Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-203/10-4/AP
z 20 kwietnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-203/10-4/AP
Data
2010.04.20


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
faktura korygująca
faktura wewnętrzna
korekta faktury
obniżenie podatku należnego
potwierdzenie odbioru


Istota interpretacji
W zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego w deklaracji VAT-7 za okres, w którym wystawione zostaną faktury korygujące do faktur wewnętrznych.



Wniosek ORD-IN 355 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 19.02.2010 r. (data wpływu 23.02.2010 r.), uzupełnionym na wezwanie tut. Organu z dnia 01.03.2010 r. pismem z dnia 09.03.2010 r. (data wpływu 11.03.2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego w deklaracji VAT-7 za okres, w którym wystawione zostaną faktury korygujące do faktur wewnętrznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23.02.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego w deklaracji VAT-7 za okres, w którym wystawione zostaną faktury korygujące do faktur wewnętrznych.

Przedmiotowy wniosek uzupełniony został na wezwanie tut. Organu z dnia 01.03.2010 r. znak IPPP1/443-203/10-2/AP pismem z dnia 09.03.2010 r. (data wpływu 11.03.2010 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

P. S.A. (dalej: P. lub Spółka) jest podmiotem obsługującym tzw. najwyższy sektor kolejowych przewozów pasażerskich. Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest wykonywanie kolejowych przewozów pasażerskich w komunikacji krajowej i międzynarodowej.

W toku prowadzonej działalności Spółka, zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54 poz. 535 ze zm.; dalej: ustawa o VAT) wystawiała faktury wewnętrzne dokumentujące wymienione w ww. przepisie czynności wykazując w nich należny podatek od towarów i usług (dalej: podatek VAT).

W wyniku przeprowadzonej przez P. analizy przepisów ustawy o VAT oraz dokumentów będących podstawą rozliczeń w zakresie podatku VAT, Spółka doszła do przekonania, że niektóre czynności udokumentowane fakturami wewnętrznymi niesłusznie potraktowała jako podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

W konsekwencji, Spółka zamierza wystawić wewnętrzne faktury korygujące do uprzednio wystawionych faktur wewnętrznych, tj. skorygować (obniżyć) „do zera” podatek należny wykazany na pierwotnie wystawionych fakturach wewnętrznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W świetle przedstawionego stanu faktycznego P. wnosi o potwierdzenie, że w przypadku wystawienia wewnętrznych faktur korygujących do uprzednio błędnie wystawionych faktur wewnętrznych, Spółka jest uprawniona do dokonania obniżenia podatku VAT należnego w deklaracji VAT-7 za okres, w którym wystawione zostaną wewnętrzne faktury korygujące.

Zdaniem Wnioskodawcy

Spółka stoi na stanowisku, że w przypadku wystawienia wewnętrznych faktur korygujących do uprzednio błędnie wystawionych faktur wewnętrznych, Spółka ma prawo do obniżenia podatku VAT należnego w deklaracji VAT-7 za okres, w którym wystawiona zostanie wewnętrzna faktura korygująca.

a) Możliwość korekty faktury wewnętrznej

Zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy o VAT, w przypadku wykonywania czynności wymienionych w tym przepisie, Spółka zobowiązana jest do wystawienia faktury wewnętrznej. Zdaniem Spółki przepisy regulujące zasady opodatkowania podatkiem VAT przewidują możliwość wystawienia faktury korygującej w sytuacji niezasadnego wykazania podatku należnego na fakturze pierwotniej zarówno w przypadku faktur „zwykłych” (§ 13-14 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 212, poz. 1337; dalej: Rozporządzenie) jak i faktur wewnętrznych.

Powyższe wynika z brzmienia § 14 w związku z § 23 Rozporządzenia. Na podstawie § 14 Rozporządzenia fakturę korygującą wystawia się, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury. Natomiast zgodnie z § 23 Rozporządzenia przepisy § 5, 9 14, 16, 17 i 21 stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy o VAT.

b) Moment ujęcia korekty podatku należnego wynikającej z wystawienia wewnętrznej faktury korygującej

Zdaniem Spółki, ma ona prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę wynikającą z wystawienia wewnętrznej faktury korygującej w okresie, w którym wystawiona została wewnętrzna faktura korygująca.

Przepisy ustawy o VAT nie regulują wprost, w którym okresie rozliczeniowym Spółka powinna uwzględnić korektę faktury wewnętrznej.

Na podstawie art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje się pod warunkiem posiadania potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy. Niniejszy przepis znajduje zastosowanie także odpowiednio w razie stwierdzenia na fakturze pomyłki w kwocie podatku i wykazania na fakturze kwoty podatku wyższą niż należna (por. art. 29 ust. 4c ustawy o VAT). Zgodnie z powyższymi regulacjami, korekta faktury uwzględniana jest - co do zasady - w rozliczeniu podatkowym za okres, w którym nabywca otrzymał fakturę korygującą (pod warunkiem, iż podatnik otrzyma potwierdzenie przed upływem terminu na złożenie deklaracji VAT za dany okres rozliczeniowy).

Należy wskazać, iż skoro w przypadku wystawienia faktur wewnętrznych wystawca faktury jest jednocześnie nabywcą, to nie ma konieczności potwierdzenia otrzymania faktury przez nabywcę.

W związku z tym, skoro ani przepisy ustawy o VAT, ani rozporządzeń wykonawczych nie dają podstawy do określenia późniejszego momentu dokonania obniżenia kwoty podatku należnego, Spółka ma prawo do pomniejszenia kwoty podatku VAT należnego w deklaracji VAT-7 za okres, w którym wystawiono korektę faktury wewnętrznej.

c) Orzecznictwo sądów administracyjnych oraz praktyka organów podatkowych

Przedstawione powyżej stanowisko Spółki odnośnie momentu ujęcia korekty faktury wewnętrznej znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych oraz w praktyce organów podatkowych. Przykładowo, Spółka wskazuje na wyrok WSA w Warszawie z dnia 28 lutego 2008 r. (sygn. akt III SA/Wa 1940/07), interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 26 stycznia 2009 r. (sygnatura IPPP2/443-1883/08-2/KK), interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 16 stycznia 2009 r. (sygnatura IBPP1/443-1612/08/AS) oraz interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 29 kwietnia 2008 r. (sygnatura IPPP1-443-722/08-2/RK).

Biorąc pod uwagę powyższe, Spółka stoi na stanowisku, że obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku niezasadnie naliczoną na pierwotnej fakturze wewnętrznej powinno być dokonane w rozliczeniu za miesiąc, w którym Spółka wystawi wewnętrzną fakturę korygującą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a także zdarzenia przyszłego oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj