Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3-2.4011.136.2019.2.DJ
z 9 maja 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 1 kwietnia 2019 r. (data wpływu 1 kwietnia 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 kwietnia 2019 r. (data wpływu 29 kwietnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W związku z tym, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 oraz w art. 14f § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 23 kwietnia 2019 r., nr 0112-KDIL3-2.4011.135.2019.1.DJ i nr 0112-KDIL3-2.4011.136.2019.1.DJ oraz 0112-KDIL3-2.4011.141.2019.1.DJ na podstawie art. 13 § 2a, art. 155 § 1 oraz art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h ww. ustawy wezwano Wnioskodawczynię do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Jednocześnie w przedmiotowym wezwaniu wskazano, że nieuzupełnienie wniosku w wyznaczonym terminie spowoduje – stosownie do art. 14g § 1 Ordynacji podatkowej – pozostawienie wniosku w całości bez rozpatrzenia. Z kolei, w sytuacji uzupełnienia tylko o niektóre elementy wskazane w wezwaniu, rozpatrzeniu będzie podlegał (będą podlegały) tylko ten wniosek (te wnioski), w stosunku do którego (do których) zostaną uzupełnione wszystkie braki formalne, w pozostałej natomiast części wniosek (drugi wniosek, trzeci wniosek) zostanie pozostawiony (zostaną pozostawione) bez rozpatrzenia. Natomiast, w przypadku jednoznacznego wskazania w odpowiedzi na wezwanie, że Wnioskodawczyni nie oczekuje interpretacji w zakresie któregoś z wymienionych w wezwaniu wniosków, postępowanie w tym zakresie zostanie umorzone.

Dodatkowo poinformowano Wnioskodawczynię, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ, a uzupełnieniem wniosku nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 23 kwietnia 2019 r., skutecznie doręczono w dniu 24 kwietnia 2019 r., natomiast w dniu 29 kwietnia 2019 r. (data nadania 29 kwietnia 2019 r.), do tut. organu wpłynęło pismo stanowiące odpowiedź na ww. wezwanie.

W następstwie otrzymanej korespondencji, Wnioskodawczyni wskazała, że prosi o rozpatrzenie tylko wniosku o sygn. 0112-KDIL3-2.4011.136.2019.1.DJ.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 7 maja 2018 r. Wnioskodawczyni zawarła umowę stypendialną z Gminą. Stypendium twórcze w dziedzinie muzyki zostało Zainteresowanej przyznane na podstawie regulaminu ustanowionego na podstawie uchwały Rady Miejskiej z dnia 24 września 2015 r. Miejskie stypendia w dziedzinie kultury dla osób zajmujących się twórczością artystyczną, upowszechnianiem kultury i opieką nad zabytkami, przyznawane są osobom fizycznym na realizację określonych przedsięwzięć w zakresie twórczości artystycznej, upowszechniania kultury i opieki nad zabytkami, opisanych szczegółowo we wniosku o przyznanie stypendium oraz umowie stypendialnej.

W zawartej przez Wnioskodawczynię umowie stypendialnej jasno określone zostało przedsięwzięcie do zrealizowania w ramach stypendium, harmonogram wykonania założonych zadań w ramach przedsięwzięcia, planowane efekty przedsięwzięcia, sposób upowszechniania efektów przedsięwzięcia, dokładny opis przedsięwzięcia, zobowiązania finansowe Gminy na wykonanie przedsięwzięcia przez stypendystę, termin realizacji przedsięwzięcia, zobowiązania stypendysty i inne. Wnioskodawczyni otrzymała pieniądze (stypendium) z budżetu Gminy na zrealizowanie przedsięwzięcia, którym był koncert kameralny na sopran i fortepian. Stypendium to przyznawane jest na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Art. 1 ust. 1 wymienionej wyżej ustawy określa czym jest działalność kulturalna: Działalność kulturalna w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury. Art. 3 ust. 1 określa kto może prowadzić działalność kulturalną: Działalność kulturalną mogą prowadzić osoby prawne, osoby fizyczne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej. W artykule 5 ust. 1 ujęte jest, że: Podmioty prowadzące działalność kulturalną na zasadach określonych w art. 3 mogą otrzymywać dotacje celowe na realizację zadań państwowych. Do zadań państwowych można zaliczyć, np. organizowanie imprez i wydarzeń artystycznych i kulturalnych (festiwali, warsztatów, koncertów, konferencji, wystaw), wydawanie różnego rodzaju publikacji, edukację kulturalną realizowaną w różnych formach, działania związane z upowszechnianiem, promocją w zakresie kultury i sztuki itd. Art. 7b wspomnianej ustawy definiuje pojęcie stypendium przyznawanego na jej warunkach: 1. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, inni ministrowie i kierownicy urzędów centralnych w odniesieniu do podległych im ośrodków i instytucji kultury, a także jednostki samorządu terytorialnego, mogą przyznawać stypendia osobom zajmującym się twórczością artystyczną, upowszechnianiem kultury oraz opieką nad zabytkami. 2. Stypendium, o którym mowa w ust. 1, polega na przyznaniu środków finansowych osobom realizującym określone przedsięwzięcia w zakresie twórczości artystycznej, opieki nad zabytkami lub upowszechniania kultury.

Na początku 2019 roku Wnioskodawczyni otrzymała z Urzędu Gminy PIT-11 za rok 2018, w którym w pozycji 75 wykazano przychód z otrzymanego stypendium na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W piśmie, stanowiącym uzupełnienie wniosku Zainteresowana doprecyzowała, że w dokumencie przyznającym Wnioskodawczyni przedmiotowe świadczenie, na jego określenie posłużono się pojęciem „stypendium”. W marcu 2018 r. Zainteresowana wzięła udział w konkursie o przyznanie miejskich stypendiów w dziedzinie kultury dla osób zajmujących się twórczością artystyczną, upowszechnianiem kultury i opieką nad zabytkami z budżetu Gminy w roku 2018. Po rozpatrzeniu złożonego przez Wnioskodawczynię wniosku, komisja przyznała Zainteresowanej środki finansowe na realizację przedsięwzięcia w formie koncertu kameralnego na sopran i fortepian. Na ten cel przyznano Wnioskodawczyni środki w wysokości 6 000,00 zł brutto, które były wypłacane w sześciu ratach od maja do października w kwocie 1 000,00 zł brutto. W umowie zawartej dnia 7 maja 2018 r. ani też w regulaminie nie było żadnej adnotacji na temat podatku od wypłacanych pieniędzy, nie było również określonych kosztów uzyskania przychodu, ponadto od wypłaconych środków nie była pobrana żadna zaliczka na poczet podatku. W lutym 2019 r. Wnioskodawczyni otrzymała z Urzędu Gminy PIT-11, w którym w pozycji 75 (przychody, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy) wpisano MIEJSKIE, a w pozycji 76 – kwotę 6 000,00 zł.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (przeformułowane w uzupełnieniu wniosku).

Czy na Wnioskodawczyni spoczywa obowiązek zapłaty podatku od otrzymanego w 2018 r. stypendium miejskiego w dziedzinie kultury dla osób zajmujących się twórczością artystyczną, upowszechnianiem kultury i opieką nad zabytkami z budżetu Gminy?

Zdaniem Wnioskodawczyni, nie ma ona obowiązku uiszczenia podatku dochodowego od otrzymanych środków finansowych, ponieważ – w ocenie Wnioskodawczyni – wspomniane środki mimo nazwy „stypendium” są realnie dotacją z budżetu gminy.

Dotacje w rozumieniu art. 126 ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. to: podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Otrzymane środki finansowe zostały przyznane na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Art. 7b wspomnianej ustawy mówi, iż m.in. jednostki samorządu terytorialnego mogą przyznawać środki finansowe osobom realizującym określone przedsięwzięcia w zakresie twórczości artystycznej, opieki nad zabytkami lub upowszechniania kultury. Otrzymane pieniądze były przyznane na realizację (finansowanie) zadania publicznego, jakim było przedsięwzięcie w formie koncertu kameralnego na sopran i fortepian. Celem przedsięwzięcia było uczczenie setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości, oddanie hołdu wybitnemu kompozytorowi i pianiście oraz działaczowi niepodległościowemu, przybliżenie mieszkańcom sylwetki i dorobku artystycznego wybitnego polskiego kompozytora, zainteresowanie mieszkańców miasta muzyką klasyczną oraz historią narodu polskiego.

Szczegółowy plan działań został ujęty we wniosku o przyznanie stypendium oraz w harmonogramie przedsięwzięcia. Ponadto wspomniane środki finansowe podlegały szczególnemu rozliczeniu – po zrealizowaniu przedsięwzięcia Wnioskodawczyni przedłożyła w Urzędzie Gminy sprawozdanie końcowe z jego wykonania, które było warunkiem zaakceptowania jego realizacji. W zawartej umowie określony został cel przedsięwzięcia (koncert kameralny) na który przyznano kwotę 6 000,00 zł, jego czas realizacji (maj – październik 2018 r.), a także termin złożenia sprawozdania. Ponadto regulamin zawierał informacje o tym, iż stypendium ma charakter indywidualny, o jego przyznanie mogą ubiegać się osoby fizyczne, które ukończyły 25 lat, jeżeli nie są uczniami ani studentami, oraz że środków finansowych nie przyznaje się na przygotowanie prac magisterskich i doktorskich ani na zabezpieczenie środków do życia.

Wszystkie wyżej wymienione aspekty wyczerpują definicję dotacji otrzymanych z budżetu jednostki samorządu terytorialnego w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, które są wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponadto Urząd Gminy w wystawionym PIT-11 wpisał nazwę przekazanych środków jako „MIEJSKIE" nie określając w żaden sposób ich rodzaju.

Zdaniem Wnioskodawczyni, wykazanie środków finansowych na realizację opisanego przedsięwzięcia przez Urząd Gminy w PIT-11 w pozycji 75 było bezzasadne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy – w brzmieniu obowiązującym w 2018 roku – przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W świetle powyższego przychód powstaje zatem w każdym przypadku, w którym podatnik uzyskuje realną korzyść.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawierają specyfikację źródeł przychodów, na podstawie których następuje przypisanie konkretnego przychodu do źródła przychodu. Przypisanie do konkretnego źródła przychodów jest istotne, ponieważ w zależności od ustalenia źródła przychodów, dla tego przychodu powstają dalsze skutki podatkowe prowadzące do obliczenia uzyskanego dochodu lub poniesionej straty w danym okresie rozliczeniowym.

Jednym ze źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są wskazane w pkt 9 tego przepisu „inne źródła”.

W myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności”, wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, że przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne. Jak wynika z tego przepisu przychód z innych źródeł stanowią również stypendia.

Stwierdzić należy, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia „stypendium”. W takiej sytuacji dla ustalenia jego znaczenia należy posłużyć się wykładnią językową. „Stypendium” oznacza okresową pomoc finansową z funduszów państwowych, społecznych lub prywatnych głównie dla studentów, uczniów, pracowników nauki. Internetowy Słownik Języka Polskiego PWN określa stypendium jako „pieniądze wypłacane okresowo uczniom, studentom, pracownikom nauki itp. na pokrycie kosztów nauki lub badań naukowych; też: nauka, studia lub badania naukowe poza miejscem zamieszkania finansowane z tych pieniędzy”. Z prawnego punktu widzenia chodzi zatem o świadczenie okresowe, głównie pieniężne, spełniane na rzecz oznaczonej osoby i mające na celu wspieranie jej działań służących zdobywaniu wiedzy bądź twórczości naukowej lub artystycznej.

Należy również wskazać na definicję zawartą w:

  • Nowym Słowniku Języka Polskiego pod red. B. Dunaj – „stypendium to środki przyznawane przez instytucję osobie uczącej się, prowadzącej działalność artystyczną lub naukową na określony czas”,
  • Słowniku Wyrazów Obcych PWN, który definiuje „stypendium jako stałą pomoc wypłacaną przez określony czas z funduszów społecznych albo państwowych, przeznaczoną dla uczącej się młodzieży lub na prace specjalne”,
  • Słowniku wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych z almanachem, który wskazuje, że „stypendium to zasiłek, subwencja, pomoc finansowa dla uczących się, dla pracowników naukowych, artystów itd. wypłacana (przez określony czas, na pokrycie kosztów utrzymania) z funduszów państwa, organizacji, instytucji itd.”,
  • Słowniku Wyrazów Obcych W. Kopalińskiego – „stypendium to zasiłek, subwencja, pomoc finansowa dla uczących się, dla pracowników nauki, artystów itd., wypłacana (przez określony czas, na pokrycie kosztów utrzymania) z funduszów państwa, organizacji, instytucji itd.”.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że w marcu 2018 r. Zainteresowana wzięła udział w konkursie o przyznanie miejskich stypendiów w dziedzinie kultury dla osób zajmujących się twórczością artystyczną, upowszechnianiem kultury i opieką nad zabytkami z budżetu Gminy w roku 2018. Po rozpatrzeniu złożonego przez Wnioskodawczynię wniosku, komisja przyznała Zainteresowanej środki finansowe na realizację przedsięwzięcia w formie koncertu kameralnego na sopran i fortepian. W dniu 7 maja 2018 r. Wnioskodawczyni zawarła umowę stypendialną z Gminą. Stypendium twórcze w dziedzinie muzyki zostało Zainteresowanej przyznane na podstawie regulaminu ustanowionego na podstawie uchwały Rady Miejskiej z dnia 24 września 2015 r. W dokumencie przyznającym Wnioskodawczyni przedmiotowe świadczenie, na jego określenie posłużono się pojęciem „stypendium”. Na początku 2019 roku Wnioskodawczyni otrzymała z Urzędu Gminy PIT-11 za rok 2018, w którym w pozycji 75 wykazano przychód z otrzymanego stypendium na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wątpliwość Zainteresowanej budzi kwestia, czy spoczywa na niej obowiązek zapłaty podatku od otrzymanego w 2018 r. stypendium miejskiego w dziedzinie kultury dla osób zajmujących się twórczością artystyczną, upowszechnianiem kultury i opieką nad zabytkami z budżetu Gminy.

Zdaniem Wnioskodawczyni, nie jest ona zobowiązana do uiszczenia podatku dochodowego od otrzymanych środków finansowych, ponieważ – w ocenie Zainteresowanej – wspomniane środki mimo nazwy „stypendium” są realnie dotacją z budżetu gminy i podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36.

Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 36 ww. ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 129, nie ma zastosowania do tej części dotacji otrzymanej na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która została przeznaczona, na podstawie odrębnych przepisów, na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej tę działalność.

Aby wypłacone świadczenie (dotacja) korzystało ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych winno być uzyskane:

  • z budżetu państwa lub
  • z budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Otrzymane z powyższych źródeł świadczenie musi ponadto stanowić dotację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2077, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymaga zatem łącznego spełnienia dwóch przesłanek, tj. przesłanki dotyczącej rodzaju otrzymanego świadczenia oraz źródła jego finansowania.

Mając na uwadze przywołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis stanu faktycznego stwierdzić należy, że co prawda Wnioskodawczyni otrzymała środki pieniężne z budżetu gminy (a zatem spełniła jeden z warunków zwolnienia wskazanych w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), jednakże z budżetu gminy otrzymała stypendium (o czym świadczy fakt, że – jak sama Wnioskodawczyni wskazała w uzupełnieniu wniosku – w dokumencie przyznającym Wnioskodawczyni przedmiotowe świadczenie, na jego określenie posłużono się pojęciem „stypendium”), a nie dotację, w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych (a tym samym nie spełniła drugiej ze wskazanych w przywołanym wyżej art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy przesłanek).

Wobec powyższego nie ma racji Wnioskodawczyni, twierdząc, że otrzymane stypendium podlega zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stypendium – jak wynika z przywołanego już wyżej przepisu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – należy zakwalifikować do przychodów z innych źródeł. Powyższe, nie oznacza jednak, że wszystkie stypendia są opodatkowane. Niektóre z nich, wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, określonym w art. 21 ust. 1 cytowanej ustawy, korzystają ze zwolnienia od podatku. Jednakże należy podkreślić, że korzystanie z każdej preferencji podatkowej, w tym zwolnienia od podatku, jest możliwe wyłącznie w sytuacji, gdy spełnione są wszelkie przesłanki określone w przepisie stanowiącym podstawę prawną danej preferencji.

Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a, 39, 39a, 39b, 39d, 40 i 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2018 roku – wolne od podatku dochodowego są:

  • część dochodów osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, przebywających czasowo za granicą i uzyskujących dochody z tytułu:
    1. stypendiów - w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium (pkt 23a lit. a),
  • stypendia i zapomogi, o których mowa w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, oraz stypendia otrzymywane w ramach programów lub przedsięwzięć, o których mowa w art. 376 ust. 1 tej ustawy; w przypadku stypendiów przyznawanych przez osobę fizyczną lub osobę prawną niebędącą państwową ani samorządową osobą prawną zwolnienie ma zastosowanie, o ile zasady ich przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki (pkt 39),
  • stypendia i inne środki finansowe, o których mowa w art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 2017 r. o Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej (Dz. U. poz. 1530) (pkt 39a),
  • stypendia przyznawane przez instytuty naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, z ich funduszy stypendialnych (pkt 39b),
  • stypendia i inne świadczenia otrzymywane w ramach programu wymiany stypendialnej Polsko-Amerykańskiej Komisji Fulbrighta (pkt 39d),
  • świadczenia pomocy materialnej dla uczniów i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty oraz inne stypendia za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania (pkt 40),
  • stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, oraz stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego, na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą Internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych – do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 3 800 zł (pkt 40b).

Pozostałe stypendia (nie wymienione w treści art. 21 ustawy z dnia 26 lipca 1991r.) podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych według obowiązującej w danym roku skali podatkowej.

Zatem, otrzymane przez Wnioskodawczynię z budżetu Gminy stypendium miejskie w dziedzinie kultury dla osób zajmujących się twórczością artystyczną, upowszechnianiem kultury i opieką nad zabytkami nie podlega zwolnieniu, ponieważ zarówno przepisy art. 21 ust. 1, jak również pozostałe przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych takiego zwolnienia nie przewidują. W konsekwencji, skoro ustawodawca nie zamieścił w katalogu zwolnień przedmiotowego stypendium, to należy stwierdzić, że stypendium to podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zgodnie ze wskazaną powyżej regułą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że otrzymane przez Wnioskodawczynię w 2018 roku stypendium stanowi przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Tym samym, Wnioskodawczyni jest zobowiązana do uiszczenia podatku dochodowego od przedmiotowego stypendium.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Końcowo nadmienić należy, że z uwagi na specyfikę postępowania interpretacyjnego organ upoważniony do wydania interpretacji indywidualnej orzeka tylko i wyłącznie w obrębie stanu przedstawionego przez Wnioskodawczynię. Wynika z tego, że w ramach analizowanego postępowania, organ interpretacyjny nie prowadzi postępowania dowodowego zmierzającego do ustalenia stanu faktycznego, lecz odnosi się wyłącznie do stanu faktycznego opisanego we wniosku. W rezultacie wskazać należy, że dołączone przez Wnioskodawczynię do wniosku dokumenty nie podlegały analizie i weryfikacji w toku niniejszego postępowania.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj