PKD 84.1 - Administracja publiczna oraz polityka gospodarcza i społeczna
Polska Klasyfikacja Działalności | stan prawny 21.11.2024

 

1

    Reset

84.1
Administracja publiczna oraz polityka gospodarcza i społeczna
Kierowanie podstawowymi rodzajami działalności publicznej
Podklasa ta obejmuje:
- działalność ustawodawczą i wykonawczą prowadzoną przez naczelne i centralne organy administracji państwowej oraz terenowe organy administracji publicznej,
- zarządzanie i nadzór nad sprawami podatkowymi w zakresie:
     - funkcjonowania systemu podatkowego,
     - poboru cła/podatków od produktów oraz prowadzenie dochodzeń w sprawach o naruszenie prawa podatkowego,
     - działalności służb celnych,
- realizowanie budżetu państwa oraz zarządzanie funduszami publicznymi i zadłużeniem publicznym:
     - zbieranie i gromadzenie środków pieniężnych oraz kontrola w zakresie ich dystrybucji,
- działalność związaną z ogólną (społeczną) polityką dotyczącą badań naukowych i prac rozwojowych oraz zarządzanie związanymi z nią funduszami,
- działalność związaną z ogólnopaństwowym planowaniem społeczno-gospodarczym,
- działalność służb statystycznych na różnych szczeblach administracji publicznej.
Podklasa ta nie obejmuje:
- działalności związanej z zarządzaniem budynkami stanowiącymi własność rządową lub zajmowanymi przez rząd, sklasyfikowanej w 68.32.Z,
- prowadzenia polityki w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych dotyczących poprawy warunków życia ludności i zarządzania funduszami przeznaczonymi na te cele, sklasyfikowanej w 84.12.Z,
- prowadzenia polityki w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych dotyczących poprawy efektywności gospodarowania oraz konkurencyjności, sklasyfikowanej w 84.13.Z,
- prowadzenia polityki w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych dotyczących obrony narodowej i zarządzania funduszami przeznaczonymi na te cele, sklasyfikowanej w 84.22.Z,
- działalności archiwów rządowych, sklasyfikowanej w 91.01.B.
Kierowanie w zakresie działalności związanej z ochroną zdrowia, edukacją, kulturą oraz pozostałymi usługami społecznymi, z wyłączeniem zabezpieczeń społecznych
Podklasa ta obejmuje:
- działalność administracji publicznej w zakresie kierowania realizacją programów mających na celu poprawę warunków życia ludności:
     - związaną z opieką zdrowotną i profilaktyką zdrowotną,
     - dotyczącą edukacji,
     - mającą na celu zapewnienie społeczeństwu świadczeń kulturalnych, sportowych i rekreacyjnych,
     - mającą na celu ochronę środowiska naturalnego,
     - związaną z budownictwem mieszkaniowym,
     - związaną z pozostałą działalnością społeczną,
- działalność administracji publicznej związaną z badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi i funduszami przeznaczonymi na te cele,
- sponsorowanie działalności rekreacyjnej i kulturalnej,
- rozdział grantów publicznych dla artystów,
- kierowanie programami wspomagającymi w zakresie dostawy wody pitnej,
- kierowanie działaniami w zakresie zbierania i usuwania odpadów,
- kierowanie programami związanymi z ochroną środowiska,
- kierowanie programami związanymi z gospodarką mieszkaniową.
Podklasa ta nie obejmuje:
- działalności związanej z usuwaniem ścieków, nieczystości, wywozem śmieci i rekultywacją, sklasyfikowanej w odpowiednich podklasach działów 37, 38, 39,
- obowiązkowego zabezpieczenia społecznego, sklasyfikowanego w 84.30.Z,
- opieki zdrowotnej, sklasyfikowanej w odpowiednich podklasach działu 86,
- działalności muzeów oraz innych obiektów kulturalnych, sklasyfikowanej w odpowiednich podklasach działu 91,
- działalności rządowych bibliotek i archiwów, sklasyfikowanej w 91.01.A, 91.01.B,
- działalności sportowej i rekreacyjnej, sklasyfikowanej w odpowiednich podklasach działu 93,
- edukacji, sklasyfikowanej w odpowiednich podklasach Sekcji P.
Kierowanie w zakresie efektywności gospodarowania
Podklasa ta obejmuje:
- działalność administracji publicznej w zakresie kierowania przedsięwzięciami, włącznie z przyznawaniem subwencji różnym sektorom gospodarki, związanymi z:
     - rolnictwem,
     - gospodarką gruntami,
     - energetyką, kopalnictwem i wydobywaniem,
     - infrastrukturą,
     - transportem,
     - komunikacją,
     - hotelarstwem i turystyką
     - handlem hurtowym i detalicznym,
- działalność związaną z polityką dotyczącą badań naukowych i prac rozwojowych, której celem jest poprawa efektywności gospodarowania,
- ewidencję pojazdów i wydawanie praw jazdy,
- prowadzenie państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego,
- prowadzenie państwowych ewidencji,
- działalność związaną z rynkiem siły roboczej,
- wdrażanie środków regionalnej polityki rozwojowej, np. w celu zredukowania bezrobocia.
Podklasa ta nie obejmuje:
- badań naukowych i prac rozwojowych, sklasyfikowanych w odpowiednich podklasach działu 72.
Zgodnie z prawem, jedynie podatnik ma możliwość, prawo i obowiązek zaklasyfikowania swojej działalności czy produktu do określonego grupowania. GUS wydaje pomocniczo tzw. informacje dotyczące standardów klasyfikacyjnych, jednak to na podatniku ciąży obowiązek odpowiedniego opisania stanu faktycznego. Wadliwie opisany stan faktyczny oznaczać może nieprawidłową interpretację GUS. Ważne, aby już na etapie przygotowywania wniosku do GUS wiedzieć, od jakich okoliczności w danym przypadku zależy klasyfikacja działalnosci czy produktu. Poza tym w razie uzasadnionych wątpliwości można przy pomocy doradcy jeszcze przed złożeniem wniosku do GUS faktycznie dostosować działalność czy produkt do zasad umożliwiajacych stosowanie korzystniejszych symboli statystycznych.

1

PKD - Zasady budowy klasyfikacji
     ∟Polska Klasyfikacja Działalności (PKD) 2007 (aktualne PKD 2011) zawiera zmiany, które zostały wprowadzone w klasyfikacji Organizacji Narodów Zjednoczonych - International Standard Industrial Classification of all Economic Activities ISIC Rev.4 (Międzynarodowej Standardowej Klasyfikacji Rodzajów Działalności) oraz klasyfikacji Unii Europejskiej - Statistical Classification of Economic Activities in the European Community NACE Rev. 2 (Statystycznej Klasyfikacji Działalności Gospodarczych w UE) (Dz. Urz. UE L 393 z 30.12.2006 r., str. 1).

PKD - Podstawowe zasady klasyfikowania
     ∟12. PKD nie wprowadza odrębnych grupowań ze względu na formę własności jednostki, rodzaj organizacji prawnej czy sposobu działania, ponieważ te kryteria nie są związane z charakterystyką samej działalności. Jednostki prowadzące ten sam rodzaj działalności są sklasyfikowane w tym samym grupowaniu PKD, niezależnie od tego, czy są one przedsiębiorstwem posiadającym osobowość prawną, własnością prywatną czy skarbu państwa, czy jednostka zagraniczna jest przedsiębiorstwem macierzystym, czy nie i czy przedsiębiorstwo macierzyste składa się z więcej niż jednego zakładu, czy nie. Zatem, nie istnieje ścisłe powiązanie pomiędzy PKD i Klasyfikacją Jednostek Instytucjonalnych w Systemie Rachunków Narodowych (SNA) lub Europejskim Systemie Rachunków Narodowych (ESA).

PKD - Szczegółówe zasady klasyfikowania i definicje
     ∟Ta część przedstawia zasady i definicje, które powinny być brane pod uwagę podczas klasyfikowania jednostek do określonych sekcji. Dokładniejsze opisy, definicje i informacje określające zawartość sekcji zostały umieszczone w odpowiadających im wyjaśnieniach.

PKD - PKD 2004 a PKD 2007
     ∟55. Mimo wystąpienia kilku zmian w zakresie zasad stosowania PKD, w kryteriach budowy klasyfikacji, schemacie klasyfikacji i wyjaśnieniach, ogólna charakterystyka PKD pozostała niezmieniona.

Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj