Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1007/13/CzP
z 29 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 3 lipca 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z 25 lipca 2013 r. (data wpływu do BKIP 29 lipca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. możliwości objęcia zwolnieniem dochodu z działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, wykorzystując najpierw limit dostępnej pomocy publicznej w ramach pierwszego zezwolenia, a po jego wyczerpaniu lub wygaśnięciu, limit wynikający z drugiego zezwolenia /pytanie oznaczone we wniosku Nr 2/ – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 lipca 2013 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości objęcia zwolnieniem dochodu z działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, wykorzystując najpierw limit dostępnej pomocy publicznej w ramach pierwszego zezwolenia, a po jego wyczerpaniu lub wygaśnięciu, limit wynikający z drugiego zezwolenia.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe :

Spółka, posiadająca status dużego przedsiębiorcy, prowadzi działalność gospodarczą w Specjalnej Strefie Ekonomicznej („SSE”) na podstawie Zezwolenia z 1 października 2004 r. (dalej: „Zezwolenie nr 1”) oraz na podstawie Zezwolenia z 30 listopada 2012 r. (dalej: „Zezwolenie nr 2”) na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej („SSE”). Zezwolenia określają rodzaj działalności, która może być prowadzona na terenie SSE jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w ramach wskazanych w Zezwoleniach pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Zezwolenie nr 1 zostało udzielone do 8 sierpnia 2016 r., natomiast Zezwolenie nr 2 zostało wydane do końca istnienia SSE, tj. na moment składania niniejszego wniosku do 31 grudnia 2020 r. Wielkość przysługującej Spółce pomocy publicznej w formie zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: „PDOP”) jest wyliczana jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą. Spółka prowadzi oraz będzie prowadzić ewidencję rachunkową pozwalającą na kalkulację łącznego dochodu zwolnionego z opodatkowania PDOP osiąganego w związku z posiadanymi Zezwoleniami oraz dochodu podlegającego opodatkowaniu, stosownie do wymagań określonych w art. 9 ust. 1 ustawy o PDOP w związku z art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 tejże ustawy. Ewidencja prowadzona przez Spółkę będzie umożliwiała wyodrębnienie poniesionych wydatków na środki trwałe oraz utworzone nowe miejsca pracy związane z każdym z Zezwoleń z osobna. Ewidencja umożliwi tym samym rozliczenie każdego z realizowanych projektów pod kątem wypełnienia warunków określonych w uzyskanych Zezwoleniach oraz ustalenia kosztów kwalifikowanych poniesionych w związku z realizacją poszczególnych projektów inwestycyjnych dla celów kalkulacji przysługującego Spółce limitu pomocy publicznej.

W związku z powyższym zadano następujące m.in. pytanie:

Czy dla celów obliczenia dochodu opodatkowanego (straty podatkowej) oraz dochodu (straty) z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE, Spółka może niezależnie od liczby posiadanych Zezwoleń objąć zwolnieniem dochód z całej działalności podstawowej prowadzonej na terenie SSE i objętej zakresem posiadanych Zezwoleń, wykorzystując najpierw limit dostępnej pomocy publicznej w ramach Zezwolenia uzyskanego chronologicznie wcześniej, tj. Zezwolenia nr l, a po jego wyczerpaniu (lub po wygaśnięciu) limit wynikający z Zezwolenia nr 2? /pytanie oznaczone we wniosku Nr 2/

Zdaniem Spółki, po wyczerpaniu limitu zwolnienia dostępnego w ramach wcześniej uzyskanego Zezwolenia (lub po jego wygaśnięciu), zwolnieniu podlegać będzie dochód z całej działalności prowadzonej na terenie SSE do momentu wyczerpania puli zwolnienia dostępnej w ramach kolejnego posiadanego przez Spółkę Zezwolenia.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm. – dalej „updop”), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (...), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Ponadto zgodnie z treścią art. 17 ust. 4 updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 34, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Jak wynika z przytoczonych powyżej regulacji, zwolnieniu z podatku dochodowego podlegają dochody z działalności gospodarczej:

  • prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej oraz
  • w zakresie określonym w zezwoleniu.

Powyższe warunki muszą zostać spełnione łącznie. Oznacza to, że w sytuacji, gdy zezwolenie strefowe nie wymienia danego rodzaju działalności gospodarczej, wówczas dochody uzyskiwane z tytułu tej właśnie działalności, mimo że prowadzonej na terenie SSE, nie będą podlegały zwolnieniu od PDOP. Jednocześnie z drugiej strony, jeżeli zezwolenie strefowe określać będzie dany rodzaj działalności gospodarczej, ale dochody z tytułu jej realizacji uzyskiwane będą poza terenem SSE, wówczas również nie będą one korzystały ze zwolnienia z podatku dochodowego.

Zgodnie treścią § 5 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z 14 września 2004 r. w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz.U. Nr 222, poz. 2251) (w brzmieniu obowiązującym w dniu uzyskania przez Spółkę Zezwolenia nr 1), zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej.

Analogiczne uregulowanie zawarte zostało w aktualnie obowiązującym rozporządzeniu Rady Ministrów z 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz.U. Nr 232, poz. 1548 ze zm.) (§ 5 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów).

Z analizy powołanych powyżej przepisów updop, jak i na podstawie przepisów dotyczących SSE nie wynika, aby podatnik był zobowiązany do ustalenia osobno wysokości dochodu zwolnionego z opodatkowania podatkiem dochodowym w odniesieniu do każdego z posiadanych zezwoleń, niezależnie od ich liczby.

W związku z powyższym, zdaniem Spółki dopóki będzie miała ona prawo do korzystania z ulgi podatkowej w ramach któregokolwiek z posiadanych Zezwoleń, będzie również uprawniona do zwolnienia z opodatkowania dochodów pochodzących z całej działalności prowadzonej na terenie SSE w ramach posiadanych Zezwoleń.

W tym miejscu Spółka pragnie wskazać, że Jej stanowisko znajduje poparcie w wydawanych przez organy podatkowe interpretacjach.

Przykładowo:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 5 listopada 2010 r. znak IBPBI/2/423-1519/10/MS, w której organ wskazał, iż: „W związku z tym, Spółka korzystająca z kilku zezwoleń uprawniona jest do równoczesnego korzystania ze zwolnienia podatkowego będącego sumą kilku limitów pomocy publicznej. Ani przepisy strefowe, ani ustawy o pdop nie wymagają wyodrębnienia wyniku podatkowego dla działalności gospodarczej prowadzonej w oparciu o każde z zezwoleń z osobna - tak, aby odrębnie dla każdego zezwolenia monitorować poziom wykorzystywania dostępnego limitu.”
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 24 lutego 2012 r. znak IBPBI/2/423-18/12/SD,
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 23 listopada 2012 r. znak IPTPB3/423-306/12-2/KJ,
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 20 grudnia 2011 r. znak IPTPB3/423-242/11-2/MF,
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 8 marca 2010 r. znak IBPBI/2/423-1520/09/MO.

Podsumowując, zdaniem Spółki, ma Ona prawo do zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych całego dochodu uzyskiwanego przez nią z tytułu prowadzonej na terenie SSE działalności gospodarczej w zakresie uzyskanych przez nią Zezwoleń łącznie aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej wynikającej z poniesionych wydatków kwalifikowanych z uwzględnieniem intensywności pomocy dla wszystkich posiadanych Zezwoleń łącznie, co oznacza, że Spółka nie powinna odrębnie dla każdego uzyskanego Zezwolenia określać dochodu zwolnionego z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Specjalne strefy ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz.U z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.). Podstawą do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (art. 16 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Zgodnie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm. – określanej dalej „updop”), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4 - 6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 121, poz. 770, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 117, poz. 1228, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 240, poz. 2055 oraz z 2003 r. Nr 188, poz. 1840), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie właściwego zezwolenia.

Zgodnie z art. 17 ust. 4 updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 34, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Z treści cytowanych wyżej przepisów art. 17 ust. 1 pkt 34 i ust. 4 updop wynika, że warunkiem korzystania z przedmiotowego zwolnienia jest uzyskanie dochodu z działalności gospodarczej, prowadzonej w zakresie przedmiotowym określonym w zezwoleniu, przy czym działalność gospodarcza ma być prowadzona na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Tak więc, pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek, obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy, na podstawie właściwego zezwolenia.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka, posiadająca status dużego przedsiębiorcy, prowadzi działalność gospodarczą w SSE na podstawie Zezwolenia z 1 października 2004 r. oraz na podstawie Zezwolenia z 30 listopada 2012 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE. Zezwolenie nr 1 zostało udzielone do 8 sierpnia 2016 r., natomiast Zezwolenie nr 2 zostało wydane do końca istnienia SSE, tj. na moment składania niniejszego wniosku do 31 grudnia 2020 r. Wielkość przysługującej Spółce pomocy publicznej w formie zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: „PDOP”) jest wyliczana jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą. Spółka prowadzi oraz będzie prowadzić ewidencję rachunkową pozwalającą na kalkulację łącznego dochodu zwolnionego z opodatkowania PDOP osiąganego w związku z posiadanymi Zezwoleniami oraz dochodu podlegającego opodatkowaniu, stosownie do wymagań określonych w art. 9 ust. 1 updop w związku z art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 updop. Ewidencja prowadzona przez Spółkę będzie umożliwiała wyodrębnienie poniesionych wydatków na środki trwałe oraz utworzone nowe miejsca pracy związane z każdym z Zezwoleń z osobna. Ewidencja umożliwi tym samym rozliczenie każdego z realizowanych projektów pod kątem wypełnienia warunków określonych w uzyskanych Zezwoleniach oraz ustalenia kosztów kwalifikowanych poniesionych w związku z realizacją poszczególnych projektów inwestycyjnych dla celów kalkulacji przysługującego Spółce limitu pomocy publicznej.

Updop wprowadzając podział na działalność opodatkowaną oraz wyodrębnioną działalność zwolnioną nie nakazuje wydzielać różnych rodzajów działalności zwolnionej i traktować ich odrębnie - tym bardziej zatem nie ma obowiązku wydzielania w ramach działalności zwolnionej dochodów z poszczególnych projektów inwestycyjnych. Wobec tego, jeżeli dany rodzaj działalności jest objęty zezwoleniem i działalność Przedsiębiorcy spełnia wymogi ustawy i rozporządzeń dotyczących specjalnej strefy ekonomicznej oraz jednocześnie ogólny maksymalny dostępny poziom pomocy publicznej nie został wykorzystany, nie ma formalnych przeszkód do skorzystania z pomocy publicznej w postaci zwolnienia z podatku dochodowego.

Spółka, jako przedsiębiorca strefowy, posiada dwa zezwolenia na działalność w strefie, aby korzystać ze zwolnienia podatkowego, winna określić maksymalny dostępny poziom pomocy publicznej wygenerowany przez wszystkie swoje wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą oraz porównać go z wielkością pomocy już otrzymanej w jakiejkolwiek formie.

Obowiązek ustalania odrębnego wyniku podatkowego odnosi się tylko do sytuacji, kiedy ten sam podatnik prowadzi jednocześnie działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej i poza nią lub prowadzi działalność niewymienioną w zezwoleniu. W związku z tym, Spółka korzystająca z dwóch zezwoleń uprawniona jest do równoczesnego korzystania ze zwolnienia podatkowego będącego sumą dwóch limitów pomocy publicznej. Ani przepisy strefowe, ani updop, nie wymagają wyodrębnienia wyniku podatkowego dla działalności gospodarczej prowadzonej w oparciu o każde z zezwoleń z osobna - tak, aby odrębnie dla każdego zezwolenia monitorować wielkość dochodu zwolnionego od opodatkowania. Stanowisko takie zostało już zawarte w interpretacji indywidualnej wydanej 29 października 2013 r. Znak IBPBI/2/423-1006/13/CzP.

W konsekwencji, zdaniem tut. Organu, brak jest przeszkód, aby limit wielkości pomocy publicznej określony dla drugiego zezwolenia, został zsumowany z limitem pomocy publicznej określonym dla pierwszej inwestycji, a zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych obliczone w ten sposób objęło cały dochód Spółki uzyskany z działalności strefowej prowadzonej na podstawie dwóch zezwoleń. Spółka może zatem objąć zwolnieniem dochód z całej działalności prowadzonej na terenie SSE, wykorzystując limit pomocy publicznej dostępnej w ramach pierwszego zezwolenia, a po jego wyczerpaniu limit wynikający z drugiego zezwolenia.

Reasumując, stanowisko Spółki należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż odnośnie pozostałych spraw będących przedmiotem wniosku wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 14 marca 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj