Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-1.4011.102.2019.2.MM
z 8 maja 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni – przedstawione we wniosku z dnia 27 lutego 2019 r. (data wpływu 28 lutego 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 kwietnia 2019 r. (data wpływu 24 kwietnia 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania środków pieniężnych w związku z zawartą ugodą pozasądową jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lutego 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 12 kwietnia 2019 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.102.2019.1.MM, na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa, wezwano Wnioskodawczynię do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano za pośrednictwem poczty w dniu 12 kwietnia 2019 r. (data doręczenia 17 kwietnia 2019 r.). Wnioskodawczyni uzupełniła powyższy wniosek pismem z dnia 24 kwietnia 2019 r. (data wpływu 24 kwietnia 2019 r.).

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny:

W dniu 13 sierpnia 2018 r. Wnioskodawczyni zawarła z córką brata ugodę – na podstawie której ww. zwróciła Jej kwotę 5 000 zł za wydatki, które Wnioskodawczyni poniosła w okresie od lipca 2017 r. do lutego 2018 r. Powyższy okres był to czas, w którym brat Wnioskodawczyni S. znajdował się w ciężkim stanie w szpitalu w … na kardiologii i tam zakończył życie. Wnioskodawczyni wraz z mężem i drugim bratem ST. byli jedyną rodziną, która się nim opiekowała, codziennie jeździli do szpitala w …, aby być razem z nim w tych ostatnich chwilach. Brat Wnioskodawczyni S. zmarł w dniu 19 lipca 2017 r. zostawiając dom, a w nim trzy psy, które bardzo kochał. Ponieważ nie była rozstrzygnięta sprawa właściciela domu, skontaktowano się z córką brata (biologiczną) i ustalono, że do czasu ustanowienia spadku, Wnioskodawczyni będzie w dalszym ciągu opiekować się domem i pieskami, a koszty poniesione po śmierci brata, córka brata obiecała zwrócić.

Córka brata S. nigdy nie interesowała się ojcem, nie starała się nigdy go poznać, pomimo że brat wywiązywał się ze swoich obowiązków prawnych – regularnie płacąc alimenty, a także próbował nawiązać z nią kontakt, na który nie reagowała - wręcz unikała. Nigdy nie pomogła ojcu, a szczególnie w Jego ciężkiej chorobie serca, na którą wiele lat chorował i umarł. Miał najniższą emeryturę, bo tylko 745 zł. Cały ciężar pomocy spadł na Wnioskodawczynię wraz z mężem i drugiego brata ST. Brat S. od 2011 r. był sam z pieskami i tylko Wnioskodawczyni wraz z mężem i drugim bratem ST utrzymywali z nim kontakt i pomagali mu finansowo i osobiście.

Koszty poniesione po śmierci brata są następujące:

  • opłata za gaz – 463 zł,
  • opłata za energię – 503 zł,
  • opłata za wodę – 377 zł,
  • wywóz śmieci – 254 zł,
  • czyszczenie pieca i komina – 80 zł,
  • zakup opału (węgiel i drewno) – 930 zł,
  • spłata kredytu brata – 450 zł,
  • utrzymanie psów – 1 500 zł,
  • koszty utrzymania samochodu, codzienne dojazdy – 900 zł.

Powyższe koszty nie obejmują czasu poświęconego na utrzymanie domu oraz psów, jak i prac związanych z tym utrzymaniem. Wnioskodawczyni uważa, że pieniądze wyszczególnione w tej ugodzie nie są formą żadnego zysku, lecz tylko zwrotem poniesionych kosztów.

W piśmie z dnia 24 kwietnia 2019 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawczyni wskazała, że ugoda podpisana w dniu 13 sierpnia 2018 r. była ugodą pozasądową. Podstawą prawną zawarcia ww. ugody pozasądowej jest art. 917 Kodeksu cywilnego. Środki pieniężne z tytułu ww. ugody Wnioskodawczyni otrzymała w dniu 13 sierpnia 2018 r. Kwota 5 000 zł jest tylko zwrotem poniesionych przez Nią wydatków, związanych z utrzymaniem domu brata i opieką nad znajdującymi się w nim trzema psami.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

Czy otrzymana przez Wnioskodawczynię kwota 5 000 zł ma zostać powtórnie opodatkowana?

Zdaniem Wnioskodawczyni, przedstawionym w uzupełnieniu wniosku, powyższa kwota została już opodatkowana przy wypłaceniu Jej emerytury. Otrzymane przez Wnioskodawczynię pieniądze w kwocie 5 000 zł stanowiły jedynie zwrot wydatkowanych przez Nią wcześniej własnych pieniędzy na utrzymanie domu brata i opiekę nad trzema psami – bezpośrednio przed, jak i po śmierci brata do momentu ustanowienia sądowego spadkobiercy. W związku z powyższym, Wnioskodawczyni uważa, że przedstawiony przez Nią stan faktyczny nie powinien podlegać przepisom prawno-podatkowym, ponieważ zwrócona Jej kwota nie jest dochodem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów (art. 9 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Z treści art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Wobec powyższego, za przychody należy uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną. Każde bowiem przysporzenie majątkowe, które uzyskują osoby fizyczne podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wyjątki od opodatkowania ww. przysporzeń zostały wyraźnie wymienione w ustawie i jest to katalog zamknięty.

Katalog źródeł przychodu ustawodawca zawarł w art. 10 ust. 1 pkt 1-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni po śmierci brata ponosiła koszty utrzymania pozostawionego przez niego domu. W dniu 13 sierpnia 2018 r. Wnioskodawczyni zawarła z córką brata ugodę pozasądową – na podstawie której ww. zwróciła Jej kwotę 5 000 zł, za wydatki, które Wnioskodawczyni poniosła w okresie od lipca 2017 r. do lutego 2018 r. Podstawą prawną zawarcia ww. ugody pozasądowej jest art. 917 Kodeksu cywilnego.

Koszty poniesione po śmierci brata są następujące:

  • opłata za gaz – 463 zł,
  • opłata za energię – 503 zł,
  • opłata za wodę – 377 zł,
  • wywóz śmieci – 254 zł,
  • czyszczenie pieca i komina – 80 zł,
  • zakup opału (węgiel i drewno) – 930 zł,
  • spłata kredytu brata – 450 zł,
  • utrzymanie psów – 1 500 zł,
  • koszty utrzymania samochodu, codzienne dojazdy – 900 zł.

Zgodnie z art. 917 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2018 r., poz. 1025, z późn. zm.), przez ugodę strony czynią sobie wzajemne ustępstwa w zakresie istniejącego między nimi stosunku prawnego w tym celu, aby uchylić niepewność co do roszczeń wynikających z tego stosunku lub zapewnić ich wykonanie albo by uchylić spór istniejący lub mogący powstać.

Celem ugody jest - co wynika jednoznacznie z brzmienia art. 917 - uchylenie niepewności co do roszczeń wynikających z istniejącego między stronami stosunku prawnego (powstałego z reguły w wyniku zawartej wcześniej umowy), zapewnienie wykonania zobowiązania albo uchylenie sporu już istniejącego lub mogącego powstać w przyszłości. Uogólniając, można powiedzieć, że celem ugody jest przekształcenie (przy wzajemnych ustępstwach) niepewnego lub spornego stosunku prawnego łączącego strony w stosunek pewny i bezsporny.

Zauważyć zatem należy, że uzyskany przez Wnioskodawczynię na podstawie ugody pozasądowej zwrot środków, które poniosła w okresie od lipca 2017 r. do lutego 2018 r. na utrzymanie domu brata i opiekę nad znajdującymi się w nim trzema psami nie stanowi dla Niej przychodu z żadnego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwrócona Wnioskodawczyni kwota to nie kwota otrzymana z tytułów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ww. ustawy.

Ponadto ww. zwrot nie stanowi również przychodu z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl bowiem art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Jak dowodzi użycie sformułowania „w szczególności”, definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty, zatem do tej kategorii należy zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

Z treści powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega dochód uzyskiwany w wyniku określonych czynności faktycznych i prawnych, w następstwie których mamy do czynienia z przyrostem mienia. Tak więc podstawą uzyskania przychodów z innych źródeł mogą być tylko takie czynności, w wyniku których następuje po stronie osoby fizycznej przysporzenie majątkowe.

W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym zwrot środków pieniężnych przez córkę brata na rzecz Wnioskodawczyni na podstawie ugody nie doprowadził do powstania po stronie Wnioskodawczyni przysporzenia majątkowego i tym samym nie może być uznany za przychód, podatkowy w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwrot środków przez córkę brata nie doprowadził do powiększenia majątku Wnioskodawczyni, a jedynie do odzyskania przez Nią własnych środków pieniężnych. Na skutek ugody Wnioskodawczyni odzyskała bowiem własne środki finansowe. Tym samym otrzymanie przez Wnioskodawczynię środków pieniężnych nie stanowi dla Niej przychodu z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że Wnioskodawczyni nie jest zobowiązana do odprowadzenia podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z otrzymaniem ww. środków pieniężnych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n ww. ustawy, nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj