Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-57/12/AK
z 23 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-57/12/AK
Data
2012.03.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
inwestycje
nakłady
pomoc publiczna
specjalna strefa ekonomiczna
środek trwały
wydatki inwestycyjne
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy Spółka uprawniona będzie do zaliczania wydatków inwestycyjnych w miesiącu ich poniesienia w znaczeniu kasowym, czyli w miesiącu, w którym dokona zapłaty a zatem czy uprawniona jest do zaliczenia ponoszonych wydatków do wydatków inwestycyjnych podlegających odliczeniu od podatku także wówczas, gdy na dzień poniesienia takich wydatków środki trwałe, na które zostały te wydatki poniesione nie zostały jeszcze oddane do użytkowania w związku z niezakończeniem poszczególnych projektów inwestycyjnych, znajdujących się w ewidencji księgowej, jako środki trwałe w budowie?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 20 grudnia 2011r. (data wpływu do tut. BKIP 23 grudnia 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczania do wydatków kwalifikowanych wydatków inwestycyjnych w miesiącu ich poniesienia w znaczeniu kasowym, czyli w miesiącu, w którym dokonano zapłaty także wówczas, gdy na dzień poniesienia takich wydatków środki trwałe, na które zostały te wydatki poniesione nie zostały jeszcze oddane do użytkowania w związku z niezakończeniem poszczególnych projektów inwestycyjnych, znajdujących się w ewidencji księgowej, jako środki trwałe w budowie – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 grudnia 2011r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczania do wydatków kwalifikowanych wydatków inwestycyjnych w miesiącu ich poniesienia w znaczeniu kasowym, czyli w miesiącu, w którym dokonano zapłaty także wówczas, gdy na dzień poniesienia takich wydatków środki trwałe, na które zostały te wydatki poniesione nie zostały jeszcze oddane do użytkowania w związku z niezakończeniem poszczególnych projektów inwestycyjnych, znajdujących się w ewidencji księgowej, jako środki trwałe w budowie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie zezwolenia z dnia 23 maja 2011r. Działalność Spółki obejmuje przetwórstwo ujęte pod nr 10.83 PKWIU. Spółka, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych od dochodów uzyskanych z działalności prowadzonej na terenie SSE na podstawie zezwolenia z dnia 23 maja 2011r. Pomoc publiczna przysługuje Spółce z tytułu poniesienia wydatków na realizację nowych inwestycji. Dla określenia właściwej wysokości pomocy publicznej Spółka jest obowiązana do kalkulacji przysługującej jej maksymalnej kwoty zwolnienia podatkowego (tzn. limitu pomocy publicznej), jako iloczynu maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i wydatków inwestycyjnych, kwalifikujących się do objęcia pomocą. Ponadto stosownie do § 7 pkt 5 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorstwom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych, dla prawidłowego ustalenia maksymalnej kwoty zwolnienia podatkowego wydatki inwestycyjne oraz wielkość pomocy publicznej podlega obowiązkowi dyskontowania na dzień uzyskania zezwolenia. W trakcie realizacji inwestycji Spółka ponosi wydatki o charakterze inwestycyjnym, przy czym ze względu na okres trwania inwestycji, na dzień poniesienia wydatków, środki trwałe, na które wydatki te były ponoszone, nie zostały jeszcze oddane do użytkowania w związku z niezakończeniem poszczególnych projektów inwestycyjnych i znajdują się w ewidencji księgowej, jako środki trwałe w budowie. W związku z faktem, iż w chwili obecnej Spółka realizuje kolejne inwestycje, wskazany stan faktyczny może wystąpić również w przyszłości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka uprawniona będzie do zaliczania wydatków inwestycyjnych w miesiącu ich poniesienia w znaczeniu kasowym, czyli w miesiącu, w którym dokona zapłaty a zatem czy uprawniona jest do zaliczenia ponoszonych wydatków do wydatków inwestycyjnych podlegających odliczeniu od podatku także wówczas, gdy na dzień poniesienia takich wydatków środki trwałe, na które zostały te wydatki poniesione nie zostały jeszcze oddane do użytkowania w związku z niezakończeniem poszczególnych projektów inwestycyjnych, znajdujących się w ewidencji księgowej, jako środki trwałe w budowie...

Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dn. 10 grudnia 2008r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. Nr 232 poz.1548 ze zm.), przedsiębiorca prowadzący działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej nabywa prawo do zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu kosztów nowej inwestycji począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do dnia wyczerpania dopuszczalnej pomocy publicznej. Ponadto obowiązany jest do monitorowania wielkości wykorzystanej i dostępnej pomocy publicznej w odniesieniu do poniesionych wydatków inwestycyjnych. Stosownie przy tym do § 7 ust. 1 rozporządzenia, zarówno koszty inwestycji jak i wielkość pomocy podlegają dyskontowaniu na dzień uzyskania zezwolenia. Określony w § 9 ust. 6 wzór pozwala na określenie zdyskontowanej wartości poniesionych wydatków i otrzymanej pomocy publicznej. Jedną z najistotniejszych zmiennych, które należy wziąć pod uwagę, określając zdyskontowaną wartość poniesionych wydatków jest wartość tych wydatków w dniu ich poniesienia. W § 6 rozporządzenia ustawodawca określił wydatki inwestycyjne (tzw. wydatki kwalifikowane), jako koszty inwestycji pomniejszone o podatek od towarów i usług, poniesione w trakcie obowiązywania zezwolenia w związku z realizowaną inwestycją na terenie strefy - zaliczone do wartości początkowej środków trwałych zgodnie z ustawą o podatku od osób prawnych. Termin „poniesione koszty inwestycji" nie został jednak zdefiniowany, a tym samym nie określono, w jaki sposób należy ustalić datę poniesienia wydatków kwalifikowanych.

Zajęcie stanowiska przez Ministerstwo Finansów, które w piśmie z 5 kwietnia 2006r. (PB4/KA-8213-321-25/06) uznało, że „aby przedsiębiorca mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego, którego wartość uzależniona jest od wielkości poniesionych przez tego przedsiębiorcę wydatków, kwalifikowanych jako koszty inwestycji, to „poniesienie musi oznaczać wydatek faktycznie poniesiony, a nie deklarację o zamiarze jego poniesienia w przyszłości. W związku z tym nie jest wystarczające, dla obliczenia wielkości zwolnienia podatkowego, jedynie dokonanie odpisu, niebędącego wydatkiem lub zarachowanie wydatku bez jego faktycznego poniesienia" przyczyniło się do przyjęcia jednolitej praktyki organów podatkowych.

Przykładem interpretacji prawa podatkowego potwierdzających prawidłowość kasowego ujmowania wydatków kwalifikowanych jest postanowienie Naczelnika Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej z 1 grudnia 2006r. (sygn. PD/423-97/06/76607) a także z 22 grudnia 2006r. (sygn. PDP/423-128/06/81256). Dyskontując wartość poniesionych wydatków - zdaniem Spółki - należy rozpoznawać, jako wydatki kwalifikowane w szczególności te, które zostały faktycznie poniesione w znaczeniu kasowym na zakup bądź wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych zaliczanych zgodnie z odrębnymi przepisami do składników majątku Spółki. Przez odrębne przepisy Podatnik rozumie z kolei uregulowania ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, co sugeruje § 6 ust.1 pkt 2 rozporządzenia.

Tym samym w przypadku uznania, iż zgodnie z art. 16g ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dany wydatek podlegał będzie zaliczeniu do wartości początkowej składnika majątku trwałego, celem prawidłowego określenia jego zdyskontowanej wartości, wydatek taki w momencie faktycznego poniesienia, będzie stanowił wydatek kwalifikowany, niezależnie od tego, czy w miesiącu poniesienia znajdować się już będzie w ewidencji środków trwałych Spółki przyjętych do użytkowania. Spółka wskazuje, iż stanowisko przez nią prezentowane zgodne jest z podejściem do powyższego tematu wyrażonym przez Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego, który w postanowieniu z 15 marca 2005r. (sygn. PD I 0090/1/21/05/JP), uznał, że "Spółka powinna mieć prawo uznawać wydatki za dające prawo do zwolnienia od podatku w miesiącu, w którym wydatki te zostały poniesione nawet, jeśli w miesiącu tym nie doszło jeszcze do oddania do używania środka trwałego, z którym związany jest wydatek inwestycyjny". Oznacza to, że w momencie faktycznego poniesienia wydatku może on zostać uznany za wydatek inwestycyjny oraz może być brany pod uwagę przy ustalaniu wysokości dochodu zwolnionego od podatku dochodowego pod warunkiem, że wydatek ten podlega lub będzie podlegać zaliczeniu do wartości początkowej środka trwałego.

Biorąc pod uwagę przedstawioną powyżej praktykę organów podatkowych, zdaniem Spółki, wydatkami kwalifikowanymi są, wydatki poniesione w znaczeniu kasowym w trakcie obowiązywania zezwolenia na rzecz środków trwałych znajdujących się w budowie. Według Spółki, takie podejście jest prawidłowe o ile poniesione wydatki ujęte zostaną w przyszłości w wartości początkowej środków trwałych zakupionych lub wytwarzanych we własnym zakresie. W związku z powyższym Spółka stoi na stanowisku, że wydatki faktycznie poniesione na środki trwałe znajdujące się w budowle będą mogły zostać rozpoznane, jako wydatki kwalifikowane dla potrzeb kalkulacji limitu pomocy publicznej w momencie ich faktycznego poniesienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj