powierzchni zabudowy 251 m2 usytuowany w przy południowej granicy działki;
  • jednokondygnacyjny budynek niemieszkalny o łącznej powierzchni zabudowy 51 m2 usytuowany bezpośrednio przy budynku biurowym opisanym powyżej;
  • jednokondygnacyjny budynek magazynowy o łącznej powierzchni zabudowy 602 m2 usytuowany w północnej części działki, nie graniczący z innymi działkami, bez bezpośredniego dostępu do drogi.

Na budynek biurowy, znajdujący się na działce 135/22, były czynione nakłady przekraczające 30% wartości początkowej (ostatnia inwestycja została zakończona w dniu 5 maja 2014 r.).


Na działce dz. 135/23 znajduje się jednokondygnacyjny budynek niemieszkalny o łącznej powierzchni zabudowy 69 m2 usytuowany w północno-zachodniej części działki.


Na działce dz. 135/24 znajduje się jeden jednokondygnacyjny budynek magazynowy o łącznej powierzchni zabudowy 1351 m2 usytuowany w centralno-wschodniej części działki.


Należy jednocześnie podkreślić, że na wyżej wskazanych działkach, podobnie jak na pozostałych, trwają prace rozbiórkowe, przez co określenie konkretnych zabudowań aktualne jest na dzień sporządzenia niniejszego wezwania.


Ponadto podkreślenia wymaga również fakt, iż w związku z trwającymi pracami rozbiórkowymi do momentu transakcji najprawdopodobniej cały teren obejmujący wszystkie działki będące przedmiotem wniosku o interpretację, faktycznie będzie niezabudowany, ponieważ zabudowania i budowle ulegną rozbiórce.


Po poniesieniu nakładów przekraczających 30% wartości początkowej naniesień znajdujących się na działkach będących przedmiotem planowanej dostawy nie stały się one przedmiotem czynności podlegającej opodatkowaniu. Były wykorzystywane do działalności prowadzonej przez zbywcę.


Działka 135/16 nie była i nie jest przedmiotem czynności opodatkowanej. Najem dotyczy tylko jednej niezabudowanej działki i jest to działka o numerze 135/18.


Wiata konstrukcyjna położona na działce nr 135/21 spełnia warunki do uznania jej za budowlę w rozumieniu ustawy Prawo Budowlane. Należy jednocześnie podkreślić, że na działce na której znajduje się wyżej opisana wiata, trwają prace rozbiórkowe, przez co określenie to aktualne jest na dzień sporządzenia odpowiedzi na wezwanie.


Ponadto, w piśmie z dnia 12 października 2017 r. pełnomocnik Wnioskodawcy, po uzyskaniu dodatkowych informacji, dodatkowo doprecyzował stan faktyczny, jak następuje:


Na działce dz. 135/21 znajdują się aktualnie łącznie 4 budynki magazynowe:


  • jednokondygnacyjny budynek magazynowy o łącznej powierzchni zabudowy 55 m2, usytuowany na zachodniej granicy działki, na części działki graniczącej z działką o numerze 135/20;

Budynek ten posiada następującą konstrukcję: fundament wykonany z wylewki żelbetonowej, ściany są murowane, dach stanowi konstrukcję stalową, pokrytą blachą trapezową. Wrota wejściowe są stalowe, okno występuje na wschodniej elewacji. W budynku jest instalacja elektryczna oświetleniowa i zasilanie.

  • jednokondygnacyjny budynek magazynowy o łącznej powierzchni użytkowej 107 m2, usytuowany przy wschodniej granicy działki;

Budynek ten posiada następującą konstrukcję: fundament wykonany z wylewki żelbetonowej, część ścian jest murowana, pozostała część to konstrukcja stalowa. Budynek ma strop stalowy, a pokrycie dachu wykonane jest z blachy trapezowej. Wrota wejściowe są stalowe, okna doświetlające zlokalizowane są od strony zachodniej. W budynku znajduje się instalacja elektryczna oraz oświetlenie i zasilanie.

  • jednokondygnacyjny budynek magazynowy o łącznej powierzchni użytkowej 274 m2, usytuowany przy wschodniej granicy działki;

Budynek posiada następującą konstrukcję: fundamenty wykonane z wylewki żelbetonowej, ściany stanowią konstrukcję stalową. Ściana od strony wschodniej to prefabrykowana konstrukcja żelbetowa. Strop jest stalowy, zaś pokrycie dachu wykonane jest z blachy trapezowej. W budynku występuje instalacja elektryczna, oświetlenie i zasilanie. Budynek posiada wrota stalowe, a okna doświetlające zlokalizowane są od strony zachodniej.


  • jednokondygnacyjny budynek magazynowy o łącznej powierzchni użytkowej 95 m2, usytuowany przy wschodniej granicy działki;

Budynek posiada następującą konstrukcję: fundamenty wykonane są z wylewki żelbetonowej, ściany stanowią konstrukcję stalową. Ściana od strony wschodniej to prefabrykowana konstrukcja żelbetowa. Strop jest stalowy, zaś pokrycie dachu stanowi blacha trapezowa. W budynku występuje instalacja elektryczna, oświetlenie i zasilanie. Wrota są stalowe.


W piśmie z dnia 2 października 2017 roku poinformowano tut. Organ, iż w centralnej części działki 135/21 znajduje się wiata konstrukcyjna, na którą były czynione nakłady przekraczające 30% wartości początkowej (ostatnia inwestycja została zakończona w 2003 roku). Budynek taki nie istnieje, zaś inwestycje ponoszone były na wyżej wskazane obiekty.


Po poniesieniu nakładów przekraczających 30% wartości początkowej naniesień znajdujących się na działkach, będących przedmiotem planowanej dostawy nie stały się one przedmiotem czynności podlegającej opodatkowaniu. Były one wykorzystywane do działalności prowadzonej przez zbywcę, która to działalność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Działka o numerze 135/26 nie była i nie jest przedmiotem czynności opodatkowanej. Numer 135/16 został umieszczony omyłkowo.


Na działce oznaczonej numerem 135/21 nie znajduje się wiata konstrukcyjna.


Odpowiedź na pozostałe punkty wezwania pozostaje bez zmian – w szczególności bez zmian pozostaje informacja odnosząca się do braku stania się przez naniesienia przedmiotem czynności opodatkowanych, dokonywanych przez osoby trzecie. Naniesienia te były jednak wykorzystywane do działalności opodatkowanej, prowadzonej bezpośrednio przez zbywcę.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy sprzedaż działek oznaczonych numerami 135/17, 135/18, 135/19, 135/20, 135/21, 135/22, 135/23, 135/24, 135/25 oraz 135/26, wraz z określonymi czynnościami rozbiórkowymi, powinna być traktowana jako dostawa niezabudowanych terenów budowlanych oraz, w konsekwencji, podlegać opodatkowaniu według stawki 23%, bez konieczności składania oświadczenia?
  2. Na wypadek uznania, iż sprzedaż ww. działek nie będzie stanowiła dostawy niezabudowanych terenów budowlanych – czy dostawa działek oznaczonych numerami 135/17, 135/18, 135/19, 135/20, 135/21, 135/22, 135/23, 135/24, 135/25 oraz 135/26, będzie opodatkowana według stawki 23% po złożeniu oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 u.p.t.u. w odniesieniu do działek oznaczonych numerami 135/18, 135/26 oraz 135/21, 135/22, 135/23, 135/24?

Zdaniem Zainteresowanych:


Ad 1.

Zdaniem Wnioskodawców sprzedaż działek oznaczonych numerami 135/17, 135/18, 135/19, 135/20, 135/21, 135/22, 135/23, 135/24, 135/25 oraz 135/26, wraz z określonymi czynnościami rozbiórkowymi, należy uznać za dostawę terenów niezabudowanych, a w konsekwencji zastosować do dokonywanej dostawy stawkę VAT 23%.


Zagadnienia ogólne


Dla zagadnienia opodatkowania dostawy nieruchomości na gruncie podatku od towarów i usług kluczowe znaczenie ma ustalenie, czy dochodzi do dostawy terenów zabudowanych.


Zabudowany charakter terenu powinien być co do zasady rozumiany zgodnie z art. 3 ust. 2 oraz ust. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2016 r., poz. 290 ze zm., dalej: Pr. Bud.), stosownie do dyspozycji którego przez:

  • budynek – należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach;
  • budowlę – należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, takie jak:

- obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.


W ustawie wyróżniono także kategorię urządzeń budowlanych, przez które należy rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.

Dla określenia zabudowanego charakteru terenu pomocna może być również definicja wprowadzona na gruncie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, zgodnie z którą przez obiekt budowlany należy rozumieć konstrukcje połączone z gruntem w sposób trwały, wykonane z materiałów budowlanych i elementów składowych, będące wynikiem prac budowlanych.


Dostawa terenów niezabudowanych


Stosownie do dyspozycji art. 43 ust. 1 pkt 9 u.p.t.u. zwalnia się dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane. Definicja terenów budowlanych została umieszczona także w art. 2 pkt 33 u.p.t.u., stosownie do dyspozycji którego przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.


Dostawa budynków, budowli lub ich części


Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u. zwolnieniu podlega dostawa budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Stosownie do dyspozycji art. 2 ust. 1 pkt 14 u.p.t.u. przez pierwsze zasiedlenie należy rozumieć oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Niezależnie od powyżej określonych przepisów, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia, o którym mowa powyżej (w art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u.), i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, zawierające elementy wskazane w przepisie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Ponadto, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a u.p.t.u., zwolnieniu podlega dostawa budynków, budowli lub ich części nieobjęta zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Stosownie do dyspozycji art. 43 ust. 7a u.p.t.u., warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.


Ekonomiczny zamiar nabywcy


Przy analizie przesłanki zabudowanego charakteru terenu (warunkującego stosowany reżim wg u.p.t.u.) należy mieć na względzie nie tyle powyżej określone przesłanki, co przede wszystkim ekonomiczny sens czynności oraz cel nabywcy (wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dn. 9 listopada 2009 r. w sprawie C-461/08). W przywoływanym wyroku stwierdzono, że przy interpretacji pojęć użytych w ustawie o podatku od towarów i usług decydujące znaczenie ma walor i skutki ekonomiczne danej czynności opodatkowanej a nie definicja terenów zabudowanych w krajowym prawie cywilnym, które w każdym państwie członkowskim jest inne. Podkreślono ponadto, że w przypadku analogicznym do rozpatrywanego na gruncie okoliczności niniejszej sprawy, dochodzi do świadczenia kompleksowego, którego celem gospodarczym jest dostawa działki pod budowę.

Na podstawie wskazanego orzeczenia, krajowa judykatura wydała szereg orzeczeń potwierdzających tezę Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, podkreślając jednak, iż zamiar powinien być dostatecznie uzewnętrzniony ze względu na pewność obrotu prawnego (np. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 22 października 2013 r., I FSK 1663/12, wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 7 listopada 2013 r., I FSK 1436/13).


Status zbywanych działek jako terenów niezabudowanych


Wobec konieczności dokonywania prounijnej wykładni pojęcia „teren niezabudowany” oraz jednoznacznego stanowiska Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, a także zbieżnego z nim orzecznictwa sądów krajowych, mimo że na działkach będących przedmiotem transakcji znajdują się budynki i utwardzenia, planowana dostawa terenu powinna być uznana za dostawę terenów niezabudowanych, a wobec wydania przed zawarciem umowy przyrzeczonej decyzji o warunkach zabudowy – także budowlanych. Nabywca dokonuje bowiem zakupu z zamiarem usunięcia znajdujących się na wskazanych nieruchomościach utwardzeń. Zamiar ten znalazł odzwierciedlenie w umowie przedwstępnej sporządzonej w formie aktu notarialnego – umowa ostateczna zostanie zawarta wyłącznie pod warunkiem uzyskania warunków zabudowy zgodnych z planami inwestycyjnymi Nabywcy (wyburzenie budynków i naniesień znajdujących się na działkach w celu wybudowania budynku magazynowo-biurowego). Ponadto, przed dokonaniem dostawy (zawarciem umowy ostatecznej) Nabywca uzyska pozwolenie na rozbiórkę, zostanie podpisany protokół wydania terenu w celu rozpoczęcia prac rozbiórkowych, zostaną rozebrane wiaty magazynowe o konstrukcji metalowej (za co odpowiada Zbywca i co następuje na jego koszt), zostanie rozpoczęta rozbiórka budynku murowanego („garażowego”) zlokalizowanego na działce 135/21. Na zbywanym terenie zostanie również postawiona tablica informacyjna, wskazująca na nową inwestycję oraz zamiar Nabywcy wyburzenia naniesień znajdujących się na zbywanych działkach.


Powyższe prowadzi do jednoznacznego wniosku, iż ekonomiczny sens danej transakcji przejawia się dla Nabywcy w nabyciu nie budynków czy budowli, lecz gruntu, który zostanie wykorzystany dla realizacji nowych zamierzeń budowlanych.


Wobec ustalenia, iż w okolicznościach niniejszej sprawy dochodzi do dostawy terenów niezabudowanych, kluczowego znaczenia przesłanka budowlanego charakteru zbywanego terenu. Przed podpisaniem umowy ostatecznie przenoszącej własność zostanie uzyskana decyzja o warunkach zabudowy, co zostało przytoczone w opisie zdarzenia przyszłego. Mając na uwadze powyższe, w okolicznościach niniejszej sprawy należy traktować dostawę wszystkich zbywanych działek, wraz z usługami rozbiórki, jako dostawę terenów budowlanych niezabudowanych oraz do tak określonej dostawy zastosować stawkę 23%.

Należy także podkreślić, iż zgodnie z utrwalonym orzecznictwem luksemburskim oraz krajowym, zasadą na gruncie podatku od towarów i usług jest opodatkowanie według stawki podstawowej, a wszelkie odstępstwa od powyższej reguły – w tym przede wszystkim zwolnienia – powinny być interpretowane zawężająco, co dodatkowo wspiera czynioną argumentację.

Podstawa opodatkowania


W przypadku dostawy gruntów podstawa będzie ustalana na zasadach ogólnych. Natomiast w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu (art. 29a ust. 8 u.p.t.u.). Powyższe oznacza, że w przypadku dostawy budynków, budowli lub ich części, trwale związanych z gruntem, wartość gruntu zawiera się w wartości wskazanych naniesień oraz do tak ustalonej wartości należy stosować stawkę ustaloną zgodnie z reżimem właściwym dla dostawy budynków, budowli lub ich części.

Ad 2.

Zdaniem Wnioskodawców dostawa działek oznaczonych numerami 135/17, 135/18, 135/19, 135/20, 135/21, 135/22, 135/23, 135/24, 135/25 oraz 135/26, będzie opodatkowana według stawki 23% po złożeniu oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 u.p.t.u. w odniesieniu do działek oznaczonych numerami 135/18, 135/26 oraz 135/21, 135/22, 135/23,135/24.

Na wypadek uznania przez tut. Organ, iż w okolicznościach niniejszej sprawy nie dochodzi do dostawy terenów budowlanych niezabudowanych, Wnioskodawcy asekuracyjnie pragną podnieść, iż w takim przypadku również będzie istniała możliwość zastosowania stawki 23% do dostawy wszystkich zbywanych działek.


Działki 135/17, 135/18, 135/19, 135/20, 135/25


Na działkach o wskazanych numerach znajdują się następujące naniesienia:

  • działka nr 135/17 stanowi teren utwardzony betonem,
  • działka nr 135/18 stanowi teren utwardzony betonem i asfaltobetonem,
  • działka nr 135/19 stanowi teren utwardzony betonem i asfaltobetonem,
  • działka nr 135/20 stanowi teren utwardzony betonem i asfaltobetonem,
  • działka nr 135/25 stanowi teren utwardzony betonem i płytami drogowymi betonowymi, kostką brukową. Północna część wskazanej działki stanowi tereny nieutwardzone zielone.

Na wskazanym obszarze znajduje się również plac utwardzony prefabrykowanymi płytami drogowymi, składowisko kruszyw z naniesieniami w postaci betonowych murków oporowych a także wykonane z kostki betonowej utwardzenie, wykorzystywane jako parking.


Działka o numerze 135/18 jest od maja 2000 r. wynajmowana przez Zbywcę, najem jest opodatkowany podatkiem od towarów i usług. Na znajdujące się na wskazanych działkach naniesienia nie były czynione nakłady przekraczające 30% ich wartości.


W orzecznictwie podkreśla się, że droga posiadająca określony stopień utwardzenia jest budowlą, stosownie do ustawowej definicji zawartej w art. 3 pkt 3 Pr. Bud. (Wyrok WSA w Lublinie z dn. 6 maja 2008 r., II SA/Lu 76/08, w przeciwieństwie do dróg gruntowych – zob. prawomocny wyr. WSA w Krakowie z dn. 14 kwietnia 2015 r., II SA/Kr 132/15). W dawnym orzecznictwie (które na gruncie klasyfikacji do określonych kategorii prawa budowlanego zachowuje aktualność) stwierdza się, że budowlę stanowi parking: wybetonowany, wyasfaltowany, wyłożony warstwą kamienno-żużlową związaną betonem, bądź też płyty chodnikowe (wyr. NSA z dnia 3 czerwca 2003 r., II SA/Ka 174/01, wyr. WSA w Warszawie z dnia 25 marca 2004 r., I IV SA 3522/02). Plac parkingowy o nawierzchni z trylinki i ogrodzeniem uznawany jest za przesądzający o zabudowanym charakterze terenu (Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dn. 14 marca 2017 r., 3063-ILPP1-1.4512.50.2017.2.SJ). Podobnie za budowlę uznawano: utwardzony plac (Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dn. 15 lipca 2015 r., IBPP1/4512-330/15/DK, Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dn. 18 marca 2011 r., IBPP3/443-979/10/IK), utwardzenie z płyt betonowych, chodnik z płyt betonowych, plac zabudowany kostką betonową (Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dn. 11 września 2013 r., ITPP1/443-570/13/AP), drogę dojazdową (Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dn. 24 września 2014 r., IPPP2/443-668/14-4/KOM).

Powyższe wnioski są aktualnie potwierdzane w licznych interpretacjach indywidualnych (np. Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 29 listopada 2016 roku, 1462-IPPP3.4512.848.2016.1.RM, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 21 marca 2014 r., IPPP2/443-1396/13-3/JW/KOM, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 30 lipca 2014 r., IPPP1/443-724/14-2/IGo, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 17 czerwca 2014 r., ITPP2/443-398/14/EIC).


Organy podatkowe wskazują również, że status budowli wykluczałby nietrwałość związania z gruntem (Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dn. 12 czerwca 2013 roku, ILPP1/443-230/13-4/AW), co jednak nie ma zastosowania do obiektów umiejscowionych na terenie zbywanych działek.


Z drugiej strony – dojazdy, dojścia oraz miejsca parkingowe, utwardzone kostką betonową, płytami stalowymi i betonowymi bywają też kwalifikowane jako urządzenia budowlane, co jednak nie zmienia – w ocenie organów – zabudowanego charakteru terenu i konieczności traktowania urządzeń jako elementów przynależnych do budynku umiejscowionego na nieruchomości będącej przedmiotem dostawy (Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dn 10 marca 2017 roku, 1061-IPTPP2.4512.6.2017.2.KW). Zdaniem Wnioskodawców warto również wskazać, że za budowlę uznawane są części budowlane urządzeń technicznych, co także stanowi argument przemawiający za koniecznością traktowania dostarczanego terenu, na którym umiejscowiono urządzenia techniczne, jako terenu zabudowanego. W interpretacjach stwierdza się również, że utwardzony plac oraz ogrodzenie są niekiedy traktowane jako element przynależny do pozostałych budynków i budowli znajdujących się na działce (Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 9 stycznia 2017 roku, 1061-IPTPP2.4512.448.2016.3.JS).

W wydawanych interpretacjach indywidualnych niekiedy również podkreśla się, że jeśli tylko na terenie znajdują się obiekty budowlane (rozumiane zgodnie z klasyfikacją PKOB, zatem ich cechą powinno być m.in. trwałe związanie z gruntem), wówczas okoliczność ta przesądzi o zabudowanym charakterze terenu (Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dn. 2 maja 2014 roku, ILPP2/443-57/14-4/SJ).

Podkreślenia wymaga fakt, że utwardzenia wykonane z płyt lub kostki brukowej są uznawane przez organ na gruncie podatku od towarów i usług za budowlę (np. Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dn. 16 lutego 2017 r., 2461-IBPP1.4512.1039.2016.1.MS, wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dn. 18 marca 2010 r., II FSK 1764/08).


Wobec powyższego należy uznać, iż na wszystkich powyżej wymienionych działkach znajdują się utwardzenia świadczące o zabudowanym charakterze terenu.


Pierwsze zasiedlenie działki 135/18 nastąpiło najpóźniej w maju 2000 roku. Od wskazanej daty upłynął zatem okres dwóch lat, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u. Powyższe powoduje, iż możliwy będzie wybór opodatkowania transakcji poprzez złożenie oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 u.p.t.u.


Działki o numerach 135/19, 135/20, 135/25 stanowią tereny zabudowane, przy czym nie doszło do ich pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 u.p.t.u. (z uwagi na brak wydania pierwszemu użytkownikowi/nabywcy). Uznając, iż planowana dostawa zostanie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia, dostawa będzie opodatkowana stawką 23%, bez konieczności składania oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 u.p.t.u.


Działka 135/26


Działka nr 135/26 stanowi teren utwardzony betonem i asfaltobetonem oraz jest wykorzystywany jako droga i plac; zachodnia część działki stanowi teren nieutwardzony zielony. Część utwardzona tej działki stanowi jedyny dojazd bezpośredni oraz pośredni do działki 135/18. Na powyższe naniesienia były czynione nakłady w wysokości przekraczającej 30% ich wartości początkowej (koniec inwestycji przypada na 31 lipca 2007 roku).

Mając na uwadze ścisły związek pomiędzy działką 135/18 (która podlega najmowi od maja 2000 roku) oraz działką 135/26, należy uznać, iż pierwsze zasiedlenie nastąpiło również w odniesieniu do działki nr 135/26 – lecz z uwagi na dokonywane inwestycje, nastąpiło najpóźniej w dniu 31 lipca 2007 roku. Podkreślenia wymaga, że już sam wynajem budynku, budowli lub jej części, znajdujących się na sąsiedniej działce, może być uznany za wystarczający do rozpoznania pierwszego zasiedlenia także analizowanej budowli, choćby budowla ta nie była bezpośrednio przedmiotem najmu, lecz cena za najem nieruchomości sąsiedniej uwzględniała również korzystanie z drogi dojazdowej oraz stanowiła część składową nieruchomości, potrzebną do właściwego korzystania z tej nieruchomości (Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dn. 24 września 2014 r., IPPP2/443-668/14-4/KOM).


Wobec powyższego oraz wobec złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 u.p.t.u., także w odniesieniu do działki 135/26, również nastąpi opodatkowanie transakcji stawką 23%.


Działki 135/21, 135/22, 135/23, 135/24


Na działkach o wskazanych numerach znajdują się 3 budynki niemieszkalne, 6 budynków magazynowych i 1 budynek biurowy, które są wykorzystywane przez Sprzedającego jako pomieszczenia magazynowo-biurowe do prowadzenia własnej działalności gospodarczej Zbywcy, opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. W latach 90. część lub wszystkie ze wskazanych działek były przedmiotem najmu, jednak ze względu na upływ czasu Wnioskodawcy nie są w stanie stwierdzić, których działek dotyczył najem.

Dodatkowo, na działce 135/23 znajduje się również budynek, w którym znajduje się przyłącze zasilające teren. Na budynek biurowy, znajdujący się na działce 135/22, były czynione nakłady przekraczające 30% wartości początkowej (ostatnia inwestycja została zakończona w dniu 5 maja 2014 r.). Ponadto, na działce 135/21 znajduje się wiata konstrukcyjna, na którą były czynione nakłady przekraczające 30% wartości początkowej (ostatnia inwestycja została zakończona w dniu 31 października 2003 r.).


Na pozostałe budynki nie były czynione nakłady, których wartość przekroczyła 30%.


Dostawa powyższych działek powinna podlegać reżimowi właściwemu dla dostawy terenów zabudowanych. Zdaniem Wnioskodawców, nie ulega wątpliwości, iż naniesienie w postaci budynku świadczy o zabudowanym charakterze terenu – nie tylko przestrzeni, na którym budynek jest posadowiony, ale całej działki. Z tego też względu status obiektów budowlanych określonych jako budynki, które spełniają cechy z art. 3 pkt 2 pr. bud. (obiekt budowlany trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach) nie będzie szerzej analizowany.

Wobec ustalenia, że dochodzi do dostawy terenów zabudowanych, kluczowego znaczenia nabiera kwestia pierwszego zasiedlenia. Należy uznać, że pierwsze zasiedlenie nastąpiło w latach 90., gdyż niektóre lub wszystkie ze wskazanych nieruchomości były wówczas przedmiotem najmu, jednak ze względu na upływ czasu Wnioskodawcy nie są w stanie stwierdzić, których nieruchomości najem dotyczył. W konsekwencji, dostawa, której dotyczy niniejszy wniosek, będzie podlegała opodatkowaniu według stawki 23% po złożeniu oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 u.p.t.u.

Należy również podkreślić, że z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntów. Zasady stosownie do gruntu oraz do złączonego z nim budynku i urządzenia są determinowane przez zasady opodatkowania dostawy budynków i urządzeń, a sam grunt wpłynie jedynie na wartość podstawy opodatkowania. Dostawa poszczególnych działek jako całości powinna podlegać analizie pod kątem reżimu ustanowionego dla dostawy terenów zabudowanych. Istotą dokonywanej dostawy nie jest dostawa terenów niezabudowanych, które w części także składają się na poszczególne działki, czy wyodrębnienie terenów sąsiadujących z budynkami bądź budowlami, lecz przeniesienie własności poszczególnych działek jako całości, a w kontekście zamierzeń budowlanych Nabywcy – przeniesienie własności wszystkich działek jako komplementarnej całości.


Podsumowanie


Zdaniem Wnioskodawców nie ulega wątpliwości, że w ramach planowanej sprzedaży dojdzie do dostawy terenów, do których, ze względu na cel Nabywcy oraz podjęte działania zmierzające do całkowitego wyburzenia naniesień znajdujących się na działkach oraz realizacji nowej inwestycji, znajdzie zastosowanie reżim właściwy dla dostawy terenów niezabudowanych, skutkujący – wobec uzyskania decyzji o warunkach zabudowy i nabycia przez grunt charakteru terenu budowlanego – zastosowaniem stawki 23%. Przedstawiona argumentacja w zakresie pytania nr 2 ma charakter jedynie asekuracyjny i podkreśla tożsamość wniosków, które powinny być poczynione, na wypadek odmiennej oceny tut. Organu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Przy czym towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii – art. 2 pkt 6 cyt. ustawy.


Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (art. 2 pkt 22 ustawy o VAT).


Z opisu sprawy przedstawionego w złożonym wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza nabyć dziesięć działek oznaczonych odpowiednio numerami 135/17, 135/18, 135/19, 135/20, 135/21, 135/22, 135/23, 135/24, 135/25 oraz 135/26. Na ww. działkach znajdują się naniesienia, tj. część z nich stanowi teren utwardzony betonem, część – teren utwardzony betonem i asfaltobetonem, płytami drogowymi betonowymi, kostką brukową, część zaś stanowi tereny nieutwardzone zielone. Na kilku działkach znajdują się budynki niemieszkalne, magazynowe i budynek biurowy, wykorzystywane przez Zbywcę jako pomieszczenia magazynowo-biurowe do prowadzenia własnej działalności gospodarczej, opodatkowanej VAT. Spółka wskazała, że nieruchomości nie zostały objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego ani nie została wobec nich wydana decyzja o warunkach zabudowy. Podkreśla jednak, że Nabywca uzależnia dokonanie czynności od uzyskania decyzji o warunkach zabudowy dla wszystkich nabywanych działek – decyzja o warunkach zabudowy zostanie zatem uzyskana jeszcze przed zawarciem umowy ostatecznej. Nabywca po dokonaniu zakupu planuje wyburzyć wszystkie znajdujące się na wskazanych działkach naniesienia oraz wybudować budynek magazynowo-biurowy. Nabywca uzależni podpisanie umowy ostatecznie przenoszącej własność sprzedawanej nieruchomości od uzyskania warunków zabudowy zgodnych z zamierzeniami budowlanymi. Jeszcze przed dokonaniem dostawy (zawarciem umowy ostatecznej) Nabywca uzyska pozwolenie na rozbiórkę, zostanie podpisany protokół wydania terenu w celu rozpoczęcia prac rozbiórkowych, zostanie rozpoczęta rozbiórka budynku murowanego („garażowego”) zlokalizowanego na działce 135/21. Na zbywanym terenie zostanie również postawiona tablica informacyjna, wskazująca na nową inwestycję oraz zamiar Nabywcy wyburzenia naniesień znajdujących się na zbywanych działkach. Na koszt zbywcy, jeszcze przed zawarciem umowy ostatecznie przenoszącej własność, zostaną rozebrane wiaty magazynowe o konstrukcji metalowej. Z nadesłanego uzupełnienia wniosku wynika, że na ww. działkach trwają prace rozbiórkowe. Ponadto Wnioskodawca podkreślił, że w związku z trwającymi pracami rozbiórkowymi do momentu transakcji najprawdopodobniej cały teren obejmujący wszystkie działki będące przedmiotem wniosku o interpretację, faktycznie będzie niezabudowany, ponieważ zabudowania i budowle ulegną rozbiórce.


W związku z planowaną transakcją wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą zasad opodatkowania ww. dostawy opisanych działek.


Podstawowa stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednocześnie, stosownie do art. 146a pkt 1 powołanej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie ich od podatku od towarów i usług.


I tak, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.


W myśl art. 2 pkt 33 cyt. ustawy, przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.


Opodatkowane są zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe niezabudowane, będące terenami budowlanymi w rozumieniu ww. art. 2 pkt 33 ustawy, pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane – są zwolnione od podatku.


W kwestii opodatkowania dostawy gruntów zabudowanych budynkami/budowlami do rozbiórki wypowiedział się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w wyroku z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie C-461/08 Don Bosco Onroerend Goed BV przeciwko Staatssecretaris van Financiën. W wyroku tym TSUE orzekł, że: „Artykuł 13 część B lit. g) szóstej dyrektywy Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku w związku z art. 4 ust. 3 lit. a) tej dyrektywy powinien być interpretowany w ten sposób, że przewidzianym w pierwszym z tych przepisów zwolnieniem z podatku VAT nie jest objęta dostawa działki, na której wciąż stoi stary budynek, który ma zostać rozebrany w celu wzniesienia na jego miejscu nowej konstrukcji i którego rozbiórka, do jakiej zobowiązał się sprzedający, rozpoczęła się przed tą dostawą. Takie transakcje dostawy i rozbiórki stanowią w świetle podatku VAT transakcję jednolitą mającą na celu jako całość dostawę nie tyle istniejącego budynku i gruntu, na którym stoi, co niezabudowanej działki, niezależnie od stanu zaawansowania robót rozbiórkowych starego budynku w momencie rzeczywistej dostawy działki”.

Natomiast w wyroku z dnia 19 czerwca 2015 r. sygn. akt I FSK 818/14, Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że „(...) skoro rozbiórka budynków nawet nie rozpoczęła się przed dokonaniem dostawy, to wnioskodawca nabył nieruchomość zabudowaną, a nie sam grunt. Zgodzić się należy z konkluzją, że dla oceny charakteru takiej transakcji nie ma znaczenia fakt, że została wydana decyzja udzielająca pozwolenia na budowę, dla realizacji którego konieczna była rozbiórka istniejących na działkach obiektów. Słusznie sąd I instancji podkreślił, że bez znaczenia dla kwalifikacji tej czynności na gruncie podatku VAT jest okoliczność, że nabywca w przyszłości, po dokonaniu dostawy zamierza zburzyć budynki i wznieść nowe (...)”.

Z opisu sprawy wynika, że na działkach mających być przedmiotem transakcji trwają prace rozbiórkowe. W związku z trwającymi pracami rozbiórkowymi do momentu transakcji najprawdopodobniej cały teren obejmujący wszystkie działki faktycznie będzie niezabudowany, ponieważ zabudowania i budowle ulegną rozbiórce.

Zatem w opisanych okolicznościach zarówno dostawa działek, na których budynki i budowle będą w trakcie rozbiórki, jak i gdy te budynki i budowle ulegną już rozbiórce – stanowić będzie dostawę terenów niezabudowanych. Nieruchomości nie zostały objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego ani nie została wobec nich wydana decyzja o warunkach zabudowy. Jednakże – jak wskazał Wnioskodawca – Nabywca uzależnia dokonanie czynności od uzyskania decyzji o warunkach zabudowy dla wszystkich nabywanych działek – decyzja o warunkach zabudowy zostanie zatem uzyskana jeszcze przed zawarciem umowy ostatecznej. Tym samym, w świetle definicji zawartej w art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, wskazane działki na dzień planowanej transakcji stanowić będą tereny budowlane. W konsekwencji opisana sprzedaż działek oznaczonych numerami 135/17, 135/18, 135/19, 135/20, 135/21, 135/22, 135/23, 135/24, 135/25 oraz 135/26, jako sprzedaż terenów budowlanych, będzie opodatkowana podatkiem VAT według stawki podstawowej VAT 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, gdyż do transakcji tej nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku wskazane w art. 43 ust. 1 pkt 9 tej ustawy.

Jednocześnie należy zauważyć, że w niniejszej sprawie nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku określone art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jak bowiem wynika z opisu sprawy, opisane działki wraz z naniesieniami nie były i nie są wykorzystywane do działalności zwolnionej od podatku – a zatem nie zostaną spełnione przesłanki do zastosowania tego przepisu.


Mając powyższe na względzie, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego zdarzenia przyszłego należało uznać za prawidłowe.


W związku z tym, że stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania oznaczonego numerem 1 zostało uznane za prawidłowe, odpowiedź na pytanie oznaczone numerem 2 stała się bezprzedmiotowa.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj