Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-307/10-2/MPe
z 14 czerwca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-307/10-2/MPe
Data
2010.06.14


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
faktura korygująca
korekta faktury
obniżenie podatku należnego
obniżenie podatku naliczonego
usługi bankowe


Istota interpretacji
W zakresie okresu za który podatnik nabywa prawo do zmniejszenia podatku należnego oraz naliczonego.



Wniosek ORD-IN 462 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Banku, przedstawione we wniosku z dnia 19.03.2010 r. (data wpływu 29.03.2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie okresu za który podatnik nabywa prawo do zmniejszenia podatku należnego oraz naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29.03.2010 r. wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie okresu za który podatnik nabywa prawo do zmniejszenia podatku należnego oraz naliczonego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W ramach prowadzonej działalności Bank („B”) nabywa od spółki S. z siedzibą w Belgii usługi SWIFT. Czynność ta była traktowana przez B. jako import usług opodatkowanych stawką 22% VAT. W rezultacie, B. wystawiał faktury wewnętrzne, w których wykazywał należny podatek VAT. Równocześnie, w związku z odsprzedażą polskiemu podatnikowi na terytorium kraju części nabytych usług SWIFT, B. odliczał podatek VAT w wysokości odpowiadającej kwocie należnego podatku VAT wykazanego na fakturach dokumentujących tą odsprzedaż.

24 września 2009 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wydał B. interpretację indywidualną (sygn. IPPP3/443-656/09-4/MPe) potwierdzającą, iż nabywane przez B. usługi SWIFT korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w zw. z pozycją 3 załącznika nr 4 do ustawy o VAT.

Z kolei 16 grudnia 2009 r. Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi wydał B. opinię klasyfikacyjną potwierdzającą, iż dla celów podatkowych powyższe usługi SWIFT mieszczą się w sekcji J działu 67 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług stanowiącej załącznik do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług („PKWiU”), (Dz. U. z 29 kwietnia 1997 r., Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), a w szczególności w grupowaniu 67.13.10-00.90 „Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym pozostałe, gdzie indziej niewymienione”.

Na podstawie interpretacji indywidualnej oraz opinii klasyfikacyjnej B. zamierza wystawić wewnętrzne faktury korygujące do uprzednio wystawionych wewnętrznych faktur dokumentujących import usług SWIFT oraz faktury korygujące do uprzednio wystawionych faktur dokumentujących odsprzedaż części nabytych usług SWIFT. W rezultacie kwoty podatku należnego wykazanego na wewnętrznych fakturach dokumentujących import usług SWIFT i fakturach dokumentujących odsprzedaż części nabytych usług SWIFT oraz podatku naliczonego, o który pomniejszono podatek należny w związku z dokonaną odsprzedażą zostaną skorygowane do zera.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy B. przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w związku z wystawieniem wewnętrznych faktur korygujących do wewnętrznych faktur dokumentujących import usług SWIFT w deklaracji podatkowej w rozliczeniu za okres wystawienia wewnętrznych faktur korygujących...
  2. Czy B. przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w związku z wystawieniem faktur korygujących do faktur dokumentujących odsprzedaż części nabytych usług SWIFT w deklaracji podatkowej w rozliczeniu za okres otrzymania potwierdzenia odbioru faktur korygujących przez nabywcę...
  3. Czy B. może skorygować kwotę podatku naliczonego, o który pomniejszono podatek należny w związku z dokonaną odsprzedażą części nabytych usług SWIFT w deklaracji podatkowej w rozliczeniu za okres, w którym dokonano korekty podatku należnego wykazanego na wewnętrznych fakturach dokumentujących import usług SWIFT...

Zdaniem B. obniżenie kwoty podatku należnego w związku z wystawieniem wewnętrznych faktur korygujących do wewnętrznych faktur dokumentujących import usług SWIFT powinno być dokonane w deklaracji podatkowej w rozliczeniu za okres, w którym B. wystawi wewnętrzne faktury korygujące. Z kolei obniżenie kwoty podatku należnego w związku z wystawieniem faktur korygujących do faktur dokumentujących odsprzedaż części nabytych usług SWIFT powinno być dokonane w deklaracji podatkowej w rozliczeniu za okres otrzymania potwierdzenia odbioru faktur korygujących przez nabywcę. Natomiast korekta kwoty podatku naliczonego, o który pomniejszono podatek należny w związku z odsprzedażą części nabytych usług SWIFT powinna zostać dokonana w deklaracji podatkowej w rozliczeniu za okres, w którym B. dokona korekty podatku należnego wykazanego na wewnętrznych fakturach dokumentujących import usług SWIFT (tj. w deklaracji podatkowej w rozliczeniu za okres wystawienia wewnętrznych faktur korygujących).

Zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy o VAT w przypadku importu usług B. zobowiązany jest do wystawienia faktury wewnętrznej. Jednocześnie, stosownie do § 23 w zw. z § 14 ust. 1 Rozporządzenia, w razie stwierdzenia pomyłki w stawce podatku na wewnętrznej fakturze, B. powinien wystawić wewnętrzną fakturę korygującą. Ta sama zasada znajduje zastosowanie także w odniesieniu do korygowania faktur sprzedaży (§ 14 ust. 1 Rozporządzenia). Tym samym, w celu skorygowania niewłaściwej stawki VAT, wykazanej na wewnętrznych fakturach dokumentujących import usług oraz fakturach dokumentujących odsprzedaż części nabytych usług SWIFT, B. powinien wystawić odpowiednio wewnętrzne faktury korygujące oraz faktury korygujące.

Zgodnie z art. 29 ust. 4c w zw. z art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, faktura korygująca stawkę podatku uprawnia podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za okres potwierdzenia odbioru tej faktury przez nabywcę. Tym samym, zdaniem B., wystawienie faktur korygujących stawkę VAT do faktur dokumentujących odsprzedaż części nabytych usług SWIFT daje niewątpliwie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w deklaracji podatkowej w rozliczeniu za okres otrzymania potwierdzenia odbioru faktur korygujących przez nabywcę. Jednakże, zdaniem B., powyższy przepis nie znajduje zastosowania w stosunku do wewnętrznych faktur korygujących, gdyż brak odbiorcy wewnętrznej faktury korygującej uniemożliwia w tym przypadku zastosowanie dyspozycji przedmiotowego przepisu. W rezultacie, skoro regulacje w zakresie VAT nie dają podstaw do określenia innego momentu dokonania obniżenia kwoty podatku należnego, w ocenie B. data wystawienia wewnętrznej faktury korygującej określa moment dokonania takiego obniżenia. Należy więc przyjąć, iż B. nabędzie prawo do obniżenia podatku należnego w deklaracji podatkowej w rozliczeniu za okres wystawienia wewnętrznych faktur korygujących. B. wskazuje, iż podejście to jest aprobowane przez organy podatkowe oraz sądy administracyjne, przykładowo:

  • WSA w Warszawie w wyroku z dnia 28 lutego 2008 r. (sygn. akt III SA/Wa 1940/07), stwierdził, iż skoro „faktury wewnętrzne nie są doręczane kontrahentowi, nie można więc na tej podstawie stawiać wniosku, iż faktury wewnętrzne wystawione przez skarżącą nie były wprowadzone do obrotu prawnego. Wprost przeciwnie, były one przecież ujęte w rejestrze sprzedaży, oraz w rejestrze zakupów jak również na ich podstawie spółka wystawiała deklaracje VAT 7 (..) spółka powinna wystawić faktury korygujące do uprzednio wystawionych faktur wewnętrznych (...)„ co stanowić będzie dla spółki podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego z tego tytułu w rozliczeniu podatku za okres (miesiąc), w którym te faktury zostały wystawione”;
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 29 kwietnia 2008 r. o sygnaturze IPPP1-443-722/08-2/RK potwierdził, iż Wnioskodawca wystawiając korekty do faktur wewnętrznych (wystawionych w trybie art. 106 ust. 7 w związku z art. 7 ust. 2 ustawy) jest równocześnie ich odbiorcą co powoduje, że w świetle § 16 ust. 4 rozporządzenia data wystawienia korekt faktur, jest datą potwierdzenia odbioru, w związku z czym Wnioskodawca nabędzie prawo do zmniejszenia podatku należnego w miesiącu wystawienia faktur wewnętrznych”;
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 26 stycznia 2009 r. o sygnaturze IPPP2/443-1883/08-2/KK uznał za prawidłowe stanowisko podatnika, zgodnie z którym przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w związku z wystawieniem wewnętrznej faktury korygującej w rozliczeniu za miesiąc wystawienia tej faktury korygującej;
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 28 października 2009 r. o sygnaturze IPPP1-443-778/09-2/MP potwierdził prawo podatnika do obniżenia podatku VAT należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym wystawiona zostanie wewnętrzna faktura korygująca;
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 16 stycznia 2009 r. o sygnaturze IBPP1/443-1612/08/AS stwierdził, iż: „(...) Biorąc pod uwagę racjonalność prawodawcy należy stwierdzić, że wystawca wewnętrznej faktury korygującej może dokonać obniżenia kwoty podatku należnego. Spółka powinna zatem wystawić faktury korygujące do uprzednio wystawionych faktur wewnętrznych dokumentujących nieodpłatne przekazania towarów, co stanowić będzie dla Spółki podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego z tego tytułu w rozliczeniu za okres (miesiąc), w którym te faktury zostały wystawione (...)„.

W rezultacie dokonania korekty stawki VAT, z 22% na zw. na wewnętrznych fakturach dokumentujących import usług SWIFT oraz fakturach dokumentujących odsprzedaż części usług SWIFT, B. będzie zobowiązany dokonać korekty kwot naliczonego VAT, o który pomniejszono podatek należny w związku z dokonaną odsprzedażą. B. stoi na stanowisku, iż w tej sytuacji nie znajdzie zastosowania dyspozycja zawarta w art. 86 ust. 10a ustawy o VAT: zgodnie z którym, w sytuacji gdy nabywca otrzymał korektę faktury, o której mowa w art. 29 ust. 4a lub 4c, jest on obowiązany do zmniejszenia kwot podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym tę korektę otrzymał. W związku z brakiem nabywcy w odniesieniu do wewnętrznej faktury korygującej, B. będzie zobowiązany dokonać korekty kwot naliczonego VAT, o który pomniejszono podatek należny w związku z dokonaną odsprzedażą w deklaracji podatkowej w rozliczeniu za okres wystawienia wewnętrznych faktur korygujących do wewnętrznych faktur dokumentujących import usług SWIFT. Prawidłowość tego podejścia potwierdza dodatkowo fakt, iż okoliczność powodująca korektę VAT naliczonego (tj. korekta stawek VAT w rezultacie uzyskania interpretacji indywidualnej i opinii klasyfikacyjnej) wystąpiła już po fakcie dokonania odliczenia, a więc zobowiązanie podatkowe za okresy, w których dokonano odliczenia, w momencie składania deklaracji podatkowych było określone w prawidłowej wysokości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj