Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1433/10/AZ
z 23 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1433/10/AZ
Data
2010.12.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane
czynności opodatkowane
grunty
grunty
najem
najem
reklama
reklama
sprzedaż
sprzedaż
środek trwały
środek trwały


Istota interpretacji
obowiązku opodatkowania świadczonych usług najmu, reklamy, udostępniania gruntów, najmu łodzi oraz sprzedaży środków trwałych



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2010r. (data wpływu 28 września 2010r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 listopada 2010r. (data wpływu 29 listopada 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie poprawności odprowadzania do urzędu skarbowego podatku od towarów i usług z tytułu świadczonych usług najmu, reklamy, udostępniania gruntów, najmu łodzi oraz sprzedaży środków trwałych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie poprawności odprowadzania do urzędu skarbowego podatku od towarów i usług z tytułu świadczonych usług najmu, reklamy, udostępniania gruntów, najmu łodzi oraz sprzedaży środków trwałych. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 listopada 2010r. (data wpływu 29 listopada 2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-1433/10 AZ z dnia 12 listopada 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca, od 60 lat jest dobrowolnym, samorządnym stowarzyszeniem miłośników wędkarstwa i sportu wędkarskiego, kontynuatorem tradycji zorganizowanego wędkarstwa w Polsce. Celem Wnioskodawcy jest organizowanie i promowanie wędkarstwa, rekreacji, sportu wędkarskiego, użytkowanie i ochrona wód, działanie na rzecz ochrony przyrody i kształtowanie etyki wędkarskiej.

Cele Wnioskodawcy realizowane są poprzez: reprezentowanie interesów Wnioskodawcy w kraju i za granicą; współpracę z krajowymi, międzynarodowymi i zagranicznymi organizacjami wędkarskimi; współpracę z organizacjami i instytucjami proekologicznymi; współdziałanie z podmiotami powołanymi do ochrony przyrody, ekosystemów wodnych, zwalczania kłusownictwa rybackiego i innych szkód w środowisku wodnym; współdziałanie z ośrodkami naukowo-badawczymi, miedzy innymi w zakresie ochrony ginących gatunków ryb i ich restytucji; nabywanie i użytkowanie wód; prowadzenie racjonalnej gospodarki rybackiej i wędkarskiej; prowadzenie ośrodków zarybieniowych; prowadzenie działalności gospodarczej z przeznaczeniem dochodów na działalność statutową - prowadzenie schronisk i przystani oraz innych obiektów służących uprawianiu wędkarstwa i rekreacji; upowszechnianie sportu wędkarskiego, organizowanie zawodów wędkarskich w kraju oraz uczestnictwo w takich zawodach za granicą; organizowanie rekreacyjnych imprez wędkarskich; organizowanie współzawodnictwa sportowego opartego o zasady obowiązujące w polskich związkach sportowych; wyłanianie kadry narodowej w dyscyplinach kwalifikowanego sportu wędkarskiego; popularyzowanie idei wędkarstwa i działalności PZW wśród dzieci i młodzieży oraz prowadzenie pracy oświatowo-wychowawczej w tym zakresie; edukację wędkarską i turystykę; resocjalizację, zwalczanie nałogów i patologii społecznych oraz pracę ze środowiskami zagrożonymi wychowawczo; prowadzenie egzaminów na kartę wędkarską; prowadzenie działalności wydawniczej; działania na rzecz osób niepełnosprawnych; podejmowanie innych przedsięwzięć i pozyskiwanie środków służących do realizacji celów Wnioskodawcy.

Wnioskodawca od 1996 roku jest czynnym płatnikiem podatku VAT.

W ramach prowadzonej działalności statutowej i w związku z realizacją przewidzianych w nim celów Wnioskodawca uzyskuje obrót:

  1. ze sprzedaży usług najmu lokali PKWiU 68.20.11.0 (fakturowaniu podlega kwota należna z tytułu czynszu oraz refakturowane są media),
  2. ze sprzedaży usług najmu domków kempingowych, pokoi (PKWiU 55.20.1),
  3. z usług reklamy świadczonych np. przy okazji organizowanych zawodów (PKWiU 73.11.12),
  4. ze sprzedaży środków trwałych (samochodu, używanych komputerów) PKWiU 47.00.99.0.
  5. ze sprzedaży usług udostępnienie gruntów (PKWiU 68.20.11.0),
  6. ze sprzedaży usług najmu łodzi naszym członkom (PKWiU 77.34.10.0).

Opłaty pobierane za ww. czynności są przeznaczone na działalność statutową, pokrycie kosztów utrzymania, konserwacji i remontów schronisk, przystani i łodzi. Nie jest to usługa świadczona na zewnątrz i nie nalicza się od niej jakiegokolwiek zysku.

Ww. czynności są świadczone na rzecz członków jak i dla osób nie zrzeszonych w Związku. W 2009 roku Wnioskodawca uzyskał ogółem 86.800,00 zł z tytułu sprzedaży wymienionych czynności. Ceny poszczególnych usług są ustalane indywidualnie przez zarządy kół i nie są jednakowe dla wszystkich użytkowników (np. cena wynajęcia łodzi dla członka Związku wynosi 10,00 zł za dzień, a dla osoby niezrzeszonej 10,00 zł za godzinę).

Wnioskodawca nie korzysta ze zwolnienia podmiotowego z podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 19 listopada 2010r.):

Czy poprawnym jest odprowadzanie do urzędu skarbowego podatku od towarów i usług od czynności wyżej wymienionych...

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 19 listopada 2010r.), zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel jak również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem (art. 7 ust. 1 i 2 ustawy o VAT), a przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (art. 8 ust. 1 ustawy o VAT).

W związku z powyższymi przepisami podatkowymi podatku od towarów i usług Wnioskodawca uznaje za zasadne odprowadzanie podatku VAT od wymienionych czynności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Podatnikami podatku VAT, stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.

W świetle powyższego, niewątpliwie Wnioskodawca w zakresie, w jakim realizuje czynności określone w art. 5 ustawy o VAT w szczególności osiągając obroty z tytułu świadczonych usług najmu, reklamy, udostępniania gruntów, najmu łodzi oraz sprzedaży środków trwałych, spełnia przesłanki do uznania go za podatnika podatku od towarów i usług.

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, iż dla uznania danego podmiotu za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie ma znaczenia rezultat prowadzonej działalności. Oznacza to, że aby uznać działalność podmiotu za działalność gospodarczą nie jest konieczne, aby przyniosła ona jakiekolwiek efekty. Podatnikiem jest zatem również podmiot prowadzący działalność generującą straty, a nawet podmiot, który w ogóle nie dokona żadnej sprzedaży.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

Podkreślenia wymaga, iż dla opodatkowania danej czynności nie jest istotnym czy wykonanie tej czynności prowadzi do powstania po stronie świadczącego zysku czy też straty. Opodatkowaniu bowiem podatkiem VAT podlega każde świadczenie, za które zostało wypłacone wynagrodzenie.

Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie pokrywa koszty świadczenia czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

W istocie okoliczność, czy transakcja została dokonana po cenie niższej, czy też wyższej od kosztu świadczenia, nie ma znaczenia dla zakwalifikowania transakcji jako „transakcji odpłatnej” w rozumieniu art. 5, bowiem to ostatnie pojęcie wymaga wyłącznie istnienia bezpośredniego związku między dostawą towarów lub świadczeniem usług, a świadczeniem wzajemnym (wynagrodzeniem) rzeczywiście otrzymanym przez podatnika.

W treści wniosku wskazano, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności statutowej i w związku z realizacją przewidzianych w nim celów uzyskuje obrót:

  1. ze sprzedaży usług najmu lokali PKWiU 68.20.11.0 (fakturowaniu podlega kwota należna z tytułu czynszu oraz refakturowane są media),
  2. ze sprzedaży usług najmu domków kempingowych, pokoi (PKWiU 55.20.1),
  3. z usług reklamy świadczonych np. przy okazji organizowanych zawodów (PKWiU 73.11.12),
  4. ze sprzedaży środków trwałych (samochodu, używanych komputerów) PKWiU 47.00.99.0.
  5. ze sprzedaży usług udostępnienie gruntów (PKWiU 68.20.11.0),
  6. ze sprzedaży usług najmu łodzi naszym członkom (PKWiU 77.34.10.0).

Ww. czynności są świadczone na rzecz członków jak i dla osób nie zrzeszonych w Związku. W 2009 roku Wnioskodawca uzyskał ogółem 86.800,00 zł z tytułu sprzedaży wymienionych czynności.

Wnioskodawca nie korzysta ze zwolnienia podmiotowego z podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT i od 1996 roku jest czynnym płatnikiem podatku VAT.

Zaznaczenia wymaga, iż zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy o VAT naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako „podatnika VAT czynnego” lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako „podatnika VAT zwolnionego”, po uprzednim złożeniu naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego.

Wnioskodawca wskazał, iż jest czynnym płatnikiem podatku VAT. Wypada w tym miejscu zauważyć, że w przepisach o podatku od towarów i usług nie występuje pojęcie „płatnika podatku VAT”, a jedynie „podatnika podatku VAT”. Należy zatem uznać, iż Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Stosownie do art. 99 ust. 1 i 2 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133. Mali podatnicy, którzy wybrali metodę kasową, składają w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym kwartale.

Podatnicy, o których mowa w ust. 1, inni niż podatnicy rozliczający się metodą kasową, mogą również składać deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 2, po uprzednim pisemnym zawiadomieniu naczelnika urzędu skarbowego, najpóźniej do 25. dnia drugiego miesiąca kwartału, za który będzie po raz pierwszy złożona kwartalna deklaracja podatkowa. Podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu dokonuje zawiadomienia, o którym mowa w zdaniu pierwszym, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym rozpoczął wykonywanie tych czynności art. 99 ust.3 ustawy o VAT).

Zgodnie natomiast z art. 103 ust. 1, 2 i 2a ustawy o VAT podatnicy oraz podmioty wymienione w art. 108 są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 33 i 33b. Podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3, są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem ust. 2a-2g, 3 i 4 oraz art. 33.

Podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 3, inni niż mali podatnicy, są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do wpłacania zaliczek na podatek za pierwszy oraz za drugi miesiąc kwartału w wysokości 1/3 kwoty należnego zobowiązania podatkowego wynikającej z deklaracji podatkowej złożonej za poprzedni kwartał – w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym z kolejnych miesięcy, za które jest wpłacana zaliczka.

W oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, należy uznać, iż Wnioskodawca - zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, z tytułu świadczonych usług najmu, reklamy, udostępniania gruntów, najmu łodzi oraz sprzedaży środków trwałych osiąga obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z powyższym Wnioskodawca obowiązany jest do odprowadzania do urzędu skarbowego podatku od towarów i usług z tytułu wykonywania ww. czynności w określonych powołanymi wyżej przepisami terminach oraz ma obowiązek do wykazania należnego podatku w składanych deklaracjach VAT-7.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj