Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-2.4012.501.2020.1.AM
z 9 września 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 lipca 2020 r. (data wpływu 16 lipca 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lipca 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu ….2020 r. uchwałą Zarządu Województwa … wybrany został do dofinansowania projekt złożony przez … w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020, Działanie 2.1.

Tytuł projektu pn. „…”.

Numer naboru: ….

Numer wniosku: ….

Wydatki kwalifikowalne: ….

Wnioskowane dofinansowanie: ….

Przedmiotem projektu jest wdrożenie elektronicznej dokumentacji medycznej oraz elektronicznych usług publicznych w …. W wyniku realizacji projektu wzrośnie dostęp do elektronicznych usług publicznych na terenie województwa …, a także podniesie się jakość i dostępność do usług medycznych świadczonych przez placówkę, co stanowi główny cel projektu.

Bezpośrednim Beneficjentem projektu będzie …. Beneficjentami pośrednimi (grupy docelowe) będą: pacjenci, personel medyczny, personel pomocniczy systemu ochrony zdrowia.

W wyniku realizacji projektu zakupione zostaną środki trwałe oraz systemy informatyczne.

Wdrożone systemy umożliwią uruchomienie 6 elektronicznych usług publicznych udostępnianych on-line, w tym 4 o 5 stopniu dojrzałości. Usługi charakteryzować się będą wysokim stopniem powszechności i dostępności, a dodatkowym efektem projektu będzie stworzenie wraz z 10 innymi szpitalami tzw. regionalnej platformy rozproszonej.

… w ramach przedmiotowego projektu zakupi:

  1. Zakup sprzętu komputerowego z peryferiami (1 kpl.):
    1. Zestawy komputerowe – 150 kpl.
      1. jednostka główna – 150 szt.
      2. licencja systemu operacyjnego – 150 szt.
      3. klawiatura – 150 szt.
      4. mysz – 150 szt.
      5. monitor – 150 szt.
    2. Zestawy komputerowe – 4 kpl.
      1. jednostka główna – 4 szt.
      2. licencja systemu operacyjnego – 4 szt.
      3. licencja pakietu oprogramowania biurowego -4 szt.
      4. klawiatura – 4 szt.
      5. mysz – 4 szt.
      6. monitor – 4 szt.
    3. Laptopy z licencją systemu operacyjnego – 25 szt.
    4. Tablety – 40 szt.
    5. Urządzenia wielofunkcyjne – 60 szt.
    6. Czytniki dowodów osobistych – 30 szt.
  1. Zakup oprogramowania do zarządzania urządzeniami mobilnymi wraz z uruchomieniem oprogramowania antywirusowego i monitorującego stacje robocze (1 kpl):
    1. Zakup licencji do zarządzania tabletami i laptopami – 1 sztuka (licencja) dla 100 urządzeń mobilnych.
    2. OPROGRAMOWANIE ANTYWIRUSOWE i MONITORUJĄCE – 100 kpl.
      1. Zakup licencji oprogramowania antywirusowego dla zakupionych urządzeń mobilnych i stacji roboczych -100 szt. (licencji).
      2. Zakup licencji oprogramowania do zarządzania stacjami roboczymi dla zakupionych zestawów komputerowych – 100 szt. (licencji).
  1. Zakup urządzeń sieciowych dostępowych wraz z instalacją (1 kpl.):
    1. Przełączniki dystrybucyjne – 4 szt.
    2. Bezprzewodowe punkty dostępu z montażem – 90 szt
  1. Zakup systemu HIS wraz z integracjami (1 kpl.):
    1. HIS – 1 kpl.
    2. BOSK-1 kpl.
    3. Integracja z systemem MOSAIQ – 1 kpl.
    4. Integracja z systemem RIS/PACS – 1 kpl.
  1. Dostawa i montaż serwerów, macierzy, przełączników SAN (1 kpl.):
    1. Serwery wirtualizacji wraz z licencjami oprogramowania systemu operacyjnego /wirtualizacji – 8 kpl.
      1. Serwery wirtualizacji (dla OSK/MGMT/HIS/PACS) – 8 szt.
      2. Oprogramowanie serwerowe/wirtualizacja (OSK/MGMT/PACS/HIS) – 16 szt.
    2. Macierz główna z dyskami – 1 szt.
    3. Przełączniki SAN dla serwerowni głównej – 2 szt.
    4. Macierz zapasowa z dyskami – 1 szt.
    5. Przełączniki SAN dla serwerowni zapasowej – 2 szt.
  1. Dostawa i montaż zasilaczy awaryjnych, przełączników i UTM (1 kpl.):
    1. Zasilacze awaryjne do punktów dystrybucyjnych sieci – 20 szt.
    2. Przełączniki warstwy core – 8 szt.
    3. Wyposażenie przełączników warstwy core – 1 kpl.
      1. przewody DirectAttach Cable 3 i 5 metrów.
      2. patchcordy światłowodowe 3 i 5 metrów.
      3. moduły optyczne SFP+ 10Gbps.
      4. moduły optyczne QSFP 40Gbps.
    4. Urządzenia UTM pracujące w trybie HA – 2 kpl.
      1. urządzenie UTM – 2 szt.
      2. kolektor logów – 1 szt.
  1. Dostosowanie serwerowni o punktów dystrybucyjnych do wymogów bezpieczeństwa (1 kpl.):
    1. Montaż monitoringu wizyjnego i środowiskowego w dwóch serwerowniach, centralnej rozdzielni zasilania (pełniącej również rolę punktu dystrybucyjnego sieci) oraz głównym punkcie dystrybucyjnym – 4 kpl.
      1. Kamera CCTV IP.
      2. Odbiornik danych, radiowy czujnik temperatury i wilgotności, czujnik (pętla) zalania.
    2. Montaż drzwi antywłamaniowych i przeciwpożarowych w serwerowni głównej i zapasowej – 2 kpl.
      1. ościeżnice drzwiowe stalowe wewnątrzlokalowe,
      2. skrzydła drzwiowe stalowe wewnętrzne jednodzielne pełne, o powierzchni ponad 1,6 m2 fabrycznie wykończone.
    3. Montaż systemu gaszenia w serwerowni głównej i zapasowej – 2 kpl.
    4. Zasilacze awaryjne UPS do punktów dystrybucyjnych – 20 szt.
  1. Jednolita sieć wymiany informacji – 1 kpl.:
    1. Urządzenia UTM/NGFW – 2 szt.
    2. Urządzenia typu router – 2 szt.
    3. Urządzenia typu Web Application Firewall – 2 szt.
  1. Dostawa licencji oprogramowania serwerowego (1 kpl.):
    1. Licencje dostępowe dla serwerów Windows Server 2019 lub równoważnych (Oprogramowanie dostępowe) – 600 szt. (licencji).
    2. Licencje Windows Server 2019 lub równoważne (Oprogramowanie serwerowe) – 8 szt. (licencji).
    3. Oprogramowanie do kopii zapasowych i monitorowania środowiska wirtualnego (Oprogramowanie backup) – 12 szt. (licencji).
  1. Zakup opasek monitorujących pacjenta – 20 szt.
  2. Oprogramowanie Serwera Komunikacyjnego (OSK) – 1 kpl.


Ponadto w ramach projektu zakupiona zostanie usługa asysty technicznej oraz przeprowadzone zostaną działania związane z promocją projektu.

… we wniosku o dofinansowanie zadeklarowało, iż podatek VAT będzie wydatkiem kwalifikowalnym.

Brak prawnej i faktycznej możliwości odliczenia w całości podatku VAT od poszczególnych elementów projektu związana jest z faktem, że zakupiony w ramach projektu towary i usługi (sprzęt informatyczny oraz oprogramowanie) związane będą z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności zwolnionych z podatku VAT. Na podstawie art. 43 ust. 1 punkt 18-19 ustawy o VAT zwolnione z VAT są usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle usługami związane.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy … ma możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wdrożenie kompleksowego systemu e-usług oraz elektronicznej dokumentacji medycznej w …, jeżeli realizuje wyłącznie sprzedaż zwolnioną z podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, ... nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od poszczególnych elementów projektu, ponieważ zakupione w ramach projektu towary i usługi (sprzęt informatyczny oraz oprogramowanie) związane będą z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności zwolnionych z podatku VAT.

Na podstawie art. 43 ust. 1, punkt 18-19 ustawy o VAT, zwolnione z podatku są usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle usługami związane.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.) zwanej dalej „ustawą”, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie

z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – wydatki poniesione w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. zadania. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – wydatki poniesione w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Wydając niniejszą interpretację tut. Organ oparł się na treści wniosku, w którym jednoznacznie wskazano, że wydatki poniesione w ramach realizacji projektu będą służyć czynnościom zwolnionym od podatku VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element opisu sprawy i nie było przedmiotem oceny. W konsekwencji w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku w opisie sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przez sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj