Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-774/08-2/IG
z 21 lipca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-774/08-2/IG
Data
2008.07.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Korekta kwoty podatku naliczonego


Słowa kluczowe
aport
czynności nieopodatkowane podatkiem od towarów i usług
korekta podatku naliczonego
przedsiębiorstwa
zbycie


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca będzie zobowiązany do dokonania jednorazowej korekty podatku naliczonego VAT z tytułu otrzymania aportu?



Wniosek ORD-IN 727 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 18 kwietnia 2008 r. (data wpływu 22 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie jednorazowej korekty podatku naliczonego VAT z tytułu otrzymania aportu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie jednorazowej korekty podatku naliczonego VAT z tytułu otrzymania aportu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Grupa, do której należy Wnioskodawca (Spółka z o.o.), podpisała umowę nabycia określonej Spółki Akcyjnej (dalej: S.A.).

Chcąc skonsolidować grupę w Polsce – jak wyjaśnia Strona – planuje się, że Zainteresowany będzie prowadził dalszą działalność gospodarczą na określonym rynku w Polsce. W związku z tym S.A. wniesie wkład niepieniężny w postaci swojego przedsiębiorstwa, aby umożliwić Wnioskodawcy prowadzenie działalności przy wykorzystaniu również tego potencjału.

W ramach przekazywanego przedsiębiorstwa będą przenoszone następujące składniki:

  • środki trwałe nabyte przez S.A. wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, od których S.A. dokonywała i dokonuje odpisów amortyzacyjnych,
  • inne rzeczowe składniki majątkowe (w tym w szczególności produkcja w toku),
  • środki pieniężne na rachunkach bankowych i w kasie,
  • prawa i obowiązki wynikające z umów handlowych,
  • należności,
  • zobowiązania, w tym również zobowiązania do wyświadczenia usług reklamowych z tytułu zaliczek na poczet usług (które wejdą w skład aportu),
  • zakład pracy w rozumieniu ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeksu pracy,
  • księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej,
  • inne składniki przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 55¹ Kodeksu cywilnego należące do S.A. oraz
  • prawa do znaków towarowych w rozumieniu ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej, w szczególności prawa do zgłoszonych znaków towarowych wytworzonych przez S.A., które nie zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych S.A. i nie podlegały amortyzacji.

Koszty rejestracji znaków towarowych poniosła S.A. mająca wnieść je aportem w ramach przedsiębiorstwa do firmy prowadzonej przez Wnioskodawcę.

Po otrzymaniu aportu, Zainteresowany prowadząc przedsiębiorstwo S.A., będzie wykorzystywał wnoszone znaki towarowe w swojej dalszej działalności gospodarczej.

Przedmiot aportu zwiększy kapitał zakładowy Zainteresowanego, a udziały w podwyższonym kapitale zakładowym o wartości nominalnej odpowiadającej wartości przedsiębiorstwa wniesionego tytułem wkładu niepieniężnego zostaną wydane S.A.

Zgodnie z przeprowadzonymi wstępnymi analizami, wniesienie przedsiębiorstwa tytułem wkładu niepieniężnego do firmy Wnioskodawcy, wiązać się powinno z powstaniem jej dodatniej wartości w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. nadwyżki wartości nominalnej wydanych udziałów nad wartością rynkową składników majątkowych przedsiębiorstwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca będzie zobowiązany do dokonania jednorazowej korekty podatku naliczonego VAT z tytułu otrzymania aportu...

Zdaniem Wnioskodawcy, przepisy ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, nie mają zastosowania do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans (art. 6 pkt 1 ustawy o VAT).

Zgodnie z ustawą o VAT, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...) jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego (...) (art. 91 ust. 1 ustawy o VAT).

W szczególności, zgodnie z ustawą o VAT, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym, są zaliczane do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty (...) podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości – w ciągu 10 lat, licząc począwszy od roku, w którym zostały oddane do użytkowania (...) (art. 91 ust. 2 ustawy o VAT).

Ponadto zgodnie z ustawą o VAT, w przypadku zbycia przedsiębiorstwa (...) korekta (...) jest dokonywana odpowiednio przez nabywcę przedsiębiorstwa (...) (art. 91 ust. 9 ustawy o VAT).

Strona twierdzi również, że zgodnie z Dyrektywą Rady Nr 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 2006 Nr 347, str. 1), dalej: Dyrektywa VAT, w przypadku przekazania, odpłatnie lub nieodpłatnie albo jako aportu całości lub części majątku, państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca, i że w takim przypadku osoba, której przekazano towary, będzie traktowana jako następca prawny przekazującego (art. 19 Dyrektywy VAT), przy czym przepis ten stosuje się odpowiednio do świadczenia usług (art. 29 Dyrektywy VAT).

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie będzie zobowiązany do dokonania jednorazowej korekty podatku naliczonego VAT z tytułu otrzymania aportu.

W szczególności – zdaniem Strony – na gruncie prawa podatkowego wniesienie aportu powinno być traktowane jako zbycie przedmiotu aportu w rozumieniu art. 6 ust. 1 ustawy o VAT, przy czym taka interpretacja ww. przepisu została wielokrotnie potwierdzona przez organy podatkowe, m.in. przez Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie w interpretacji wydanej w dniu 5 maja 2006 r. sygn. 1472/RPP1/443-252/06/MK oraz przez Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty w interpretacji wydanej w dniu 9 maja 2005 r. sygn. I USB lll/436/24/2005/KK.

Skoro zgodnie z ustawą o VAT, jej przepisów nie stosuje się m.in. do transakcji zbycia przedsiębiorstwa, wniesienie przedsiębiorstwa S.A. aportem do Spółki prowadzonej przez Wnioskodawcę nie powinno rodzić żadnych konsekwencji w zakresie podatku VAT.

W następstwie powyższego, pomimo iż w świetle art. 91 ust. 9 ustawy o VAT, przyjmujący aport jest beneficjentem praw i obowiązków zbywcy w zakresie korekty podatku VAT odliczonego, w przedmiotowej sytuacji brak jest podstaw do dokonania takiej korekty, gdyż w wyniku aportu nie ulegnie zmianie przeznaczenie otrzymanych przez Zainteresowanego środków trwałych. Przedmioty aportu będą nadal użytkowane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych, wobec czego dokonanie korekty odliczonego podatku VAT byłoby nieuzasadnione.

Stanowisko takie potwierdza także treść art. 19 Dyrektywy VAT, w świetle którego dokonanie aportu przedsiębiorstwa może być uznane za pozostające poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT wyłącznie w sytuacji, gdy otrzymujący aport jest traktowany jako następca prawny wnoszącego. Interpretując ten przepis ETS uznał, że zgodnie z zasadą neutralności VAT, jego zastosowanie powinno prowadzić do dokładnie takich samych konsekwencji niezależnie od tego czy podatek VAT byłby naliczony przez wnoszącego aport i następnie odliczony przez otrzymującego, jak i w sytuacji gdyby transakcja nie była opodatkowana VAT (wyrok w sprawie C-497/01 Zita Modes, pkt 24), co w przedmiotowej sytuacji oznacza brak możliwości i konieczności dokonania korekty odliczonego podatku VAT przez Spółkę w związku z otrzymanym aportem.

Wnioskodawca uważa również, iż powyższe stanowisko zostało potwierdzone w pisemnych interpretacjach organów podatkowych w szczególności w postanowieniach: Urzędu Skarbowego Poznań-Wilda z dnia 31 maja 2005 r. sygn. PV/443-I 22/2005 i z dnia 23 czerwca 2004 r. sygn. PV/443-48/04, Urzędu Skarbowego w Nysie z dnia 6 maja 2005 r. sygn. PP/443-17/2/BB/05, a także Urzędu Skarbowego w Lesku z dnia 14 grudnia 2005 r. sygn. US-PP-443/42/05.

Wobec powyższego Spółka uważa, że nie będzie zobowiązana do dokonania jednorazowej korekty podatku naliczonego VAT określonej w art. 91 ust. 1-8 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Tut. Organ zwraca jednak uwagę na fakt, że stanowisko Wnioskodawcy w zakresie interpretacji przepisów prawa podatkowego jest prawidłowe przy założeniu, że Strona trafnie wskazuje, iż przedmiotem wniosku jest aport przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 55¹ ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) oraz składniki aportu będą nadal użytkowane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto informuję, iż w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku odliczonego została wydana odrębna interpretacja nr IPPP1/443-774/08-3/IG.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj