PKD 30 - Produkcja pozostałego sprzętu transportowego
Polska Klasyfikacja Działalności | stan prawny 21.11.2024
1
Produkcja łodzi wycieczkowych i sportowych
Podklasa ta obejmuje: - produkcję nadmuchiwanych łodzi i tratew, - produkcję łodzi żaglowych, nawet wyposażonych w silnik, - produkcję łodzi motorowych, - produkcję poduszkowców na cele rekreacyjne, - produkcję jednostek pływających na zamówienia indywidualne, - produkcję pozostałych łodzi sportowych i wycieczkowych: - kajaków, czółen, łodzi wiosłowych, łodzi sportowych typu skif. Podklasa ta nie obejmuje: - produkcji części łodzi wycieczkowych i sportowych: - produkcji żagli, sklasyfikowanej w 13.92.Z, - produkcji kotwic ze stali lub żeliwa, sklasyfikowanej w 25.99.Z, - produkcji silników dla jednostek pływających, sklasyfikowanej w 28.11.Z, - produkcji desek surfingowych (włączając deski surfingowe z żaglem), sklasyfikowanej w 32.30.Z, - naprawy i konserwacji łodzi wycieczkowych i sportowych, sklasyfikowanych w 33.15.Z. | |
30
|
Produkcja pozostałego sprzętu transportowego
Dział ten obejmuje: - produkcję sprzętu transportowego, takiego jak: - statki i łodzie, - lokomotywy kolejowe i tabor szynowy, - statki powietrzne i statki kosmiczne, - produkcję części do ww. sprzętu transportowego. |
30.1
|
Produkcja statków i łodzi
|
Produkcja statków i konstrukcji pływających
Podklasa ta obejmuje: - produkcję statków (z wyłączeniem łodzi sportowych i wycieczkowych), takich jak: - statki pasażerskie, promy, statki handlowe, tankowce, holowniki itp., - okręty wojenne, - kutry, łodzie rybackie i statki-przetwórnie, - poduszkowce, z wyłączeniem poduszkowców przeznaczonych na cele rekreacyjne, - pływające lub zanurzone platformy wiertnicze, - produkcję jednostek pływających, takich jak: - doki pływające, pontony, grodzie izolacyjne, przystanie pływające, pławy, boje, zbiorniki pływające, barki, latarnie, dźwigi pływające, tratwy nadmuchiwane przeznaczone na cele inne niż rekreacyjne itp., - produkcję sekcji dla statków i jednostek pływających, Podklasa ta nie obejmuje: - produkcji części statku, innych niż podstawowe zespoły kadłuba: - produkcji żagli, sklasyfikowanej w 13.92.Z, - produkcji śrub napędowych dla statków, sklasyfikowanej w 25.99.Z, - produkcji kotwic ze stali lub żeliwa, sklasyfikowanej w 25.99.Z, - produkcji silników do statków, sklasyfikowanej w 28.11.Z, - produkcji przyrządów nawigacyjnych, sklasyfikowanej w 26.51.Z, - produkcji sprzętu oświetleniowego dla statków, sklasyfikowanej w 27.40.Z, - produkcji pojazdów-amfibii, sklasyfikowanej w 29.10.E, - produkcji łodzi nadmuchiwanych i tratew na cele rekreacyjne, sklasyfikowanej w 30.12.Z, - specjalistycznych napraw i konserwacji statków i pozostałych konstrukcji pływających, sklasyfikowanych w 33.15.Z, - demontażu statków, sklasyfikowanego w 38.31.Z, - wykonywania instalacji wewnętrznych statków i łodzi, sklasyfikowanej w odpowiednich podklasach grupy 43.3. | |
30.2
|
Produkcja lokomotyw kolejowych oraz taboru szynowego
|
Produkcja lokomotyw kolejowych oraz taboru szynowego
Podklasa ta obejmuje: - produkcję elektrycznych, spalinowych, parowych i pozostałych lokomotyw kolejowych, - produkcję pojazdów kolejowych lub tramwajowych z własnym napędem: wagonów pasażerskich, towarowych, platform, pojazdów naprawczych lub serwisowych, - produkcję taboru kolejowego i tramwajowego bez własnego napędu, takiego jak: - wagony pasażerskie, towarowe, samowyładowcze, cysterny oraz wagony warsztatowe, dźwigi kolejowe, tendry itp., - produkcję wyspecjalizowanych części do lokomotyw kolejowych lub tramwajowych lub do taboru kolejowego, takich jak: - wózki zwrotne, osie i koła, hamulce i części do nich; haki i elementy sprzęgające, zderzaki i ich części; amortyzatory; podwozia do lokomotyw i wagonów; szkielety konstrukcyjne wagonów i lokomotyw; nadwozia; połączenia korytarzowe itp., - produkcję kopalnianych lokomotyw dołowych i wagonów silnikowych, - produkcję mechanicznych i elektromechanicznych urządzeń sygnalizacyjnych, bezpieczeństwa i sterowania ruchem na drogach szynowych, wodach śródlądowych, ulicach, drogach, miejscach parkingowych, lotniskach itp., - produkcję siedzeń do wagonów taboru szynowego. Podklasa ta nie obejmuje: - produkcji szyn niezmontowanych, sklasyfikowanej w 24.10.Z, - produkcji gotowych elementów metalowych wyposażenia torów kolejowych, sklasyfikowanej w 25.99.Z, - produkcji silników elektrycznych, sklasyfikowanej w 27.11.Z, - produkcji elektrycznego wyposażenia do sygnalizacji bezpieczeństwa i kontroli ruchu, sklasyfikowanej w 27.90.Z, - produkcji silników i turbin, sklasyfikowanej w 28.11.Z. | |
30.3
|
Produkcja statków powietrznych, statków kosmicznych i podobnych maszyn
|
Produkcja statków powietrznych, statków kosmicznych i podobnych maszyn
Podklasa ta obejmuje: - produkcję samolotów do transportu towarów lub pasażerów, samolotów używanych przez siły zbrojne, samolotów sportowych i do innych zastosowań, - produkcję śmigłowców, - produkcję szybowców i lotni, - produkcję sterowców i balonów, - produkcję części i akcesoriów samolotów, sklasyfikowanych w tej podklasie, takich jak: - podzespoły podstawowe: kadłuby, skrzydła, drzwi, elementy sterujące, podwozia, zbiorniki na paliwo, gondole itp., - śmigła, wirniki śmigłowców i łopaty do tych wirników, - silniki i napędy typowe dla statków powietrznych, - części do napędów turboodrzutowych i turbośmigłowych, - produkcję urządzeń do trenowania pilotażu na ziemi, - produkcję statków kosmicznych i rakiet wynoszących statki kosmiczne na orbitę, satelitów, sond kosmicznych, stacji orbitalnych, promów kosmicznych, - produkcję międzykontynentalnych pocisków balistycznych (ICBM), - przeglądy i remonty kapitalne oraz przebudowy statków powietrznych i silników statków powietrznych, - produkcję siedzeń do statków powietrznych. Podklasa ta nie obejmuje: - produkcji spadochronów, sklasyfikowanej w 13.92.Z, - produkcji uzbrojenia wojskowego i amunicji, sklasyfikowanej w 25.40.Z, - produkcji urządzeń (tele)komunikacyjnych do satelitów, sklasyfikowanej w 26.30.Z, - produkcji instrumentów lotniczych, sklasyfikowanej w 26.51.Z, - produkcji systemów nawigacji powietrznej, sklasyfikowanej w 26.51.Z, - produkcji sprzętu oświetleniowego dla statków powietrznych, sklasyfikowanej w 27.40.Z, - produkcji części układu zapłonowego i innych elektrycznych części do silników wewnętrznego spalania, sklasyfikowanej w 27.90.Z, - produkcji tłoków, pierścieni tłokowych i gaźników, sklasyfikowanej w 28.11.Z, - produkcji maszyn i urządzeń startowych do statków powietrznych, urządzeń do katapultowania oraz podobnych urządzeń, sklasyfikowanej w 28.99.Z. | |
30.4
|
Produkcja wojskowych pojazdów bojowych
|
Produkcja wojskowych pojazdów bojowych
Podklasa ta obejmuje: - produkcję czołgów, - produkcję opancerzonych pojazdów wodno-lądowych, - produkcję pozostałych wojskowych pojazdów bojowych. Podklasa ta nie obejmuje: - produkcji broni i amunicji, sklasyfikowanej w 25.40.Z. 30.91.Z Produkcja motocykli Podklasa ta obejmuje: - produkcję motocykli, motorynek i rowerów posiadających silnik pomocniczy, - produkcję silników do motocykli, - produkcję przyczep motocyklowych bocznych, - produkcję części i akcesoriów do motocykli. Podklasa ta nie obejmuje: - produkcji wyposażenia elektrycznego i elektronicznego do motocykli, sklasyfikowanej w 29.31.Z, - konserwacji i naprawy motocykli, sklasyfikowanych w 45.40.Z. | |
30.9
|
Produkcja sprzętu transportowego, gdzie indziej niesklasyfikowana
|
Produkcja mioteł, szczotek i pędzli
Podklasa ta obejmuje: - produkcję czołgów, - produkcję opancerzonych pojazdów wodno-lądowych, - produkcję pozostałych wojskowych pojazdów bojowych. Podklasa ta nie obejmuje: - produkcji broni i amunicji, sklasyfikowanej w 25.40.Z. 30.91.Z Produkcja motocykli Podklasa ta obejmuje: - produkcję motocykli, motorynek i rowerów posiadających silnik pomocniczy, - produkcję silników do motocykli, - produkcję przyczep motocyklowych bocznych, - produkcję części i akcesoriów do motocykli. Podklasa ta nie obejmuje: - produkcji wyposażenia elektrycznego i elektronicznego do motocykli, sklasyfikowanej w 29.31.Z, - konserwacji i naprawy motocykli, sklasyfikowanych w 45.40.Z. | |
Produkcja rowerów i wózków inwalidzkich
Podklasa ta obejmuje: - produkcję rowerów nieposiadających silników, włączając rowery trzykołowe, tandemy, metalowe dwu- i trzykołowe rowerki dziecięce, - produkcję części i akcesoriów do rowerów, - produkcję wózków inwalidzkich, nawet z silnikiem, - produkcję części i akcesoriów do wózków inwalidzkich, - produkcję wózków dziecięcych. Podklasa ta nie obejmuje: - produkcji rowerów posiadających silnik pomocniczy, sklasyfikowanej w 30.91.Z, - produkcji zabawek na kółkach przeznaczonych do jeżdżenia, włączając dziecięce rowerki dwu- i trzykołowe, z tworzyw sztucznych, sklasyfikowanej w 32.40.Z. | |
Produkcja pozostałego sprzętu transportowego, gdzie indziej niesklasyfikowana
Podklasa ta obejmuje: - produkcję pojazdów wprawianych w ruch ręcznie: wózków bagażowych, wózków ręcznych, sanek, wózków na zakupy itp., - produkcję pojazdów ciągnionych przez zwierzęta. Podklasa ta nie obejmuje: - produkcji wózków roboczych, nawet wyposażonych w sprzęt do podnoszenia czy przemieszczania, nawet samojezdnych, stosowanych w zakładach przemysłowych, włączając wózki ręczne i taczki, sklasyfikowanej w 28.22.Z, - produkcji wózków dekoracyjnych wykorzystywanych w restauracjach, sklasyfikowanej w 31.01.Z. | |
Zgodnie z prawem, jedynie podatnik ma możliwość, prawo i obowiązek zaklasyfikowania swojej działalności czy produktu do określonego grupowania. GUS wydaje pomocniczo tzw. informacje dotyczące standardów klasyfikacyjnych, jednak to na podatniku ciąży obowiązek odpowiedniego opisania stanu faktycznego. Wadliwie opisany stan faktyczny oznaczać może nieprawidłową interpretację GUS. Ważne, aby już na etapie przygotowywania wniosku do GUS wiedzieć, od jakich okoliczności w danym przypadku zależy klasyfikacja działalnosci czy produktu. Poza tym w razie uzasadnionych wątpliwości można przy pomocy doradcy jeszcze przed złożeniem wniosku do GUS faktycznie dostosować działalność czy produkt do zasad umożliwiajacych stosowanie korzystniejszych symboli statystycznych.
|
1
PKD - Zasady budowy klasyfikacji
∟Polska Klasyfikacja Działalności (PKD) 2007 (aktualne PKD 2011) zawiera zmiany, które zostały wprowadzone w klasyfikacji Organizacji Narodów Zjednoczonych - International Standard Industrial Classification of all Economic Activities ISIC Rev.4 (Międzynarodowej Standardowej Klasyfikacji Rodzajów Działalności) oraz klasyfikacji Unii Europejskiej - Statistical Classification of Economic Activities in the European Community NACE Rev. 2 (Statystycznej Klasyfikacji Działalności Gospodarczych w UE) (Dz. Urz. UE L 393 z 30.12.2006 r., str. 1).
PKD - Podstawowe zasady klasyfikowania
∟12. PKD nie wprowadza odrębnych grupowań ze względu na formę własności jednostki, rodzaj organizacji prawnej czy sposobu działania, ponieważ te kryteria nie są związane z charakterystyką samej działalności. Jednostki prowadzące ten sam rodzaj działalności są sklasyfikowane w tym samym grupowaniu PKD, niezależnie od tego, czy są one przedsiębiorstwem posiadającym osobowość prawną, własnością prywatną czy skarbu państwa, czy jednostka zagraniczna jest przedsiębiorstwem macierzystym, czy nie i czy przedsiębiorstwo macierzyste składa się z więcej niż jednego zakładu, czy nie. Zatem, nie istnieje ścisłe powiązanie pomiędzy PKD i Klasyfikacją Jednostek Instytucjonalnych w Systemie Rachunków Narodowych (SNA) lub Europejskim Systemie Rachunków Narodowych (ESA).
PKD - Szczegółówe zasady klasyfikowania i definicje
∟Ta część przedstawia zasady i definicje, które powinny być brane pod uwagę podczas klasyfikowania jednostek do określonych sekcji. Dokładniejsze opisy, definicje i informacje określające zawartość sekcji zostały umieszczone w odpowiadających im wyjaśnieniach.
PKD - PKD 2004 a PKD 2007
∟55. Mimo wystąpienia kilku zmian w zakresie zasad stosowania PKD, w kryteriach budowy klasyfikacji, schemacie klasyfikacji i wyjaśnieniach, ogólna charakterystyka PKD pozostała niezmieniona.