Skorowidz hasłowy interpretacji
Hasło: wynagrodzenia

 

wynagrodzenia 11287 / 481753  │  a   b   c   d   e   f   g   h   i   j   k   l   m   n   o   p   q   r   s   t   u   v   w   z  

347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367

2007.03.09 - Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu - PDI/415-11/07
     ∟Czy od otrzymanej rekompensaty w 2003 roku w związku z zamianą akcji uprzywilejowanych na zwykłe, należy odprowadzić podatek dochodowy od osób fizycznych?Tożsamy z 45111, 145662

2007.03.07 - Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie - 1471/DPR1/423-168/06/KK/2
     ∟Czy wydatek z tytułu zleconej ekspertyzy związany z realizacją projektu polegającego na optymalizacji kosztów eksploatacji nieruchomości klienta winien zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów w momencie jego poniesienia, w przypadku gdy możliwym jest przyporządkowanie go do określonego przychodu, lub też gdy okaże się, że mimo poniesionych wydatków przychód nie powstanie ?

2007.03.05 - Urząd Skarbowy w Siedlcach - 1426/US300/415-5/07/KB
     ∟Jestem pracownikiem zatrudnionym na umowę o pracę w firmie T. która jest liderem Konsorcjum X - bezpośrednim wykonawcą realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy, jakim jest modernizacja linii kolejowej E 20, Etap I robót współfinansowanych przez Unię Europejską w ramach programu ISPA/FS nr 2001/PL/16/P/PT/012, natomiast zamawiającym jest P. Za wykonanie zadania otrzymujemy w 75% środki pochodzące z Unii Europejskiej jako bezzwrotna pomoc. Czy moje wynagrodzenie pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy jest w 75% zwolnione z podatku dochodowego?

2007.03.05 - Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie - 1472/ROP1/423-400/06/MK
     ∟Czy są w pełnej kwocie koszami uzyskania przychodu wydatki ponoszone na rzecz spółek z grupy kapitałowej, do której należy też Spółka, z tytułu wynagrodzenia za świadczone usługi: zarządzanie międzynarodowymi klientami koncernu, rozwój produktów międzynarodowych, koordynacja działań w ramach całego koncernu, doradztwo finansowe i personalne?

2007.03.01 - Urząd Skarbowy w Białobrzegach - 1402ND/005-1/MR/07
     ∟Czy w świetle obowiązującego prawa podatkowego, w tym w szczególności ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby , które zgodnie z Regulaminem przyznawania diet i zwrotów kosztów przyjętym przez Zarząd Główny ZNP 24 czerwca 2003 r. § 5 z racji pełnienia funkcji w oddziale pobierają diety, podlegają zwolnieniu od podatku w myśl art. 21 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Białobrzegach wyjaśnia : zgodnie art. 11 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) przychodami /.../ są otrzymywane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymywanych świadczeń w natur...

2007.02.26 - Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie - 1471/DPR2/423-190/06/JB
     ∟Czy wypłacone rekompensaty członkom organów statutowych oraz ryczałty wypłacone członkom Zrzeszenia działającym w stałych Komisjach Zrzeszenia oraz delegatom biorącym udział w Zgromadzeniu Ogólnym stanowią koszty uzyskania przychodów.

2007.02.21 - Urząd Skarbowy Warszawa-Mokotów - 1433/NG/GV/443-143a/2006/LŚ
     ∟Podatnik jest członkiem zarządu spółki z o.o., pełniącym tę funkcję na podstawie aktu powołania. Jako członek zarządu wnioskodawca będzie wykonywał czynności zarządcze (menadżerskie) na podstawie umowy o zarządzanie zawartej ze spółką (przykładową treść umowy o zarządzanie dołączono jako załącznik do wniosku). Na podstawie tej umowy podatnik będzie otrzymywać comiesięczne wynagrodzenie. W związku z powyższym wnioskodawca pyta, czy w/w czynności zarządcze będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT i w związku z tym, należy zarejestrować się jako podatnik VAT i wystawiać faktury VAT. Zdaniem wnioskodawcy powyższe czynności nie są opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o z dnia 11 marca 2004r. o podatku od ...

2007.02.21 - Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie - 1472/ROP1/423-10/07/MG
     ∟Czy płatności otrzymywane na podstawie Przejściowego Świadectwa Płatności są zaliczkami, do których stosuje się art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych? Po zakończeniu miesiąca w toku realizacji kontraktu budowlanego Wykonawca przedkłada Inżynierowi Rozliczenie wskazując kwoty, do których otrzymania uważa się za uprawnionego. Rozliczenie obejmuje szacunkową wartość kontraktową zrealizowanych robót do końca danego miesiąca. Na podstawie Rozliczenia zatwierdzonego przez Inżyniera Budowy-Przedstawiciela Zamawiającego, Inżynier wystawia Zamawiającemu Przejściowe Świadectwo Płatności podając kwotę. PŚP stanowi podstawę do otrzymania przez Wykonawcę płatności zaliczkowej.

2007.02.19 - Urząd Skarbowy w Dębicy - PO I 423/3/2007
     ∟Czy prawidłowe jest zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów całości wypłaconych wynagrodzeń i składek ZUS finansowanych przez pracodawcę pomimo, iż część wynagrodzeń dotyczy produkcji nie sprzedanej oraz mieści się w kosztach wytworzenia środków trwałych? Na podstawie:art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz.60 z późn. zm);art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 1; art. 16 ust. 1 pkt 48; art. 16 ust. 1 pkt. 57; art. 16 ust. 1 pkt 57a art. 16g ust. 1 pkt 2 oraz art. 16g ust. 4 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54 poz. 654 z późn. zm.)Naczelnik Urzędu Skarbowego w Dębicy po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 24.01.2007r. w sprawie udzielenia pise...

2007.02.16 - Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie - 1471/DPD1/423/159/06/MK
     ∟1.czy wynagrodzenie ponoszone przez Oddział na rzecz spółki za przeniesienie portfela ubezpieczeń i aktywów na Oddział stanowi koszt uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o pdop, który powinien zostać rozpoznany w dacie poniesienia,2.czy przejęcie aktywów i jednoczesne utworzenie przez Oddział, na swoich rachunkach, rezerw techniczno-ubezpieczeniowych powinny być traktowane jako operacje neutralne z punktu widzenia podatku dochodowego od osób prawnych, tzn. nie powinny być traktowane ani jako przychody, ani jako koszty uzyskania przychodów?

2007.02.15 - Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie - 1472/ROP1/423-391/06/AK
     ∟Czy odsetki za opóźnienie w zapłacie zobowiązania handlowego są kosztem uzyskania przychodu w momencie ich zapłaty na rzecz „U P H BV”? Spółka nabyła czas reklamowy emitowany na antenie programów telewizyjnych od „W TV BV”. „W TV BV” została przejęta przez „W TV II BV”. Spółka nie uregulowała w terminie należności za czas reklamowy. Umowa z „W TV BV” nie określała zasad naliczania odsetek za opóźnienie w zapłacie należności. „U P H BV” nabyła od „W TV II BV” przedmiotową wierzytelność. „U P H BV” zawrze ze Spółką porozumienie określające zasady spłaty należności głównej zobowiązania i naliczania odsetek z tytułu opóźn...

2007.02.14 - Urząd Skarbowy w Wejherowie - PB/OPD/415-147/06/AŚ
     ∟Czy odsetki od zaległego wynagrodzenia wyegzekwowanego przez komornika sądowego należy rozliczyć w zeznaniu rocznym?Postanowienie Na podstawie art. 14a § 1, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 21.11.2006r., uzupełnionego w dniu 19.12.2006r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wyegzekwowanej przez komornika kwoty odsetek od nieterminowej wypłaty wynagrodzenia zasądzonej wyrokiem sądu Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie stwierdza, że stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.UZASADNIENIEW roku 2006...

2007.02.09 - Izba Skarbowa w Rzeszowie - IS.I/1-4151/43/06
     ∟dot. zwolnienia wynagrodzeń na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005r Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.), uchyla z urzędu postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z dnia 16.08.2006 r. znak I US.XVII/415/91/06 w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego. Pismem z dnia 17.05.2006 r. (uzupełnionym pismem z dnia 30.06.2006r.) Stowarzyszenie zwróciło się do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidu...

2007.02.08 - Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie - 1472/ROP1/423-397/06/MK
     ∟Czy jest kosztem uzyskania przychodów Spółki wynagrodzenie wypłacane sieci sklepów / punktom handlowym za realizację odpowiedniej wysokości obrotów produktami Spółki oraz, na podstawie porozumień o współpracy, za usługi reklamowe i promocyjne (zapewnienie odpowiedniej ekspozycji produktom Spółki w sklepach, stałe zapełnianie półek produktami, sprawne wprowadzanie nowych produktów w sklepach, wydawanie gazetek reklamowych, umieszczanie materiałów reklamowych w placówkach, akcje promocyjne, otwarcie nowych sklepów i budżet powiększenia, konkursy, degustacje)?

2007.02.07 - Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie - 1472/ROP1/423-377/06/RM
     ∟Czy są podatkowymi różnice kursowe, powstałe po przeliczeniu wpłaconej w Euro kwoty z waluty na złotówki według kursu kupna banku, do którego wpłynęły dewizy? Spółka sprzedała towary, za które wystawiła faktury VAT w złotych stosując do ustalenia ceny kurs sprzedaży Euro z R. Bank Polska S. A. z dnia wystawienia faktury (wpisując go na fakturze). Kontrahent przeliczył zobowiązanie z waluty polskiej kursem EURO i dokonał zapłaty faktury w Euro na rachunek dewizowy Spółki w R.

2007.02.06 - Urząd Skarbowy Łódź-Polesie - IB/415-57/06
     ∟Czy wynagrodzenie otrzymywane przez podatnika z tytułu bezpośredniej realizacji programu pomocowego na terenie Polski, finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ?Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), stwierdza, że stanowisko Pani zawarte we wniosku z dnia 05.12.2006r. jest prawidłowe. Wnioskiem z dnia 05.12.2006r. zwróciła się Pani o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w Pani indywidualnej sprawie. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że na podstawie umowy o pracę typu Service Contract, zawarte...

2007.02.06 - Urząd Skarbowy w Ostrołęce - 1415/POII/415-2/07/JL
     ∟Czy wynagrodzenia osób zaangażowanych w realizację projektu współpracy bliźniaczej (ang.Twinning) podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, na podstawie art. 21 ust.1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych?

2007.02.05 - Izba Skarbowa w Poznaniu - BD-P/423–32/06/Z
     ∟Pytanie Podatnika dotyczy podatkowego sposobu rozliczenia otrzymywanego z PFRON dofinansowania do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych. Pismem z dnia 18 października 2006r. Spółka z o. o. zwróciła się z wnioskiem o udzielenie, w trybie art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej, pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) w sprawie podatkowego sposobu rozliczenia otrzymywanego z PFRON dofinansowania do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka posiada status zakładu pracy chronionej. Podatnik, na podstawie przepisów art. 26a ust. 1 i ust. 3 ustawy z dnia 27.08.1997r. o rehabilitacji z...

2007.02.05 - Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie - 1472/ROP1/423-373/06/RM
     ∟Czy prawidłowym jest przyjęcie przez Spółkę stanowiska, iż składki na na ubezpieczenie społeczne, składki zdrowotne oraz zaliczki na podatek dochodowy finansowane przez pracownika, a potrącane przez płatnika z wynagrodzeń pracownika, są kosztem podatkowym w dacie zapłaty ich do US i ZUS i w kwocie zapłaconej, czyli nie są one jeszcze kosztem podatkowym w dacie zapłaty pracownikowi wynagrodzenia netto z którego pobrane?

2007.01.29 - Urząd Skarbowy w Rawiczu - PP/443-30/06
     ∟Czy Spółka ma prawo obniżyć podatek należny o podatek naliczony z faktury wystawionej przez Panią (...) prowadzącą działalność gospodarczą pod nazwą (...) za czynności polegające na przeprowadzeniu kompleksowej obsługi formalnoprawnej przygotowania własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego do jego sprzedaży przez Spółkę na rzecz kontrahenta wskazanego przez (...) , tj. uzyskania wszelkich niezbędnych do sprzedaży pozwoleń i decyzji administracyjnych, oraz znalezieniu i wskazaniu Spółce kontrahenta, na rzecz którego nastąpi sprzedaż Prawa do Lokalu. W dniu 28 grudnia 2006 r. wnioskodawca zwrócił się do

2007.01.25 - Trzeci Urząd Skarbowy w Lublinie - D-1/415-838/06
     ∟Czy należy pobierać zaliczkę na podatek dochodowy od wynagrodzeń wypłacanych pracownikom zatrudnionym przy realizacji projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego W dniu 20 listopada 2006 roku złożyli Państwo wniosek w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącego opodatkowania wynagrodzeń wypłaconych pracownikom ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że realizujecie Państwo projekty w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego i Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju Zasobów Ludzkich finansowanych przez Europejski Fundusz Społeczny zarządzanego przez Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego i Ministerstwo Gospodarki i Pracy w wysokości 75...

2007.01.25 - Izba Skarbowa w Szczecinie - DPB/PB-1.32-415002-24/06
     ∟Czy w przypadku rozdzielności majątkowej, małżonkowie mogą dokonać łącznego opodatkowania swoich dochodów?Na podstawie art. 14 b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), art. 23 ust. 1 pkt 10, art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Szczecinie po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 05.11.2006 r. wniesionego przez Pana Władysława C na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Gryficach z dnia 24 października 2006 r. znak: PB-1-415-6/1395/2006, w którym udzielono interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów w podatku dochodowym od osób fizycznychodmawia zmiany postanowienia.Wni...

2007.01.24 - Urząd Skarbowy w Głogowie - PDI423/1/10/2006
     ∟Czy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wynagrodzenia należne na podstawie Prawo własności przemysłowej twórcom wynalazku chronionego patentem?

2007.01.22 - Lubelski Urząd Skarbowy - PD.423-72/06
     ∟Czy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych zwiększony do wysokości 75 % przeciętnego wynagrodzenia? P O S T A N O W I E NI E

2007.01.22 - Drugi Urząd Skarbowy w Kielcach - OG-005/169/2006/PD II/415-65/06
     ∟Czy podlegają opodatkowaniu wynagrodzenia z tytułu umowy o pracę w związku z realizacją umowy z Fundacją “Fundusz Współpracy” – Krajową Agencją Programu Leonardo da Vinci i realizacją projektu “Praktyka zawodowa w świetle standardów europejskich w hotelarstwie i gastronomii” ?

2007.01.17 - Urząd Skarbowy w Rawiczu - PD/415-24/06
     ∟Czy jednorazowa wypłata zaległego wynagrodzenia za pracę na podstawie ugody sądowej podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych? W dniu 20.11.2006 r. wnioskodawca zwrócił się z zapytaniem: czy jednorazowa wypłata zaległego wynagrodzenia za pracę na podstawie zawartej ugody sądowej podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca był pracownikiem Spółki z o.o. w okresie od 28.12.2003 r. do 31.12.2004 r. na podstawie umowy na czas określony. Pomimo, że wnioskodawca posiadał angaż pracy na #189; etatu, faktycznie zatrudniony był na cały etat i to stanowiło przedmiot rozp...

2007.01.15 - Urząd Skarbowy Warszawa-Mokotów - 1433/NG/GF/415/art.14a-75/06/MK
     ∟Czy wynagrodzenie otrzymywane z tytułu wykonywanych usług w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy jest zwolnione z podatku dochodowego ?

2007.01.05 - Izba Skarbowa w Bydgoszczy - PB-2/005-SIP-267/06
     ∟Czy dochody z tytułu umowy zlecenia otrzymane od beneficjenta za czynności bezpośrednio realizujące cel programu są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych.

2006.12.29 - Urząd Skarbowy w Sierpcu - 1427/ZO/415-13/06
     ∟Czy wydatki z tytułu składek ZUS i listy płac dotyczące spółki jawnej, które zapłaciła spółka z o.o. (po dokonaniu aportu) są kosztem uzyskania przychodu spółki z o.o.?

2006.12.29 - Izba Skarbowa w Poznaniu - BD-P/423-25/06/Z
     ∟ Interpretacje podatkowe   Rodzaj dokumentudecyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowegoSygnaturaBD-P/423-25/06/Z Data2006.12.29AutorIzba Skarbowa w PoznaniuTematPodatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodówSłowa kluczowefunduszfundusz inwestycyjnykoszty uzyskania przychodówplanpotrącalność kosztówpracownikwydatki na rzecz pracownikówwynagrodzeniaPytanie podatnikaPytanie Podatnika dotyczy zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów, kosztów finansowania pracowniczego planu motywacyjnego, zorganizowanego dla pracowników Spółki, realizowanego na podstawie umowy cywilnej, przez Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych. Pismem z dnia 11 lipca 2006r. Spółka zwróciła się z wnioskiem o udzielenie, w trybie art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej, pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) w sprawie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów, kosztów finansowania pracowniczego planu motywacyjnego, zorganizowanego dla pracowników Spółki, realizowanego na podstawie umowy cywilnej, przez Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik, w celu zmotywowania pracowników do osiągania lepszych rezultatów pracy, zamierza wprowadzić plan motywacyjny, stanowiący składnik wynagradzania pracowników. Plan ten będzie się opierał na wykorzystaniu instytucji działającego w Polsce funduszu inwestycyjnego. Plan motywacyjny będzie skierowany do wytypowanych grup pracowników Spółki (m. in. pracowników departamentu sprzedaży instytucjonalnej, kierowników, menadżerów, dyrektorów wykonawczych oraz innych pracowników Spółki posiadających wysokie kwalifikacje oraz doświadczenie). Aby przystąpić do planu motywacyjnego pracownik objęty tym planem będzie zobowiązany do nabycia, z własnych środków finansowych, tytułów uczestnictwa Funduszu oraz wyrazić zgodę na przystąpienie do planu na podstawie oświadczenia/porozumienia zawartego ze Spółką. Przystąpienie do planu motywacyjnego będzie miało charakter dobrowolny. Spółka na podstawie stosownej umowy z Towarzystwem Funduszy Inwestycyjnych oraz porozumienia z wytypowanymi pracownikami (określającego zasady uczestnictwa w planie motywacyjnym), sfinansuje plan motywacyjny, z wykorzystaniem Funduszu. W szczególności, Spółka przekaże na rachunek Funduszu (obsługującego plan motywacyjny), ogólną kwotę środków pieniężnych, w terminie po zrealizowaniu celu wyznaczonego na dany okres (to jest zasadniczo po osiągnięciu poziomu sprzedaży ustalonego w budżecie). Spółka nie nabywa za te środki jednostek/certyfikatów funduszu inwestycyjnego. Środki pieniężne przekazywane przez Podatnika do Funduszu w celu rozdysponowania ich pomiędzy pracowników Spółki, będą pochodziły z funduszu wynagrodzeń. Taki sposób przekazywania środków pieniężnych wynika stąd, iż w momencie jego przekazania do dyspozycji Funduszu, nie będzie definitywnie określonego kręgu odbiorców. Określenie finalnych odbiorców oraz kwot im przysługujących nastąpi po spełnieniu przez nich w danym okresie (np. kwartale) określonych kryteriów (tj. w przypadku osiągnięcia określonych celów lub przepracowania dla Spółki okresu wskazanego np. w oświadczeniu o przystąpieniu do planu motywacyjnego). Po spełnieniu warunków, zgodnie z regulaminem planu motywacyjnego i statutem Funduszu, pracownicy Spółki, którzy dokonają umorzenia lub sprzedaży swoich jednostek/certyfikatów, uzyskają korzyści finansowe. Korzyści te będą obejmowały: - kwotę dochodu z tytułu udziału w Funduszu, w związku ze wzrostem wartości jednostek/certyfikatów uczestnictwa od momentu zakupu do dnia ich umorzenia/sprzedaży oraz, - dodatkowo, kwotę pieniężną, wypłaconą przez Fundusz, będącą następstwem przystąpienia pracownika do planu motywacyjnego i zrealizowania jego warunków. W przypadku, gdyby pracownik Spółki nie zrealizował celów planu motywacyjnego, zrezygnował z udziału w planie albo przestał być pracownikiem Spółki, uzyska jedynie korzyść związaną z umorzeniem/sprzedażą jednostek uczestnictwa/certyfikatów nabytych za własne pieniądze. Nie uzyska natomiast dodatkowego dochodu, w związku z finansowaniem planu motywacyjnego. Środki finansowe przekazywane przez Podatnika na rachunek Funduszu, nie będą podlegały zwrotowi w jakiejkolwiek formie. Reasumując, wydatki poniesione przez Spółkę na opisany wyżej cel będą obciążały wynik finansowy w momencie ich przekazania na rachunek Funduszu, to jest po zrealizowaniu celu Spółki. Jednocześnie, środki te będą mogły być postawione do dyspozycji pracowników po spełnieniu przez nich warunków określonych w planie motywacyjnym. Wypłacającym będzie Fundusz. W związku z powyższym zrodziła się wątpliwość, czy Podatnik jest uprawniony do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów, kosztów finansowania programu motywacyjnego dla pracowników Spółki, przekazywanych (w określonych kwotach) na rachunek Funduszu. W opinii Wnioskodawcy kwota finansowania, przekazana na rachunek Funduszu w ramach pracowniczego planu motywacyjnego, jako poniesiona w celu zwiększenia przychodów Spółki, na mocy przepisu art. 15 ust. 1 i ust. 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych będzie stanowiła koszt uzyskania przychodów Spółki w momencie jej przekazania. Postanowieniem z dnia 10 października 2006r. Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu uznał za nieprawidłowy pogląd Podatnika wyrażony we wniosku z dnia 11 lipca 2006r. Organ podatkowy pierwszej instancji, w pierwszej kolejności, w zaskarżonym postanowieniu nawiązał do rozstrzygnięcia zawartego w postanowieniu z dnia 6 października 2006r. nr ZD/4061-163-1/06, w którym uznał, iż pogląd Podatnika w przedmiocie zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków na sfinansowanie planu motywacyjnego dla pracowników, w kwocie przekazanej na rachunek Funduszu, jest prawidłowy. Podstawę prawną rozstrzygnięcia stanowił przepis art. 15 ust. 1 ww. ustawy. Jednocześnie organ podatkowy pierwszej instancji zaznaczył, iż w zakresie momentu zaliczenia przedmiotowego wydatku w poczet kosztów uzyskania przychodów wydane zostanie odrębne postanowienie. Zaskarżone postanowienie rozstrzyga zatem kwestię momentu zaliczenia wydatków na powyższy cel do kosztów uzyskania przychodów. Organ podatkowy pierwszej instancji, podejmując rozstrzygnięcie w powyższym zakresie, w pierwszej kolejności uznał za konieczne rozpoznanie charakteru świadczeń, które otrzymają pracownicy, objęci planem motywacyjnym. Na podstawie opisanego stanu faktycznego Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego wykazał, iż środki finansowe uzyskiwane przez pracowników uczestniczących w planie motywacyjnym, chociaż wypłacane będą za pośrednictwem funduszu inwestycyjnego, stanowić będą dla otrzymujących je pracowników, przychód ze stosunku pracy (będący de facto nagrodą za spełnienie określonych przez pracodawcę w planie motywacyjnym kryteriów) - zgodnie z brzmieniem przepisu art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz 176 ze zm.). W opinii organu podatkowego pierwszej instancji, na powyższą kwalifikację nie wpływa okoliczność, iż udostępnienie środków pieniężnych uprawnionym pracownikom następuje za pośrednictwem funduszu inwestycyjnego. Pracodawca bowiem jest dysponentem tych środków, wskazuje pracowników, którym winny być one wypłacone. Skoro zatem środkami pieniężnymi przekazywanymi na rachunek Funduszu inwestycyjnego finansowane są przychody ze stosunku pracy, to rozważając kwestię momentu uznania tych wydatków za koszt uzyskania przychodów zastosowanie znajduje przepis art. 16 ust. 1 pkt 57 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W myśl normy zawartej w tym przepisie, wynagrodzenie ze stosunku pracy stanowi koszt uzyskania przychodów w dacie jego wypłaty, dokonania lub postawienia do dyspozycji. Na postanowienie Naczelnika Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu Spółka wniosła zażalenie, w którym podtrzymała swoje stanowisko przedstawione w złożonym zapytaniu, wskazując, iż jest ono zasadne na gruncie obowiązujących przepisów, w szczególności przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Podatnik nie zgodził się z zakwalifikowaniem wypłat dokonywanych przez Fundusz na rzecz swoich pracowników, jako stanowiących przychody ze stosunku pracy. Zdaniem Podatnika środki pieniężne wypłacone lub postawione przez Fundusz (a nie przez Spółkę za pośrednictwem funduszu inwestycyjnego jak w uproszczeniu uznał Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego) do dyspozycji uczestników planu motywacyjnego, na podstawie przepisów art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy zakwalifikować jako przychody uczestników Funduszu (pracowników Spółki) z kapitałów pieniężnych, a nie przychody ze stosunku pracy na podstawie przepisów art. 12 ust. 1 ww. ustawy. Środki te są bowiem faktycznie stawiane do dyspozycji lub wypłacane przez przez Fundusz z tytułu udziału w Funduszu w momencie sprzedaży/umorzenia jednostek uczestnictwa/certyfikatów inwestycyjnych. Za taką kwalifikacją przemawia między innymi to, iż cyt.: „1) warunkiem podstawowym przystąpienia do planu motywacyjnego jest posiadanie lub nabycie jednostek uczestnictwa Funduszu przez danego pracownika Spółki; 2) pracownicy Spółki będący uczestnikami Funduszu w relacjach z Funduszem działają jako samodzielni inwestorzy niezależni od Spółki, m. in. mogą oni nabywać za własne środki pieniężne jednostki uczestnictwa/certyfikaty inwestycyjne Funduszu, mogą zbywać jednostki/certyfikaty w wybranym momencie (np. przed spełnieniem celów wyznaczonych w planie motywacyjnym lub też w wybranym momencie po spełnieniu tych celów); 3) korzyści pracowników z uczestnictwa z Funduszu będą obejmować kwotę dochodu z tytułu udziału w Funduszu w związku ze wzrostem wartości jednostek/certyfikatów od momentu zakupu do momentu umorzenia/odsprzedaży. ( ... ); 4) transakcja przekazania finansowania będzie dokonywana pomiędzy Funduszem a Spółką (a nie między Spółką a pracownikami), a przepływ środków pieniężnych od Spółki na rachunek Funduszu nastąpi w kwocie ogólnej (nie na rzecz poszczególnych pracowników). W związku z tym Spółka nie wypłaci ani nie postawi do dyspozycji środków pieniężnych pracownikom. Określenie finalnych beneficjentów planu motywacyjnego oraz kwot im przysługujących nastąpi po spełnieniu przez nich w danym okresie warunków określonych w planie motywacyjnym; 5) wbrew twierdzeniu Naczelnika Urzędu Skarbowego dysponentem środków przekazanych na rachunek Funduszu w kwocie ogólnej nie będzie Spółka, ale sam Fundusz, który na podstawie z góry ustalonych, obiektywnych kryteriów planu motywacyjnego będzie dokonywał wypłat na rzecz uczestników Funduszu/uprawnionych pracowników Spółki w momencie otrzymania zlecenia sprzedaży/umorzenia jednostek uczestnictwa od danego uczestnika Funduszu/pracownika; 6) Fundusz, jako podmiot odpowiedzialny za inwestowanie środków finansowych posiadanych przez uczestników/pracowników Spółki, będzie prowadził ewidencję zgromadzonych środków, posiadanych jednostek uczestnictwa oraz dochodów osiąganych przez poszczególnych uczestników Funduszu/pracowników Spółki. Jednocześnie Spółka nie będzie miała obowiązku prowadzenia ewidencji dochodów pracowników z udziału w Funduszu (w tym dochodu uzyskanego w wyniku przekazania finansowania); 7) zgodnie z przepisami art. 41 ust. 4 ustawy PDOF, Fundusz będzie zobowiązany jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat lub stawianych do dyspozycji uczestników Funduszu/pracowników Spółki pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułu udziału w Funduszu, traktowanych jako dochody z kapitałów pieniężnych; 8) w przypadku przyjęcia kwalifikacji zaprezentowanej przez Naczelnika Urzędu Skarbowego środki otrzymane z Funduszu przez pracowników/uczestników Funduszu byłyby opodatkowane z dwóch tytułów: po pierwsze jako przychody z kapitałów pieniężnych wypłacane z tytułu udziału w Funduszu, a po drugie jako przychody ze stosunku pracy. Zdaniem Spółki takie opodatkowanie przychodów pracowników/uczestników Funduszu byłoby niedopuszczalne." Wobec powyższego - w opinii Skarżącej - zakwalifikowanie przedmiotowych przychodów jako przychodów ze stosunku pracy na podstawie przepisu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest niewłaściwe. W konsekwencji, w odniesieniu do tych środków nie ma zastosowania art. 16 ust. 1 pkt 57 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku Spółki, postanowienia Naczelnika Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu oraz zażalenia Podatnika, zauważam: W pierwszej kolejności organ odwoławczy uważa za niezbędne odniesienie się do kwestii związanej z możliwością zakwalifikowania do kosztów uzyskania przychodów, przekazanych przez Podatnika, a zgromadzonych uprzednio na funduszu wynagrodzeń, środków pieniężnych na rachunek odrębnego podmiotu - Funduszu inwestycyjnego, celem finansowania pracowniczego planu motywacyjnego (dysponowanie tymi środkami będzie odbywało się zgodnie z dyspozycjami Podatnika). Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych wart. 16 ust. 1. Wskazany przepis formułuje zasadę, iż podatnik ma możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością, i że nie są one wymienione przez ustawodawcę wart. 16 ust. 1 ustawy. Artykuł 16 ust. 1 ww. ustawy określa kategorie wydatków i odpisów, które mimo, że zostaną poniesione przez podatnika w celu osiągnięcia przychodów, nie posiadają przymiotu kosztu jego uzyskania. W punkcie 9 wskazanego wyżej artykułu stanowi się, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów i wpłat na różnego rodzaju fundusze tworzone przez podatnika; kosztem uzyskania przychodów są jednak: a) podstawowe odpisy i wpłaty na te fundusze, jeżeli obowiązek lub możliwość ich tworzenia w ciężar kosztów określają odrębne ustawy, b) odpisy i zwiększenia, które w rozumieniu przepisów o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych obciążają koszty (...). Z przedstawionego przez Podatnika stanu wynika, iż tworzy on w ciężar kosztów bilansowych fundusz wynagrodzeń dla pracowników. Odpisy na ten cel nie stanowią kosztu uzyskania przychodów. Zgodnie zaś z umową, nazwaną przez Spółkę planem motywacyjnym, ze środków finansowych zgromadzonych na tym funduszu zostaną potrącone i przekazane do odrębnego podmiotu jakim jest Fundusz inwestycyjny, określone kwoty, w tym celu, aby ów odrębny podmiot dokonał ich rozdysponowania pomiędzy pracowników Podatnika, jednak

347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367

Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj