Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1232/12/MS
z 27 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z dnia 3 lipca 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2012 r. (data wpływu do tut. BKIP 26 września 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych na skutek podziału przez wydzielenie, po stronie Spółki, jako spółki dzielonej, nie powstanie przychód do opodatkowania - jest prawidłowe. (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

UZASADNIENIE

W dniu 26 września 2012 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych na skutek podziału przez wydzielenie, po stronie Spółki, jako spółki dzielonej, nie powstanie przychód do opodatkowania.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka prowadzi działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: „SSE”). Udziałowcami Wnioskodawcy są Udziałowiec I oraz Udziałowiec II. Udziałowiec I posiada 6.237 udziałów Wnioskodawcy o łącznej wartości nominalnej 3.118.300 zł, a Udziałowiec II posiada 6.800 udziałów u Wnioskodawcy, o łącznej wartości nominalnej 3.400.000 zł. Kapitał zakładowy Wnioskodawcy wynosi zatem obecnie 6.518.500 zł.

11 stycznia 2011 r. Wnioskodawca przejął spółkę A, w drodze połączenia w trybie art. 492 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r., nr 94, poz. 1037; dalej „KSH”). Przed połączeniem, A prowadził działalność gospodarczą w zakresie produkcji felg aluminiowych do pierwszego montażu na rzecz producentów samochodów (OEM). Z kolei Wnioskodawca przed połączeniem z A prowadził działalność w zakresie produkcji felg aluminiowych wtórnego wyposażenia dla klientów indywidualnych (AM).

Przed połączeniem, A prowadziła działalność na terenie SSE na podstawie Zezwolenia nr 1 z dnia 16 kwietnia 1998 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE (dalej „Zezwolenie I”) oraz na podstawie Zezwolenia z dnia 1 sierpnia 2000 r. na prowadzenie działalności na terenie SSE (dalej „Zezwolenie II”).

Przed przejęciem A, Wnioskodawca prowadził działalność na terenie SSE na podstawie Zezwolenia z dnia 3 października 2000 roku na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE (dalej „Zezwolenie III”) oraz na podstawie Zezwolenia z dnia 12 grudnia 2007 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE (dalej „Zezwolenie IV”).

Połączenie z 11 stycznia 2011 r. miało na celu wykorzystanie efektu synergii i usprawnienie prowadzenia działalności gospodarczej. Przed połączeniem, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach potwierdził w indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z 22 września 2010 r. (sygn. IBPBI/2/423-819/10/SD), że Wnioskodawca, w rezultacie połączenia, będzie mógł korzystać ze zwolnienia podatkowego opisanego w art. 17 ust. 1 pkt 43 (winno być art. 17 ust. 1 pkt 34) ustawy o CIT w oparciu o posiadane przez siebie zezwolenia (tj. Zezwolenie III i Zezwolenie IV) oraz o przejęte w ramach połączenia dwa zezwolenia wydane dla A (tj. Zezwolenie I i Zezwolenie II).

W momencie połączenia, zarówno Wnioskodawca, jak i A, byli dużymi przedsiębiorcami w rozumieniu odpowiednich przepisów unijnych oraz prowadzili działalność gospodarczą wyłącznie na terenie SSE.

Po połączeniu z A, Wnioskodawca uzyskał kolejne Zezwolenie z dnia 13 stycznia 2011 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE (dalej „Zezwolenie V”) - w ramach Zezwolenia V realizowana jest inwestycja w postaci Lakierni, która będzie wykorzystywana do działalności w zakresie OEM. W związku z tym, aktualnie Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na podstawie pięciu ważnych zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej w SSE (tj. na podstawie Zezwolenia I, Zezwolenia II, Zezwolenia III, Zezwolenia IV i Zezwolenia V).

Aktualnie, działalność Wnioskodawcy jest podzielona na dwa obszary biznesowe odpowiadające działalności A i Wnioskodawcy przed połączeniem obu spółek, tj. obszar AM, obejmujący produkcję felg aluminiowych wtórnego wyposażenia dla klientów indywidualnych (dawniej w A) oraz obszar OEM obejmujący produkcję felg aluminiowych do pierwszego montażu na rzecz producentów samochodów (przed połączeniem z A jedyna działalność Wnioskodawcy).

Rzeczone obszary biznesowe są w istocie niezależne od siebie jeżeli chodzi o klientów, materiały, produkty i personel. Produkcja na rzecz AM i OEM odbywa się w dwóch odrębnych zakładach. Obszary biznesowe mają oddzielną strukturę organizacyjną, jak również są wyodrębnione finansowo, w tym posiadają odrębny budżet na poziomie rachunkowości zarządczej, prowadzą odrębną rachunkowość zarządczą oraz posiadają odrębne zasady sprawozdawczości. Każdy z obszarów działalności stanowi aktualnie zorganizowaną część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.

Jak wspomniano, przed przejęciem A przez Wnioskodawcę, majątek Wnioskodawcy stanowił zespół składników materialnych i niematerialnych wykorzystywanych do prowadzenia działalności w zakresie obszaru AM a majątek A stanowił zespół składników materialnych i niematerialnych wykorzystywanych do prowadzenia działalności w zakresie obszaru OEM.

Wynikające z treści zezwoleń oraz odpowiednich przepisów wymogi dotyczące utrzymania zatrudnienia, utrzymania własności składników majątku oraz utrzymania inwestycji w regionie, od których uzależniona jest możliwość korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego, zostały już spełnione w odniesieniu do Zezwolenia I, Zezwolenia II i Zezwolenia III. W przypadku Zezwolenia IV, warunkiem korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego jest utrzymanie tzw. trwałości inwestycji do 30 czerwca 2014 r. W przypadku Zezwolenia V, warunkiem korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego jest utrzymanie trwałości inwestycji do 30 września 2022 r.

Przed połączeniem, zarówno A, jak i Wnioskodawca, korzystali ze zwolnienia podatkowego w ramach limitów pomocy publicznej przysługujących im na podstawie posiadanych przez poszczególne spółki zezwoleń. Po połączeniu, Wnioskodawca wykorzystywał zwolnienie podatkowe w ramach jednego limitu pomocy publicznej, będącego sumą limitów pomocy publicznej wynikających ze wszystkich posiadanych przez Wnioskodawcę zezwoleń (tj. Zezwoleń I, II, III, IV; inwestycja objęta Zezwoleniem V jest na ukończeniu). Niemniej jednak, Wnioskodawca jest w stanie przyporządkować - na podstawie prowadzonych ewidencji - określone części dochodu zwolnionego od opodatkowania w latach ubiegłych, do poszczególnych zezwoleń (tj. Zezwoleń I, II, III, IV).

Aktualnie, w związku ze zmianą strategicznych planów grupy kapitałowej, do której należy Wnioskodawca (m.in. planowane pozyskanie inwestora zewnętrznego dla działalności OEM prowadzonej przed połączeniem przez A), planowany jest podział Wnioskodawcy. Podział będzie przeprowadzony w trybie art. 529 § 1 pkt 4 KSH, tj. w trybie podziału przez wydzielenie. Na spółkę nowo zawiązaną („Spółka Nowo Zawiązana”) przeniesiony zostanie obszar biznesowy AM, należący przed połączeniem do Wnioskodawcy. Zgodnie z planem podziału, składniki majątkowe, z którymi związane były wydatki inwestycyjne poczynione na podstawie Zezwolenia III i Zezwolenia IV, jak i same Zezwolenie III i Zezwolenie IV zostaną w ramach podziału przeniesione na Spółkę Nowo Zawiązaną. Z kolei pozostałe Zezwolenia (I, II i V) oraz składniki majątkowe, z którymi związane były wydatki inwestycyjne poczynione na podstawie Zezwolenia I, Zezwolenia II i Zezwolenia V pozostaną w majątku Wnioskodawcy.

Zarówno zespół składników majątkowych pozostających u Wnioskodawcy, jak i zespół składników majątkowych przenoszonych na Spółkę Nowo Zawiązaną, będą stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa (dalej: „ZCP”) w rozumieniu przepisów ustawy o CIT oraz ustawy o VAT. W związku z podziałem Wnioskodawcy i przypisaniem w planie podziału do Spółki Nowo Zawiązanej Zezwolenia III i IV, na Spółkę Nowo Zawiązaną zostanie przeniesiony również odpowiedni limit pomocy publicznej do wykorzystania w formie zwolnienia podatkowego.

Kapitał zakładowy Spółki Nowo Zawiązanej będzie wynosił 3.400.000 zł (trzy miliony czterysta tysięcy złotych). Kwota ta będzie mieć pokrycie w wartości zorganizowanej części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy przenoszonej w ramach podziału do Spółki Nowo Zawiązanej - wartość bilansowa tej zorganizowanej części przedsiębiorstwa ustalono w planie podziału na kwotę 344.443.797 zł (trzysta czterdzieści cztery miliony czterysta czterdzieści trzy tysiące siedemset dziewięćdziesiąt siedem złotych). Kapitał zakładowy Spółki Nowo Zawiązanej będzie się dzielić na 6.800 równych i niepodzielnych udziałów o wartości nominalnej 500 PLN (pięćset złotych) każdy.

Po podziale nastąpi rozdzielenie udziałowców, w wyniku czego Udziałowiec I będzie jedynym udziałowcem Wnioskodawcy, a Udziałowiec II jedynym udziałowcem Spółki Nowo Zawiązanej. Udziały w Spółce Nowo Zawiązanej zostaną zatem przyznane tylko Udziałowcowi II - nastąpi to w dniu dokonania podziału Wnioskodawcy (wydzielenia części jej majątku), którym będzie dzień wpisania Spółki Nowo Zawiązanej do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, zgodnie z postanowieniami art. 530 § 2 i art. 531 § 5 KSH.

Podział zostanie przeprowadzony wraz z obniżeniem kapitału zakładowego Wnioskodawcy o kwotę 3.400.000 zł. Obniżenie spowoduje umorzenie wszystkich 6.800 udziałów Udziałowca II w kapitale zakładowym Wnioskodawcy. Parytet przydziału udziałów został ustalony w oparciu o wartość majątku Wnioskodawcy (według wartości księgowej poszczególnych składników tego majątku na dzień 31 sierpnia 2012 r.) a w szczególności wartość wydzielanej części majątku Wnioskodawcy ustaloną dla celów podziału, zgodnie z art. 534 § 2 pkt 3 KSH.

Stosunek wartości księgowych zorganizowanych części przedsiębiorstwa, które po podziale będą się znajdować odpowiednio u Wnioskodawcy i w Spółce Nowo Zawiązanej (ok. 48% do ok. 52%), będzie zatem odpowiadać aktualnemu stosunkowi wartości nominalnych udziałów Udziałowca I (ok. 48%) I Udziałowca II (ok. 52 %) w kapitale zakładowym Wnioskodawcy. W związku z podziałem Wnioskodawcy, żadnemu z aktualnych Udziałowców Wnioskodawcy nie zostaną przyznane dopłaty, o których mowa w art. 529 § 3 KSH.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy planowany podział Wnioskodawcy skutkować będzie dla Wnioskodawcy powstaniem przychodu na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o CIT? (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

Zdaniem Spółki, planowany podział Wnioskodawcy nie będzie skutkować dla Wnioskodawcy powstaniem przychodu do opodatkowania na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o CIT, przychodem jest w spółce podlegającej podziałowi, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce, nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa - wartość rynkowa składników majątkowych przeniesionych na spółki przejmujące lub nowo zawiązane ustalona na dzień podziału lub wydzielenia. W odniesieniu do podziału przez wydzielenie, na podstawie powyższego przepisu, stwierdzić należy, że w przypadku, gdy co najmniej jeden z zespołów składników majątkowych, czy to zespół składników majątkowych pozostający w spółce dzielonej, czy zespół składników majątkowych przenoszonych na spółkę nowo zawiązaną, nie stanowi ZCP, to spółka dzielona powinna rozpoznać przychód do opodatkowania. Przychód taki, równy jest wartości rynkowej składników majątkowych przeniesionych na spółkę nowo zawiązaną, ustaloną na dzień wydzielenia.

Oznacza to, że przychód taki nie powstaje jedynie w przypadku, gdy obydwie części majątku, to jest zarówno ta pozostająca przy spółce dzielonej, jak i przechodząca na spółkę nowo zawiązaną, stanowią ZCP. Stanowisko takie potwierdzają organy podatkowe w wydawanych interpretacjach przepisów prawa podatkowego, m.in. w interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 21 grudnia 2010 r. (sygn. ITPB3/423-512b/10/DK) czy w interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 11 października 2011 r. (sygn. ILPB3/423-314/11-2/MM).

W przypadku podziału przedstawionego w opisie zdarzenia przyszłego, zarówno zespół składników majątkowych pozostających w spółce dzielonej, czyli we Wnioskodawcy, jak i zespół składników majątkowych, które zostaną przeniesione na spółkę nowo zawiązaną, będą stanowiły ZCP. Biorąc pod uwagę powyższe, po stronie Wnioskodawcy nie powstanie w związku z podziałem przychód równy wartości rynkowej składników majątkowych przeniesionych na spółkę nowo zawiązaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 74, poz. 397 ze zm.) przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności: w spółce podlegającej podziałowi, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce, nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa – wartość rynkowa składników majątkowych przeniesionych na spółki przejmujące lub nowo zawiązane ustalona na dzień podziału lub wydzielenia; przepisy art. 14 ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.

Biorąc pod uwagę literalną treść art. 12 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy należy stwierdzić, iż ww. przepis odnosi się do dwóch sytuacji, tj. podziału spółki oraz podziału przez wydzielenie. W pierwszym przypadku ustawodawca wskazuje, iż przychód występuje w sytuacji gdy majątek przejmowany nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa, natomiast w drugim przypadku ustawodawca uznał, iż przychód wystąpi w sytuacji gdy majątek przejmowany lub majątek pozostający w Spółce nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Zatem, ażeby można było skorzystać z wyłączenia z przychodów, obydwie części majątku spółki dzielonej muszą stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Natomiast zgodnie z art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa – oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, iż Spółka prowadzi działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Wnioskodawca posiada dwóch udziałowców. W 2011 r. Wnioskodawca przejął spółkę A, w drodze połączenia. Przed połączeniem, A prowadziła działalność gospodarczą w zakresie produkcji felg aluminiowych do pierwszego montażu na rzecz producentów samochodów (OEM). Z kolei Wnioskodawca przed połączeniem z A prowadził działalność w zakresie produkcji felg aluminiowych wtórnego wyposażenia dla klientów indywidualnych (AM). Przed połączeniem, A prowadziła działalność na terenie SSE na podstawie Zezwolenia I i Zezwolenia II. Natomiast Wnioskodawca prowadził działalność na terenie SSE na podstawie Zezwolenia III oraz Zezwolenia IV. Po połączeniu z A, Wnioskodawca uzyskał Zezwolenie V - w ramach którego realizowana jest inwestycja, która będzie wykorzystywana do działalności w zakresie OEM. Aktualnie, działalność Wnioskodawcy jest podzielona na dwa obszary biznesowe odpowiadające działalności A i Wnioskodawcy przed połączeniem obu spółek, tj. obszar AM oraz obszar OEM. Każdy z obszarów działalności stanowi aktualnie zorganizowaną część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.

Obecnie planowany jest podział Wnioskodawcy. Podział będzie przeprowadzony przez wydzielenie. Na spółkę nowo zawiązaną przeniesiony zostanie obszar biznesowy AM. Zgodnie z planem podziału, składniki majątkowe, z którymi związane były wydatki inwestycyjne poczynione na podstawie Zezwolenia III i Zezwolenia IV, jak i same Zezwolenie III i Zezwolenie IV zostaną w ramach podziału przeniesione na Spółkę Nowo Zawiązaną. Z kolei pozostałe Zezwolenia (I, II i V) oraz składniki majątkowe, z którymi związane były wydatki inwestycyjne poczynione na podstawie Zezwolenia I, Zezwolenia II i Zezwolenia V pozostaną w majątku Wnioskodawcy.

Zarówno zespół składników majątkowych pozostających u Wnioskodawcy, jak i zespół składników majątkowych przenoszonych na Spółkę Nowo Zawiązaną, będą stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Po podziale nastąpi rozdzielenie udziałowców, w wyniku czego Udziałowiec I będzie jedynym udziałowcem Wnioskodawcy, a Udziałowiec II jedynym udziałowcem Spółki Nowo Zawiązanej.

Wobec powyższego, skoro zarówno majątek, który pozostaje w spółce dzielonej, jak i majątek wydzielony do spółki Nowo Zawiązanej stanowią zorganizowane części przedsiębiorstwa, w związku z podziałem przez wydzielenie, po stronie Spółki nie dojdzie do powstania przychodu podatkowego, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Reasumując, stanowisko Spółki należy zatem uznać prawidłowe.

Interpretacja dotyczy opisanego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w zakresie pytania Nr 2, 3 i 4 wydano odrębne interpretacje.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj