Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-2.4011.322.2017.2.KW1
z 7 lutego 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2017 r. (data wpływu 21 listopada 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 8 stycznia 2018 r. (data nadania 9 stycznia 2018 r., data wpływu 16 stycznia 2018 r.) na wezwanie z dnia 28 grudnia 2017 r. nr 0114-KDIP3-2.4011.322.2017.1.KW1, nr 0114-KDIP3-1.4011.427.2017.1.EC (data nadania 28 grudnia 2017 r., data odbioru 2 stycznia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu sponsorowania nagród osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 21 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu sponsorowania nagród osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka S.A. (dalej jako „Spółka” lub „Wnioskodawca”) zajmuje się głównie produkcją gier wideo opartych na własnych markach oraz jednocześnie, jest globalnym wydawcą wyprodukowanych przez siebie gier. Spółka stworzyła m.in. grę Y...: (dalej jako „Y...”, lub „Gra”). Gra jest oparta na modelu Free-to-play (F2P) i zawiera opcjonalne mikrotransakcje.

Y... jest zarejestrowanym znakiem towarowym Grupy. Ponadto Grupa jest również uprawniona ze zgłoszenia znaków towarowych Y... M...

Spółka w ramach podniesienia rywalizacji wśród graczy wprowadziła oficjalną serię rozgrywek e-sportowych pn. Y... M.... E-sport jest formą rywalizacji między użytkownikami danej gry wideo. Spółka, poprzez wydarzenia z serii Y... M..., daje graczom możliwość walki o tytuł Mistrza Świata Y...A. Główną częścią Y... M... jest nowy tryb rywalizacji w Grze, zwany Pro Ladder, a także oficjalne oraz licencjonowane turnieje, które odbywać się będą w ramach tej serii. Tryb rywalizacji w ramach Pro Ladder odbywać się będzie w sezonach, z których każdy będzie trwać kilka miesięcy. Podczas sezonu gracze będą uzyskiwać punkty - Crown Points. Punkty będą przyznawane za:

  • uplasowanie się w pierwszej 200 graczy biorących udział w rozgrywkach Y...A w trybie Pro Ladder (licencjonowanych rozgrywkach),
  • udział w oficjalnych turniejach w Y...A organizowanych przez Spółkę,
  • udział w licencjonowanych turniejach w Y...A nieorganizowanych przez Spółkę (dalej jako „Licencjonowane Turnieje”)


W ramach akcji Spółka zamierza udzielać prawa (licencji) do organizacji Licencjonowanych Turniejów wybranym, niezależnym podmiotom, także z zagranicy, którzy wystąpią do Spółki z wnioskiem/aplikacją o wyrażenie zgody na zorganizowanie takiego turnieju oraz zaakceptują Y... M...: Commercial Y... Tournament Licence.

W aplikacji podmioty takie będą musiały wykazać m.in. swoją nazwę, pełen adres siedziby lub zamieszkania, nazwę organizowanego eventu w ramach formuły Y... M..., opis organizowanego eventu, lokalizację eventu oraz datę przeprowadzenia eventu. Dodatkowo zgłoszenia będą także zawierać informację o transmisji eventu, łączną pulę nagród przewidzianych w Licencjonowanym Turnieju jak i sponsorów eventów. Spółka po pozytywnym rozpatrzeniu aplikacji będzie udzielać wybranym podmiotom aplikującym terminowej i niewyłącznej licencji na zorganizowanie Licencjonowanych Turniejów (dalej jako „Organizatorzy”), w tym na wykorzystanie logo Spółki oraz logo Y...A w celu prowadzenia, promowania oraz pokazywania eventów, które będą częścią oficjalnych rozgrywek e-sportowych Y... M...

Co istotne Organizatorom nie będzie przysługiwać wynagrodzenie od Spółki z tytułu zorganizowania Licencjonowanych Turniejów. Dodatkowo to Organizatorzy będą odpowiedzialni za przekazywanie nagród dla zwycięzców Licencjonowanych Turniejów we własnym imieniu i na własną rzecz. Zaznaczyć tu należy, że Spółka nie będzie występować w charakterze zlecającego zorganizowanie eventów podmiotom trzecim. Zawsze to Organizatorzy będą występować do Spółki z wnioskiem o wyrażenie zgody na przeprowadzenia Licencjonowanych Turniejów oraz to na Organizatorach będą spoczywać wszystkie niezbędne formalności związane z organizacją i przeprowadzeniem Licencjonowanego turnieju. Ponadto Organizator może bezpośrednio pobierać opłaty za bilety od widzów, opłaty te stanowią jego przychód. Co więcej Organizator może samodzielnie zawierać umowy ze sponsorami wydarzenia.

Zdarzać się będą sytuacje, że po akceptacji przez Spółkę aplikacji przesłanej przez Organizatorów, Spółka będzie zawierać z takimi Organizatorami umowy sponsoringowe. Z umów takich będzie wynikać, że Spółka będzie przekazywała pulę na nagrodę, natomiast warunki podziału nagrody pomiędzy uczestników/zwycięzców będą uregulowane w regulaminie.

Organizatorzy będą przekazywać nagrody sponsorowane przez Spółkę w swoim imieniu i na swoją rzecz. Umowy sponsoringowe będą zakładać także, że cała nagroda sponsorowana przez Spółkę będzie przekazana na rzecz uczestników Licencjonowanych Turniejów. Należy tutaj wskazać, że nagrody przekazywane dla zwycięzców będą miały formę pieniężną.

W Licencjonowanych Turniejach będą mogły wziąć udział osoby fizyczne prowadzące jak i nieprowadzące działalność gospodarczą, przy czym osoby te będą rezydentami różnych krajów. To do Organizatorów będzie należeć obowiązek zbierania informacji o osobach biorących udział w przedmiotowych eventach. Dane te nie będą przekazywane następnie do Spółki, gdyż to Organizatorzy będą wyłącznymi administratorami danych osobowych uczestników Licencjonowanych Turniejów. Zauważyć tu należy, że Licencjonowane Turnieje mogą być organizowane poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a udział w tych eventach będzie dla uczestników bezpłatny.


Pismem z dnia 28 grunia 2017 r. nr 0114-KDIP3-2.4011.322.2017.1.KW1 oraz nr 0114-KDIP3-1.4011.427.2017.1.EC (data doręczenia 2 stycznia 2018 r.) wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania przez:

  • wskazanie imion i nazwisk osób, które podpisały wniosek z dnia 15 listopada 2017 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, lub
  • jeżeli wniosek nie został podpisany przez osoby uprawnione do reprezentacji Wnioskodawcy lecz przez osoby przez nich upoważnione, to należy uzupełnić wniosek poprzez dostarczenie dokumentu (pełnomocnictwa zgodnego z art. 138c § 1 Ordynacji podatkowej), z którego wynika umocowanie dla osób które podpisały wniosek do reprezentowania Wnioskodawcy.


Pismem z dnia 8 stycznia 2017 r. (data nadania 9 stycznia 2017 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w wyznaczonym terminie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym Spółka jako podmiot udzielający licencji i sponsorujący nagrody w Licencjonowanych Turniejach będzie zobowiązana do odprowadzenia i wpłaty podatku od nagród przekazywanych przez Organizatorów, jako płatnik zryczałtowanego podatku zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2) w zw. z art. 41 ust. 4 i art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz złożenia deklaracji rocznej o zryczałtowanym podatku dochodowym na formularzu PIT-8AR zgodnie z art. 42 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Niniejsza interpretacja stanowi ocenę stanowiska Wnioskodawcy w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych w części dotyczącej obowiązków płatnika z tytułu przyznania nagród osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych w części dotyczącej obowiązków płatnika z tytułu przyznania nagród osobom fizycznym prowadzącym pozarolniczą działalność gospodarczą zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle powyżej opisanego zdarzenia przyszłego, Spółka nie będzie płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego od nagród przekazywanych przez Organizatorów w ramach Licencjonowanych Turniejów, gdyż Organizatorzy przekazując nagrody będą działać we własnym imieniu i na własna rzecz, a Spółka będzie występować jedynie w roli udzielającego licencji i sponsora nagród. Tym samym na Spółce nie będą ciążyć także obowiązki złożenia deklaracji na formularzu PIT-8AR, co do osób, które otrzymają nagrody w Licencjonowanych Turniejach.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032, dalej jako „ustawa o PIT”), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ustawy o PIT przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.


W treści art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT, ustawodawca jako źródła przychodów wskazał pozarolniczą działalność gospodarczą oraz inne źródła.


Zgodnie z art. 20 ust. 1 i 1 b ustawy o PIT, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzące ze źródeł nieujawnionych.

Sformułowanie „w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy o PIT. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka jest twórcą gry wideo pn. Y... Spółka w ramach podniesienia rywalizacji wśród graczy wprowadziła oficjalną serię rozgrywek e-sportowych pn. Y... M..., która ma na celu zaangażowanie graczy do walki o tytuł Mistrza Świata Y...A. Na Y... M... składa się nowy tryb rywalizacji w grze, zwany Pro Ladder, a także oficjalne oraz licencjonowane turnieje, które będą odbywać się w ramach tej serii. Zwieńczeniem rywalizacji w tych turniejach będzie przekazanie nagrody pieniężnej dla ich zwycięzców.


Zasady opodatkowania przychodów z tytułu udziału w konkursach zostały uregulowane na gruncie polskiej ustawy o PIT w art. 30 ust. 1 pkt 2).


Na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2) ustawy o PIT - od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy, z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6), 6a) i 68) - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o PIT, płatnicy, o których mowa w ust. 1 (osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2), 4)-5a), 13) i 14) oraz art. 30 ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1) ustawy o PIT, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2) - nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Na podstawie art. 42 ust. 1 ustawy o PIT, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie roczną deklarację według ustalonego wzoru (PIT-8AR).

Powyżej powołane przepisy określają zasady opodatkowania nagród otrzymywanych przez uczestników konkursów, gier i zakładów wzajemnych. Przepisy ustawy o PIT nie zawierają definicji pojęcia „konkurs” bądź „nagroda”, wobec czego w celu ich zdefiniowania uzasadnione jest zastosowanie dyrektyw wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl) „konkurs” jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., natomiast pojęcie „nagroda” oznacza dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach itp. Z powyższych definicji wynika, że przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkursu to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy lub kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników. Opisane w zdarzeniu przyszłym wydarzenia będą stanowiły zawody/turniej. Zgodnie z definicją pod pojęciem słowa „zawody” należy rozumieć impreza sportowa, podczas której zawodnicy rywalizują o zwycięstwo lub każda rywalizacja wyłaniająca zwycięzcę. Tym samym zawody stanowić będą w zamyśle i konstrukcji także konkurs. Równie ważnym elementem jak współzawodnictwo jest forma całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagroda oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

W konsekwencji powyższego, przychód z tytułu uzyskanych przez zwycięzców turnieju nagród może zostać opodatkowany zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10% zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2) ustawy o PIT o ile organizatorem konkursu będzie podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium RP.

Zgodnie z przedstawionym zdarzeniem przyszłym w przypadku Licencjonowanych Turniejów Spółka nie będzie występować w charakterze ich organizatora. To podmioty trzecie będą występować do Spółki z wnioskiem o wyrażenie zgody na przeprowadzenie turnieju i w dalszej kolejności (jako Organizatorzy) będą odpowiedzialni za wszelkie formalności związane ze zorganizowaniem eventów. Organizatorzy będą przede wszystkim odpowiedzialni za przeprowadzenie Licencjonowanych Turniejów jak i wydawanie nagród zwycięzcom w swoim imieniu i na swoją rzecz. Ponadto Organizator może bezpośrednio pobierać opłaty za bilety od widzów, opłaty te stanowią jego przychód. Co więcej Organizator może samodzielnie zawierać umowy ze sponsorami wydarzenia. Spółka nie będzie zlecać przeprowadzenia tych eventów podmiotom trzecim. Co oznacza, że Organizatorom nie będzie przysługiwać wynagrodzenie od Spółki za Licencjonowanych Turniejów. Wszystkie niezbędne formalności z tym związane z organizacją tych eventów zawsze będą spoczywać na Organizatorach.

Spółka przewiduje jednak, że przy niektórych Licencjonowanych Turniejach będzie ona również występowała w roli sponsora nagród. W takiej sytuacji Spółka będzie zawierać z Organizatorami umowy sponsoringowe. Na podstawie tych umów Organizatorzy będą otrzymywać pule na nagrodę od Spółki, a następnie Organizatorzy będą przekazywać tą pulę w swoim imieniu i na swoją rzecz zwycięzcom/uczestnikom turnieju zgodnie z regulaminem turnieju. W żadnym przypadku Spółka nie będzie zobowiązywać w umowie sponsoringowej Organizatorów, aby przekazywali zwycięzcom turnieju nagrody w jej imieniu i na jej rzecz. Spółka nie będzie posiadać danych osobowych uczestników Licencjonowanych Turniejów, ponieważ informacje te będą zbierane przez Organizatorów.

W doktrynie wskazuje się, że przy zryczałtowanym podatku dochodowym, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT istotne jest to, kto ostatecznie ponosi ciężar ekonomiczny organizowanego konkursu/turnieju oraz czy podmiot występujący w charakterze organizatora eventu występuje we własnym imieniu i na własną rzecz, czy też organizacja takiego eventu jest skierowana na promowanie zleceniodawcy, który opłaca przeprowadzenie eventu. Potwierdza to także Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 11 lipca 2017 r. o sygn. 0114-KDIP3-2.4011.85.2017.1.KW1, gdzie zgodnie ze stanem faktycznym „(...) Wnioskodawca zamierza organizować, na zlecenie oraz koszt swojego klienta (dalej Zleceniodawca), różnego rodzaju akcje promocyjne, w tym konkursy i loterie, skierowane do konsumentów oraz przedsiębiorców (dalej Akcje promocyjne). (...)

Wnioskodawca zamierza występować w roli oficjalnego organizatora Akcji promocyjnej, przyrzekającego nagrody oraz faktycznie wydającego nagrody laureatom loterii promocyjnej lub konkursu. Wnioskodawca będzie nabywał nagrody we własnym imieniu i na własną rzecz. (…) Ponadto, Wnioskodawca, w ramach świadczonych na rzecz Zleceniodawcy usług, przygotuje koncepcję i mechanikę Akcji promocyjnej oraz regulamin Akcji (aspekty techniczne i formalno-prawne). W przypadku loterii promocyjnej Wnioskodawca wystąpi, w imieniu własnym, o wydanie stosownego zezwolenia na zorganizowanie loterii.(...)

Zleceniodawca jest podmiotem zlecającym zorganizowanie i przeprowadzenie Akcji promocyjnej oraz fundatorem nagród wydawanych laureatom konkursu lub loterii promocyjnej. Zleceniodawca ponosi cały ekonomiczny ciężar Akcji promocyjnej.” Organ na tle tego stanu faktycznego wskazał, że „Odnosząc się natomiast do organizacji przez Wnioskodawcę loterii promocyjnych należy wskazać, że Wnioskodawca wystąpi we własnym imieniu o wydanie stosownego zezwolenia na zorganizowanie loterii promocyjnej. To również Wnioskodawca dokona stosownego zawiadomienia o rozpoczęciu loterii i przekaże informacje o zakończeniu prowadzenia loterii podmiotowi wydającemu zezwolenia. Dodatkowo to Wnioskodawca będzie odpowiedzialny za dostarczenie bankowej gwarancji wypłaty nagród, której jak sam wskazał Wnioskodawca, jest warunkiem uzyskania zezwolenia na urządzenie loterii promocyjnej.

W związku z powyższym, skoro to Wnioskodawca w odniesieniu do loterii promocyjnych, będąc ich organizatorem, będzie odpowiadał za spełnienie wszelkich obowiązków związanych z ich organizacją, zarówno w stosunku do właściwych instytucji tj. Dyrektora Izby Celnej, z drugiej zaś strony w stosunku do podmiotów zewnętrznych, to w tym konkretnym przypadku to Wnioskodawca będzie występował w charakterze płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych.”

W przedstawionej powyżej interpretacji indywidualnej organ wskazał, że pomimo faktu, iż występuje zleceniodawca akcji promocyjnej, który ponosi ciężar ekonomiczny jej organizacji, to na organizatorze takiej akcji ciążą obowiązki płatnika podatku w przypadku wydania nagród uczestnikom takiej akcji. Związane jest to z tym, że to organizator będzie organizował taki event we własnym imieniu i na własną rzecz.

W przypadku zdarzenia przyszłego zaprezentowanego przez Spółkę należy zwrócić uwagę, że nie wystąpią takie elementy jak organizacja turnieju na zlecenie Spółki, czy też ponoszenie ciężaru ekonomicznego organizacji turnieju przez Spółkę. Spółka udzieli wyłącznie licencji na rzecz podmiotu trzeciego, który to zorganizuje w swoim imieniu i na swoją rzecz turniej. Dodatkowo Spółka w niektórych przypadkach będzie występowała jako podmiot przekazujący pulę na nagrodę, gdzie warunki podziału nagrody pomiędzy uczestników/zwycięzców będą uregulowane w regulaminie. Na tle tego oraz powołanej wyżej interpretacji to nie Spółka będzie zobowiązana przy Licencjonowanych Turniejach do poboru i wpłaty zryczałtowanego podatku od przekazanych w ich ramach nagród. Płatnikiem tym przypadku będzie bowiem Organizator.

Dodatkowo zaznaczyć należy, iż podmiotami organizującymi turnieje mogą być podmioty posiadające siedzibę bądź stałe miejsce zamieszkania poza terytorium RP, zaś sam turniej będzie przeprowadzany także poza granicami RP, natomiast uczestnikami konkursu mogą być wówczas osoby posiadające miejsca zamieszkania poza terytorium RP (rezydenci innych krajów niż RP). W takich sytuacjach zastosowania nie znajdą polskie przepisu ustawy o PIT dotyczące opodatkowania wydawanych nagród w konkursach (wówczas organizatorzy konkursów będą zobowiązani do opodatkowania wypłacanych nagród zgodnie z ustawodawstwem państwa siedziby organizatora).

Powyższe potwierdza także Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 28 stycznia 2014 r. o sygn. ILPB2/415-1016/13-5/TR, gdzie organ potwierdził stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym to podmiot wypłacający nagrody (organizator konkursu) a nie fundator nagród jest płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego. Zgodnie z interpretacją „(...) od świadczeń, które nie korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody (art. 30 ust. 1 pkt 2 uopdf).

Płatnikiem zobowiązanym do poboru i odprowadzenia zryczałtowanego podatku jest organizacja wypłacająca wygraną; kwotę podatku organizacja przekazuje w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek, na rachunek urzędu skarbowego właściwego wg siedziby organizacji, przesyłając równocześnie deklarację według wzoru PIT-8AR.” Powyższe stanowisko zostało także potwierdzone w innych interpretacjach indywidualnych, m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 24 czerwca 2014 r. o sygn. IPPB2/415-357/14-4/MG bądź w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 24 stycznia 2013 r. o sygn. IPPB1/415-1328/12-2/ES.

Podobnie wskazał także Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 14 września 2017 r. o sygn. 0112-KDIL2-1.4012.247.2017.2.SS gdzie organ uznał, że obowiązki płatnika ciążą na podmiocie, który wydaje nagrody w swoim imieniu i na swoją rzecz, wskazując wprost, że: „Mając na uwadze powyższe należy wskazać, że w wariancie przedstawionym w pkt A Wnioskodawca nabywa i wydaje nagrody we własnym imieniu i z własnych środków. Zatem obowiązek poboru podatku oraz obowiązek sporządzenia informacji PIT - 8C spoczywa w tej sytuacji na Wnioskodawcy. Natomiast w sytuacji przedstawionej w pkt B Wnioskodawca otrzymuje nagrody od Kontrahenta w celu ich wydania w Akcjach promocyjnych. Prawo własności przechodzi bezpośrednio z Kontrahenta na uczestnika Akcji, a Spółka dokonuje tylko ich faktycznego wydania, Wnioskodawca przekazuje nagrody w imieniu Kontrahentów. Wobec tego w sytuacji, gdy Spółka nie przekazuje nagród w swoim imieniu, a jedynie pośredniczy w wydawaniu nagród przyznanych i finansowanych przez Kontrahentów, to na Spółce (Wnioskodawcy) nie ciążą ani obowiązki płatnika ani obowiązki informacyjne, o których mowa w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.”. Przenosząc to na zaprezentowane zdarzenie przyszłe, to na organizatorze turnieju, który wydaje nagrody w swoim imieniu i na swoją rzecz, będą ciążyć obowiązki płatnika podatku dochodowego.

Powyższe stanowisko jest akceptowane także przez sądy administracyjne, m.in. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 4 grudnia 2014 r. o sygn. III SA/Wa 1668/14, gdzie sąd wskazał, że: „zarówno w art. 41 ust. 1 i 4 u.p.d.o.f. mowa jest o podmiocie, który dokonuje danego świadczenia, a więc przenosi prawo własności danej rzeczy, a przepisy te nie wskazują podmiotu, który ponosi ciężar ekonomiczny danych świadczeń.”

Podobnie także wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 12 lutego 2015 r. o sygn. III SA/Wa 1667/14, gdzie sąd uznał, że: „organ błędnie zinterpretował przepis art. 41 ust. 1 i 4 u.p.d.o.f. W związku z przedmiotowym charakterem zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f. oraz brzmieniem przepisów art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f. oraz art. 41 ust. 4 tej ustawy nie sposób przyjąć, że płatnikiem z tytułu zryczałtowanego podatku dochodowego (w razie wartości nagrody wykraczającej poza ramy zwolnienia) będzie sprzedający. Zdaniem Sądu, wniosek taki z przepisów tych nie wynika, a wręcz przeciwnie, jak należy przyjąć, obowiązek poboru zryczałtowanego podatku dochodowego ciąży na wypłacającym nagrodę (Skarżącej), a nie na sprzedawcy (zob. np. wyrok WSA w Warszawie z dnia 4 lipca 2013 r. sygn. akt III SA/Wa 381/13, CBOSA)."

Podsumowując, Spółka nie posiada statusu płatnika zryczałtowanego podatku od przekazywanych nagród zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2) ustawy o PIT, gdyż Spółka nie jest organizatorem Licencjonowanych Turniejów. Eventy te nie są także organizowane w imieniu i na rzecz Spółki oraz Spółka nie ponosi ciężaru ekonomicznego ich organizacji. Także w sytuacji, gdy Spółka będzie występować w charakterze podmiotu przekazującego pulę nagród w Licencjonowanych Turniejach to nie będzie posiadać statusu płatnika zryczałtowanego podatku od przekazywanych nagród. Wynika to z faktu, że Organizatorzy będą wydawać nagrody w turniejach w swoim imieniu i na swoją rzecz, także w przypadku, gdy Spółka będzie przekazywać pulę nagród Organizatorom, gdzie nagrody te będą przekazywane przez Organizatorów w swoim imieniu i na swoją rzecz.

Z uwagi na powyżej przytoczone argumenty na Spółce nie będzie również ciążyć obowiązek sporządzania i składania we właściwym urzędzie skarbowym deklaracji rocznej o zryczałtowanym podatku dochodowym na formularzu PIT-8AR.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Na wstępie należy zastrzec, że niniejsza interpretacja indywidualna stanowi ocenę stanowiska Wnioskodawcy tylko i wyłącznie w odniesieniu do zadanego pytania.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 200 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W treści art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawodawca jako źródła przychodów wskazał inne źródła.

Przepis art. 11 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Sformułowanie „w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższą definicję, na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki podatkowe, tj.:

  • obliczenie,
  • pobranie,
  • wpłacenie

– podatku, zaliczki lub raty.


Z kolei płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8 Ordynacji podatkowej, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony, o czym stanowi art. 30 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.


Na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy, z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęć „konkurs” oraz „nagroda”, wobec czego w celu ich określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego „konkurs” – jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., natomiast „nagroda” – to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp. Z definicji tych wynika, że przedsięwzięcie można określić mianem konkursu jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Równie ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Na podstawie art. 42 ust. 1a ustawy, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca (dalej też: Spółka) zajmuje się produkcją oraz wydawaniem własnych gier wideo opartych na własnych markach. Spółka stworzyła m.in. grę Y. (dalej: Y...). W ramach prowadzonej działalności Spółka wprowadziła oficjalną serię rozgrywek e - sportowych pn. Y... M..., która to daje graczom możliwość walki o tytuł mistrza świata Y...A. Główną częścią Y... M... jest tryb rywalizacji w grze, zwany Pro Ladder oraz licencjonawane turnieje, które odbywać się będą w ramach tej serii. Pro Ladder będzie się odbywać w sezonach, podczas których gracze będą uzyskiwać punkty tzw. Crown Points. Punkty będą przyznawane za: uplasowanie się w pierwszej 200 graczy biorących udział w rozgrywkach Y...A w trybie Pro Ladder (licencjonowanych rozgrywkach); udział w oficjalnych turniejach w Y...A organizowanych przez Spółkę; udział w licencjonowanych turniejach w Y...A nieorganizowanych przez Spółkę (dalej jako „Licencjonowane Turnieje”). W ramach akcji Wnioskodawca zamierza udzielać prawa (licencji) do organizacji Licencjonowanych Turniejów wybranym, niezależnym podmiotom, po spełnieniu przez te podmioty określonych przez Wnioskodawcę wymogów. Spółka po pozytywnym rozpatrzeniu aplikacji takiego podmiotu, będzie udzielać na rzecz tego podmiotu terminowej i niewyłącznej licencji na zorganizowanie Licencjonowanych Turniejów (dalej: Organizatorzy), w tym również wykorzystanie logo Spółki oraz logo Y...A w celu promowania tych eventów. Organizatorom nie będzie przysługiwać wynagrodzenie od Wnioskodawcy z tytułu zorganizowania Licencjonowanych Turniejów. To na Organizatorach turniejów będą spoczywać wszelkie formalności związane z organizacją i przeprowadzeniem Licencjonowanego Turnieju. W ramach Licencjonowanych Turniejów Wnioskodawca może zawierać z Organizatorami umowy sponsoringowe, na mocy których przekaże Organizatorom nagrody w formie pieniężnej na rzecz uczestników Licencjonowanych Turniejów. Organizatorzy będą przekazywać nagrody sponsorowane przez Wnioskodawcę uczestnikom Licencjonowanych Turniejów w swoim imieniu i na swoją rzecz.

Odnosząc się do przedstawionego zdarzenia przyszłego w pierwszej kolejności należy wskazać, że organizowanie Licencjonowanych Turniejów będzie służyć promocji Wnioskodawcy oraz jego marki. Będzie wykorzystywane przy tym logo Spółki oraz logo Y...A w celu promowania tych eventów. Licencjonowane Turnieje są jednym z trzech typów rywalizacji w ramach Y... M..., które pozwalają ich uczestnikom zdobywać punkty (Crow Points) i osiągać wyższe miejsca w ramach Pro Laddera, a tym samym zdobyć tytuł Mistrza Świata Y...A. Przyznanie licencji przez Wnioskodawcę na zorganizowanie Licencjonowanych Turniejów nie jest równoznaczne z fundowaniem nagrody dla zwycięzców. Warunkiem przekazania nagrody Organizatorom Licencjonowanych Turniejów przez Spółkę jest umowa sponsoringowa, która będzie zakładać przekazanie całej nagrody na rzecz uczestników Licencjonowanych Turniejów. W związku z powyższym ekonomiczny koszt nagrody poniesie Wnioskodawca nie zaś Organizator.

W konsekwencji należy stwierdzić, że podmiotem finansującym nagrody na rzecz uczestników Licencjonowanych Turniejów, w ramach których Wnioskodawca zawrze umowy sponsoringowe, będzie Wnioskodawca i to na Wnioskodawcy będą ciążyły obowiązki płatnika o których mowa w powołanym powyżej art. 30 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 41 ust. 4 i art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Należy bowiem podkreślić, że żaden z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stanowi, że przekazanie świadczenia (w tym przypadku nagrody pieniężnej) powinno nastąpić przez podmiot, który jest płatnikiem. Płatnikiem jest bowiem podmiot, który ponosi ekonomiczny ciężar przekazywanych nagród, natomiast obowiązku płatnika wynikającego z przepisu ustawy, nie można przenieść na inny podmiot w drodze umowy cywilnoprawnej (umowy sponsoringowej).

Reasumując, to na Wnioskodawcy będą ciążyły obowiązki płatnika, o których mowa w powołanym powyżej art. 30 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 41 ust. 4 i art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz złożenia deklaracji rocznej zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych, od nagród przekazywanych w ramach Licencjonowanych Turniejów, z którymi Spółka zawierać będzie umowy sponsoringowe.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Odnosząc się do powołanej przez Spółkę interpretacji organu podatkowego – wskazać należy, że dotyczy ona konkretnej, indywidualnej sprawy podatnika osądzonej w określonym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym i w tej sprawie rozstrzygnięcie w niej zawarte jest wiążące. Natomiast Organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Końcowo, wskazać należy, że funkcjonowanie w obrocie prawnym interpretacji indywidualnych, w których odmiennie oceniono takie same albo zbliżone stany faktyczne lub zdarzenia przyszłe, jest niewątpliwie niepożądane z punktu widzenia zasady prowadzenia postępowania, w sposób budzący zaufanie do organów, wyrażonej w art. 121 § 1 Ordynacji podatkowej. Niemniej jednak, w praktyce sytuacje takie mogą mieć miejsce, choćby z uwagi na przewidzianą przez ustawodawcę możliwość zmiany interpretacji indywidualnej w trybie art. 14e § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej. Zgodnie z tym przepisem, Szef Krajowej Administracji Skarbowej może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną, indywidualną lub objaśnienie podatkowe jeżeli stwierdzi ich nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Jak wynika z powołanego unormowania, przesłanką dla rozważenia zmiany interpretacji indywidualnej (tj. w istocie zmiany stanowiska w zakresie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego) jest w szczególności ugruntowanie się linii orzeczniczej sądów, w której prezentowany jest odrębny niż zawarty w tym rozstrzygnięciu pogląd dotyczący interpretacji określonego przepisu lub przepisów prawa podatkowego.

Wskazać również należy na generalną zasadę, że nawet gdyby w odniesieniu do innych podatków lub innych okresów rozliczeniowych, organy podatkowe wydały odmienne rozstrzygnięcia, to nigdy nie może to stanowić podstawy do żądania analogicznego rozstrzygnięcia sprawy podatnika, jeśli stoi temu na przeszkodzie treść przepisów prawa.


W przypadku takiej rozbieżności, na organie podatkowym ciąży obowiązek podjęcia z urzędu prawem przewidzianych środków do skorygowania wadliwych decyzji, adresowanych do innych podatników. Organ nie może bowiem powielać ewentualnego błędu popełnionego w innej sprawie (wyrok WSA w Gliwicach z dnia 14 kwietnia 2008 r., sygn. akt I SA/GL 848/07). Podobnie stwierdził WSA w Łodzi w orzeczeniu z dnia 18 listopada 2008 r. (sygn, akt I SA/Łd 907/08).


Odnosząc się natomiast do powołanych przez Spółkę wyroków sądów administracyjnych wskazać należy, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników w określonych stanach faktycznych i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast organy podatkowe mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, iż nie stanowią materialnego prawa podatkowego i nie mają mocy powszechnie obowiązującej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14 na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj