Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-160a/14/AK
z 29 kwietnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2014 r. (data wpływu 10 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:


  • braku opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania sprzętu ochrony przeciwpożarowej na rzecz jednostki PSP na cele ochrony przeciwpożarowej – jest nieprawidłowe,
  • stawki podatku obowiązującej dla czynności nieodpłatnego przekazania sprzętu ochrony przeciwpożarowej na rzecz jednostki PSP z przeznaczeniem na cele ochrony przeciwpożarowej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 10 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania sprzętu ochrony przeciwpożarowej na rzecz jednostki PSP na cele ochrony przeciwpożarowej oraz stawki podatku obowiązującej dla tej czynności.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Realizuje inwestycję polegającą na budowie, a w przyszłości eksploatacji terminalu do odbioru i regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego (dalej: Terminal), która to inwestycja wymaga spełnienia specjalnych wymogów bezpieczeństwa, w tym ochrony przeciwpożarowej (dalej: ppoż.).

Z uwagi na charakter inwestycji Spółka nie ma możliwości i nie zakłada prowadzenia działalności operacyjnej do czasu zakończenia inwestycji i oddania Terminalu do eksploatacji. Tym samym w chwili obecnej cała jej aktywność skoncentrowana jest wyłącznie na przygotowaniu inwestycji do realizacji, w tym również na zapewnieniu odpowiedniej ochrony ppoż. Terminalowi. Po zakończeniu inwestycji Spółka rozpocznie działalność operacyjną w zakresie regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego w oparciu o infrastrukturę techniczną Terminalu.

Elementem koniecznym do realizacji budowy Terminalu jest przebudowanie układu drogowego znajdującego się poza terenem należącym do Spółki. Zgodnie z art. 16 ust. l ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia. Terminal zlokalizowany jest pomiędzy ulicą „K” (od strony wschodniej) i terenami kolejowymi (od strony południowej i zachodniej), zaś od strony północnej graniczy on z terenami portu. W dniu 15 lipca 2009 r. Spółka zawarła z Prezydentem Miasta porozumienie o współdziałaniu w realizacji budowy drogi. Na mocy § 2 ust. 1 tego porozumienia, Spółka zobowiązana jest do przebudowy biegnącej wzdłuż terenu Terminala ulicy „K” z przekwalifikowaniem z kategorii F (zamknięty) na kategorię A (ogólnodostępny), przejazdu kolejowego łączącego ulicę „B” z ulicą „K” oraz budowy parkingu i zejścia na plażę (dalej łącznie: Inwestycje).

Ponadto, projekt budowlany Terminalu wymaga uzgodnienia z Państwową Strażą Pożarną (dalej: PSP), w celu potwierdzenia zgodności zawartych w nim rozwiązań z wymaganiami ochrony ppoż. Istotnym jest, iż Spółka nie uzyska pozwolenia na użytkowanie Terminalu po jego wybudowaniu, jeśli nie zapewni odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa przedmiotowej inwestycji w trakcie jej rozruchu, a w przyszłości eksploatacji, wynikającego z właściwych przepisów prawa, a w szczególności ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2009 r., Nr 178, poz. 1380, z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2013 r., poz. 1232, z późn. zm.).


W trakcie rozmów z PSP nad uzgodnieniem projektu budowlanego ustalono, że w celu zapewnienia inwestycji odpowiedniego poziomu ochrony ppoż. Spółka mogłaby:


  • utworzyć zakładową straż pożarną, lub
  • powierzyć obowiązki związane z zapewnieniem ochrony ppoż. Terminalowi jednostce PSP w mieście (dalej: Jednostka), która zastąpiłaby w działaniach zakładową straż pożarną Spółki.


Z przeprowadzonej analizy ekonomicznej wynika, iż rozwiązanie zakładające utworzenie własnej zakładowej straży pożarnej wymagałoby poniesienia przez Spółkę bardzo wysokich nakładów finansowych związanych nie tylko z utworzeniem, ale również z późniejszym utrzymaniem na terenie Terminalu jednostki ratowniczo-gaśniczej.


W związku z powyższym Spółka podjęła rozmowy z PSP o wdrożeniu drugiego z rozważanych rozwiązań, o których mowa powyżej, tj. powierzeniu obowiązków związanych z zapewnieniem ochrony ppoż. Terminalowi jednostce PSP w mieście. Należy przy tym wskazać, iż przejęcie przez Jednostkę obowiązków zakładowej straży pożarnej Spółki wymagać będzie utworzenia przez PSP jednostki ratowniczo-gaśniczej w pobliżu realizowanej przez Spółkę inwestycji. Jednocześnie z uwagi na fakt, iż PSP nie posiada na ten cel wystarczających środków finansowych, Spółka byłaby zobowiązana do:


  • budowy strażnicy wraz z niezbędną infrastrukturą (dalej: Strażnica) oraz
  • zakupu sprzętu ochrony przeciwpożarowej.


Zakupiony przez Spółkę sprzęt ochrony przeciwpożarowej zostanie następnie - na mocy stosownego porozumienia - przekazany nieodpłatnie na własność Jednostce. Strażnica zostanie przy tym wybudowana przez Spółkę, tj. Spółka (i jedynie Spółka) będzie ponosić koszty budowy Strażnicy. Strażnica zostanie wybudowana na gruncie należącym do Jednostki.

Sprzęt ochrony przeciwpożarowej, którego zakup Spółka rozważa, to m.in.: pożarnicze samochody specjalne i specjalistyczne, działka wodno-pianowe, generator pianowy, kamera termowizyjna, odzież specjalna, pompa, łódź do działań na morzu, tj. towary wymienione w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

Jedynym celem budowy Strażnicy oraz przekazania sprzętu ochrony przeciwpożarowej Jednostce, z perspektywy Spółki, będzie zapewnienie ochrony ppoż. realizowanej inwestycji, a tym samym spełnienie warunków umożliwiających uzyskanie pozwolenia na użytkowanie Terminalu. Mogą przy tym potencjalnie mieć miejsce sytuacje, w których Jednostka w danych okolicznościach wykorzysta Strażnicę oraz przedmiotowy sprzęt również w sytuacjach niezwiązanych z zabezpieczeniem przeciwpożarowym Spółki, na przykład przy prowadzeniu akcji ratowniczych na terenie miasta.

Po ukończeniu prac związanych z budową, Strażnica będzie stanowić własność Jednostki, natomiast Inwestycje stanowić będą własność właścicieli gruntów, na których zostaną one zrealizowane.

Przepisy ustawy o drogach publicznych nie przewidują żadnego wynagrodzenia dla inwestorów z tytułu realizowanych przez nich prac. Spółka nie otrzyma zatem żadnego wynagrodzenia z tytułu prac związanych z realizacją Inwestycji od właścicieli gruntów, na których te Inwestycje zostaną zrealizowane. Podobnie, w przypadku Strażnicy i sprzętu ochrony przeciwpożarowej, Spółka nie otrzyma żadnego wynagrodzenia od Jednostki.

Wydatki na zakup sprzętu ochrony przeciwpożarowej, budowę Strażnicy oraz realizację Inwestycji zostaną poniesione przez Spółkę wyłącznie w związku z budową Terminalu. Wydatki te nie zostałyby poniesione, gdyby nie podjęto decyzji o budowie Terminalu, a bez ich poniesienia oddanie Terminalu do używania nie byłoby możliwe.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy nieodpłatne przekazanie przez Spółkę sprzętu ochrony przeciwpożarowej Jednostce będzie stanowiło czynność niepodlegającą opodatkowaniu VAT?
  2. W przypadku negatywnej odpowiedzi na pytanie 1 (tj. uznanie czynności przekazania sprzętu ochrony przeciwpożarowej za podlegającą opodatkowaniu VAT), jaka stawka VAT byłaby właściwa dla nieodpłatnego przekazania przez Spółkę sprzętu ochrony przeciwpożarowej na rzecz Jednostki z przeznaczeniem na cele ochrony przeciwpożarowej?


Zdaniem Wnioskodawcy,


  1. Nieodpłatne przekazanie przez Spółkę sprzętu ochrony przeciwpożarowej Jednostce będzie stanowiło czynność niepodlegającą opodatkowaniu VAT.
  2. W przypadku negatywnej odpowiedzi na pytanie 1 (tj. uznania czynności przekazania sprzętu ochrony przeciwpożarowej za podlegającą opodatkowaniu VAT), dla nieodpłatnego przekazania przez Spółkę sprzętu ochrony przeciwpożarowej na rzecz Jednostki z przeznaczeniem na cele ochrony przeciwpożarowej właściwa będzie 8% stawka VAT.


Ad 1.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają:


  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Definicję towaru ustawodawca zawarł w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT. Zgodnie z tą definicją, pod pojęciem towaru należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT jednoznacznie wynika, że dostawa towarów, co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy jest ona wykonywana odpłatnie.


Wyjątki od powyższej reguły zostały zawarte w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT. W myśl tego artykułu, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:


  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny
  • jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.


W ocenie Spółki, w świetle przytoczonych powyżej przepisów, nieodpłatne przekazanie sprzętu ochrony przeciwpożarowej Jednostce nie powinno podlegać opodatkowaniu VAT, ze względu na fakt, iż przekazywane w omawianym zdarzeniu przyszłym towary (sprzęt ochrony przeciwpożarowej) nie posiadają charakteru „konsumpcyjnego" z perspektywy otrzymującej sprzęt Jednostki.

U podstaw podatku od towarów i usług leży zasada obciążenia tym podatkiem konsumpcji, co jest realizowane poprzez doliczanie go do ceny nabywanych przez konsumentów dóbr. Zgodnie z konstrukcją VAT, faktyczny ciężar tego podatku jest przerzucany na kolejnych nabywców, aby w końcu obciążyć ostatecznego nabywcę - konsumenta, który jest ostatnim ogniwem w tym systemie i nie ma możliwości dalszego „przerzucenia" podatku. Podatek obciąża zatem konsumpcję danego towaru - przez którą należy rozumieć wykorzystanie nabytego towaru ze skutkiem zaspokojenia jakiejkolwiek potrzeby konsumenta.

Wskazany w opisie zdarzenia przyszłego sprzęt ochrony przeciwpożarowej, który zostanie nieodpłatnie przekazany Jednostce nie będzie miał dla Jednostki wartości „konsumpcyjnej". W omawianej sytuacji przekazanie sprzętu ochrony przeciwpożarowej będzie służyło bowiem zaspokojeniu interesów Spółki. Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, celem przekazania tego sprzętu Jednostce będzie zapewnienie ochrony ppoż. realizowanej Inwestycji, a tym samym spełnienie warunków umożliwiających uzyskanie pozwolenia na użytkowanie Terminalu. Gdyby nie wymogi przepisów ppoż., Spółka nie dokonywałaby przedmiotowych czynności.

Mając na uwadze powyższe, Spółka stoi na stanowisku, że przekazanie sprzętu ochrony przeciwpożarowej Jednostce nie będzie służyło zaspokajaniu potrzeb Jednostki jako konsumenta, w konsekwencji czego nie będzie stanowiło czynności, z którą ustawa o VAT wiązałaby powstanie obowiązku podatkowego, a tym samym pozostanie poza zakresem VAT.

Ad 2.

Zgodnie z przedstawionym powyżej w pkt 1 stanowiskiem, nieodpłatne przekazanie przez Spółkę sprzętu ochrony przeciwpożarowej Jednostce będzie stanowiło czynność niepodlegającą opodatkowaniu.

Jednakże w przypadku uznania tej czynności za podlegającą opodatkowaniu VAT (wbrew stanowisku Spółki), dla nieodpłatnego przekazania przez nią sprzętu ochrony przeciwpożarowej na rzecz Jednostki z przeznaczeniem na cele ochrony przeciwpożarowej właściwa będzie 8% stawka VAT.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie natomiast z ust. 2 tego artykułu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W myśl zaś art. 41 ust. 10 ustawy o VAT, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.


W załączniku nr 3 do ustawy o VAT został wymieniony m.in.:


  • sprzęt przewozowo-samochodowy taki jak: pożarnicze samochody specjalne i specjalistyczne (gaśnicze, rozpoznawcze, drabiny samochodowe, techniczne, chemiczne, ekologiczne, dźwigi i podnośniki, cysterny, sanitarki) oraz fabrycznie wykonane i oznakowane pojazdy straży pożarnej;
  • sprzęt łączności w tym: radiotelefony różnych typów wraz z osprzętem, sprzęt łączności przewodowej, zestawy komputerowe z urządzeniami peryferyjnymi, oprogramowanie, urządzenia dyspozytorskie i aparatownie, zestawy antenowe, sprzęt do radiowej łączności trankingowej;
  • materiały i środki wyposażenia specjalistycznego w tym m.in.: sprzęt ochrony osobistej, aparaty oddechowe z maskami, sprzęt burzący, zapory pływające i sprzęt do likwidacji zagrożeń ekologicznych i chemicznych, wykrywacze gazów, temperatury i bezruchu, radiometry, pirometry, kamery termowizyjne, urządzenia oddymiające i zadymiające, wytwornice, agregaty i generatory pianowe, prądownice strażackie, działka wodne i wodno-pianowe, podręczny sprzęt gaśniczy, węże pożarnicze (ssawne i tłoczne) oraz armatura wodna, drabiny pożarnicze przenośne, sprężarki, ładowarki i przetłaczarki do butli gazowych wysokociśnieniowych, sprzęt ratowniczy, chemiczne środki gaśnicze, sorbenty, neutralizatory i odkażacze, środki zwilżające i modyfikujące, sprzęt kontrolno-pomiarowy stanowisk badawczych, pompy i autopompy pożarnicze, agregaty prądotwórcze i oświetleniowe oraz siłownie energetyczne, sprzęt i środki do uszczelniania i ograniczania przemieszczania się materiałów niebezpiecznych;
  • pozostałe towary takie jak: urządzenia szkolno-treningowe, umundurowanie, odzież specjalna i ochronna, wyekwipowanie osobiste strażaka państwowej straży pożarnej według obowiązujących norm i wyposażenie specjalistyczne strażaka oraz odznaki, odznaczenia i dystynkcje, wyposażenie stacji diagnostycznych, stacji przeciwdymowych-przeciwgazowych, warsztatów łączności i ćwiczebnych komór gazowych, urządzenia sygnalizacyjno-ostrzegawcze do oznakowania pojazdów uprzywilejowanych w ruchu i terenów akcji ratowniczo-gaśniczych, podwozia oraz nadwozia samochodowe i przyczepy pod zabudowę na pojazdy dla straży pożarnej.


Zgodnie natomiast z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 2 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f; stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Mając na uwadze powyższe, w przypadku uznania nieodpłatnego przekazania przez Spółkę sprzętu ochrony przeciwpożarowej Jednostce za czynnością podlegającą opodatkowaniu VAT, zdaniem Spółki, dla czynności tej zastosowanie znajdzie obniżona stawka VAT (obecnie 8%).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest:


  • nieprawidłowe – w zakresie braku opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania sprzętu ochrony przeciwpożarowej na rzecz Jednostki na cele ochrony przeciwpożarowej,
  • prawidłowe – w zakresie stawki podatku obowiązującej dla czynności nieodpłatnego przekazania sprzętu ochrony przeciwpożarowej na rzecz Jednostki z przeznaczeniem na cele ochrony przeciwpożarowej.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Dostawa towarów, co do zasady, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jedynie wówczas, gdy dokonywana jest odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki.


Według art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:


  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

  2. wszelkie inne darowizny
  • jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.


Powyższego przepisu nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika (art. 7 ust. 3 ww. ustawy).

Z treści przytoczonego art. 7 ust. 2 ustawy wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega zużycie towarów, gdy ich spożytkowanie nastąpiło na cele osobiste osób ściśle określonych w tym przepisie, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Zauważyć przy tym należy, że ustawodawca posłużył się dwoma pojęciami: „przekazanie” i „zużycie”. Zatem z art. 7 ust. 2 ustawy wynika, że opodatkowaniu podlega - zgodnie z pkt 1 - przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste ściśle wymienionych osób, a zgodnie z pkt 2 tego przepisu, wszelkie inne darowizny. Skutkiem tak sformułowanych norm prawnych jest przyjęcie, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w trybie art. 7 ust. 2 ustawy, podlega wszelkie przekazanie towarów, natomiast zużycie – tylko na rzecz podmiotów wymienionych w pkt 1 tego przepisu.

Stawka podatku - w myśl art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jak stanowi art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Zgodnie z art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:


  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.


Jak stanowi art. 41 ust. 10 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

W załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, w części dotyczącej towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej, w poz. 129-134, wymieniono enumeratywnie towary, których dostawa korzysta z obniżonej stawki podatku w wysokości 8%.


Stosowanie obniżonej, 8% stawki podatku dla dostawy towarów na cele ochrony przeciwpożarowej, jest uzależnione od spełnienia łącznie następujących warunków:


  1. towar będący przedmiotem dostawy musi być wymieniony w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy,
  2. dostawa jest dokonana na terytorium kraju dla jednostek ochrony przeciwpożarowej,
  3. towary będące przedmiotem dostawy są przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.


W interpretacji indywidualnej nr ... przesądzono, że Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia sprzętu ochrony przeciwpożarowej z uwagi na związek zakupów z działalnością opodatkowaną. W konsekwencji – wbrew stanowisku wyrażonemu we wniosku - nieodpłatne przekazanie tego sprzętu na rzecz Jednostki – w sytuacji, gdy nie są to prezenty o małej wartości i próbki – jako zrównane z odpłatną dostawą towarów, zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy, będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Przy czym w przypadku przekazania towarów, które wymienione są w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, i które wykorzystywane będą przez Jednostkę, zostaną spełnione warunki określone w art. 41 ust. 2 w związku z ust. 10 tego artykułu, w powiązaniu z art. 146a pkt 2 ustawy. Tym samym, przekazując je Spółka uprawniona będzie do zastosowania preferencyjnej, 8% stawki podatku. Natomiast w przypadku, gdy przekazane towary nie są wymienione w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów - zgodnie z treścią art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy - zastosowanie znajdzie 23% stawka podatku od towarów i usług.

Końcowo należy wskazać, że kwestie dotyczące braku opodatkowania czynności nieodpłatnej budowy Strażnicy na rzecz jednostki PSP oraz realizacji inwestycji drogowych na rzecz właścicieli gruntów a także prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z zakupem sprzętu ochrony przeciwpożarowej, który zostanie nieodpłatnie przekazany jednostce oraz od wydatków poniesionych na budowę Strażnicy i realizację inwestycji drogowych, rozstrzygnięte zostały w interpretacji nr ... .


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj