Skorowidz hasłowy interpretacji
Hasło: przychód
przychód 36276 / 481753 │ a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w z
1089 1090 1091 1092 1093 1094 1095 1096 1097 1098 1099 1100 1101 1102 1103 1104 1105 1106 1107 1108 1109
2009.01.05 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IPPB1/415-1159/08-4/AŻ
∟Opodatkowanie w formie karty podatkowej przychodów z najmu 14 domków turystycznych
2009.01.05 - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach - IBPB3/423-927/08/AP
∟1) Czy do odsetek wypłaconych w ramach umowy cash-poolingu będą miałyzastosowanie przepisy o tzw. niedostatecznej kapitalizacji (art. 16 ust. 1 pkt. 60 i 61 ustawy o pdop)? 2) Czy odsetki wynikające z podziału dokonanego na ostatni dzień roboczy każdegomiesiąca na koncie pomocniczym "Agenta" w momencie uznania lub obciążenia konta Spółki będą stanowiły przychody lub koszty uzyskania przychodu?3) Czy wynagrodzenie początkowe jak i miesięczne zapłacone Bankowi będziekosztem uzyskania przychodu?
2009.01.05 - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach - IBPB3/423-904/08/AP
∟Czy wniesienie przez Spółkę Nieruchomości do spółki komandytowej będzie skutkowało powstaniem przychodu podatkowego dla Spółki lub innego Wspólnika? Czy ewentualne wniesienie aportu przez drugiego Wspólnika spowoduje powstanie przychodu dla Spółki jako Wspólnika spółki komandytowej?
2009.01.02 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IPPB5/423-122/08-3/AJ
∟Czy w podanym stanie faktycznym za wartość początkową środków trwałych (maszyn), od której naliczane będą odpisy amortyzacyjne, należy przyjąć końcową cenę wykazaną na fakturze zakupu tj. po pomniejszeniu o naliczoną karę umowną czy też należy przyjąć cenę podstawową określoną w umowie (wykazaną jako cena wyjściowa w fakturze), a wartość naliczonej kary umownej potraktować jako przychód Spółki
2009.01.02 - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu - ILPB3/423-653/08-2/HS
∟Wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa i jego konsekwencje w zakresie wartości początkowej środków trwałych oraz opodatkowania w razie ich zbycia.
2009.01.02 - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach - IBPBI/1/415-1/09/KB
∟określenia momentu powstania przychodu z tytułu zwrotu nakładów inwestycyjnych poniesionych na adaptację lokalu przez jego właściciela
2009.01.02 - Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy - ITPB1/415-678/08/MM
∟Czy dojazdy na uczelnię można wliczyć w koszty uzyskania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej?
2008.12.31 - Minister Finansów - DD6/8213/357/SOH/08/PK-954/08
∟rezerwy celowe tworzone przez banki a przychód podlegający opodatkowaniu Zmiana Interpretacji Indywidualnej Na podstawie art. 14e i 14o ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, Z późn. zm.) Minister Finansów zmienia z urzędu interpretację indywidualną stwierdzającą prawidłowość stanowiska wnioskodawcy, tj. Powszechnej Kasy Oszczędności Bank Polski S.A. (dalej: Bank), zawartego we wniosku z dnia 5 lutego 2008 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w kwestii obliczania kwoty ulgi w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 38a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w związku ze zmianą stanu rezerw celowych, w ten sposób, że stwierdza, iż stanowisko Banku jest nieprawidłowe.UzasadnienieW dniu 11 lutego 2008 r. wpłynął do Izby Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku wniosek Banku o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych w kwestii obliczania kwoty ulgi w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 38a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w związku ze zmianą stanu rezerw celowych. Na gruncie przepisów Ordynacji podatkowej interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego wydaję się bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wniosku (art. 14d). Termin do wydania interpretacji upłynął w dniu 11 maja 2008r. W związku z niewydaniern interpretacji indywidualnej w tym terminie doszło do tzw. „milczącej interpretacji”, tj. interpretacji stwierdzającej prawidłowość stanowiska wnioskodawcy w pełnym zakresie (art. 14o).Na podstawie postanowień ww. art. 38a w latach 2007-2009 banki są uprawnione do pomniejszenia zobowiązania podatkowego (kwoty podatku) o kwotę równą odpowiednio: za 2007 r-20%, za 2008 r-40%, za 2009 r. 40 % - kwoty 8% łącznej wartości utworzonych i niezaliczonych na dzień 31 grudnia 2002 r. do kosztu uzyskania przychodów, rezerw celowych na pokrycie wierzytelności Z tytułu kredytów (pożyczek) zakwalifikowanych przez banki do kategorii stracone i wątpliwe oraz należności Z tytułu udzielonych przez bank po dniu 1 stycznia 1997 r. gwarancji (poręczeń) spłaty kredytów pożyczek zakwalifikowanych do kategorii stracone i wątpliwe; pomniejszenie nie dotyczy tych rezerw rozwiązanych lub zmniejszonych albo zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów w 2003r. Rozwiązanie części lub całości rezerw, które stanowiły podstawę pomniejszenia zobowiązania podatkowego (kwoty podatku), o którym mowa w ust. 1, na które utworzono rezerwy celowe, powoduje obowiązek podwyższenia zobowiązania podatkowego (kwoty podatku) o kwotę 8% rozwiązanej rezerwy celowej. Podwyższenie zobowiązania (kwoty podatku) następuje w roku rozwiązania rezerwy celowej, nie wcześniej jednak niż z chwilą pomniejszenia zobowiązania podatkowego (kwoty podatku) zgodnie z ust. 1. Jeżeli podwyższenie zobowiązania podatkowego (kwoty podatku) wynikające z rozwiązania rezerwy celowej przewyższa wartość pomniejszonego zobowiązania podatkowego (kwoty podatku) w roku określonym w ust. 1 pkt 1 wartość ta zostaje uwzględniona w latach następnych.Łączna kwota pomniejszenia zobowiązania podatkowego banków (kwota podatku), o której mowa w ust. 1, nie może być wyższa od łącznej kwoty środków pieniężnych przekazanych na zasilenie Funduszu Poręczeń Unijnych z tytułu oprocentowania rezerwy obowiązkowej w latach 2004-2006, o których mowa w art. 39 ust. 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o Narodowym Banku Polskim (Dz. U. Nr 140, poz. 938, z późn. zm.).Z opisu stanu faktycznego Banku wynika, iż do końca 2004 r. na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 grudnia 2003 r. w sprawie zasad tworzenia rezerw na ryzyko związane z działalnością banków (Dz. U. Nr 218, poz. 2147 z późn. zm.) tworzone były w ciężar kosztów rezerwy celowe na ekspozycje kredytowe z tytułu kredytów (pożyczek) oraz udzielone gwarancje (poręczenia) spłaty kredytów i pożyczek. Począwszy od 2005 r., Bank zaczął stosować Międzynarodowe Standardy Rachunkowości i w związku z tym zamiast tworzenia rezerw celowych Bank zaczął dokonywać, zgodnie z normami wynikającymi z tych standardów rachunkowości, odpisy aktualizujące z tytułu utraty wartości kredytów (pożyczek) oraz gwarancji (poręczeń) spłaty kredytów i pożyczek. Bank kontynuuje także kalkulację rezerw celowych na ww. należności z uwagi na konieczność porównania odpisów aktualizacyjnych z rezerwami celowymi przed zaliczeniem tych odpisów do kosztów uzyskania przychodów.Bank uzyskał prawo do pomniejszenia w latach 2007-2009, zgodnie z art. 38a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zobowiązania podatkowego w wysokości 8% łącznej wartości utworzonych i niezaliczonych na dzień 31 grudnia 2002 r. do kosztów uzyskania przychodów rezerw celowych na ekspozycje kredytowe z tytułu kredytów (pożyczek) oraz udzielone gwarancje (poręczenia) spłaty kredytów i pożyczek, po pomniejszeniu tych rezerw o wartość rezerw rozwiązanych lub zmniejszonych albo zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów w 2003 r.Na podstawie art. 38a ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych rozliczenia ulgi podatkowej dokonuje się nie wcześniej niż w zeznaniu za 2007 r. i nie później niż w zeznaniu za 2009 r., najpierw naliczając kwotę ulgi, a następnie odpowiednio ją weryfikując. Zdaniem Banku na wartość podwyższenia zobowiązania podatkowego, wpłynąć może jedynie wartość wynikająca z częściowego lub całkowitego rozwiązania rezerw celowych będących podstawą naliczenia ulgi, wobec wygaśnięcia przyczyn ich utworzenia, o których mowa w § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zasad tworzenia rezerw na ryzyko związane z działalnością banków. Taka sytuacja, w ocenie Banku, wystąpić może na skutek zmiany charakterystyki ekonomicznej wierzytelności i pozbawienia jej przymiotów ekspozycji kredytowej objętej przepisami ww. rozporządzenia Ministra Finansów. Ponadto, w ocenie Banku, wyłącznie dla roku 2003, ustawodawca poszerzył zakres przesłanek wpływających na wysokość naliczenia ulgi o operacje polegające na: przekwalifikowaniu rezerw celowych z niestanowiących na stanowiące koszty uzyskania przychodów oraz zmniejszeniu wartości rezerw celowych na skutek zmiany wartości wierzytelności, zmianie zabezpieczenia przyjętego na poczet wierzytelności (wpływającego na podstawę utworzenia rezerw celowych), zmianie kategorii ryzyka (w ramach kategorii objętych regulacjami rozporządzenia) oraz odpisaniu wierzytelności w ciężar rezerw celowych.Oznacza to. zdaniem Banku, iż na podstawie art. 38a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ciąży na nim obowiązek podwyższenia zobowiązania podatkowego (kwoty podatku) tylko wówczas, gdy utworzone w ciężar kosztów rezerwy celowe rozwiązuje się po wygaśnięciu przyczyn ich utworzenia na podstawie § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zasad tworzenia rezerw na ryzyko związane z działalnością banków. Bank nie ma natomiast obowiązku podwyższenia kwoty podatku w przypadku zmniejszenia, zgodnie z § 9 ust. 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów, kwoty ekspozycji kredytowej, albo zmiany kategorii ekspozycji kredytowej na kategorię o niższym stopniu ryzyka w wyniku dokonanej klasyfikacji, albo wzrostu wartości zabezpieczenia pomniejszającego podstawę tworzenia rezerw celowych albo wzrostu wartości rezerwy na ryzyko ogólne - za wyjątkiem rezerw rozwiązanych albo zmniejszonych w 2003 r. Nie ma on także obowiązku podwyższenia kwoty podatku, gdy zgodnie z § 9 ust. 3 ww. rozporządzenia, umorzone, przedawnione lub nieściągalne ekspozycje kredytowe z tytułu kredytów (pożyczek) oraz udzielone gwarancje (poręczenia) spłaty kredytów i pożyczek odpisuje w ciężar utworzonych na nie rezerw celowych.Na podstawie art. 38a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Bank jest zobowiązany do podwyższenia kwoty podatku dochodowego od osób prawnych w przypadku gdy w poszczególnych latach podatkowych następujących po dniu 31 grudnia 2003 r., w odniesieniu do konkretnych wierzytelności nastąpiły zmiany stanów rezerw celowych, wynikające z obniżenia wartości w efekcie wykonania operacji faktycznego rozwiązania, jako czynności o specyficznym charakterze, odrębnej od operacji ich zmniejszenia. Na podstawę naliczenia ulgi, a zatem kwotę pomniejszenia zobowiązania podatkowego nie może wpływać zmiana kwalifikacji podatkowej rezerw celowych będących podstawą pomniejszenia zobowiązania podatkowego, z niestanowiących na stanowiące koszty uzyskania przychodów. Co do zasady neutralne zarówno dla naliczenia (w roku 2003), jak i pomniejszenia ulgi (w latach 2004-2009) są także wartości rezerw, w ciężar których następuje spisanie wierzytelności nieściągalnych, umorzonych, przedawnionych lub niepokrytych wpływami ze sprzedaży Bank uważa, po przeprowadzeniu wnikliwej wykładni językowej, celowościowej oraz funkcjonalnej, że odmienna interpretacja prowadziłaby do sytuacji, w której norma art. 38a ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stałaby się bezprzedmiotowa, bowiem podatnik kierując się sugestią ustawodawcy, nie dokonując odpisania wierzytelności w roku 2003 r., zostałby bezpowrotnie, wbrew intencjom ustawodawcy, pozbawiony prawa do 8% ulgi w przypadku gdy zastosowałby pełne zabezpieczenie wierzytelności, albo przeniósłby wierzytelność do niższej kategorii ryzyka, albo potraktowałby zmniejszenie rezerwy celowej związane ze spłatą wierzytelności jako rozwiązanie w związku z wygaśnięciem przyczyn utworzenia rezerwy, albo utworzyłby rezerwę celową niższą od wartości należności lub nie utworzyłby w ogóle odpisu z tytułu utraty wartości tej wierzytelności.Po zapoznaniu się z aktami sprawy, Minister Finansów zważa, co następuje.W myśl art. 14e i 14o Ordynacji podatkowej, Minister Finansów może, z urzędu, zmienić interpretację indywidualną, w tym przypadku tożsamą ze stanowiskiem wnioskodawcy, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość. W obowiązującym stanie prawnym podstawą do regulowania zagadnienia tworzenia rezerw na ryzyko związane z działalnością banków jest art. 81 ust. 2 pkt 8 lit. c ustawy o rachunkowości, który upoważnia Ministra Finansów do wydania rozporządzenia w sprawie zasad tworzenia rezerw na ryzyko związane z działalnością banków. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów wydanym na podstawie ww. art. 81 ust. 2 pkt 8 lit. c ustawy o rachunkowości banki są obowiązane równoważyć skutki ryzyka wynikającego z ich działalności w drodze tworzenia i utrzymywania rezerw celowych.W wyniku przeglądu dokonywanego najpóźniej w ostatnim dniu miesiąca kończącego kwartał banki tworzą, aktualizują i rozwiązują rezerwy celowe. Rezerwy celowe mogą, w stosunku do ich stanu przed przeglądem, pozostać zarówno niezmienione, jaki i zmniejszone albo zwiększone.Z art. 38a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że podstawą wyliczenia ulgi jest łączna wartość utworzonych, lecz niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów na dzień 31 grudnia 2002 r. rezerw celowych na pokrycie wierzytelności z tytułu kredytów (pożyczek) zakwalifikowanych do kategorii stracone i wątpliwe oraz rezerw celowych na należności z tytułu udzielonych przez bank po I stycznia 1997 r. gwarancji (poręczeń) spłaty kredytów i pożyczek zakwalifikowanych do kategorii stracone i wątpliwe. W kalkulacji ulgi nie uwzględnia się tych rezerw celowych rozwiązanych lub zmniejszonych lub zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów w 2003 r. Wartość pomniejszenia kwoty podatku jest limitowana i nie może przekroczyć wartości oprocentowania rezerwy obowiązkowej utrzymywanej w latach 2004-2006 w Narodowym Banku Polskim przekazanego na zasilenie Funduszu Poręczeń Unijnych. Rozwiązanie części lub całości rezerw celowych, które stanowiły podstawę pomniejszenia zobowiązania podatkowego (kwoty podatku) powoduje pomniejszenie ulgi (tj. powiększenie kwoty podatku) o wartość 8% kwoty powstałej z rozwiązanej części lub całości tych rezerw cel owych. W myśl rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zasad tworzenia rezerw na ryzyko związane z działalnością banków, banki: rozwiązują rezerwy celowe, gdy wygasną przyczyny ich utworzenia (tj. dochodzi do spłaty kredytu i spłaty odsetek w tym także w wyniku realizacji przewłaszczenia, zamiany wierzytelności z tytułu kredytu (pożyczki) na akcje lub udziały, odpisania należności jako nieściągalnej), zmniejszają rezerwy celowe, gdy dochodzi do zmniejszenia kwoty ekspozycji kredytowej, albo zmiany kategorii ekspozycji kredytowej na kategorię o niższym stopniu ryzyka w wyniku dokonanej klasyfikacji, albo wzrostu wartości zabezpieczenia gwarancji lub poręczenia pomniejszającego podstawę tworzenia rezerwy celowej, albo wzrostu wartości rezerwy na ryzyko ogólne, odpisują należności w ciężar utworzonych na nie rezerw celowych, gdy należności zostają umorzone, przedawnione lub uznane za nieściągalne. W aspekcie podatkowym, jeśli w wyniku dokonanego przeglądu rezerwy celowe w stosunku do okresu przed przeglądem: pozostają na niezmienionym poziomie nie dochodzi do podwyższenia ani kosztów ani przychodów podatkowych, ulegają rozwiązaniu albo zmniejszeniu powstaje przychód podatkowy na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 6 lit b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, są po raz pierwszy utworzone lub rezerwy utworzone ulegają zwiększeniu to stanowią koszty uzyskania przychodów, na podstawie art. 1 6 ust. pkt 26. o ile nieściągalność wierzytelności z tytułu kredytów (pożyczek) jest uprawdopodobniona. Tworzenie, aktualizacja i rozwiązywanie rezerw celowych w całości albo w części rozumiane jest jako aktualizacja wartości kwot rezerw w związku z dokonanym ich przeglądem.W ocenie Ministra Finansów niezależnie od przyjętego sposobu ewidencji pod względem podatkowym nie ma podstaw do różnicowania rozwiązania całości i części rezerw celowych (zmniejszenia). Pojęcie „częściowe rozwiązanie rezerwy” ma takie samo znaczenie jak „zmniejszenie rezerwy”.Stanowisko Banku, iż obowiązek podwyższenia zobowiązania (kwoty podatku), o którym mowa w art. 38a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych powstaje jedynie w przypadku rozwiązanie rezerw celowych po wygaśnięciu przyczyn ich utworzenia (§ 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów) nie jest możliwe do zaakceptowania. Zaakceptowanie stanowiska Banku oznaczałoby możliwość skorzystania z ww. ulgi podatkowej także wówczas, gdy, np. przed skorzystaniem z ulgi doszłoby do spłaty kredytu (pożyczki), nastąpiłaby zamiana wierzytelności z tytułu kredytu (pożyczki) na akcje, wierzytelność zostałaby pokryta gwarancją albo poręczeniem ustanowionym w umowie kredytowej. Art. 38a nie stwarza możliwości skorzystania z odliczenia podatkowego w wysokości 8% uprzednio utworzonej na kredyt rezerwy celowej dotyczącej kredytu np. wygasłego. Celem ulgi podatkowej wynikającej z art. 38a jest zrównanie w bankach rozliczeń z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie rezerw celowych niestanowiących w bankach do końca 2002 r. kosztów uzyskania przychodów z rezerwami celowymi zaliczonymi w tym czasie do tych kosztów.Uznanie
2008.12.31 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IPPB5/423-99/08-2/DG
∟CIT - w zakresie ustalenia czy otrzymana dotacja stanowi przychód zwolniony z opodatkowania
2008.12.31 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IPPB2/415-1418/08-4/MG
∟Czy Wnioskodawczyni musi zapłacić podatek dochodowy od sprzedanej w dniu 26.09.2008 r. nieruchomości położonej we wsi i gminie S. o numerze działki 232/20.
2008.12.31 - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu - ILPB1/415-823/08-2/TW
∟Czy Wnioskodawca może wprowadzić do prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej dom nr 2, a następnie wynajmować go na cele mieszkalne mimo, że został on zakupiony ze środków, które uzyskał w wyniku sprzedaży domu nr 1 oraz gdy zakup domu nr 2 zostanie przedstawiony w urzędzie skarbowym w ciągu 2 lat w celu zwolnienia z opodatkowania.Czy w wyniku wprowadzenia domu nr 2 do prowadzonej przez Zainteresowanego działalności gospodarczej i wynajmowania go na cele mieszkalne nie dojdzie do sytuacji, w której będzie On zobowiązany zapłacić podatek dochodowy w wysokości 10% (zgodnie z art. 28 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) od wartości domu nr 2, ponieważ wydatek na zakup tego domu z uwagi na wprowadzenie do działalności nie będzie spełniał warunków określonych w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ww. ustawy.
2008.12.31 - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach - IBPBI/2/423-913/08/MO
∟Czy Wpłaty powinny być kwalifikowane jako przychody uzyskiwane z prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Strefy, na podstawie Zezwolenia i tym samym powinny być objęte zwolnieniem z podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 updop (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)?
2008.12.31 - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach - IBPBI/2/423-1229/08/MO
∟Czy Przychody z operacji finansowych powinny być kwalifikowane jako przychody uzyskiwane z prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Strefy, na podstawie Zezwolenia i tym samym powinny być objęte zwolnieniem z podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 updop? Czy koszty ponoszone przez Spółkę w związku z umową SWAP powinny stanowić koszty działalności strefowej i być brane pod uwagę przy kalkulowaniu dochodu zwolnionego z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 updop (pytanie oznaczone we wniosku nr 3 w części dotyczącej transakcji SWAP)?
2008.12.31 - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach - IBPBI/2/423-1214/08/MO
∟Czy Wynagrodzenia powinny być kwalifikowane jako przychody uzyskiwane z wykonywania działalności gospodarczej na terenie Strefy, na podstawie Zezwolenia i tym samym powinny korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 updop (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)?
2008.12.30 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IPPB3/423-1442/08-2/EŻ
∟Czy od kwot zasądzonych tytułem wykonawczym wydanym przez sąd powszechny w sprawach kierowanych przeciwko byłym właścicielom pojazdów usuniętych na zlecenie policji z drogi publicznej w trybie art. 130a ustawy Prawo o ruchu drogowym za okres pierwszych 6 miesięcy niezakończonej usługi wykonywanej na rzecz Skarbu Państwa, dozorca parkingu powinien naliczyć podatek VAT i podatek dochodowy?
2008.12.30 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IPPB3/423-1345/08-2/JB
∟czy i w którym roku na podstawie art.16 ust.1 pkt 26a oraz ust.2a pkt 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Zakład może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów odpis aktualizacyjny wartości należności przedsiębiorstwa F w kwocie, która uprzednio została zaliczona do przychodów podatkowych? czy i w którym roku: 2006, czy w 2008, na podstawie art.16 ust.1 pkt 25a oraz ust.2 pkt 2c ustawy, Zakład może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów kwotę netto należności wobec przedsiębiorstwa F?
2008.12.30 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IPPB2/415-1391/08-4/AK
∟Czy na Wnioskodawczyni ciąży obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych w tytułu sprzedaży nieruchomości (domku letniskowego oraz gruntu) w dniu 16.05.2008 r.? Wnioskodawczyni pyta dlaczego wg. US Warszawa – Mokotów powinna zapłacić podatek dochodowy od domku letniskowego wybudowanego i nabytego w formie darowizny w 1986 r., tj. po upływie 5 lat ?
2008.12.30 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IPPB2/415-1387/08-4/JK
∟Czy wydatkowanie przychodu z tytułu sprzedaży mieszkania spółdzielczo – własnościowego na spłatę kredytu bankowego wraz z odsetkami korzysta ze zwolnienia z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
2008.12.30 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IPPB1/415-1210/08-3/EC
∟Otrzymana przez Partnera Projektu za pośrednictwem Beneficjenta dotacja z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, stanowi przychód z działalności gospodarczej. Dotacja ta nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
2008.12.30 - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu - ILPB3/423-643/08-3/HS
∟Jak należy dokonać podziału przychodów i kosztów uzyskania przychodów dotyczących miesiąca przekształcenia spółki z o.o. w spółkę komandytowo – akcyjną, aby prawidłowo ustalić w tym miesiącu dochód wspólnika - komplementariusza spółki komandytowo - akcyjnej, będącego osobą prawną?
2008.12.30 - Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy - ITPB3/423-549/08/PS
∟Czy wystawione korekty do faktur sprzedaży, korygujące pierwotną cenę z dnia wystawienia faktury do ceny sprzedaży umówionej według kursu z dnia zapłaty, mogą być księgowane i rozliczane do podatku dochodowego w miesiącu wystawienia korekty, czy musi być korygowany przychód miesiąca, w którym dokonano dostawy i wystawiono pierwotną fakturę?
2008.12.29 - Minister Finansów - DD6/8213/229/MNX/08/PK-623
∟1. Czy przychody z odsetek od środków pieniężnych wspólnoty znajdujących się na rachunku bankowym podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych?2. Czy przychody z odsetek od nieterminowych wpłat zaliczek na koszty utrzymania nieruchomości wspólnej podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych? 3. Czy dochód z wynajmu dachu, przeznaczony na remonty części wspólnej, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych? 4. Czy dochód z dzierżawy pomieszczenia na stację transformatorową przedsiębiorstwa energetycznego podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych? 5. Czy ewentualne dochody z tytułu najmu komórek i innych pomieszczeń budynku wspólnoty podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych? 6. Czy premia termomodernizacyjna podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych (na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47)? Zmiana Interpretacji IndywidualnejNa podstawie art. 14e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 6, poz. 60, z późn. zm.) Minister Finansów zmienia z urzędu interpretację indywidualną, o której mowa w art. 14o Ordynacji podatkowej w ten sposób, że stwierdza, iż stanowisko Wspólnoty Mieszkaniowej ul. (…) w Warszawie, przedstawione we wniosku z dnia 16 października 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, w kwestii opodatkowania dochodów uzyskanych z gospodarki mieszkaniowej: w części odnoszącej się do opodatkowania dochodów z tytułu: odsetek z rachunku bieżącego, odsetek od nieterminowych płatności, dzierżawy pomieszczenia na stację transformatorową, najmu komórek i innych pomieszczeń lokatorom - jest prawidłowe w części odnoszącej się do: opodatkowania dochodów z tytułu wynajmu dachu pod antenę, zwolnienia z opodatkowania premii termomodernizacyjnej w trybie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy - jest nieprawidłowe UzasadnienieW dniu 16 października 2007 r. wpłynął do Izby Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku wniosek Wspólnoty Mieszkaniowej o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych w kwestii opodatkowania dochodów uzyskanych z gospodarki mieszkaniowej. Na gruncie przepisów Ordynacji podatkowej interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego wydaje się bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wniosku (art. 14d). Termin do wydania interpretacji upłynął w dniu 16 stycznia 2008 r. W związku z niewydaniem interpretacji indywidualnej w tym terminie doszło do tzw. „milczącej interpretacji”, tj. interpretacji stwierdzającej prawidłowość stanowiska wnioskodawcy w pełnym zakresie (art. 14o). We wniosku z dnia 16 października 2007 r. o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, Wspólnota Mieszkaniowa wystąpiła z pytaniami: Czy przychody z odsetek od środków pieniężnych wspólnoty znajdujących się na rachunku bankowym podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych... Czy przychody z odsetek od nieterminowych wpłat zaliczek na koszty utrzymania nieruchomości wspólnej podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych... Czy dochód z wynajmu dachu, przeznaczony na remonty części wspólnej, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych... Czy dochód z dzierżawy pomieszczenia na stację transformatorową przedsiębiorstwa energetycznego podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych... Czy ewentualne dochody z tytułu najmu komórek i innych pomieszczeń budynku wspólnoty podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych... Czy premia termomodernizacyjna podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych (na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47)... Zdaniem Wspólnoty, dochody (przychody) o których mowa w pytaniach 1-5 stanowią dochody (przychody) z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Natomiast premia termomodernizacyjna podlega zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Po zapoznaniu się z aktami sprawy, Minister Finansów zważył co następuje: Zgodnie z art. 14e 1 Ordynacji podatkowej, Minister Finansów może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Przepis ten nie zawiera ograniczeń czasowych, co oznacza, że jeśli stwierdzona zostanie nieprawidłowość wydanej interpretacji indywidualnej, Minister Finansów może, z urzędu zmienić ją w dowolnym czasie. Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi (art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Przez „zasoby mieszkaniowe”, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy, rozumie się nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdującego się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie. Do zasobów tych należą zatem, oprócz lokali mieszkalnych, także tego rodzaju pomieszczenia, jak np. garaże, strychy, klatki schodowe, pomieszczenia administracji osiedlowej oraz osiedlowe warsztaty konserwacyjno-remontowe. Związane z tego rodzaju lokalami, pomieszczeniami i urządzeniami przychody oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Przychodami i kosztami tego rodzaju nie są natomiast te przychody i koszty, które związane są z lokalami użytkowymi. Stanowisko takie prezentowane jest także w interpretacji ogólnej Ministra Finansów z dnia 5 marca 2008 r., Nr DD6/8213/1 1/KWW/07/MB7/82, zawierającej wyjaśnienia dotyczące art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy. Właściwe jest więc stanowisko Wspólnoty, że przychodami z gospodarki mieszkaniowej są: otrzymane odsetki od środków na rachunku bankowym, odsetki za nieterminowe wpłaty zaliczek na koszty utrzymania nieruchomości, dochody z tytułu najmu komórek i innych pomieszczeń lokatorom, dochody z tytułu dzierżawy pomieszczeń pod stacje transformatorowe związane z zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania budynku mieszkalnego. Niewłaściwe jest stanowisko Wspólnoty Mieszkaniowej uznającej dochód z tytułu wynajmu dachu pod antenę za dochód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy, opodatkowaniu podlegają dochody osiągnięte z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, bez względu na cel, na jaki zostanie przekazany. Jest to zatem dochód z działalności gospodarczej, która nie jest podstawową działalnością prowadzoną przez podatnika, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy. Niewłaściwe jest również stanowisko Wspólnoty Mieszkaniowej uznającej premię termomodernizacyjną za wolną od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy. Stanowi ona bowiem przychód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Dochód powstały z tego tytułu w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy, a nie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy na który powołał się Wnioskodawca, wolny jest od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.Zmiana interpretacji indywidualnej dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienionej interpretacji.Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą zmianę interpretacji przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał zmianę interpretacji indywidualnej w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi; Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).
2008.12.29 - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach - IBPB1/415-777/08/ZK
∟Czy będzie opodatkowany dochód ze zbycia budynku poprzednio używanego w działalności gospodarczej, obecnie już nie istniejącej?
2008.12.24 - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu - ILPB1/415-803/08-2/AA
∟Czy otrzymane środki publiczne stanowią przychody podatkowe, które należy wykazać w PKPiR?Czy środki trwałe sfinansowane w części z pomocy, a w części ze środków własnych należy ująć w ewidencji środków w pełnej kwocie, czy tylko sfinansowanej ze środków własnych, a gdy ta nie przekracza 3500 zł można ją zaliczyć jednorazowo do kosztów uzyskania przychodów?Czy wyposażenie o wartości nie przekraczającej 1500 zł można w całości zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?
2008.12.23 - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu - ILPB3/423-616/08-2/HS
∟Czy operacja przewalutowania kredytu skutkować będzie powstaniem po stronie Wnioskodawcy, w momencie przewalutowania lub spłaty rat kredytu w złotych polskich, przychodów lub kosztów uzyskania przychodów, w szczególności z tytułu dodatnich lub ujemnych różnic kursowych?
2008.12.23 - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu - ILPB2/415-639/08-2/ES
∟Zwolnienie przedmiotowe w oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r. w kontekście poniesionych wydatków na budowę domu pokrytych zaliczką z uzyskanego przychodu ze sprzedaży na podstawie umowy przedwstępnej w krótkim okresie sfinalizowanej aktem notarialnym.
2008.12.23 - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu - ILPB2/415-635/08-2/ES
∟Opodatkowanie przychodu ze sprzedaży nieruchomości zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym od osób fizycznych a zwolnienie przedmiotowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiazującym przed 1-01-2007 r. w kontekście nabycia nieruchomości (w drodze działu spadku).
2008.12.23 - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach - IBPB3/423-922/08/AP
∟Czy w analizowanym stanie faktycznym zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT przychodem jest nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, niezależnie od faktu, iż cena emisyjna obejmowanych udziałów jest wyższa niż ich wartość nominalna?
2008.12.23 - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach - IBPB2/415-1635/08/BJ
∟Kiedy dla współwłaścicieli kamienicy powstanie przychód z tytułu najmu, jeżeli zarząd nad kamienicą sprawuje ustanowiony prawomocnym postanowieniem sądu przymusowy zarządca sądowy, który pobiera czynsz z najmu i wpłaca je na wyodrębniony rachunek bankowy? 13)
2008.12.22 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IPPB5/423-100/08-2/MW
∟W jakiej dacie Spółka powinna rozpoznać przychód należny z tytułu sprzedaży lokali?
1089 1090 1091 1092 1093 1094 1095 1096 1097 1098 1099 1100 1101 1102 1103 1104 1105 1106 1107 1108 1109
Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.
epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.
Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.