PKD 29.10 - Produkcja pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli
Polska Klasyfikacja Działalności | stan prawny 21.11.2024
1
29.10
|
Produkcja pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli
|
Produkcja silników do pojazdów samochodowych (z wyłączeniem motocykli) oraz do ciągników rolniczych
Podklasa ta obejmuje: - produkcję silników do pojazdów samochodowych (z wyłączeniem motocykli) oraz do ciągników rolniczych, - przebudowę fabryczną silników do pojazdów samochodowych (z wyłączeniem motocykli) oraz do ciągników rolniczych. Podklasa ta nie obejmuje: - produkcji silników elektrycznych (z wyłączeniem silników rozruchowych), sklasyfikowanej w 27.11.Z, - produkcji tłoków, pierścieni tłokowych i gaźników, sklasyfikowanej w 28.11.Z, - produkcji silników do motocykli, sklasyfikowanej w 30.91.Z. | |
Produkcja samochodów osobowych
Podklasa ta obejmuje: - produkcję samochodów osobowych z silnikiem z zapłonem iskrowym, - produkcję samochodów osobowych z silnikiem z zapłonem samoczynnym, - produkcję samochodów osobowych z silnikiem zasilanym gazem: LPG, CNG, - produkcję samochodów osobowych z napędem hybrydowym, - produkcję samochodów osobowych z napędem elektrycznym, - produkcję samochodów osobowych z silnikiem zasilanym biopaliwami, - produkcję pozostałych samochodów osobowych do przewozu osób, - produkcję podwozi do samochodów osobowych. Podklasa ta nie obejmuje: - produkcji sprzętu oświetleniowego do samochodów osobowych, sklasyfikowanej w 27.40.Z, - produkcji nadwozi do samochodów osobowych, sklasyfikowanej w 29.20.Z, - produkcji wyposażenia elektrycznego do samochodów osobowych, sklasyfikowanej w 29.31.Z, - produkcji części i akcesoriów do samochodów osobowych, sklasyfikowanej w 29.32.Z, - konserwacji, naprawy i przebudowy samochodów osobowych, sklasyfikowanych w 45.20.Z. | |
Produkcja autobusów
Podklasa ta obejmuje: - produkcję autobusów, trolejbusów i autokarów, - produkcję podwozi do autobusów. Podklasa ta nie obejmuje: - produkcji sprzętu oświetleniowego do autobusów, sklasyfikowanej w 27.40.Z, - produkcji nadwozi do autobusów, sklasyfikowanej w 29.20.Z, - produkcji wyposażenia elektrycznego do autobusów, sklasyfikowanej w 29.31.Z, - produkcji części i akcesoriów do autobusów, sklasyfikowanej w 29.32.Z, - konserwacji, naprawy i przebudowy autobusów, sklasyfikowanych w 45.20.Z. | |
Produkcja pojazdów samochodowych przeznaczonych do przewozu towarów
Podklasa ta obejmuje: - produkcję pojazdów samochodowych przeznaczonych do przewozu towarów, takich jak samochody: - dostawcze, ciężarowe, ciągniki przystosowane do poruszania się po wszystkich typach dróg z możliwością dołączania naczep, samowyładowcze przystosowane do wszystkich typów dróg itp., - produkcję podwozi do ww. pojazdów samochodowych. Podklasa ta nie obejmuje: - produkcji sprzętu oświetleniowego do ww. pojazdów samochodowych, sklasyfikowanej w 27.40.Z, - produkcji nadwozi do ww. pojazdów samochodowych, sklasyfikowanej w 29.20.Z, - produkcji wyposażenia elektrycznego do ww. pojazdów samochodowych, sklasyfikowanej w 29.31.Z, - produkcji części i akcesoriów do ww. pojazdów samochodowych, sklasyfikowanej w 29.32.Z, - konserwacji, napraw i przebudowy ww. pojazdów samochodowych, sklasyfikowanych w 45.20.Z. | |
Produkcja pozostałych pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli
Podklasa ta obejmuje: - produkcję pojazdów terenowych, gokartów i podobnych pojazdów, włączając samochody wyścigowe, - produkcję pozostałych pojazdów samochodowych, takich jak: - pojazdy śnieżne, wózki golfowe, pojazdy-amfibie, - samochody pożarnicze, śmieciarki, bibliobusy, pojazdy opancerzone, specjalne samochody do przewozu kosztowności, pieniędzy itp., - betoniarki samochodowe, - samochody przeznaczone do pracy poza drogami publicznymi oraz do celów specjalnych, gdzie indziej niesklasyfikowane - produkcję podwozi do ww. pojazdów samochodowych. Podklasa ta nie obejmuje: - produkcji ciągników rolniczych, sklasyfikowanej w 28.30.Z, - produkcji ciągników stosowanych w budownictwie lub górnictwie, sklasyfikowanej w 28.92.Z, - produkcji wywrotek terenowych, sklasyfikowanej w 28.92.Z, - produkcji części i akcesoriów do ww. pozostałych pojazdów samochodowych, sklasyfikowanej w 29.32.Z, - produkcji czołgów i pozostałych wojskowych wozów bojowych, sklasyfikowanej w 30.40.Z, - produkcji motocykli, sklasyfikowanej w 30.91.Z, - produkcji pojazdów ciągnionych przez zwierzęta, sklasyfikowanej w 30.99.Z, - konserwacji, naprawy i przebudowy ww. pozostałych pojazdów samochodowych, sklasyfikowanych w 45.20.Z. | |
Zgodnie z prawem, jedynie podatnik ma możliwość, prawo i obowiązek zaklasyfikowania swojej działalności czy produktu do określonego grupowania. GUS wydaje pomocniczo tzw. informacje dotyczące standardów klasyfikacyjnych, jednak to na podatniku ciąży obowiązek odpowiedniego opisania stanu faktycznego. Wadliwie opisany stan faktyczny oznaczać może nieprawidłową interpretację GUS. Ważne, aby już na etapie przygotowywania wniosku do GUS wiedzieć, od jakich okoliczności w danym przypadku zależy klasyfikacja działalnosci czy produktu. Poza tym w razie uzasadnionych wątpliwości można przy pomocy doradcy jeszcze przed złożeniem wniosku do GUS faktycznie dostosować działalność czy produkt do zasad umożliwiajacych stosowanie korzystniejszych symboli statystycznych.
|
1
PKD - Zasady budowy klasyfikacji
∟Polska Klasyfikacja Działalności (PKD) 2007 (aktualne PKD 2011) zawiera zmiany, które zostały wprowadzone w klasyfikacji Organizacji Narodów Zjednoczonych - International Standard Industrial Classification of all Economic Activities ISIC Rev.4 (Międzynarodowej Standardowej Klasyfikacji Rodzajów Działalności) oraz klasyfikacji Unii Europejskiej - Statistical Classification of Economic Activities in the European Community NACE Rev. 2 (Statystycznej Klasyfikacji Działalności Gospodarczych w UE) (Dz. Urz. UE L 393 z 30.12.2006 r., str. 1).
PKD - Podstawowe zasady klasyfikowania
∟12. PKD nie wprowadza odrębnych grupowań ze względu na formę własności jednostki, rodzaj organizacji prawnej czy sposobu działania, ponieważ te kryteria nie są związane z charakterystyką samej działalności. Jednostki prowadzące ten sam rodzaj działalności są sklasyfikowane w tym samym grupowaniu PKD, niezależnie od tego, czy są one przedsiębiorstwem posiadającym osobowość prawną, własnością prywatną czy skarbu państwa, czy jednostka zagraniczna jest przedsiębiorstwem macierzystym, czy nie i czy przedsiębiorstwo macierzyste składa się z więcej niż jednego zakładu, czy nie. Zatem, nie istnieje ścisłe powiązanie pomiędzy PKD i Klasyfikacją Jednostek Instytucjonalnych w Systemie Rachunków Narodowych (SNA) lub Europejskim Systemie Rachunków Narodowych (ESA).
PKD - Szczegółówe zasady klasyfikowania i definicje
∟Ta część przedstawia zasady i definicje, które powinny być brane pod uwagę podczas klasyfikowania jednostek do określonych sekcji. Dokładniejsze opisy, definicje i informacje określające zawartość sekcji zostały umieszczone w odpowiadających im wyjaśnieniach.
PKD - PKD 2004 a PKD 2007
∟55. Mimo wystąpienia kilku zmian w zakresie zasad stosowania PKD, w kryteriach budowy klasyfikacji, schemacie klasyfikacji i wyjaśnieniach, ogólna charakterystyka PKD pozostała niezmieniona.