Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-42/11-4/IB
z 20 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-42/11-4/IB
Data
2011.04.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Okresy przejściowe

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
podatek naliczony
prawo do odliczenia
stawki podatku
świadczenie usług
usługi hotelarskie
usługi kompleksowe


Istota interpretacji
Świadczenie usług hotelowych, gastronomicznych oraz wynajmu sali należy traktować jako usługi pomocnicze do usługi głównej tj.: organizacji konferencji, i opodatkować stawką właściwą dla tej usługi głównej czyli w przedmiotowym przypadku, stawką w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a ust. 1 ustawy. Zakup usług hotelowych bezpośrednio od hoteli, ponieważ usługi te mieszczą się w zakresie usług wskazanych przez ustawodawcę w art. 88 ust. 1 pkt 4, do których nie stosuje się obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego.



Wniosek ORD-IN 363 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 07.01.2011 r. (data wpływu 13.01.2011 r.) uzupełnionym w dniu 14.02.2011 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 31.01.2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • stawki dla sprzedaży usług hotelowych stanowiących element całościowej usługi organizacji konferencji - jest nieprawidłowe,
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup usług hotelowych bezpośrednio od hoteli – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13.01.2011 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 14.02.2011 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 31.01.2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki dla sprzedaży usług hotelowych oraz prawa do odliczenia z faktur dokumentujących zakup usług hotelowych bezpośrednio od hoteli.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Podstawowym rodzajem działalności Spółki jest działalność związana z organizacją targów, wystaw i konferencji (PKD 82.30.Z) oraz działalność pośredników turystycznych (PKD 79.11.B) i organizatorów turystyki (PKD 79.12.Z). Spółka pozyskuje klientów głównie poprzez udział w postępowaniach o udzielenie zamówień publicznych prowadzonych w trybie przetargów nieograniczonych dla podmiotów będących i nie będących podatnikami VAT.

W związku z zapotrzebowaniem klientów na świadczenie kompleksowych usług, zarząd Spółki podjął decyzję o konieczności rozszerzenia zakresu oferowanych usług o świadczenie usług hotelowych sklasyfikowanych w PKWiU 55.11.10-00.00 jako usługi w zakresie zakwaterowania świadczone przez hotele, motele i pensjonaty z restauracjami, a także 55.12.10-00.00 - usługi w zakresie zakwaterowania świadczone przez hotele, motele i pensjonaty bez restauracji.

Spółka planuje nabywać usługi hotelowe bezpośrednio od hoteli. Następnie będzie dokonywać sprzedaży usług na rzecz swoich klientów. Bezpośrednim wykonawcą usługi będą hotele. Wynagrodzenie za świadczone usługi hotelowe kalkulowane będzie w oparciu o cenę nabycia usługi od hoteli oraz dodaną do ceny marżę zysku. Spółka będzie dokumentowała sprzedaż usługi hotelowej fakturą VAT.

W uzupełnieniu z dnia 14.02.2011 r. Wnioskodawca dodał, iż świadczy usługi hotelowe jako element całościowej usługi organizacji konferencji oraz szkoleń. Usługi te jednak są opodatkowane 23% VAT jako całościowa usługa „organizacja konferencji”. Wnioskodawca chciałby, aby na FV usługi hotelowe były opodatkowane 8% VAT, a pozostałe usługi, tj. wynajem sali konferencyjnej, usługi gastronomiczne, ujęte jako pakiet konferencyjny i opodatkowane 23% VAT.

Usługi będą świadczone na terytorium Polski na rzecz kontrahenta mającego siedzibę w Polsce.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Jaką stawkę podatku VAT powinna zastosować Spółka do sprzedaży usług hotelowych...
  2. Czy Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup usług hotelowych bezpośrednio od hoteli...

Zdaniem Wnioskodawcy, ostatecznie sformułowanym w zakresie pytania pierwszego w piśmie z dnia 14.02.2011 r., świadczy On obecnie usługi zapewnienia świadczeń hotelarskich, gastronomicznych oraz organizacji konferencji w oparciu o stawki 23% VAT zgodnie z ustawą o VAT, dla organizatorów turystyki. Wnioskodawca uważa jednak, że ma prawo do sprzedaży usług hotelarskich, które nie zmieniają znaczenia i są tożsame z usługą świadczoną przez hotel ze stawką 8% VAT. Wnioskodawca uważa, że podstawą do zastosowania stawki 8% VAT przy usługach hotelarskich jest uprzednie rozbicie pozycji na FV na:

  • usługa organizacji konferencji (gastronomia, wynajem sali konferencyjnej, druk materiałów konferencyjnych) przy uwzględnieniu 23% VAT;
  • usługa hotelarska przy uwzględnieniu 8% VAT.

Zakup usług hotelarskich następuje bezpośrednio od hotelu, który na fakturach sprzedażowych stosuje odpowiednio 8% stawkę VAT.

Wnioskodawca obecnie nie stosuje tego typu zapisów i rozliczeń, jednak uważa, ze miałby do tego prawo.

W zakresie pytania drugiego, Wnioskodawca uważa, iż nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup usług hotelowych bezpośrednio od hoteli, gdyż zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty podatku naliczonego nie stosuje się w odniesieniu do zakupionych usług noclegowych i gastronomicznych.

Usługi zakupywane przez Spółkę, których świadczeniodawcą są hotele stanowią usługi noclegowe. Ustawa o podatku VAT od powyższego ograniczenia w odniesieniu do usług noclegowych nie przewiduje żadnych wyjątków.

Zdaniem Spółki, w przypadku zakupu usług hotelowych, które będą wykorzystywane do wykonywania opodatkowanej sprzedaży na rzecz klientów Spółki, będących czynnymi podatnikami VAT, Spółka nie będzie miała prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakup usług od hoteli.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe w zakresie pytania pierwszego i prawidłowe w zakresie pytania drugiego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług – w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do treści art. 5a powołanej ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach statystycznych.

Stawka podatku – na podstawie art. 41 ust. 1 powołanej ustawy wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2 - 12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku. Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do art. 19 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. z 2010r. Nr 238, poz. 1578), w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) wprowadza się zmiany. Punkt 5 ww. artykułu stanowi, iż po art. 146 dodaje się art. 146a-146e.

Zgodnie z art. 146a, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31.grudnia 2013r.:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8 %;
  3. stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7 %;
  4. stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4 %.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

I tak stosownie do art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem:

  1. (uchylony),
  2. nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Zasadniczo każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być uznawane za odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Jeżeli zatem dwa lub więcej niż dwa świadczenia (lub czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie do celów stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do świadczenia zasadniczego, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem w skutecznym wykorzystaniu świadczenia zasadniczego. Ważne jest, czy świadczenia są ze sobą ściśle powiązane w taki sposób, że samodzielnie nie przynoszą wymaganej praktycznej korzyści z punktu widzenia przeciętnego konsumenta. Nie ma znaczenia subiektywny punkt widzenia dostawcy lub odbiorcy świadczenia. Istnienie jednego świadczenia złożonego nie jest wykluczone z tego powodu, że do poszczególnych elementów wykazane są odrębnie ceny. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca wskazał, iż świadczy w Polsce (dla kontrahenta mającego siedzibę na terytorium kraju) usługi hotelowe, stanowiące element całościowej usługi organizacji konferencji oraz szkoleń. W związku z zapotrzebowaniem klientów na świadczenie kompleksowych usług, zarząd Spółki podjął decyzję o konieczności rozszerzenia zakresu oferowanych usług o świadczenie usług hotelowych sklasyfikowanych w PKWiU 55.11.10-00.00 jako usługi w zakresie zakwaterowania świadczone przez hotele, motele i pensjonaty z restauracjami, a także 55.12.10-00.00 - usługi w zakresie zakwaterowania świadczone przez hotele, motele i pensjonaty bez restauracji. Spółka planuje nabywać usługi hotelowe bezpośrednio od hoteli, które następnie będzie odsprzedawać na rzecz swoich klientów, przy czym bezpośrednim wykonawcą tych usług będą hotele. Obecnie Wnioskodawca opodatkowuje usługi hotelowe oraz pozostałe usługi 23% stawką VAT jako całościowa usługa „organizacja Konferencji”. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zastosowani 8% VAT tylko do usług hotelowych i uznania pozostałych usług tj. wynajmu sali konferencyjnej i usług gastronomicznych jako pakiet konferencyjny i opodatkowania ich 23% VAT.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa, oraz przedstawione zdarzenie przyszłe należy wskazać, iż w przedmiotowej sprawie można mówić o jednym świadczeniu głównym – organizacji konferencji, na które składają się inne świadczenia pomocnicze, w tym usługi hotelowe, wynajmu sali konferencyjnej, czy usługi gastronomiczne. Jak sam bowiem wskazał Wnioskodawca, usługi hotelowe mają stanowić jedynie rozszerzający element całościowej usługi „organizacji konferencji”. Ponadto z opisu sprawy nie wynika, aby poszczególne elementy wymienione powyżej, stanowiące usługi o charakterze pomocniczym do usługi głównej, były przedmiotem odrębnego świadczenia.

W związku z tym, świadczenie usług hotelowych, gastronomicznych oraz wynajmu sali należy traktować jako usługi pomocnicze do usługi głównej tj.: organizacji konferencji, i opodatkować stawką właściwą dla tej usługi głównej czyli w przedmiotowym przypadku, stawką w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a ust. 1 ustawy.

W odniesieniu natomiast do pytania drugiego należy wskazać, iż w przedmiotowej sprawie Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup usług hotelowych bezpośrednio od hoteli, ponieważ usługi te mieszczą się w zakresie usług wskazanych przez ustawodawcę w art. 88 ust. 1 pkt 4, do których nie stosuje się obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie należy uznać za nieprawidłowe w zakresie pytania pierwszego i prawidłowe w zakresie pytania drugiego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj